هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

عدم کنترل ادرار در کودکان و شب ادراری در کودکان مسئله ای است که کم و بیش اکثر والدین حتی در سنین نوجوانی فرزندانشان با آن مواجه هستند. بعضا شب ادراری در نوجوانان نیز دیده شده است.

اما سوال مهم این است که چه زمانی شب ادرای در کودکان و نوجوانان طبیعی بوده و چه زمانی به عنوان یک اختلال روانی یا پزشکی شناخته می شود ؟

کودکان از بدو تولد تا حدود یک سالگی کنترلی بر روی ادرار خود ندارد و بعد از یک سالگی کم کم با رشد جسمی و آموزش هایی که والدین به کودک می دهند؛ یاد می گیرد که چطور بر روی ادرار خود کنترل داشته باشد. آموزش کنترل ادرار در برخی کودکان تا سن 3 سالگی کودک طول می کشد تا کودک بتواند به طور کامل کنترل ادرار خود را داشته باشد. بر اساس تحقیقات پزشکی که بر روی شب ادراری کودکان انجام شده، تا سن 5 سالگی نداشتن کنترل به صورت کامل بر روی ادرار و شب ادراری در کودکان امری طبیعی است ولی با بزرگ تر شدن کودک و ادامه پیدا کردن شب ادراری در وی، این مسئله تبدیل به یک اختلال می شود که والدین باید به طور جدی برای درمان آن اقدام نمایند. البته در سنین پایین تر نیز روش هایی برای فهمیدن اختلال عدم کنترل ادرار در کودکان وجود دارد. از آنجایی که پیدا کردن علت عدم توانایی کنترل کودکان بر روی کنترل ادرارشان نقش مهمی در سرعت درمان آنان دارد؛ مشاوره گرفتن از یک درمانگر متخصص می تواند به شما برای تشخیص علت و درمان اختلال عدم کنترل ادرار در کودکان و نوجوانان کمک کند.

 

برای دریافت مشاوره در مورد عدم کنترل ادرار در کودکان و شب ادراری کودکان و نوجوانان می توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 علت و دلایل شب ادراری و عدم کنترل ادرار در کودکان و نوجوانان

همانطوری که گفته شد مهمترین مسئله برای درمان عدم توانایی کودکان و نوجوانان بر روی کنترل ادرارشان و شب ادراری کودکان یافتن علت و منشا اصلی این اختلال در آنان می باشد. تا کنون با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی این موضوع دلایل زیادی برای این مشکل بیان شده است که مهمترین این دلایل عبارتند از:

1- دلایل ارثی و ژنتیک کودکان

به این معنا که این اختلال در خانواده کودک و نوجوان از قبل وجود داشته باشد به طوری که یکی از والدین و یا نزدیکان آنان در دوران کودکی دچار این اختلال بوده باشند. در چنین شرایطی این اختلال به صورتی ارثی و ژنتیکی در کودک وجود دارد.

2- دلایل روانی از جمله ترس، اضطراب و استرس زیاد کودکان و نوجوانان

عدم توانایی کنترل ادرار توسط کودک و نوجوان می تواند وابسته به شرایط محیطی بوده باشد. تنها گذاشتن کودک در خانه برای مدت طولانی و ترس و اضطراب ناشی از تصورات موجودات خیالی در طول روز و همچنین استرس و نگرانی کودک از بازگشت والدین به خانه در زمان هایی که والدین کودک را بدون اطلاع او تنها می گذراند( مثلا در زمان هایی که کودک خواب است)، شوخی های ترسناکی که والدین و اطرافیان با کودک در طول روز انجام می دهند و ... از جمله مواردی هستند که می توانند باعث کاهش کنترل ادرار درکودک به خصوص در هنگام خواب شوند. چرا که این موارد زمینه ساز دیدن کابوس و خواب های ناراحت کننده برای کودک می شوند.

3- احساس ترس و ناامنی در کودکان و نوجوانان

وجود احساس ترس و نا امنی از جمله مهمترین عوامل در عدم کنترل ادرار کودکان و شب ادراری کودکان می باشد از جمله مهمترین مواردی که می تواند سبب به وجود آمدن این اختلال در کودکان شود می توان به دعواهای مداوم والدین و اطرافیان که سبب متشنج شدن محیط خانه می شود، طلاق گرفتن والدین در سنین نسبتا پایین کودکان، فوت یکی از والدین یا کسی که کودک وابستگی شدیدی به او دارد، کودک آزاری و ... اشاره داشت.

4- دلایل پزشکی نارسایی مثانه و کلیه و عفونت

یکی از شایع ترین دلایل عدم کنترل ادرار در کودک داشتن عفونت در مجاری ادراری یا نارسایی مثانه و کلیه می باشد که با تشخیص درست پزشک درمان می شود. دلایل پزشکی از سنین پایین کودک قابل تشخیص می باشد.

عواملی که سبب تشدید شب ادراری و کاهش توانایی کنترل ادرار در کودکان می شوند

در بعضی از موارد دیده شده که والدین با تنبیه کودکان و نوجوانان یا با کنایه صحبت کردن با آنان سعی در درمان شب ادراری آنان دارند. تنبیه و توبیخ کودک و نوجوانان توسط والدین و اطرافیان سبب تشدید این اختلال در آنان می شود. کنایه زدن به کودکان و نوجوانان به خصوص در سنین بالاتر می تواند اثرات روانی بسیار منفی از جمله کاهش اعتماد به نفس، افزایش فشار روانی، دوری از خانواده و ... در کودک شود.

راهکارهایی برای رفع شب ادراری طبیعی کودکان و نوجوانان

بعضی از کودکان و نوجوانان شب ادراری دارند و اختیاری روی کنترل آن ندارند. اما این شب ادراری یک امر طبیعی است که اقتضای سن آنان می باشد. در این شرایط والدین با توجه به موقعیت کودک همراه با آموزش می توانند از راهکار های زیر استفاده نماید

1_ از دادن مایعات حدود 4 ساعت قبل از خواب به کودکان و نوجوانان خودداری نمایید.

2_ کودک یا نوجوان را قبل از خواب یا در زمان های خاصی از خواب بیدار کنید و به دستشویی ببرید تا مثانه خود را خالی کند. به مرور فاصله زمانی تایم بیدار کردن کودک را افزایش دهید تا بتواند به مرور کنترل ادرار خود را به دست آورد.

3_ از تنبیه بدنی کودک و نوجوان به طور جدی خودداری نمایید.

کودک و نوجوانانی که بعد از یک سن خاص دچار عدم کنترل ادرار و شب اداری می شوند

در کودکان و نوجوانانی که قبلا شب ادراری نداشته اند و به صورت ناگهانی دچار شب ادراری شده اند؛ باید هر چه سریعتر این مشکل آنان مورد ریشه یابی و درمان قرار گیرد. این کودکان اکثرا دچار عفونت ادراری یا نارسایی مثانه و کلیه می باشند. و برخی از آنان نیز به دلیل دعوا و اختلاف والدین و یا جدایی و طلاق آنان، دچار شب ادراری شده اند. در درمان شب ادراری کودک بالای ۵ سال باید از توهین و تحقیر کردن و تنبیه بدنی او اجتناب کرد؛ زیرا علاوه بر استرس و ترس ناشی از شب ادراری، این امر سبب گوشه گیر شدن کودک می شود. والدین با توجه به سابقه خانوادگی و یا بیماری کودک و یا تنش هایی که در روز دچار آن می شود باید به کودک کمک کنند تا کودک این دوران را با آرامش طی کند والدین باید از تحقیر کردن کودک در حضور دیگران به علت شب ادراری بپرهیزند و مراقب شرایط روحی و روانی کودک باشند اگر والدین به این موضوع بی توجه باشند این موضوع می‌تواند در بزرگسالی باعث مشکلات زیادی مانند اختلالات روانی، عفونت شدید کلیه و مثانه و مجاری ادراری شود.

درمان عدم توانایی کنترل ادرار در کودکان و شب ادراری کودکان

اگر کودک یا نوجوان شما بیش از 3 بار در هفته شب ادراری دارد. حتما باید اختلال شب ادراری در او مورد بررسی قرار گیرد. اولین مرحله در درمان این اختلال ریشه یابی علت اصلی آن است. برای یافتن علت اصلی از یک فرد درمانگر حتما کمک بگیرید. بعد از یافتن علت اصلی این اختلال می توانید با استفاده از روش درمانی صحیح آن را درمان نماید. از آنجایی که هر چه سریعتر برای درمان این اختلال وارد عمل شوید، درمان هزینه کمتر و طول درمان کوتاه تری خواهد داشت، توصیه می کنیم که این اختلال را در کودکان جدی بگیرید و هر چه سریعتر برای تشخیص و درمان آن اقدام نمایید. مرکز مشاوره هنر زندگی آماده است تا با خدمات مشاوره تلفنی خود پاسخگوی سوالات شما باشد.

 

برای دریافت مشاوره در مورد عدم کنترل ادرار در کودکان و شب ادراری کودکان و نوجوانان می توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

 



 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: شب ادراری کودکان و نوجوانان  | عدم کنترل ادرار در کودکان و نوجوانان | از دلایل تا درمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی