هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی ( افسردگی حاد ) همانگونه از نامش پیداست برای افرادی به کار می رود که دچار نوسانات خلقی و رفتاری شدیدی هستند. این نوسات خلقی معمولا برای هفته ها، ماه ها یا سال ها در افراد پایدار می ماند و با آنچه در زندگی روزمره افراد مختلف تجربه می کنند کاملا متفاوت است. اختلال دو قطبی علاوه بر خوده فرد، اطرافیان، دوستان و خانواده فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. با شناخت علائم و نشانه های اختلال دو قطبی می توان از بروز افسردگی حاد جلوگیری کرد. بر اساس آمار در حال اظر از هر 10 بزرگسال یک نفر در زندگی خود دچار اختلال دو قطبی می شود. معمولا این اختلال در سنین نوجوانی اتفاق می افتد و در سنین بالای 40 سال ابتلا به این اختلال غیر معمول است. مردان و زنان به یک اندازه در معرض ابتلا به این اختلالات قرار دارند.

برای مشاوره درمان اختلال دو قطبی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

اختلال دو قطبی چیست ؟

اختلال دو قطبی یک اختلال در مغز می باشد که باعث تغییرات شدید در خلق و خو و رفتار افراد می گردد. علت بروز این اختلال به طور قطعی مشخص نشده است. اما تحقیقات انجام شده بر روی اختلال دو قطبی نشان می دهد که اختلالات دو قطبی ریشه ارثی دارند به عبارتی ژنتیک افراد در بروز این اختلال بسیار موثر است. مشکل این اختلال تغییرات قسمت کنترل کننده حالات روحی مغز دارد از رو قابل درمان است. دارو درمانی اختلال قطبی برای اکثر بیماران نتایج مثبتی داشته که حتما باید باید تحت نظر یک پژشک و درمانگر متخصص صورت گیرد. نوسانات خلقی در بعضی از موارد به علت وجود استرس و اضطراب زیاد در افراد رخ می دهد.

افراد که دارای اختلالات دو قطبی هستند تغییرات شدیدی را در رفتار خود دارند. این تغییرات در خلق و خو افرادی سبب مختل شدن زندگی روزمره و ارتباطات فرد بیمار می گردد. ممکن است در صورت عدم اقدام برای درمان در فرد رفتار های خطرناک و تحریک کننده ای بروز کند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی سلامت ذهن، انواع اختلالات قطبی عبارتند از :

اختلال دو قطبی نوع اول : در این نوع اختلال بیمار حداقل برای یک دوره یک هفته ای دچار اختلالات قطبی شدید می شوند. اگر چه اکثر بیماران مبتلا به افسردگی ممکن است این حالات را تجربه کنند ولی در اختلال قطبی نوع اول بیماران بیشتر احساس شیدائی دارند. در صورت عدم اقدام برای درمان دوره های شیدائی به مدت 3 تا 6 ماه طول می کشد. دوره افسردگی این افراد نیز 6 تا 12 ماه می باشد.

اختلال دو قطبی نوع دوم : در نوع اختلال دو قطبی یک دوره افسردگی شدید وجود دارد. در صورتی که تغییرات خلق و خود در فرد بیمار کم باشد، به عنوان اختلال دو قطبی خفیف شناخته می شود.

اختلال خلق ادواری یا سایکلوایمیا : در اختلال دو قطبی ادواری تغییرات رفتاری فرد به اندازه دیگر حالات اختلال دو قطبی نیست. اما می تواند در طولانی مدت سبب ایجاد تغییرات خلق و خوی شدیدی در افراد گردد.

اختلال دوقطبی پیش رونده : در اختلال دو قطبی پیش رونده فرد بیمار بیش از چهار بار در روز دچار تغییرات خلق وخود می شود. این نوع اختلال در 10 درصد افرادی که مبتلا به اختلال دو قطبی هستند دیده می شود و می تواند با اختلال دو قطبی اول و دوم نیز همراه باشد.

 

علائم اختلالات دو قطبی

بسته به نوع اختلال دو قطبی که افراد به آن مبتلا هستند. علائم اختلالات دو قطبی در افراد می تواند متفاوت باشد. ولی در اکثر این افراد علائمی مشابه است که عبارتند از :

 

افسردگی

 احساس افسردگی احساسی است که هر فردی آن را در زندگی اش تجربه کرده است. این احساس در سبک نگرش و عملکرد افراد در زمان مواجه با اتفاقات و مشکلات مختلف زندگی تاثیر گذار است. آمار روانشناسی بالینی نشان می دهد که احساس افسردگی شدید در بیمارانی که مبتلا به احتلالات دو قطبی هستند بیشتر است. در این حالت احساس افسردگی برای طولانی مدت باقی می ماند و حتی انجام امور عادی زندگی را سخت یا غیر ممکن می کند. در صورتی که شما افسرده باشید متوجه این تغییرات در خود می شوید.

 

تغییر حالت روحی 

افراد در زمانی که مبتلا به اختلال دو قطبی می شوند از لحاظ روحی بسیار آسیب پذیرند و احساسات زیر در آنان بسیار پر رنگ تر می شود:

-احساس غمگینی که حس می کنند هیچ وقت از بین نمی رود

-احساس نیاز به گرستن بدون هیچ دلیلی دارند

- از دست دادن تمایل و رغبت خود به تمامی چیز هایی که قبلا به آن ها علاق داشتند

- از دست دادن اعتماد به نفس

- احساس بی ارزشی و نا امیدی شدید دارند

- بسیار حساس و زود رنج می شوند

- افکار خودکشی دارند.

 

تغییر افکار افراد

در این مواقع افراد افکارشان تغییر می کند

-قدرت فکردن کردن به چیز های خوب، مثبت و امیدوار کننده را از دست می دهند

- قدر تصمیم گیری حتی برای مسائل ساده برای آنان دشوار می شود.

- در تمرکز کردن بر روی هر مسئله ای مشکل دارند.

 

تغییر حالات جسمی

از جمله تغییر حالات جسمی که در افراد دیده می شود می توان به موارد زیر اشاره داشت

-کم شدن اشتها و وزن

- دچار شدن به مشکل در خواب

-بیدار شدن زودتر از وقت یا خیلی دیر

-احساس خستگی مفرط

-یبوست

 

عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی

افراد مبتلا به بیماری اختلال دو قطبی در برقراری رابطه جنسی با مشکل مواجه می شود. اغلب دچار سرد مزاجی و عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی می گردند.

 

تغییرات رفتاری در افراد

از جمله تغییرات رفتاری در بیماران مبتلا به بیماری اختلال دو قطبی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

-در انجام و تمام کردن کار ها با مشکل مواجه می شوند. حتی شروع کردن بعضی از کار ها برای مدتی طولانی به تعویق می اندازند.

-تمایل شدید به گریستن و عدم توانایی به گریستن

-از دوستان، اطرفیان و اعضای خانواده خود فاصله می گیرند و از برخرود با آنان پرهیز می کنند.

 

 علائم اوژانسی اختلال دو قطبی

در صورت عدم درمان به موقع اختلال دو قطبی به مرور زمان این اختلال می تواند تبدیل به جنون گردد. علائم جنون در فرد بیمار ظاهر می گردد و باید هر چه سریعتر از یک متخصص برای درمان اختلال دو قطبی کمک گرفت. از جمله علائم اوژانسی دو قطبی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بروز رفتار های خشونت آمیز و فحاشی
  • بروز رفتار های خطرناک در فرد
  • شروع افکار خودکشی و صحبت کردن مداوم در مورد خود کشی
  • خودکشی های نا موفق
  • صحبت کردن در ارتباط با مرگ

 

تشخیص اختلال دو قطبی

تشخیص علائم اختلال دو قطبی مشکل است. فقط در مواردی که بیماری اختلال دو قطبی پیشروی کرده و به جنون شدید یا مانیا رسیده است به راحتی قابل تشخیص می باشد. افرادی که دچار جنون حفیف شده اند ممکن است پر انرژی از حد معملشان باشند و با اطمینان و سرشار از انرژی و ایده های جدید به کار و زندگی خود مشغول باشند. این افراد دارای خواب کمتری هستند. برای تشخیص اختلال دو قطبی توصیه می کنیم که حتما با یک فرد متخصص در زمینه اختلال دو قطبی مشاوره بگیرید. مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی آماده است تا با خدمات مشاوره تلفنی خود پاسخگوی سوالات شما در هر جایی که هستید باشد.

 

درمان اختلال دو قطبی

در زمان ابتلا به احتلال دوقطبی بهترین راه حل مراجعه به روانپزشک متخصص است تا بتوانید روش درمانی صحیح را متناسب با اختلال دوقطی که دارید پیش بگیرید. کلی ترین روش های درمان اختلال دوقطبی عبارتند از:

دارو درمانی

رفتار درمانی

درمان سومصرف مواد

درمان با شوک الکتریکی

سیکل درمانی باید حتما تحت نظر یک روان پزشک متخصص صورت گیرد. برای دریافت مشاوره درمان اختلال دو قطبی می توانید مقاله ما را در مورد درمان اختلال دوقطبی مطالعه نمایید یا با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی تماس بگیرید تا شما را یاری کنند.

 

نحوه حمایت و برخورد با افراد مبتلا به اختلال دو قطبی

ابتلا به اختلال دو قطبی علاوه بر فرد، اطرافیان و اعضای خانواده او را نیز دچار مشکل می کند. همواره دوستان و اعضای خانواده فرد مبتلا به در تلاش برای کمک به فرد مبتلا به اختلال دو قطبی هستند ولی راه و روش درست آن را نمی دانند. نکات زیر می تواند به شما بدون توجه به نوع رابطه ای که با او دارید به او کمک کند:

-شرایط فرد مبتلا به اختلال دو قطبی را درک کنید و به خاطر وضعیتی که دارد او را سرزنش نکیند

-فرد مبتلا به اختلال دو قطبی را از وضعیت بیماریش آگاه سازید و به او اطمینان خاطر بدهید که جای نگرانی ندارد و قابل درمان است.

- بیماران رو تشویق کنید تا از روان پزشکان متخصص مشاوره بگیرند

-راهکارهای رهایی از استرس ا به این بیماران آموزش دهید.

- از تاثیرات و پیامد های دارو هایی که فرد مبتلا به اختلال دو قطبی  مصرف می کند آگاه شوید. و مطمعن شوید که این دارو ها حتما طبق نظر پزشک مصرف گردند.

-به خاطر داشته باشید که افزایش فشار های ناشی از اضطراب و استرس های روانی سبب بروز حمله های عصبی می گردد.

- باید بدانید که در بعضی از زمان ها باید از این بیماران فاصله بگیرید. اگر این افراد اهله دعوا و مجادله هتسند یا دچار حمله عصبی شده اند. به هیچ وجه با آنان مقابله یا جر و بحث نکنید.

- برای درمان و حمایت از این بیماران صبور باشد. بدانید که روش های درمان صحیح اختلال دو قطبی زمان بر است.

-علائم افسردگی شدید و حملات عصبی را بشناسید و بیاموزید که در این زمان ها باید چه واکنش هایی از خود نشان دهید.

- برای مواجه شدن با شرایط بحرانی خود را آماده کنید تا بتوانید رفتار های اوژانسی فرد بیمار را کنترل نمایید.( حتما در این زمان ها با روانپزشک و روان درمان تماس بگیرید.)

- فراموش نکنید که نحوه برخورد و رویکرد شما نسبت به مسائل بیماران دوقطبی از یک حمله عصبی خفیف تا حملات شدید عصبی متفاوت است و باید راهکار مناسب را پیش گرفت.

 

برای مشاوره درمان اختلال دو قطبی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

 

 

 



 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: اختلال دو قطبی چیست و علائم اختلالات قطبی کدامند ؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی