هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تفاوت مشاوره و روان درمانی و  آزمون های روانی

راهنمایی

در این روش معمولا مراجعه کننده سوالاتی دارد که روانشناس به آنها پاسخ میدهد و در موارد لازم توصیه هایی میکند که از سوی مراجعه کننده پذیرفته میشود لذا برای حل مشکلات اساسی و پیچیده روانشناختی شیوه مناسبی نمیباشد .

مشاوره

فرایندی فعال و پویاست که درآن مشاور روانشناس در تجربیات مراجعه کننده خود شریک شده و به او کمک میکند تا با بازبینی مسائل خود تصمیمات موثر و کارآمد را انتخاب نماید نه اینکه روانشناس  آنها را نصیحت کند  و بگوید که چه بکنند ویا چه نکنند.

سوال  مشاوره چیست؟

مشاوره یک حرفه یاورانه است که از علوم مختلف بخصوص علوم انسانی مانند روان شناسی علوم تربیتی جامعه شناسی اقتصاد فلسفه روان پزشکی نورولوژی. حتی تاریخ استفاده می کند تا به مردم کمک کند در زندگی پیچیده صنعتی امروز به راحتی به حیات خود ادامه دهند. نقطه تمرکز مشاوره کمک به مردم برای تصمیم گیری است.

زندگی سراسر تصمیم گیری است خوشبختی یا پیچیدگی یک انسان عمدتا به تصمیم های ریز و درشت او مربوط می شود. برخی تصمیم گیری ها نقش اساس در زندگی این هستند . هر لحظه زندگی ما نتیجه تصمیم های گذشته ما است.

بنابر این مشاوره در تصمیم گیری های اساسی موجب نجات و عدم تصمیم گیری درست موجب تباهی است. عمده تباهی های ما ناشی از تصمیم های غلط در زندگی است. مشاوره استفاده از تمام دانش علوم انسانی برای کمک به مردم برای اتخاذ تصمیم موثر در زندگی است.زیرا هر آن و لحظه زندگی تصمیم گیری است.

روان درمانی

عمیق ترین نوع مداخلات روانشناختی میباشد که در زمینه اختلالات و بیماریهای روانی بکار گرفته میشود. رواندرمانی فعالیتی هدفمند ، تخصصی و بسیار ظریف است که نیازمند آموزش ، هنر درمان ، مهارت و تسلط خاص می باشد . مداخلات روانشناختی و اثر بخشی آنها در یک جلسه امکان پذیر نبوده و نیازمند سلسله جلسات مستمر میباشد حتی در بسیاری از موارد جلسات پیگیری بعد از اتمام دوره نیز لازم و ضروری است لذا این نگرش که طی یک یا دو جلسه دستورات درمانی ارائه شده ودرمان ختم می یابد ، مسلما دیدگاهی غیر علمی و غیر روانشناختی می باشد.

در همه این فعالیت ها امکان استفاده از آزمون های روانشناسی یا تستهای روانشناسی از سوی متخصصان وجود دارد. حال ببینیم آزمون روانی چیست؟

آزمون روانی psychological test ابزار اندازه گیری عینی معیار شده ای است که برای ارزیابی یک خصوصیت یا مجموعه ای از خصوصیات مانند هوش، شخصیت، خلاقیت، استعداد یا علایق به کار می رود.

یکی از نمونه های ابزار اندازه گیری که به منظور ارزیابی استعدا ها طراحی شد مجموعه ای از آزمونهای مرتبط به هم است که به آزمونهای تشخیص استعداد موسوم است.این آزمونها در مقوله هایی مانند استدلال کلامی، توانایی عددی، استدلال انتزاعی و غیره نمره گذاری شده اند.نتایج این آزمونها در مواقعی که به مشاوره شغلی نیاز است مفید خواهد بود.مدارس، شرکتها ی بزرگ و نیروهای مسلح اغلب از این آزمونها سود می برند.

سایر نمونه های آزمونها ی روانی عبارت اند از شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا (ام.ام.پی.آی)، آزمون لکه های جوهر رورشاخ، مقیاس درونی-بیرونی راتر، مقیاس هوشی استانفورد-بینه، آزمون اندریافت موضوع(تی اِ تی)، و مقیاس هوشی وکسلر برای بزرگسالان است. کاربرد این آزمونها ی روانی از لحاظ اخلاقی مایه بحثها ی بسیاری شده است.مثلاً ام.ام.پی آی گاهی در بخش کارگزینی موسسات برای اتخاذ تصمیمهایی به کار رفته است. با در نظر گرفتن این واقعیت که ام.ام.پی.آی در اصل برای کاربرد در روانپزشکی طرح ریزی شده است و معمولاً برای مشخص کردن اختلالات روانی به کار می رود شاید به کاربرد آن در موقعیتهای غیر درمانی درست نباشد. 

شاید کسی که هرگز در رفتارش نشانی از اختلال روانی دیده نمی‌شود صرفاً بر اساس نتیجه آزمون از سوی مافوقهایش "پارانویایی" یا اسکیزوفرن تشخیص داده شود.از سوی دیگر اگر افراد صالح آزمونهای روانی را به کار برند نتایج چنین آزمونهایی را می توان در راههای مفید بسیاری به کار بست.

در آزمونهای روانی دو مسئله مطرح است:یکی پایایی و دیگری اعتبار.بعضی از آزمونها از لحاظ پایایی و اعتبار و یا یکی از این دو خصوصیت مهم در حد پایینی هستند و چنین آزمونهایی تقریباً بی فایده اند.

اطمینان یافتن از فهم کامل مراجع از ماهیت، اهداف و تکنیک های ابزار مورد استفاده به تامین کردن حقوق مراجع جهت اجرا یا خودداری داوطلبانه و آگاهانه او در هر مرحله از ارزیابی یا درمان ، کمک می کند. مشخص شود که مراجع فهمیده است که تست گرفتن، با فقط بیان اطلاعات به صورت شفاهی یا کتبی متفاوت است.

برخی مراجعان ممکن است مضطرب یا حواس پرت شوند یا مشتاقانه تلاش کنند متخصص را خوشحال و راضی کنند. برخی مراجعان با ترم ها و مفاهیم تکنیکی که متخصص استفاده می کند ناآشنا هستند. اغلب این فقدان ارتباطات با اشتیاق متخصص در پیش رفتن در تست و ترس مراجع از نادان دیده شدن ترکیب می شود. این وظیفه متخصص است که تلاش لازم را برای ارائه ی توضیحی قابل فهم و کامل انجام دهد. مراجعی که به اندازه ی کافی آگاه شده است می داند که چه کسی ممکن است نتایج را بفهمد.

عملکرد درمانگران در درون یک چارچوب کاری پیچیده از استانداردهای قانونی و اخلاقی، گاهی مستلزم آشکارسازی اجباری اطلاعات تست می شود. کدهای اخلاقی APA تعاریفی را از "داده های تست" و راهنمایی درباره آشکار سازی آن ها بیان می کند: اصطلاح test data شامل نمره های خام و ارزیابی شده، واکنش های مراجع به سوالات تست یا محرک ها و نت های روان شناس و رفتارها و اظهارات مراجع در حین پاسخگویی به تست می شود. ممکن است روان شناس برای حفاظت از مراجع یا دیگران از آسیب های قابل توجه یا سوء استفاده ها، از ارائه داده های تست خودداری کند. شرایط آشکارسازی داده های تست، توسط قانون تنظیم شده است. در برخی مواقع هم، بدون آشکار ساختن نتایج به مراجع، روان شناسان داده های تست را فقط به سفارش دادگاه یا قانون تامین می کنند.

 نتایج تستها معمولا درست است و از آن در کنار آزمون های استاندارد عینی می توان استفاده کرد. البته به شرطی که فردی ماهر در این زمینه آنها را تفسیر و تعبیر کند. دقت کنید هر فردی نمی تواند و صلاحیت تفسیر نتایج را ندارد.

 برای مشاوره روانشناسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی تماس بگیرید

منبع: تفاوت مشاوره و روان درمانی و آزمون های روانی


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی