هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

شاید برای بسیاری از افراد به خصوص در دوران قبل از زادواج سوال باشد عوامل طلاق چیست و چه عللی سبب شکست زندگی مشترک می شود. یکی از مشکلاتی که جامعه امروز با آن روبروست و مشکلات بسیاری را برای افراد و در نتیجه جامعه ایجاد کرده است، گسیختگی خانواده و طلاق می باشد. در گذشته زندگی مشترک افراد طولانی تر بود و طلاق به ندرت اتفاق می افتاد. اما امروزه با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی، ابتلا به بیماری های روانی، فشار وارده از سوی رسانه های اجتماعی و ... طلاق دیگر امری غیر عادی تلقی نمی شود. حتی همسرانی که بسیار متعهد و پایبند به اصول احتلاقی هستند نیز ممکن است به دلایل مختلف دچار طلاق شوند. بسیاری از عوامل فردی، اجتماعی، روانی و... می تواند در تصمیم گیری برای طلاق دخیل باشند. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت ورزش و جوانان حدود نیمی از طلاق های ثبت شده در پنج سال نخست زندگی مشترک روی می دهد. در این مطلب قصد داریم تا مهمترین عوامل طلاق را در جامعه افزایش می دهد را معرفی نماییم. توصیه می کنیم مقاله مشاوره ازدواج ما را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره طلاق و حل مشکلات خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.  تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.

علل اصلی و عوامل طلاق

امکان دارد که شما یک یا چند مورد از این موارد را در زندگی مشترک خود داشته باشید، اما به زندگی شما آسیبی وارد نشده باشد. ولی بهتر است تا علل طلاق را بشناسید و آگانه زندگی کنید. از جمله مهم ترین علل و عوامل طلاق می توان به موارد زیر اشاره داشت.

ازدواج زود هنگام ( در سنین پایین )

درست است که ازدواج در جوانی بسیار رویایی به نظر می رسد ولی واقعیت چیز دیگری است. ازدواج در جوانی یکی از عوامل دخیل در ترسیم چهره آرمانی از زندگی زناشویی رویایی است. این افراد بعد از ازدواج و رویارویی با مسئولیت های زندگی مشترک و درخواست های همسر دچار نوعی سرخوردگی ناشی از نبود زندگی زناشویی رویایی می¬شوند. می¬‌توان گفت باورهای ناکارآمد ( dysfunctional beliefs) یکی از عوامل اصلی طلاق بسیاری از اختلاف¬های اجتماعی به خصوص در روابط همسران است. تاثیر باورهای غیرمنطقی بر سازگاری و رضایتمندی زوجین در زندگی مشترک به اثبات رسیده است.

ازدواج های قبلی

تحقیقات انجام شده در این زمینه ثابت کرده است که بعد از هر بار ازدواج تا حدی خطر طلاق در ازدواج بعدی افزایش می یابد. چرا که بسیاری از افراد بعد از طلاق بدون اینکه از و از لحاظ روانی و شکست ناشی از ازدواج قبلی خود بهبود یافته باشند و آمادگی لازم برای شروع یک رابطه جدید داشته باشند. وارد یک رابطه دیگر می شوند. همین امر سبب ناکامی در رابطه های بعدی فرد نیز می باشد. علت اصلی طلاق در این موارد رابطه شدن بعضی از افراد برای فراموش کردن رابطه پیشین خود است در حالی که آمادگی لازم برای شروع یک رابطه جدید را ندارد.

مسائل و مشکلات مالی

فقر مهمترین شاخصی است که بیشتر از هر عامل دیگری خطر طلاق را افزایش می دهد. زوج هایی که در زندگی بدهی های بالایی دارند، به طلاق نزدیک تر اند. بر اساس تحقیقات انجام شده می توان گفت که بین مادیات و شادی یک رابطه مستقیم وجود دارد. زوج هایی که همواره در فکر این موضوع هستند که چه بخورند، چه چیزهایی می توانند بخرند یا نمی توانند بخرند و نسبت به کسانی که مشکل مالی ندارند کمتر احساس شادی می کنند. بر اساس تحقیقات احتمال طلاق در همسرانی که در هفته یک بار یا بیشتر با هم بر سر مسائل مالی دعوا می کنند 30 درصد بیشتر از سایر زوج ها می باشد.

بچه دار شدن و فرزندان زیاد

فرزندان شیرینی های زندگی هستند، اما خانواده هایی که به فکر بچه دار شدن هستند باید بدانند که داشتن فرزند زیاد یا چند قلو ها نیاز به زمان، انرژی و پول دارد. بسیاری از خانواده ها در اینده از نظر مالی برای تامین نیازهای کودکان دچار مشکل می شوند و همین امر سبب احتمال طلاق را افزایش می دهد. بچه دار شدن از جمله مسائلی است که نیاز به آمادگی هم زن و هم مرد دارد و در بسیاری موارد سبب جدایی و فاصله گرفتن زوجین از هم به دلایل مختلف می شود. چرا که بعد از بچه دار شدن زنان و مردان خودشان را فراموش می کنند، کمتر به خود می رسند. زنان تمام وقتشان را برای کودک می گذارند و مردان در زمان حاملگی و بعد از آن از هسمر خود به دلیل بچه یا از بین رفتن تناسب اندام همسر فاصله می گیرند. همین امر به مرور سبب جدایی افراد و از عوامل اصلی طلاق از یکدیگر می شود.

اعتقادات و باور های مذهبی

با توجه به تحقیقات انجام شده همسان بودن اعتقادات، ارزش ها و باور های زوجین با هم نقش مهمی در پیشگیری از طلاق را ایفا می کند. مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده که نشان می دهد طلاق در میان زن و شوهر هایی که هر دو افرادی مذهبی هستند به مراتب کمتر از افراد غیر مذهبی است. از همین رو افرادی که اعتقادات و باور های دینی یکسان دارند بیشتر از افرادی که عقاید مذهبی متفاوت دارند در کنار هم می مانند.

میزان تحصیلات

داشتن تحصیلات به تنهایی برای داشتنی ازدواجی موفق و پایدار به تنهایی کافی نیست. بر اساس مطالعات انجام شده آمار طلاق در میان افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند، کمتر است. این افراد معمولا دارای درآمد های بالاتر و به سطح زندگی آنها از استاندارد های بالاتری برخوردار است. معمولا زنان تحصیل کرده تمایل به ازداج با افرادی را دارند که تحصیلات آنان هم سطح یا بالاتر از آنان باشد. گاها در صورت نبود توازن شأن تحصیلی، زوج برتر )از لحاظ تحصیلی( امتیازات دیگری از طرف مقابل در راه جبران آن طلب می کند. که یکی از مهمترین علل طلاق می باشد

تفاوت سنی زیاد

از گذشته تا کنون یکی از دغدغه های مربوط به ازدواج، ازدواج دو فرد از دو نسل متفاوت است!!!! بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی این موضوع بهترین تفاوت سنی در ازدواج بزرگتر بودن شوهر 2 تا 8 سال از همسرش می باشد. در این تفاوت سنی احتمال طلاق بسیار کمتر از زمانی است که اختلاف سنی دو فرد در خارج از این محدوده باشد.

عدم آموزش زوجین

استفاده از جلسات مشاوره قبل از ازدواج می تواند به طور قابل توجهی در کاهش آمار طلاق موثر باشد. مشاوره حل مشکلات و اختلافات خانواده به همسران مهارت های لازم برای حل مسائل و چالش هایی که در مراحل بعدی زندگی ممکن است به اختلافات تمام عیار تبدیل شود، می آموزد. اما متاستفانه بسیاری از زوجین از مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده و مشاوره حل مشکلات و اختلافات خانواده استفاده نمی کنند و همین موضوع سبب بالا رفتن آمار طلاق می گردد. ازدواج کردن بسیار آسان است، اما مسئله اصلی نگهداری و مراقب از این رابطه بخصوص در زمان مواجه شدن با چالش های کوچک و بزرگ زندگی می باشد. باید در زمان مواجه با مشکلات با کمک یک درمانگر متخصص، مشکل را ریشه یابی کنید و آن را حل نمایید. ازدواج مانند یک گل است که اگر از آن مراقبت نکنید به مرور زمان پژمرده می شود و چاره جز دور انداختن یا گذاشتن آن در دفتر خاطراتتان ندارید.

اختلاف نظر در تربیت کودک و فرزندان

عدم تفاهم داشتن و اختلاف نظر بر روی مسائل مختلف بخصوص تربیت فرزند و پرورش کودکان از جمله مواردی است که به طلاق منجر می شود. بسیاری والدین بر سر اینکه چه کسی باید تربیت فرزند را به عهده بگیرد اختلاف نظر پیدا می کنند و تفاهم ندارند. بسیاری از زوجین با مواجه با چنین اختلاف نظر هایی طلاق می گیرند و از تربیت صحیح فرزندان چشم پوشی می کنند. والدین در صورتی که همسر های خوبی برای هم باشند و بتوانند اختلاف نظر هایشان را حل کنند، می توانند والدین خوبی نیز برای فرزند خود باشند. کودک برای رشد نیاز به هر دوی پدر و مادر خود دارد. به همین دلیل مهم است تا در مورد بچه دار شدن و نحوه تربیت فرزندانشان، قبل از ازدواج کودکان والدین با هم صحبت کنند. از جلسات مشاوره کودک بهره ببرند.

بچه های طلاق

معمولا کودکان طلاق نسبت به کودکان عادی در ازدواج شان با مشکلات بیشتری روبهرو می شوند. احتمال طلاق در افرادی که در خانواده ی طلاق رشد اند 50 درصد بیشتر احتمال جدایی دارد. بر اساس پژوهش های انجام شده مهمترین دلایل آن ناشی از خاطرات فرد در دوران کودکی، محبت زیاد و یا کم توجهی بیش از حد به آنان در دوران کودکی و ... است.

خیانت

یکی از نگران کننده ترین آمار علل و عوامل طلاق مربوط به خیانت می باشد. در مطالعاتی بر روی موضوع خیانت انجام شده به صورت کلی می توان گفت که میزان خیانت در میان زوج های متاهل به مراتب کمتر از رابطه های طولانی مدت و ازدواج های سفید( زندگی های مشترک بدون ازدواج ) است. البته سن و سال و میزان آموزش های طرفین بر روی خیانت تاثیر گذارند. زوج های مسن تر و افرادی که آموزش دیده اند و از مشاوره های قبل از ازدواج استفاده کرده اند، به تعهدات خود پایبندند.
در بسیاری از موارد خیانت به تنهایی سبب طلاق نمی شود، معمولا همسران خائن قادر به متقاعد کردن یکدگیر هستند و مدتی مسئله را به تاخیر می اندازند. زمانی خیانت تبدیل به طلاق می شود که اعتماد بین زوجین کاملا از بین رفته باشد. کسی که مورد خیانت قرار گرفته است به دلیل احساس طرد شدگی یا رها شدن از سوی شریک زندگی اش به رفتار های خشونت آمیز متوسل می شود که این امر سبب بدتر شدن رابطه خواهد شد. مشاوره خیانت همسر بسیار می تواند در برخورد با این مسئله به شما کمک کند.

مشکلات و عدم آموزش جنسی

مشکلات و مسائل جنسی یکی از مهمترین علل و عوامل طلاق است و در بعضی از موارد مسائل و مشکلات جنسی به صورت غیر مستقیم سبب طلاق می شوند. در این شرایط به دلیل مشکلات و ناسازگاری های جنسی یکی از زوجین خیانت می کند و بعد از این خیانت، طلاق اتفاق می افتد. بسیاری از افرادی که مرتکب خیانت می شوند، همین عامل را دلیل بر خیانت خود قلمداد می کنند.

زوج هایی که فرکانس رابطه ی جنسی متفاوتی با هم دارند، با این مشکل روبرو خواهند شد. در این شرایط یکی از زوجین تحت فشار قرار می گیرد و احساس بی اعتنایی از طرف مقابل خود می کند و همین امر مسبب طلاق این دو فرد می گردد. استفاده از مشاوره جنسی می تواند به طور قابل توجهی از آمار طلاق به این علت بکاهد.

اعتیاد به مواد مخدر و الکل

سوء مصرف مواد مخدر و الکل و خصوصا عوارض و پیامد های ناشی از اعتیاد از مهمترین عوامل طلاق می باشند که سبب به هم پاشیدن بسیاری از زندگی ها شده است. به دلیل خماری ناشی از اعتیاد فرد معتاد ممکن است بد رفتار شود، دروغ بگوید، قانون گریز شود، دزدی کند و تمام فکرش تهیه مواد مخدر ( الکل ) می شود. از همین رو فشار های عاطفی و روانی زیادی را به همسر و خانواده خود وارد می کند. در جامعه نیز از دید مردم وجه مناسبی ندارند. به همین دلیل همسران این افراد به خاطر سلامت روحی و روانی خودشان هم که شده طلاق می گیرند. تاثیر ویرانگر اعتیاد در بسیاری از مطالعات به خوبی نشان داده شده است. آمار طلاق در افراد معتاد به الکل و مواد مخدر 15.5 درصد بوده می باشد. برای اطلاع از علل طلاق کلیک کنید.

اختلالات و مشکلات روحی و روانی

در مواردی که یکی از همسران دچار مشکلات یا اختلالات روحی و روانی، افسردگی، اضطراب، مشکلات و اختلالات شخصیتی باشند، آمار طلاق بسیار زیاد است. دلیل این مشکلات روانی و روحی، اعیتاد یا بیماری ها و اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی می باشد. آمار طلاق در بین زوج هایی که یکی از آنان دچار اختلال دو قطبی می باشد 90 درصد است. بیمار ها و اختلالات روانی مختلف سب به وجود آمدن رفتار هایی در افرادیم شوند که سبب رنج کشیدن هم خوده فرد و هم همسر و خانواده او می گردد. به عنوان مثال افرادی که از اختلال دو قبی رنج می برند بیشتر از سایر افراد پرخاشگر و عصبی هستند. احتمال خیانت در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند بسیار بالا است. بیماری ها و اختلالات روانی را باید به موقع با استفاده از مشاوران متخصص روانشناسی درمان کنید و استفاده از مشاوره روانشناسی می تواند تا حد زیادی از آمار طلاق به این دلیل را کاهش دهد.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، تویتر، اینستاگرام، تلگرام و سایر رسانه های اجتماعی امروزه نقش بسیار مهمی در علل طلاق ایفا می کنند. بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه از هر هفت طلاق، یک نفر به دلیل اعتیاد همسرش به شبکه های اجتماعی و جر و بحث های به دنبال آن در خواست طلاق می دهد. اعتیاد به شبکه های اجتماعی به مرور زمان سبب فاصله گرفتن زوجین از هم می شود. متاستفانه این مسئله سبب به وجود آمدن یک خلوت برای افرادی می شود و فرصتی را ایجاد می نماید تا افراد دیگر و ارتباط های مجازی این خلوت را پر نمایند چرا که این افراد شاداب ترند، جوان ترند ، شاد ترند و بلدند چگونه دروغ بگویند و با نمایش های که بازی می کنند سبب جدایی بیشتر و طلاق در رابطه افراد می شوند.

اگر در آستانه طلاق هستید آیا طلاق بهترین انتخاب برای شماست ؟؟؟

اگر در زندگی مشترک خود با مشکلاتی روبرو شده اید و ممکن است به سوی طلاق پیش بروید. باید به خاطر داشته باشید که همیشه خراب کردن راحت ترین کار ممکن است و در اکثر مواقع بدترین راه می باشد. شما می توانید با مشاوره گرفتن از افراد متخصص و ریشه یابی مشکل در رابطه ای که دارید، آن را درمان نمایید و با تلاش و از استفاده از راهکار های درست پایه های زندگی ازدواج خود را محکم کنید و زندگی مشترک خود را نجات دهید.
با این حال اگر تصمیم قطعی به طلاق دارید و رابطه تان به جایی رسیده که جز طلاق راه حل دیگری ندارد، حتما به دنبال یک مشاور خوب باشید. یکی از بزرگترین اهداف مشاوره طلاق این است که طلاق در صلح و به دوستانه ترین شکل ممکن صورت پذیرد. چرا که در این صورت دو طرف با آسیب ها و پیامد های روحی و روانی کمتری مواجه می شوند.

 

برای دریافت مشاوره طلاق و حل مشکلات خانواده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.  تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی