هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

چگونه با بیماری سرطان خود مبارزه کنم؟ یک مسئله بسیار مهم برای مبارزه با بیماری سرطان این است که به هیچ وجه نباید تاثیر روحیه و شرایط احساسی خود را در سیکل درمان دست کم بگیرید. برای درمان سرطان علاوه بر درمان جمسی، باید بسیار به مراقبت از سلامت ذهنی، عاطفی خود توجه داشته باشید. بسیاری اند افرادی که بعد از متوجه شدن از بیماری سرطان خود با مراقبت از سلامت عاطفی و احساسی خود به مبارزه با بیماری سرطان اقدام میکنند. به همین دلیل و با توجه به نقش بسیار حساس روحیه و شرایط احساسی افراد در مبارزه با بیماری سرطان تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در مورد نحوه تغییر رفتاری و شخصیتی و نحوه بهبود و تقویت روحیه در افراد مبتلا به بیماری سرطان توضیح دهیم.

 

برای مشاوره و مقابله با پیامد های روحی و روانی بیماری سرطان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


چگونه با بیماری سرطان خود مبارزه کنم؟ یک مسئله بسیار مهم برای مبارزه با بیماری سرطان این است که به هیچ وجه نباید تاثیر روحیه و شرایط احساسی خود را در سیکل درمان دست کم بگیرید. برای درمان سرطان علاوه بر درمان جمسی، باید بسیار به مراقبت از سلامت ذهنی، عاطفی خود توجه داشته باشید. بسیاری اند افرادی که بعد از متوجه شدن از بیماری سرطان خود با مراقبت از سلامت عاطفی و احساسی خود به مبارزه با بیماری سرطان اقدام میکنند. به همین دلیل و با توجه به نقش بسیار حساس روحیه و شرایط احساسی افراد در مبارزه با بیماری سرطان تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در مورد نحوه تغییر رفتاری و شخصیتی و نحوه بهبود و تقویت روحیه در افراد مبتلا به بیماری سرطان توضیح دهیم.

 

برای مشاوره و مقابله با پیامد های روحی و روانی بیماری سرطان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

چگونه سرطان یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد

هیچ راه مستقیمی برای مبارزه با سرطان وجود ندارد. در زمانی که افراد متوجه بیماری سرطان خود می شوند دچار غم، اندوه، خشم، نا امیدی، بی حوصلگی و ترس می شوند. شما حق دارید که ناراحت و اندوهگین باشید. به هر حال اگر متوجه تغییر بسیار ناگهانی در رفتار خود شدید یا اگر نگران کسی هستید که بعد از متوجه شدن سرطان خود، شخصیت و رفتارش بسیار تغییر کرده است. ممکن است رفتار فردی که متوجه سرطان خود شده است بسیار بدتر نیز شود برخی از تغییرات رفتاری و شخصیتی که در بیماران سرطانی دیده می شود و به مرور زمان شدت آنان بیشتر نیز خواهد شد عبارت از:

افسردگی حاد

اضطراب

نوسانات رفتاری و خلقی شدید

تحریک پذیری سریع از عوامل و تغییرات خارجی

عدم انگیزه و علاقه به زندگی

رفتار های اجتماعی و فرهنگی نامقبول

عدم داشتن تمرکز

مشکل در تشخیص احساس خود و دیگران

البته این تغییرات رفتاری و شخصیتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هر کسی بر اساس شرایط و وضعیت شدت سختی بیماریش تفاوت پیدا می کند. بعضی از افراد بعد مطلع از شدن از بیماری خود، زیاد تغییر شخصیت نمی دهند و زندگی عادیشا تغییری نمی کند در حالی که بسیاری از مردم بعد از متوجه شدن بیماری خود به کلی زندگیشان مختل می شود.

 

چرا بعد از ابتلا به سرطان افراد تعییر رفتار و شخصیت می دهند؟

افرادی که مبتلا به بیماری سرطان می شوند برای مبارزه با بیماری سرطان باید بدانند که این بیماری چگونه بر روحیه، رفتاری و شخصیت آنان تاثیر می گذارند. در ادامه جنبه های مختلف به تغییر رفتاری و شخصیتی افراد مبتلا به سرطان توضیح داده شده است.

 

سلامت روان

چگونه با بیماری سرطان مبارزه کنیمهیچ کس زمانی که متوجه می شود سرطان دارد احساس خوبی نخواهد داشت. زمانی که افراد خبرهای بدی می شنوند یا دچار بیماری می شوند از نظر روحی و روانی بسیار ضعیف شده و رفتار های قابل فهمی از خود نشان می دهند. این مسئله بسیار مهم است. زمانی که شما از بیماری خود با خبر شده اید، به جای تلاش برای انکار احساس خود بتوانید شرایط و حالات خود را درک کنید. اگر بتوانید راهی برای کنار آمدن و کنترل احساسات و حالات خود پیدا کنید و در لحظه زندگی کنید می توانید به سیکل بهبود خود کمک کنید و از لحظاتتان در کنار دوستان و خانواده خود لذت ببرید. شما نباید ذهن خود را فقط با بیماری خود درگیر کنید، راه های زیادی برای کمک گرفتن و داشتن احساسی بهتر وجود دارد.

 

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب تنها در ذهن شما نیست، استرس و اضطراب ناشی از بیماری می تواند علاوه بر پیامد های روحی و روانی، اثرات شدید فیزیکی روی بدن شما داشته باشد. هنگامی که شما بسیار مضطرب هستید، احساس خستگی مفرط، خواب آلودگی، عدم تمرکز دارید. بعضی از افراد مضطرب ممکن است دچار حملات شدید روانی یا تنگی نفس شوند. احساس استرس و اضطراب ناشی از بیماری سرطان، در افراد زمانی که قرار ملاقات مهم دارند یا زمانی که منتظر دریافت نتایج هستند شدیدتر می شود که ظاهرا تصادفی به نظر می رسد.

 

افسردگی

احساس غم و اندوه در افرادی که مبتلا به بیماری سرطان هستند یک پاسخ طبیعی به وضعیت سخت و دشواری است که در آن قرار دارند. داشتن احساس عدم توانایی فعالیت پیوسته برای مدت زمان کوتاه و انجام فعالیت بیش از چند هفته یا افکار خود زنی و آسیب رساندن به خود از جمله نشانه های افسردگی شما می باشد.

مشکلات روحی و روانی بسیار شایع است به خصوص در افرادی که دارای بیماری های دراز مدت مانند سرطان می باشند. مهمترین مسئله این است که مشکلات روحی و روانی به سادگی قابل درمان است حتی اگر مبتلا به سرطان باشید. افراد مبتلا به سرطان با درمان مشکلات و مسائل بهداشت روانی، استرس، اضطراب و افسردگی، مورد حمایت سلامت روان قرار می گیرند و می توانند بسیار راحتر با جنبه های دیگر سرطان مواجه شوند و به مبارزه با بیماری سرطان اقدام کنند.

 

برای مبارزه با بیماری سرطان خود چه کاری می توانم بکنم؟

صحبت کردن با یک مشاور روانشناس در مورد مسائل عاطفی، مشکلات و احساسات خود می تواند در حل کردن مسئله به همان اندازه که درمان فیزیکی مفید است، اثر بخش باشد. آنها شاید برای حل کردن مشکلات عاطفی، استرس، اضطراب و افسردگی شما برایتان داورهای ضد افسردگی تجویز کنند یا ممکن است شما را دعوت به استفاده از جلسات مشاوره و روان درمانی منظم بکنند. برای درمان مسائل عاطفی افراد مبتلا به بیماری سرطان استفاده از روش درمانی شناختی رفتاری برای کمک به مدیریت اضطراب و افسردگی فرد اثبات شده است.

 

تغییرات شیمی مغز و شخصیت افراد مبتلا به سرطان

همه ما در مورد ارتباط شیمی مغز با رفتار و شخصیت خود شنیده ایم. سروتونین ماده شیمیایی است که پیام ها را بین نورون های مغز حمل می‌کند و نقش مهمی در تنظیم خلق و خوی، اشتها و فشار خون دارد. فعالیت کم سیستم سروتونین مغز افراد را به رفتارهایی همچون سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و بی‌تحرکی، همه رفتارهایی که می‌تواند منجر به سخت شدن عروق (آترواسکلروزیس) شوند، وا می‌دارد. دشواری در تمرکز، یادگیری و یا سایر مسائل روان شناختی می تواند بر روی زندگی فرد تاثیر بگذارد. اما در بین پدیده ای که بسیار مهم است خشم شیمیایی می باشد.

 

خشم شیمیایی

خشم یک عکس العمل و پاسخ کاملا معقول و طبیعی به بیماری سرطان و مشکلات آن می باشد. در برخی از افراد مبتلا به سرطان، خشم و درگیری های های ناگهانی و غیر وابسته به عوامل خارجی دیده می شود و حتی رفتار فرد نیز پرخاشگرانه می گردد. این امر، یک هشدار هم برای فرد مبتلا به سرطان و هم عزیزان آنها می باشد که باید هر چه سریعتر برای درمان آن اقدام گردد.

 

خشم فرد مبتلا به سرطان چه پیامد هایی دارد

ادامه دادن به این گونه رفتار (پرخاشگرایانه) سبب کاهش سلامت عاطفی و ذهنی فرد به مرور زمانی می گردد و فرد بسیار از لحاظ عاطفی آسیب پذیر می گردد. این احتمال وجود دارد که دارو ها و سیکل درمانی فرد این حالت رفتاری او را تشدید و تحت تاثیر قرار دهد. معمولا درمان های سرطان با مصرف استروئید ها همراه می شوند تا در درمان موثرتر باشد و از برخی از عوارض جانبی درمان جلوگیری گردد. اما متاسفانه مصرف استروئید ها تاثیر بالقوه در افزایش نوسانات خلقی، تحریک پذیری و خشم دارد. که گاهی اوقات خشم در فرد غیر قابل کنترل می گردد.

اگر این رفتار را در خود می بینید یا در عزیزی که مبتلا به سرطان است و از او مراقبت می کنید چینین عکس العملی را در پاسخ به مصرف استروئید مشاهده می کنید. حتما به پزشک خود این عکس العمل و رفتار را منتقل کنید. به هیچ عنوان خودسرانه تصمیم به قطع یا تغییر دوز داوریی که مصرف می کنید، نگیرید. حتما قبل از اقدام به هر کاری با پزشک معالج خود صحبت کنید و برای کنترل خشم خود می توانید از مشاوره های روانشانسی بهره مند شوید. چرا که یک فرد متخصص روانشناسی می تواند به شما نحوه کنترل احساسات و عواطف خود را آموزش دهد تا بتوانید با عوارض جانبی این دارو مبارزه کنید.

 

هورمون ها و سیستم غدد

تغییرات رفتاری و شخصیتی در سرطان می تواند ناشی از تاثیرات هورمونی بدن باشند. هورمون ها، مواد شمیایی هستند که توسط بدن شما آزاد می شوند و برای حفظ و بقا به بدن کمک می کند. هورمون ها متابولیسم بدن ما را کنترل می کنند (اینکه ما چگونه انروژی را تولید و از آن استفاده کنیم) و در چگونگی تغییرات رفتاری ما، عملکرد جنسی، احساسات ما تاثیر گذارند.

 

به عنوان مثال سطح پایینی از تستسترون می تواند سبب افزایش میل جنسی در مردان شود. حتما با پزشک خود در مورد هورمون ها و چگونگی تاثیر آنها بر روی رفتار و خلق و خوی شما صحبت کنید.

 

تغییرات مغز انسان

مغز شما مانند یک رایانه است که بدن شما را کنترل می کند و به طور مداوم اطلاعات را از هر قسمت بدن شما دریافت و تمامی مدیریت تمامی سیستم های بدنی شما را دارد. همچین وظیفه ی پردازش خاطرات، افکار، احساسات و رفتار شما را دارد. اگر فرد مبتلا به سرطان باشد و تحت درمان آن قرار بگیرد، احتمال دارد که شما تغییراتی در شخصیت خود داشته باشید. این تغییرات می توانند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد و مبارزه با آن برای فرد بسیار ترسناک است.

تغییرات مغزی میتواند نتیجه یک تومور مغزی یا به علت تورم مغزی یا به دنبال آن در نتیجه شیمی درمانی به وجود آمده باشد. تغییرات شاختاری و شیمیایی مغز انسان یکی از علل تغییرات رفتاری و خلق و خوی افراد می باشد.

تغییرات شخصیت به علل مشابه نیز می تواند اتفاق بیافتد مثلا اگر کبد فردی ناقص باشد. اگر کبد شخص قادر به حذف تمام مواد شیمیایی مضر در خون نباشد. این سموم می توانند وارد ساختار مغز شوند و آن را تحت تاثیر قرار دهند.  که این امر  آنسفالوپاتی کبدی ( Hepatic encephalopathy) نامیده می شود و طیف وسیعی از اختلالات سیستم عصبی مرکز را شامل می شود. بسیار مهم است که بتوانیم علائم و نشانه های آنسفالوپاتی کبدی را از قبل تشخیص دهیم تا قبل از به وجود آمدن هر گونه مشکلی از آن جلوگیری نماییم.

 

برای درمان و پیشگیری از تغییر رفتاری و شخصیتی چه کاری باید بکنم؟

چگونه با بیماری سرطان مبارزه کنیماگر شما یا کسی که برای شما ارزشمند است، تغییرات شخصیتی را تجربه کرده اید. اولین گام این است که وضعیت را مدیریت کنید. به پزشک خود مراجعه کنید علائم و نشانه های خود را برای توضیح دهید تا سیکل درمانی شما را مورد بررسی قرار دهد. از یک مشاوره روانشناسی خوب استفاده نمایید تا به شما در کنترل استرس، اضطراب، افسردگی، ناراحتی و پرخاشگری که دارید به شما کمک کند.

 

توجه داشتن به نقش خانواده، دوستان و مراقبین در مبارزه با بیماری سرطان

تغییرات شخصیتی در اثر بیماری سرطان یا شیمی درمانی ممکن است بسیار ترسانک و ناراحت کننده باشد. نه تنها برای خوده فرد بلکه برای عزیزان و مراقبین آنها نیز بسیار ناراحت کننده است. شما ممکن است که دریابید رفتار مناسبی با نزدیکانتان ندارید یا ممکن است ارتباط بر قرار کردن با افرادی که دوستشان دارد برای شما نسبت به قبل آسان نباشد.

در چنین مواقعی مهم است که شما پشتیبانی و حمایت عاطفی از دوستان، خانواده، کسانی که دوستاشان دارید دریافت نمایید. صحبت کردن با افرادی که شما را درک می کنند به شما کمک می کند که کمتر احساس تنهایی کنید و بتوانید درباره بخش های خوب و زیبای زندگیتان ببینید و دوباره خاطرات خوب خود را با عزیزان و کسانی که از شما مراقبت می کنند را به یاد بیاورید حتی زمان هایی که شرایط برای شما واقعا دشوار است.

 

اگر چه تغییرات شخصیتی و رفتاری در افراد مختلف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ولی باید بتوانید با احساسات، تغییرات شیمایی که در بدن ایجاد می کند و تغییرات روابط شما با دوستان، خانواده و مراقبینی که دارید را کنترل نمایید و با پیامد های بیماریتان رو به رو شوید. شما باید درک کنید که دیدن چهره ای دیگر از شخصی که او را می شناسید و دوستش دارید می تواند بسیار استرس زا و ترسناک باشد.

 

شما می توانید تمامی نظرات و تجربه های خود را خود را که در زمینه بیماری سرطان و راه های مبارزه با بیماری سرطان که با آن مواجه شده اید در زیر همین مقاله بنویسید تا دوستان دیگر نیز بتوانند از تجربیات شما بهرمند شوند. برای مشاوره مبارزه با بیماری سرطان و حل مشکلات خود می توانید از خدمات مشاوره تلفنی و حضوری مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی بهرمند شوید. مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی آماده است تا به شما برای گذر کردن از بیماری سرطان از طریق خدمات مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری خود کمک کند.

 

برای مشاوره و مقابله با پیامد های روحی و روانی بیماری سرطان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.





خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع : چگونه با بیماری سرطان مبارزه کنیم


نظرات (۱)

سرطان محصول مدرنیته است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی