هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال شخصیت پارانوئید به شکل تجسس و فضولی بیش از حد در زندگی دیگران بروز می کند. فکر کردن بیش از حد درباره زندگی دیگران کم کم باعث بدگمانی نسبت به آنها می شود. اگر این حالت در فرد شدیدتر شود، فرد به تئوری‌های توطئه علیه خود اعتقاد پیدا می‌کند و احساس می‌کند که دیگران قصد آسیب رساندن به او را دارند، بنابراین کم‌کم از ارتباط با دیگران خودداری می کند و به انزوا روی می‌آورد. همانند دیگر اختلال های روانی داشتن سطح معقولی از بدگمانی طبیعی به نظر می‌رسد منظور از اختلال بدگمانی یا پارانوئید حالت شدید و اغراق‌آمیز احساس بدگمانی در فرد است.

 

برای دریافت مشاوره و درمان اختلال پارانوئید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228  تماس بگیرید.

 

اختلال پارانوئید

در افراد مبتلا به پارانوئید احساسات فرد به اختلال و رفتارهای ترسناک تبدیل می‌شود. از آنجایی که این افراد به دیگران بدگمان هستند، افراد مناسبی برای روابط طولانی‌مدت نیستند. اینگونه افراد در پی تقویت توانایی ها و قابلیت های خود بر می‌آیند تا به دیگران محتاج نشوند. در برخی از مواقع ممکن است افزایش قابلیت ها و توانایی ها، قدرت فرد را به نوعی تقویت کند، به گونه ای که یک تمایل شدید به قدرت و کنترل دیگران در او به وجود می‌آید و فرد مبتلا از طریق آن اطرافیانش را تحت سلطه خود درمی‌آورد.

 افراد پارانوئیایی اصلاً روحیه انتقادپذیری ندارند و برعکس بسیاری ایرادگیر هستند و دائما از کارهای دیگران انتقاد می‌کند بنابراین نمی‌توانند با دیگران همکاری کنند و با رفتار خود آن ها را از خود دور می‌کنند و زندگیشان به انزوا کشیده می شود.

 

علائم و نشانه های اختلال پارانوئید

علائم اختلال پارانوئید که در ادامه به معرفی برجسته ترین آنها می پردازیم

 اختلال بدگمانی و پارانوئید معمولاً با شروع سن بلوغ در افراد آغاز می شود. همانطور که گفته شد این اختلال بی اعتمادی و شک و بدگمانی شدید نسبت به اطرافیان است. برای تشخیص آن باید حداقل چهار مورد از موارد زیر در فرد دیده شود.

  • شک بی دلیل نسبت به دیگران طوری که فرد احساس میکند اطرافیان در پی خیانت کردن و فریب دادن او هستند
  • قبول نداشتن کار دیگران و ارزش قائل نشدن برای کار آنان
  • بی اعتمادی به دیگران به دلیل اینکه فکرمی کنند دیگران به او خیانت خواهندکرد
  • توجه بیش از حد و اغراق آمیز به موارد منفی اطراف و بزرگ کردن آن ها
  • خجالت زدگی دائمی
  • گمان می‌کنند که اطرافیان موقعیت و جایگاه او را به خطر می‌اندازند و در پی رفتار واکنشی بر می‌آید
  • و بد گمانی همیشگی بدون دلایل منطقی درباره وفاداری همسر و دوستان

اما تشخیص این اختلال در فرد به راحتی دیگر اختلال ها نظیر افسردگی نیست. علائم اختلال بدگمانی معمولاً در حد فاصل سن بلوغ تا سنین چهل، پنجاه سالگی است و در موارد معدودی تا سنین بالاتر نیز ادامه می‌یابد.

 

چگونه اختلال پارانوئید را عملا میتوان تشخیص داد؟

 تشخیص اختلال بدگمانی توسط روانشناس و روانپزشک مجرب صورت می‌گیرد و درمان آن نیز نیازمند مراجعه به روانپزشک است. حتی اگر اختلال توسط اطرافیان و پزشکان عمومی یا پزشک خانواده تشخیص داده شود برای درمان حتماً باید به روانپزشک با توانایی و تخصص مربوط به این اختلال مراجعه کرد. معمولاً این اختلال علائم فیزیولوژیکی ندارد و با آزمایشهای ژنتیک و تست خون و غیره قابل تشخیص نیست، بنابراین مراجعه به متخصص مربوطه الزامی است

 در ابتدا ممکن است علائم اختلال پارانوئید چندان به چشم نیاید و فرد در پی درمان آن نرود اما این اختلال کم کم در دیگر جنبه های رفتاری فرد تأثیر منفی می‌گذارد و بروز پیدا می کند؛ مانند میل به کنترل کردن دیگران

 روانپزشک علائم موجود در بیمار را با علائم لیست شده تطبیق می‌دهد و با مشخص کردن ابعاد و میزان علائم فرد مبتلا به درمان او اقدام می‌کند.

 

 چه عواملی باعث بروز اختلال پارانوئید می‌شود؟

 متاسفانه هنوز دلایل اصلی و پایه وجود آورنده پارانوئید هنوز کشف نشده است. اما نظریه های زیادی در مورد دلایل آن مستند شده است. بیشترین نظریه‌ها در ابعاد ژنتیکی، روانی و اجتماعی فرد بیان شده است. در واقع می‌توان گفت که مجموعه ای از عوامل فوق باعث مبتلا شدن فرد پارانوئید می‌شود و این عوامل به تنهایی فرد را مبتلا نمی کنند.

روش های درمان اختلال پارانوئید

 دو روش اصلی درمان پارانوئید وجود دارد که در هر صورت باید تحت نظر روانپزشک مجرب و متخصص صورت گیرد که شامل روان درمانی و دارودرمانی است.

 

روان درمانی برای درمان اختلال شخصیت پارانوئید

روش درمان به این صورت است که فرد مبتلا به پارانوئید در جلسات منظم و برنامه ریزی شده به درمانگر خود مراجعه کرده و مراحل درمان را طی می‌کند. در این روش همانطور که از اسمش پیداست ریشه ها و علل روانی و عوامل ایجادکننده اختلال شناسایی و درمان می‌شود. در این روش به مسائل دوران کودکی و نوجوانی ویژه به شکل ویژه‌ای توجه می‌شود زیرا شخصیت فرد در این دوران شکل می‌گیرد.

 دارودرمانی برای درمان اختلال شخصیت پارنوئید

 از آنجایی که دلیل های به وجود آورنده اختلال پارانوئید عمدتاً روانی هستند و علائم فیزیکی کمتری در فرد به وجود می آید، دارو برای درمان آن توصیه نمی‌شود و حتی در برخی موارد دارو باعث ایجاد اختلال در فرایند درمان می شود. درواقع دارو در موارد استثنا و هم‌زمان با روان درمانی برای کنترل رفتار فرد توسط روانپزشک تجویز می‌شود. داروهای ضد اضطراب مانند دیازپام معمولاً مکمل مناسبی برای درمان است مخصوصاً زمانی که فرد در کنترل رفتار و اعمال خود عاجز می شود. برای کنترل رفتار و خودیاری فرد، استفاده از داروهای دیگری مانند هالوپریدول نیز مفید است.

برای دریافت مشاوره و درمان اختلال پارانوئید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228  تماس بگیرید.

 

 



 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: اختلال شخصیت پارانوئید یا اختلال بدگمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی