هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا علائم وسواس و نشانه های وسواس را میدانید؟ آیا میدانید علت وسواس در افراد چیست؟ شاید برای شما یا برای اطرافیانتان مکرراً پیش می‌آید، که مثلا در خانه یا اتومبیل را چند بار چک می‌کنید که مبادا آن را نبسته باشید یا مثلا حمام کردن شما خیلی طول می کشد، چندین بار دستانتان را می شویید، به کوچکترین چروک روی لباستان حساس هستید. این موارد نشان دهنده داشتن اختلال وسواس فکری-عملی یا OCD می باشد. اختلال وسواس فکری-عملی یکی از ۲۰ اختلال شایع در دنیا می باشد که بسیاری از افراد بدون آن که بدانند مبتلا به بیماری اختلال وسواس فکری-عملی هستند، از آن رنج می برند. البته موارد مانند چک کردن در ماشین بعد از پیاده شدن در رفتار بسیاری از افراد وجود دارد، امری است طبیعی ولی در صورتی که این چک کردن از حد بگذرد و دائما استرس ناشی از قفل بودن در را حتی بعد از چک کردن داشته باشید از حالت عادی خارج شده و تبدیل به یک مشکل می شود و از علائم وسواس است. آیا می‌خواهید بدانید که این اختلال در شما و یا اطرافیانتان وجود دارد و علائم وسواس فکری چیست؟ در این مقاله تمام علائم وسواس و نشانه های وسواس فکری-عملی توضیح داده شده است.

 

برای مشاوره علائم وسواس و درمان وسواس می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

اختلال وسواس فکری-عملی چیست؟

 قبل از بررسی علت وسواس و نشانه های وسواس و راه های درمان وسواس فکری می‌خواهیم شما را بیشتر با این اختلال آشنا کنیم اختلال وسواس فکری-عملی در واقع نوعی از اضطراب و نگرانی است که باعث ایجاد افکار غیر قابل کنترل و الگوهای تکراری که خود را مجبور به انجام آنها می کنید و روی آن کنترل ندارید، می شود. در بعضی از موارد ممکن است خود شخص متوجه رفتارهای غیرمنطقی خود شود، ولی با این وجود نیز روی رفتار و کردار خود کنترل ندارد. مثلاً یکی از شایع ترین نشانه های وسواس فکری-عملی، وسواس بر روی موارد امنیتی از جمله بسته بودن قفل فرمون، ماشین، خانه، مغازه، لپ تاب، موبایل و ... است که فرد همواره و در هر ثانیه اضطراب بسته بودن آنها را دارد و 20 بار آنها را چک می کند که بسته باشند.

نشانه های وسواس فکری-عملی در افراد را می توان در چند دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

1- وسواس به آلودگی: این افراد از آلودگی و میکروب می ترسند و چندین بار دست‌های خود را می شویند. حتی اگر افراد دیگری وسایل و لباس آنها را لمس کنند ممکن آن را بشویند یا دور بیندازند

2- وارسی کننده: این افراد به خاطر ترس از کارهایی که انجام ندادن آنها خطرناک یا ریسکی است، وسایل و محیط را بررسی می‌کنند. مانند بررسی کردن قفل در یا شیر گاز به دفعات

3- شکاک ها: این افراد به انجام دقیق (با توجه به آنچه که در ذهنشان وجود دارد) و مرحله به مرحله کار ها وسواس دارند و می ترسند که در صورت عدم انجام آن توسط دیگران سرزنش شوند

4- برنامه ریزها: این افراد به نظم و ترتیب، رنگ ها و ترتیب های خاص حساس هستند و حتی دچار خرافات شده اند

5- محتکرها: این افراد ا مکررا وسایل و چیزهایی را که نیاز ندارد یا استفاده نمی‌کنند جمع می‌کنند، مبادا که قحطی شود و به آن نیاز پیدا کنند!

 

دلایل ابتلا به وسواس فکری-علمی

اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) | علائم، نشانه ها و پیامدهای واسوسعلت وسواس دقیقا مشخص نشده است ولی از جمله اصلی ترین دلایل ابتلا به اختلال وسواس فکری-علمی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

 

وسواس به دلیل سابقه ی خانوادگی

تحقیقات بسیاری نشان داده است، وراثت یکی از عوامل مهم در بروز وسواس است. بنابراین علت وسواس در افرادی که سابقه وسواس در پدر، مادر یا اقوام درجه یک والدین آنها وجود دارد بیشتر است. البته معمولا کسانی که سابقه خانوادگی وسواس دارند، زمانی دچار وسواس شدید می شوند که به دلیل مشکلات محیطی یا سبک تربیتی ناکارآمد دچار استرس باشند.

 

حوادث استرس زا در زندگی، خاطرات و عوامل محیطی

اگر شما به شدت به استرس واکنش نشان می دهید یا در برابر عوامل استرس زا آسیب پذیر می باشید، ممکن است خطر ابتلا به اختلال وسواس در شما افزایش یابد. گاهی علت وسواس، بر اثر عادت های رفتاری که با گذشت زمان، آموخته و در درون فرد نهادینه میشود، به وجود می آید.

 

سروتونین ناکافی

برخی محققان اعتقاد دارند علت وسواس، درنتیجه ی تغییرات شیمیایی در بدن است و ممکن است علت زیستی داشته باشد.

 

دلایل دیگری نیز به عنوان علت وسواس در افراد ذکر شده است ولی تحقیقات هنوز برای کشف کردن علت وسواس در افراد ادامه دارد.

 

نشانه ها و علائم وسواس فکری-عملی

همانطور که گفته شد در برخی مواقع داشتن برخی علائم وسواسی طبیعی است. اما اختلال وسواس فکری -عملی باعث نگرانی شدید و اختلال در رفتار و زندگی روزمره فرد می شود. مثلا فرد ۱ ساعت برای انتخاب لباس یا اتو کشیدن یک پیراهن وقت صرف می کند.

اختلال وسواس فکری-عملی همانطور که از اسمش پیداست معمولا هر دو وسواس فکری و عملی را شامل می‌شود. و فقط در برخی از موارد معدود یکی از این دو وسواس در فرد دیده می شود

 

نشانه ها و علائم بعد روانی وسواس فکری

- ترس از آلودگی و میکروب ها

- افکار و تصورات شدید جنسی

- ترس از کمبود و نداشتن مواردی که ممکن است به آنها نیاز پیدا کنید

- وسواس فکری در مورد اخلاقیات و درست و نادرست بودن مسائل

- توجه بیش از حد به نظم ترتیب

- خرافات به معنی توجه به اشیاء و وسایل و مکان ها به عنوان خوش یمن بودن یا نبودن!

- ترس از دست دادن کنترل و از آسیب رساندن به خود و دیگران نیز از نشانه های وسواس فکری است.

 

 علائم و نشانه های بعد عملی وسواس فکری

اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) | علائم، نشانه ها و پیامدهای واسوس- تماس مکرر با اعضای خانواده و یا دوستان برای اطمینان از سلامتی

- آنها صرف زمان زیاد برای حمام کردن شست و شوی لباس دستان و غیره

- تکرار کردن کلمات بی معنی، شمردن، تکان دادن مکرر دست و پا برای کاهش اضطراب

- بررسی مکرر درب ماشین شیر گاز و غیره

- حساسیت بیش از حد به نظم و ترتیب محیط اطراف

- جمع آوری وسایل اضافی مانند ظروف خالی غذا، روزنامه قدیمی ودیگر اشیا. این نوع وسواسی معمولاً همراه با علائم افسردگی، وسواس خرید، بیش فعالی، اختلال کم توجهی، اختلال تیک عصبی، استرس پس از سانحه و جنون سرقت در فرد همراه است.

 

پیامد ها و مشکلات وسواس

وسواس مهترین و بزرگیترین پیامدی که به دنبال دارد تنهایی و انزوای ناشی از وسواس برای شخص است. افرادی که دارای علائم وسواس فکری یا عملی هستند نه تنها خودشان را آزار می دهند، بلکه نتایج این رفتار را می توان به راحتی بر سایر افرادی که با این فرد ارتباط دارند به ویژه اعضای خانواده مشاهده کرد. اطرافیان با مشاهده نیاز پایان‌ناپذیر بیمار برای شستن مکرر دست‌ها در هر دقیقه، پاک کردن دستگیره یا شمردن کاشی‌های کف حمام، احتمالاً دچار ناراحتی یا نفرت از او می‌شوند. این ناراحتی و نفرت معمولاً آمیخته با احساس ترحم است؛ چراکه اطرافیان تا حدودی درک می‌کنند که بیمار نمی‌تواند برای رفع این امور بی‌معنا کاری بکند و معمولاً این ترحم بی‌جا که گاهی حتی به همکاری با بیمار آمیخته می‌شود، به غرق شدن بیشتر فرد مبتلا دامن می زند.

 

مشاوره و درمان وسواس

اختلال وسواس فکری-عملی قابل درمان است و افراد مبتلا به این اختلال می توانند با استفاده از روان درمانی و رفتار درمانی قابل درمان است. از آنجایی که توضیح روش درمان اختلال وسواس فکری-عملی مفصل است، در مقاله دیگر به صورت کامل توضیح داده شده است. شما می توانید برای درمان وسواس مقاله های درمان وسواس و مشاوره وسواس را مطالعه نماید یا با مشاوران مرکز مشاوره هنر زندگی تماس بگیرید.

 

برای مشاوره علائم وسواس و درمان وسواس می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

 



 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع:  اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) | علائم، نشانه ها و پیامدهای واسوس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی