هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

یکی از زیباترین هدیه خداوند به پدر ومادر، فرزند است. بنابراین والدین همیشه بدنبال یافتن بهترین راه برای به بار نشستن خلاقیت و استعداد نهفته کودکان هستند. هیچ چیز زیبا تر از بیان اولین کلمات کودک یا شروع به راه رفتن و یا شروع به یادگیری و تجربه های اولیه کودک نیست، یادگیری در کودک و شاید در مهمترین دوره زندگی کودک یعنی یک سالگی او بهترین و شیرین ترین دوره برای پدران و مادران می باشد.  در این دوره والدین باید توجه کامل به کودک داشته باشند تا کودک آسیبی نبیند. پدر و مادر باید با هوشیاری کامل قدم به قدم فرزند خود را در این مسیر همراهی و هدایت نمایند. در این مقاله مطالب در مرود کسب مهارت فردی و اجتماعی و سلامت کودک یک ساله ارائه می دهیم.

برای دریافت مشاوره تربیت فرزند می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

یکی از زیباترین هدیه خداوند به پدر ومادر، فرزند است. بنابراین والدین همیشه بدنبال یافتن بهترین راه برای به بار نشستن خلاقیت و استعداد نهفته کودکان هستند. هیچ چیز زیبا تر از بیان اولین کلمات کودک یا شروع به راه رفتن و یا شروع به یادگیری و تجربه های اولیه کودک نیست، یادگیری در کودک و شاید در مهمترین دوره زندگی کودک یعنی یک سالگی او بهترین و شیرین ترین دوره برای پدران و مادران می باشد.  در این دوره والدین باید توجه کامل به کودک داشته باشند تا کودک آسیبی نبیند. پدر و مادر باید با هوشیاری کامل قدم به قدم فرزند خود را در این مسیر همراهی و هدایت نمایند. در این مقاله مطالب در مرود کسب مهارت فردی و اجتماعی و سلامت کودک یک ساله ارائه می دهیم.

برای دریافت مشاوره تربیت فرزند می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

رشد فیزیکی کودک در یکسالگی

وقتی کودک به شش ماهگی می رسد شروع به خزیدن و قل خرودن می کند و تا 12 ماهگی به چهار دست پا راه رفتن و آرام آرام با گرفتن اشیا یا دیوار روی دو پا می ایستند در این سن باید به کودک اجازه دهید تا کودک خود بدون کمک شما روی دو پا بایستد و شما فقط باید تشویق کننده باشید تا کودک با اعتماد به خود روی پایش بایستد و حرکت کند در ابتدا برای کودک راه رفتن سخت است و ممکن است کمی زمان ببرد تا کودک بتواند به راحتی و بدون کمک راه برود با زمین خوردنش بلافاصله او را به آغوش نکشید بلکه با تشویق کردن کودک را وادار به دوباره ایستاد و راه رفتن کنید. وسایل خاه را طوری بچنید تا کودک با کمک گرفتن از وسایل بتواند راه برود شما باید مواظب باشید به کودک آسیبی نرسد.

کودک بعد از 11 ماهگی می تواند اشیاء کوچک را در دست بگیرد و به طرف دهان خود ببرد از یک سالگی  توانایی نگه اسباب بازی های کوچک خود را دارد. اغلب کودکان در ۱۴ الی ۱۶ ماهگی می توانند بدون کمک راه بروند. بعضی از اشیاء مانند توپ را در حالت نشته با دست پرتاب کنند یا بگیرند.

مهارت فیزیکی کودک در یک سالگی

می تواند آرام با توپ باز کند

از صندلی یا میز یا پله خود را بالا بکشد

بدون کمک راه برود

با مداد کاغذ را خط خطی کند

سعی می کند خودش با قاشق غذا بخورد.

با قرار دادن چند اسباب بازی روی هم خانه سازی کند

والدینی که نگران رشد فکری و جسمی و کار هایی که کودک یک ساله می تواند انجام دهد و یا کندی در یادگیری و انجام کارها توسط کودک هستند حتما با پزشک متخصص کودکان مشاوره کنند و از پزشک در مورد کودک خود بپرسند. البته در روی کره زمین رشد طبیعی کودک از یک قانون و الگوی ثابت پیروی می کند. به جز معدودی از کودکان که به لحاظ فکری و جسمی دچار مشکل هستند.

 

رفتار کودک در یک سالگی

  • اضطراب و استرس جدایی در کودکان یک ساله

اضطراب جدایی از والدین در کودکان امری طبیعی است و از هنگامی که کودک اطرافیان خود را می شناسد و رابطه عاطفی برقرار می کند شروع می شود. مخصوصا کودکان با جدا شدن از مادر احساس ترس و نا امنی می کنند و شروع به گریه کردن می کنند. پس باید والدین هنگام خروج از خانه یا وارد شدن به خانه با کدک ارتباط برقرار کنند تا کودک دچار ترس نشود و در رفتار خود هنگام خداحافظی ( برای بیرون رفتن یا سر کار رفتن یا سپردن کودک دست پرستار) تغییر در رفتار خود ایجاد نکنند. وقتی کودک بی تابی و گریه می کند به طرفش برنگردید.

یکی از بزرگترین مشکلات پدر و مادر نداشتن تحمل دیدن گریه کودکشان است و مواظب هستند کودکشان متوجه خروجشان نشوند و بدون خداحافظی کودک را ترک می کنند. این کار اشتباه است. والدین باید نزد کودک بروند و با در آغوش کشیدن کودک و بوسیدن او خداحافظی کنند حتی اگر کودک شروع به بی قراری و گریه کند. چون کودک وقتی متوجه غیبت والدین خود شود احساس ترس می کند که شاید دیگر آنها را نبیند. والدین باید کودک را به دست پرستار کار آزموده و با تجربه ای بسپارند تا از او به خوبی مراقبت شود.

کودک در این سن دوست دارد کارهایی را به تنهایی انجام دهند مانند غذا خودن یا بالا رفتن از پله ها و انجام دادن خیلی از کار های کوچک دیگر که به نظر والدین انجام این کارها  توسط کودک خطرناک است. ولی کودک کنجکاوی می کند و دوست دارد که بعضی از کارهای را به تنهایی تجربه کند. پس والدین  باید با هوشیاری و توجه کودک را به انجام کار های دیگر معطوف کنند. تا مانع حس کنجکاوی کودک نشوند( مانند بالا رفتن کودک از پله ) می توانید با دادن اسباب بازی مورد علاقه کودک به او حواسش را پرت کنید تا کودک حرف شنوی بیشتری از شما داشته باشد.

حرف زدن و صحبت کردن کودک یک ساله

کودک با کلمات محدودی شروع به حرف زدن می کند و اولین کلمات می تواند مامان یا بابا باشد. در این سن کودک نسبت به حرف های دیگران واکنش نشان می دهد. شناختن صدای پدر و مادر ، عکس العمل نسبت به شنیدن اسم خود یا واکنش به صداهای پیرامون خود مانند صدای جاروبرقی یا ماشین یا خندیدن و گریه کردن دیگران... . اگر در سن بعد از یک سالگی کودک واکنشی به این موارد نشان نداد حتما با یک پزشک متخصص مشور کنید. پس والدین باید توجه کنند که با کودک مرتب حرف بزنند و از در مورد اعضای بدن بپرسیند ( دست کو، گوش کو یا موارد مشابه ) شکل و عکس های حیوانات مختلف را با  گفتن اسم حیوانات به کودک نشان دهید ، با تکرار اسم حیوانات همراه با عکسشان کودک با آنها ارتباط برقرار می کند.

سلامتی کودک یک ساله

در طول یک سالگی ، پزشک در مورد چند موضوع از شما سوالاتی می پرسد زمان واکسناسیون، تزریق به موقع واسن ها ، راه رفتن کودک، سینه خیز رفتن ، ایستادن و به تنهایی راه رفتن، عادات خواب، ساعت خواب و مدت آن، عدات غذایی، کودک ( چه نوع غذایی مصرف می کند ) ، ارتباط چشمی دارد یا نه ، واکنشی نسبت به اسمش نشان می دهد یا نه ، شنوایی ، بینایی ، حرف زدن کودک، توجه به بهداشت دهان و دندان.

اکثر والدین فکر می کنند چون نوزاد شیر می خورد نیاز به تمیز کردن لثه و دهان ندارد و یا لزومی به دندان پزشک ندارد در حالی که انجمن بهداشت دهان و دندان توصیه می کند قبل از در آوردن دندان کودک به دندان پزشک مراجعه کنید تا از آسیب دیدن احتمالی دندان های کودک پیشگیری کنید و در هزینه های احتمالی سال های بعد ممکن است برای درمان دهد و دندان کودک صرف جویی کنید.

تغذیه کودک یک ساله

  • شیر

به غذای کود از یک سالگی شیر کامل افزوده می شود. این تغییر را ممکن است کودک به دلیل متفاوت بودن طعم آن ، با طعم شیر مادر نپذیرد. بهتر است کم کم کودک را به خودن شیر کامل عادت داد مثلا شیر کامل را با شیر مادر مخلوط کرد و به کودک بدهیم. به جای استفاده از شیشه شیر بهتر است از فنجان مخصوص کودک استفاده کنید تا بعدا برای گرفتن شیشه از کودک دچار مشکل نشوید.

  • مواد مغذی مورد نیاز کودک در یک سالگی

زمان مناسب برای تنظیم برنامه غذایی کودک یکی سالگی است. در این زمان باید از سبزیجات و میوه ها و باقی مواد مغذی و مفید در برنامه غذایی کودک استفاده کنجانده شود.  در این برنامه نباید از آب میوه غیر طبیعی و شیرنجات استفاده شود. اگر نسبت به موادی که به برنامه غذایی کودک اضافه کردید کودک واکنش نشان داد و از خوردن آن امتناع کرد، والدین نباید به اسرار و با زور از کودک بخواهند که غذا رو بخورد. بلکه ظرف غذا را در اختیار کودک قرار دهند و به او اجازه دهند تا خود آن را بخورند حتما از یک پزشک متخصص مراجعه کنید. هیچ وقت به دور از جمع خانواده به کودک غذا ندهید بلکه غذای او را در جمع خانواده و در یک سفره با دیگران به او بدهید تا ببیند که والدین از غذاهای متنوع استفاده می کنند. سعی کنید در وعده های غذایی کودک از لبنیات و پروتئین ارگانیک استفاده کنید. والدین می تواند با دادن میان وعده های سالم و مناسب به کودک، از پرخوری او جلوگیری کنند.

خواب کودک یک ساله

  • الگوی خواب کودک کودک یک سال

خواب کودک در زمان یک سالگی تغییراتی می کند. بدن ودک در طول روز حدود 11 ساعت به خوب نیاز دارد، کودک هر چقدر بزرگتر می شود تغییراتی هم در زمان و هم در خواب کودک ایجاد می شود. ساعاتی که کودک در طول روز خواب است کم می شود و به خواب بعد از ظهر می انجامد. زمانی که ساعات خواب کودک کنتر می شود، شب بیدار شدن کودک کمتر می شود و رفته رفته شبها بدون بیدار شدن تا صبح می خوابد.

معمولا در برخی از کودکان وحشت شبانه اتفاق می افتد معمولا این اتفاق بعد از یک سالگی برای کودک اتفاق می افتد. این وحشت با شناخت کودک از پیرامون خود و ترساندن کودک توسط والدین یا دگیران از یک موجود خیالی یا حیوانات و یا تنها گذاشتن او در خانه ایجاد می شود. با آشنا کردن کودک با محیط پیرامونش و توضیح علت اتفاقاتی که در اطراف می افتد می توانید از وحشت او در هنگام شب و هنگام خواب کم کنید.

کودک در یک سالگی به خوبی پدر،مادر، پرستار و اطرافیان نزدیکش را می شناسد و به راحتی می تواند با آنها ارتباط برقرار کند. در این سن کودک می تواند با اشاره داشتن یا با گفتن چند کلمه با اطرافیان ارتباط برقرار کند. در سن یک سالگی برای یادگیری کودک از کتاب های داستان مخصوص کودکان و یا از کتاب های تصویری کودک که او را به یادگیری ترغیب می کند، استفاده نماید و با پرسیدن سوالاتی در مورد اشیاء مختلف واعضای بدن او می توانید حس کنجکاوی او را برای یادگیری و برقراری ارتباط با اطرافیان ترغیب کنید.

  • آموزش کودک یک ساله

کودک در طی یک سال مهارت هایی مانند راه رفتن و حرف زدن را یاد می گیرد. و کم کم باید به بعضی از مهارت تسلط پیدا کند مانند گرفتن لیوان یا قاشق در دست، و یا با اشاره کردن به اشیاء خواسته خود را به والدین و اطرافیان انتقال دهد. کودک می تواند با تکرار کردن درست بعضی از کلمات آنها را بهتر یاد بگیرد و راحت تر بازگو کند.

با کتاب خواندن برای کودک می توانید در آموزش جدی لغات به او کمک کنید. برای کودکانی که کتاب خوانده می شود، نسبت به سایر کودکان دارای دایره لغات بیشتری هستند. والدین بهتر است از کتاب های عکس دار که عکس های بزرگ دارند استفاده کنند تا عکس ها نظر کودک را به خود جلب کد و شما با پرسیدن از کودک سعی ککنید، مهارت او را در شناختن اجزای بدن و انواع حیوانات آشنا کنید.

 

عادت داد کودکان یک ساله به لیوان یا قمقمه برای خودن مایعات

یکی از سخت ترین تغییرات در فرزند از شیر گرفتن کودک و ندادن شیشه شیر به او خواهد بود. زیرا کودک ترجیح می دهد آب و مایعات را با شیشه شیر بخورد و لیوان را قبول نمی کند. والدین باید قبل از یک سالگی لیوان مخصوص کودک را تهیه کنند وگاهی به جای شیشه شیر از لیون استفاده کنند تا کودک کم کم به خوردن مایعات از لیوان عادت کند.

در طول روز از وعده های شیر با شیشه شیر را کم کنید و با لیوان مخصوص به کودک شیر بدهید و انی کار را انقدر ادامه دهید تا دیگر کودک تمایلی به خودرن شیر با شیشه شیر نداشته باشد. والیدن با این کار از استرس کودک کم می کنند و کودک راحت تر می تواند شرایط جدید را بپذیرد.

 پدران نقش مهم و موثری در رشد و تربیت کودک در کنار مادران دارند پس بهتر است پدران نیز در این مدت زمانی که کودک کم کم با شرایط جدید خو می گیرد درکنار او باشند و با تشویق و توجه کودک را ترغیب به استفاده از لیوان مخصوص بکنند و این لحظات را برای خود و کودک لذت بخش کنند.

 

برای دریافت مشاوره تربیت کودک می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.







خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی