هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

ترک اعتیاد به هروئین شاید سخت ترین نوع ترک در مواد مخدر است. اعتیاد به هروئین از انجایی که مواد سموم بسیار زیادی را وارد بدن فرد می کند، مهمترین پیامدی را که به دنبال دارد مبحث صدمه به کبد و کلیه است. اندام هایی از بدن که مسئول دفع سم بدن هستند به واسطه دفع سموم ناشی از مصرف هروئین بسیار آسیب پذیر می شوند. علاوه بر این افراد چربی و فشار بالا  ناشی از مصرف هروئین را نیز تجربه می کنند. سه روش کلی برای ترک هروئین وجود دارد که مهمترین این روش ها ترک هروئین با استفاده از دارو درمانی به وسیله داروی متادون است.

 

برای مشاوره ترک هروئین و ترک مواد مخدر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

 

روش‌های ترک اعتیاد به هروئین

 سه روش متداول برای ترک اعتیاد به هروئین وجود دارد:

1-روش ترک اعتیاد به هروئین با استفاده از دارو

2- روش ترک اعتیاد به هروئین سنتی با کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر یا سقوط آزاد

 

روش ترک اعتیاد به هروئین با استفاده از دارو

پرچ دار و مهم ترین دارویی که برای ترک اعتیاد به هروئین مورد استفاده قرار می گیرند متادون است که برای ترک مواد مخدر دیگری مانند تریاک و شیره نیز به کار گرفته می شود. مصرف متادون برای ترک اعتیاد به هروئین از آن جهت ارزشمند است که در ابتدا طول عمر بیشتری دارد یعنی کسی که مصرف هروئین دارد یک تا دو ساعت بعد از مصرف طول می کشد که به حالت خوب خود برسد و بعد از دو تا سه ساعت نئشگی و حال خوب فرد افول می کند و فرد دوباره نیاز به مصرف دارد. به طوری که ممکن است فرد به مصرف دو تا سه بار در روز نیاز داشته باشد ولی مصرف متادون چنین مشکلی را ندارند یعنی اگر فردی قرص یا شربت متادون را مصرف می کند تا فردای اون روز علائمی از خماری را ندارد. شاید فرد بخواد روزی ده بار متادون بخوره و نئشگی بیشتری تجربه کند ولی ربطی به خماری ندارد. متادون معمولا از زمان مصرف 4 ساعت طول می کشد که فرد به اوج نئشگی برسد و 24 تا 48 طول می کشد تا فرد خمار بشه. کنترل مصرف افراد و طول عمر بیشتر نئشگی متادون نسبت به هروئین از مهم ترین مزیت های دارو درمانی و مصرف متادون برای ترک اعتیاد به هروئین است که همین امر سبب شده که متادون پرچم دار دارو ها برای ترک هروئین باشد. ترک هروئین به کمک متادون به این صورت است که فرد تحت نظر دارمانگر و پزشک متخصص شروع به مصرف متادون به جای هروئین می کند و به مرور مصرف خود را در مدت زمان نزدیک به شش ماه کاهش می دهد تا بتواند هروئین را کنار بگذارد.

 

روش ترک اعیتاد به هروئین سنتی | درمان یابویی

ترک هروئین | روش های ترک اعتیاد به هروئینترک هروئین به روش سنتی با بستن و زندانی کردن معتاد (روش سقوط آزاد یا به بیان بهتر یابو درمانی، زور درمانی، شلاق درمانی و طناب درمانی) صورت می گیرد. در این روش ترک اعتیاد، بیمار به‌ یک‌ باره مصرف مواد مخدر را قطع می‌کند بدون آنکه از دارو یا مواد جایگزین استفاده کند. به علت قطع یک‌ باره مصرف مواد به دلیل ترک اعتیاد سقوط آزاد، عکس‌ العمل‌های آشکار فرد، یکتا دو هفته طول می‌کشد و بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود اما نشدنی نیست کسانی هستند که این درد را تحمل می‌کنند. ایراد اصلی این روش این است که شوک جسمی و روحی شدیدی به بیمار وارد می‌شود. که امروزه تقریبا منسوخ شده چرا که احتمال برگشت فرد به اعتیاد بسیار زیاد است و هر موقع فرد امکان استعمال مواد مخدر را پیدا کند، در مصرف آن درنگ نخواهد کرد، چون وابستگی جسمی و روانی فرد با استفاده از این روش از بین نمی‌رود. چنین روش‌هایی این بیماری بسیار نتیجه بخش نخواهد بود.


سم زدایی و برگشت اعضای بدن به حالت عادی حدود ده ماه زمان نیاز دارد. لذا پس از گذراندن سختی‌های دو هفته اول، مشکلات بی‌خوابی، افسردگی، کم‌حوصلگی، گریه کردن، کندذهنی فراموشی تنبلی، عدم میل به زندگی و غیره در بیماران وجود داشته و طی این مدت شخص قادر به کار کردن نیست و یا بازدهی کاری مناسبی ندارد. حتی متخصصان ترک اعتیاد تجویز می‌کنند که در این دوره‌ ده‌ ماهه شخص را بیشتر تنها بگذارند و تخت خوابش را جدا کنند. در این مدت به علت عدم تعادل جسمی و روانی، بیمار نباید تصمیمات سرنوشت ساز بگیرد. شوک مخربی که در این روش ترک اعتیاد به بیمار وارد می‌شود، سبب می‌گردد که بعضی از قسمت‌های تولیدکننده مواد شبه افیونی بدن چه‌بسا تا آخر عمر آسیب های شدیدی ببیند. کسانی که با روش سقوط آزاد ترک کرده‌اند به‌ندرت به مرحله تعادل پایدار می‌رسند و معمولاً دچار عدم تعادل در دراز مدت هستند و یا به مشکلات عصبی دچار می‌شوند. ترک اعتیاد به روش سقوط آزاد به دو حالت دیگر به صورت ترک نیمه سریع و ترک تدریجی نیز صورت می گیرد.

 

ترک هروئین به روش سقوط آزاد به صورت ترک نیمه سریع

این روش ترک اعتیاد شبه سقوط آزاد است. بدین ترتیب که پس از قطع فوری مصرف مواد مخدر و در طول یک هفته اول، برای کاهش عوارض و دردهای بیمار از دارو استفاده می‌شود. به دلیل نادیده گرفتن زمان بازسازی سیستم‌های تولید مواد شبه افیونی در بدن این روش فرق چندانی با روش سقوط آزاد و عوارض حاصل از آن ندارد. مثال علمی آن این است که درروش سقوط آزاد شخص از بالای ساختمان ده طبقه به پائین می‌پرد ولی در شبه سقوط آزاد کمی تخفیف داده و از یکی دوطبقه پائین تر سقوط می‌کند.

 

ترک اعتیاد هروئین به روش سقوط آزاد به صورت ترک تدریجی

چهارمین روش ترک هروئین، کاهش تدریجی مصرف مواد است که به آن ترک سنتی گفته می‌شود و از زمان‌های قدیم تاکنون مرسوم بوده است. در ترک تدریجی، هرروز مقداری از مصرف مواد مخدر کم می‌شود تا به‌تدریج به صفر برسد. مثلاً مقداری تریاک یا شیره را در ظرف آبی حل کرده و سپس به‌جای مصرف مواد، روزانه چند پیمانه مشخص از این شربت می‌خورند و به‌جای مقدار خورده شده آب می‌ریزند تا شربت رقیق‌تر شود. اگر مقدار مواد مخدر در شربت اولیه طوری انتخاب شود که ظرف حدود 15 روز مصرف مواد مخدر به صفر برسد. اگر با حجم و مقدار بیشتر شربت عمل کنند به‌طوری‌که بیش از 40 روز طول بکشد در این صورت نتیجه بهتری به دست آمده و عوارض کمتری به‌جای خواهد گذاشت. عده  بسیاری از بیماران معتاد، از روش ترک تدریجی برای ترک هروئین استفاده کرده و نتیجه گرفته‌اند.

 

از چه روشی برای ترک اعتیاد به هروئین استفاده کنیم

به طور کلی روش پیشنهادی برای ترک اعتیاد روش بلند مدت است و با کمترین مضرات جسمی و روانی، بیمار معتاد را به سمت ترک دائمی اعتیاد هدایت می‌کند به طوری که در نهایت، خود بیمار برای ترک عجله دارد و به‌ نوعی نسبت به مواد مخدر تنفر پیدا می‌کند.

هر یک از روش‌های ترک هروئین سه‌گانه دارای محاسن و معایبی است. به‌عنوان مثال روش ترک سقوط آزاد برای کسانی که در ابتدای راه اعتیاد هستند و به‌طور تفریحی و تفننی از مواد مخدر استفاده می‌کنند و هنوز سیستم تولیدکننده مواد شبه افیونی بدن آنان از کار نیفتاده است خوب جواب می‌دهد و چه‌بسا بهترین روش باشد، اما همین روش ترک اعتیاد برای آن دسته بیماران معتاد که سالیان بسیار به مصرف مواد مخدر با مقدار بالا مشغول هستند، نه‌تنها مؤثر نیست بلکه اغلب عوارض شدید و غیرقابل جبرانی به‌جای خواهد گذاشت. بعلاوه برای بیمارانی که به کار دائم مشغول هستند، استفاده از روش سقوط آزاد میسر نیست چون تا ده ماه نمی‌توانند کار کنند. یا در روش ترک اعتیاد شبه سقوط آزاد، اگرچه مصرف دارو سبب کاهش عوارض عکس‌العمل‌های آشکار در بیمار خواهد شد اما همین ترکیبات دارویی بعضاً خطرناک‌تر از خود مواد مخدر می‌باشند و دسته‌ای از آن‌ها بسیار اعتیادآور هستند. مثال واضح آن هروئین است. این ماده مخدر به‌عنوان دارو برای درمان  اعتیاد اختراع و تولید شد اما در عمل خود به اعتیاد خطرناک‌تری بدل گردید و یا انواع و اقسام قرص‌های آرام‌بخش و مسکن و همچنین قرص‌های روان‌گردان و توهم‌زا که بدون نظر پزشک و مراقب مصرف می‌شود، باعث اعتیاد به قرص در بین بیماران و به­ویژه جوانان شده است.


آنچه در قسمت روش‌های شناخته‌شده ترک اعتیاد گفته شد، تنها راه‌های ترک اعتیاد نیست و امروزه شاهد ابتکارات فراوان دیگری هستیم، یکی از این روش این است که بیمار را سه روز بی‌هوش کرده و در طی این مدت به‌اصطلاح سم‌ زدائی می‌کنند و می‌گویند دیگر مشکلات جسمی معتاد تمام‌شده یا آنکه گفته می‌شود در کشورهای دیگر با جراحی مغز و دست‌کاری در آن در صدد رفع اعتیاد هستند! خلاصه بیمار موش آزمایشگاهی کسانی شده است که ادعای ترک اعتیاد او را دارند. گاهی این روش‌های ترک اعتیاد منجر به نابودی یا نقص دائمی در فرد می­شود که واقعاً مایه تأسف است.

 

بوپرنورفین (قرص ترک اعتیاد) چیست؟

 بوپرنورفین یک داروی مسکن مخدر شبیه مورفین، کدئین و هروئین است. این دارو بیشتر برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود، البته برای موارد درمانی دیگری نیز کاربرد دارد. استفاده نامناسب از بوپرنورفین منجر به بروز عوارض خطرناک و حتی مرگ می‌شود. در صورت استفاده از سایر مواد مخدر، عوارض جانبی بوپرنورفین بیش‌تر می‌شود. اکیداً توصیه می‌شود از شکستن قرص و حل نمودن آن در هر مایعی به منظور تزریق خودداری شود. این عمل می‌تواند باعث مرگ شود. این دارو را دقیقاً باید طبق دستور پزشک مصرف کرد.

 

ترک اعتیاد به هروئین با چه علائم جسمی و روانی همراه است؟

 پس از قطع مصرف مواد مخدر در فرد معتاد به مواد، علائم گوناگونی بروز می‌کند که اصطلاحاً به آن سندرم محرومیت (Withdrawal Syndrome) گفته می‌شود. این سندرم شامل، درد عضلانی- استخوانی، بیخوابی، بیقراری، عطسه، آبریزش بینی، خمیازه، اسهال، تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، ضعف و بیحالی، پرش اندام‌ها، احساس سرما و گرما، لرز، تعریق، تپش قلب، ریزش اشک، شکم درد، هذیان گویی، پرخاشگری، وسوسه به مصرف مواد و... می‌باشد. شدت خماری و علائم فوق در افراد مختلف متفاوت است و تحمل درد خماری بدون مراقبت­های درمانی صحیح بسیار سخت و دشوار می‌باشد. این علائم  مدتی بعد از ترک اعتیاد از بین می‌رود.

 

آیا ترک اعتیاد به هروئین می‌تواند سلامتی فرد را به مخاطره اندازد؟

ترک هروئین | روش های ترک اعتیاد به هروئیندر مواردی‌که بیمارتحت نظر پزشک و آزمایشات لازم قرار نگرفته و یا استاندارد مراقبت‌های پزشکی و پرستاری رعایت نشود خطرناک است، در غیر اینصورت سم‌زدائی مانعی ندارد. سم‌زدائی از نظر علمی یعنی استفاده از روش‌هایی که به بیمار کمک می‌کند تا دوره ترک را با کمترین علائم و به‌صورت کنترل شده و بی‌خطر پشت سر بگذارد.

 

علائم کمبود هروئین در فرایند ترک چگونه است؟

تقریباً 12 ساعت بعد از آخرین مصرف، حال فرد مبتلا بد می‌شود، احساس ضعف می‌کند و خمیازه می‌کشد، بدنش می‌لرزد و عرق می‌کند، از بینی و چشم‌هایش ترشحات زیادی خارج می‌شود. این علائم توام با حالت آشفتگی به مدت چند ساعت ادامه یافته و پس از آن معتاد به خوابی نا آرام فرو می‌رود. در موقع بیداری یعنی 18 تا 24 ساعت بعد از آخرین تزریق فرد معتاد وارد عمق جهنم زندگی‌اش می‌شود. خمیازه‌ها خیلی شدید می‌شود. ترشحات بینی همچنان ادامه می‌یابد، موهای بدن سیخ می‌شود و انقباضات شدیدی در معده و روده‌ها پدید می‌آید که باعث ایجاد اسهال و استفراغ شدید می‌شود. حدود 36 ساعت بعد از آخرین استعمال، معتاد بدنش به شدت می‌لرزد و پاهایش بی‌اختیار دچار لرزش‌های شدیدی می‌شود. به‌ طوری‌ که قادر به خوابیدن نیست، بلند می‌شود، راه می‌رود، روی زمین دراز می‌کشد و فریاد می‌زند. ریزش ترشحات از بینی همچنان ادامه می‌یابد و سرعت و میزان آن بسیار زیاد است، فقط تعریق او باعث خیس شدن لباس‌هایش می‌شود.
در این مرحله ضعف جسمانی به حدی است که فرد قادر به بلند کردن سر از روی بالش نمی‌باشد و گاهی متخصصان از ترس جان بیمار به او مقداری هروئین تزریق می‌کنند. تزریق مقدار کمی هروئین تقریباً تمام علائم را به سرعت از بین می‌برد.
هنگامی که وابستگی به هروئین تثبیت شد، متوقف کردن مصرف آن بسیار مشکل است. افرادی که برای مدت طولانی از هروئین استفاده کرده‌اند، ممکن است اظهار کنند که دیگر از از این ماده مخدر لذتی نمی‌برند. آن‌ها تنها برای اجتنناب از علائم ترک هروئین و کنترل خماری ادامه به مصرف می‌دهند.

 

مشاوره ترک اعتیاد به هروئین تلفنی و حضوری

از آنجایی که ترک اعتیاد به هروئین بسیار سخت است و خود درمانی آن قبل بدون مشاوره گرفتن از یک فرد متخصص می تواند سبب مرگ یا وارد شدن آسیب های شدید به بدن فرد گردد. شما می توانید برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با مشاوران مرکز هنر زندگی در هر شهری که هستید تماس بگیرید.

 

برای مشاوره ترک هروئین و ترک مواد مخدر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 



 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع:ترک هروئین | روش های ترک اعتیاد به هروئین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی