هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

لیتیوم برای تثبت کردن حالت خلقی به کار می رود اما چگونگی عملکرد این داور هنوز مشخص نشده است. از لیتیوم باری درمان اختلالاتی مانند افسردگی، شیدایی، اختلال دو قطبی و ... استفاده می شود. مصرف زیاد این دارو بسیار خطرناک می باشد و برای بدن مضر و سمی است. به همین دلیل حتما باید قبل از شروع به مصرف داروی لیتیوم، مقدار دقیق مصرف توسط درمانگر به طور دقیق مشخص شود. در چند هفته اول مصرف داروی لیتیوم باید با آزمایش خون منظم در چند هفته توسط درمانگر کنترل شود تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از دارو را مصرف می کنید.

 

برای دریافت مشاوره تلفنی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس حاصل فرمایید.

 

لیتیوم چیست ؟

فرص لیتیوم (lithium) به منظور درمان مانیاُ، بیماری مانیک – دپرسیو، افسردگی ، رفتار های تهاجمی و دوقطبی و ... استفاده می شود. این دارو دفعات و شدت نوسانات خلقی در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی را کاهش می دهد و به فرد اجازه می کدهد که کنترل بیشتری بر روی حواس خود داشته باشد.
اختلال دوقطبی نوعی اختلال خلقی و رفتاری در افراد می شود از جمله بیماری های روانی است. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و روش های درمان اختلال دوقطبی کلیک کنید.

 

اثرات جانبی مصرف داروی لیتیوم

اثرات مصرف داروی لیتیوم در کوتاه مدت اثرات نامطلوبی به صورت زیر می باشد
-احساس تشنگی
-ادرار زیاد تر از معمول
- افزایش وزن

 

اثراتی که در صورت مصرف نادرست داروی لیتیوم دیده می شود:
-تاری دید
-ضعف شدید ماهیچه های بدن
-اسهال
-لرزش دست
-احساس بیمار بودن


این علائم معمولا با کاهش دوز مصرف دارو بهبود می یابد.
اگر سطح لیتیوم در خون شما خیلی بالا باشد شما حالات زیر را تجربه خواهید کرد:
-استفراغ کردن
-تلو تلو خوردن
- لکنت زبان
در صورت مشاهده این علائم در خود هر چه سریعتر از یک درمانگر متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

 

آزمانش خون در زمان مصرف لیتیوم

در هفته های ابتدایی مصرف لیتیوم، آزمایش خون به منظور اطمینان از درست بودن سطح لیتیوم در خون استفاده می گردد. تا وقتی که مصرف لیتیوم در فرد ادامه داشته باشد. آزمایش خون نیز ادامه خواهد داشت ولی تعداد دفعات آزماش خون با گذشت زمان به مرور کم می شود.
استفاده طولانی مدت از داروی لیتیوم سبب مشکلات کلیوی و غذه تیرویید می گردد. هر چند ماه یک بار برای اطمینان از کار کرد صحیح کلیه و غذه تیرویید صورت آزمایش خون انجام می شود. در صورت دیدن هر گونه مشکلی در آزماش خون خود هر چه سریعتر از یک درمانگر متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

 

تثبیت کننده های دیگر خلقی

با وجود اینکه لتیوم موثرترین داروی تثبیت کننده خلقی می باشد. اما دارو های دیگری نیز برای تثبیت خلق وجود دارد.
-سدیم والپروت یک ضد تشنج می باشد ولی هنوز ثابت نشده است که به اندازه لتیوم موثر باشد. این دارو نباید برای خانم های باردار تجویز شود. کاربامازپین تاثیر کمتری برای درمان اختلالات دو قطبی دارد اما برای بسیاری از افراد بسیار تاثیر گذار واقع می شود. تجویز دارو های ضد جنون ( مانند اولانزاپین) نیز می تواند به عنوان تثبیت کننده استفاده گردد.

 

مراقب های شخصی لازم در زمان مصرف داروی لیتیوم

استفاده از رژیم غذایی مناسب در زمان استفاده از دارویی لیتیوم از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه مهمترین مواردی را که باید بدانید ذکر شده است :
- به مقدار زیاد و مرتب از نوشیدنی های غیر شیرین به خصوص آب استفاده نمایید.
- غذا خوردن منظم – انیکار به تعادل مایعات در بدن کم می کند.
- کاهش مصرف کافیین که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها مانند چایی، قهوه و نوشابه و ... وجود دارد. این مواد با افزایش ادرار سطح لیتیوم در بدن شما را افزایش می دهند.

 

نکات مهم در مورد لیتیوم

در ادامه یه سری از نکات مهم برای افرادی که داروی لیتیوم را مصرف می کنند آمده است :
1- هیچ گاه کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده توسط درمانگر از داروی لیتیوم مصرف نکنید. حتی اگر احساس بهبودی داشتید، به هیچ وجه مصرف خود را قطع نکیند.
2- اگر نوبت مصرف داروی لیتیوم را فراموش کردید، بلافاصله بعد از این که به یادتان افتاد دارو مصرف کنید. اگر کمتر از 6 ساعت به نوبت بعدی مصرف مانده بود، نوبت خود را فراموش کنید و بر اساس برنامه دارویی دارید مصرف خود را ادامه دهید و به هیچ وجه میزان مصرف خود را تغییر ندهید
3- در صورت وجود سابقه لوسمی این دارو نباید مصرف شود.
4- در صورت داشتن سابقه بیماری های مشکلات قلبی یا فشار خون، صرع، پارکینسونیسم، عفونت، احتاس اداری یا مشکلات کلیوی حتما قبل از مصرف این دارو از پزشک متخصص در این طمینه مشاوره بگیرید.
5- از علائم مسمومیت لیتیوم می توان به خواب آلودگی خفیف، کسالت، سرگیجه و عدم تعادل ، عدم هماهنگی، هیپررفلکسی، تشنج سایکوز، سنکوپ، مشکلات اداراری، نارسایی های گردش خون اشاره داشت که در صورت مصرف بیش از حد منجر به مرگ می گردد. در صورت مشاهده هر یک از این ععلائم سریعا از یک درمانگر متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.
6- مصرف داروی لیتیوم مانند هر داروی دیگری دارای اختلال دارویی است و در صورت مصرف داروی های به خصوص دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی، داروهای ضد روان پریشی (کلرپرومازین، هالوپردول، مولیدون) منجر به وجود آمدن مشکلات و عوارض جانبی بسیار خطرناک در فرد می شود. حتما قبل از مصرف هر داروی دیگری همراه با لیتیوم از یک درمانگر متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.
7- با توجه به عوارض خواب آلودگی و سرگیجه مصرف لیتیوم توصیه می کنیم که در هنگام رانندگی یا کارهایی که نیازمند هوشیاری کامل شما هستند، در مصرف لیتیوم دقت نمایید.
8- در زمان مصرف داروی لیتیوم، حتما برای رژیم گرفتن و از دست دادن آب و نمک با پزشک خود مشورت نمایید.
9- هنگام ورزش کردن در هوای گرم باید احتیاط کنید چرا که کاهش مایعات در بدن سبب ایجاد مسمویت ناشی از مصرف داروی لیتیوم می شود.
10- در صورت تصمیم داشتن برای بار داری و یا شیر دهی ؛ حتما با پزشک خود در مورد مصرف داروی لیتیوم مشورت کنید.
11- از قطع ناگهانی دارو جدا پرهیز کنید.

 

برای دریافت مشاوره تلفنی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس حاصل فرمایید.

 



 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: قرص لیتیوم چیست ؟ عوارض قطع و مصرف دارو لیتیوم کدامند ؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی