هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

سندروم پیش از قاعدگی pms از جلمه موضوعاتی است که بر خلاف اینکه در بین خانم ها خیلی شایع است اما متاسفانه خیلی ها از خانم ها اطلاعات کمی در این مورد دارند. شاید برای شما هم پیش امده باشد که قبل از دوره پریودتان ( که معمولا بین ۱۰ تا یک هفته قبل از شروع پریود) احساس کنید که خیلی عصبی و حساس شده اید و تا کوچکترین اتفاقی می افتد، می خواهید گریه کنید. به زمین و زمان گیر می دید. بعضی از خانم ها همش دلشوره دارند یا دل نازک می شوند و دلتنگ بسیاری از دوستان و آشنایانشان هستند. قدرت تمرکز کردن خانم ها کم می شوند و اغلب حوصله ندارند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم پیش از قاعدگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228  تماس بگیرید.

 

سندروم پیش از قاعدگی

به اختلالات پیش از قاعدگی که معمولا هر ماه اتفاق می افتد، سندروم پیش از قاعدگی یا pms  می گویند. بسیاری از زنان بدون این که خودشان خبر داشته باشند، مبتلا به این سندورم هستند. این سندروم در اکثر زنان خفیف است و مشکل خاصی ایجاد نمی کند. در حالی که در مواردی که شدید باشد می تواند زدگی روزمره یه زن و حتی اطرافیان او را مختل کند. سندروم پیش از قاعدگی pms یک مجموعه از علائم جسمی، روانی و احساست مربوط به چرخه قاعدگی در زنان است.

اگر چه همه زنان دچار سندروم پیش از قاعدگی، درد شکم، نفح و تحریک پذیری کلی در زمان نزدیک پریود نمی شوند اما حدود 85 درصد از خانم ها، هر ماه حداقل یکی از این علائم را دارند.  نوسانات خلقی و جسمی ناشی سندروم پیش از قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی در خانم ها اتفاق می افتند و اصلا بیماری نیست و در واقع نشان از سامت هورمونی و جسمی در یک خانم بالغ می باشد.

 

علائم سندروم پیش از قاعدگی

علائم سندروم پیش از قاعدگی به دو دسته جسمی و روحی تقسیم می شودند. که در ادامه هر کدام از این علائم به صورت کامل توضیح داده شده است.

علائم روحی سندروم پیش از قاعدگی

نوسانات خلقی و تحریک پذیری

خشم

بی انگیزگی

عدم تمرکز

بی حوصلگی

اختلال در خواب

حالت گریه

افسردگی

تغییر اشتها و هوس های غذایی

علائم جسمی سندروم پیش از قاعدگی

درد شکم

در مفاصل و یا عضلات

سردرد

خستگی

افزایش وزن بدلیل احتباس مایعات

نفخ شکم

حساسیت به لمس پستان

جوش زدن

اسهال یا یبوست

علائم و نشانه های سندروم پیش از قاعدگی در زنان بسیار زیاد است ولی اکثر زنان فقط بعضی از این مشکلات را خواهند داشت. شدت علائم در زنان مختلف متفاوت است. در بعضی از زنان این علائم قابل تحمل و در بعضی دیگر زندگی روزمره فرد را دچار مشکل می کند.

درمان سندروم پیش از قاعدگی

راهکار هایی برای خلاص شدن یا درمان سندروم پیش از قاعدگی وجود دارد که در ادامه به بیان مهم ترین این راهکار های می پردازیم:

1-رژیم غذایی

یک رژیم غذایی مناسب سبب کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی در زنان می شود. غذاهای پر نمک سبب نفخ می شود. کافیئن می تواند سبب افزایش تحریک پذیری یا تشدید اضطراب گردد. الکل علائم افسردگی را در فرد بدتر می کند و مصرف قند بیش از حد سبب نوسانات قند خون و تغییر خلق و خو در افراد می گردد. یک هفته قب از شروع قاعدگی تان میوه، سبزی و غلات بیشتری مصرف کنید. علاوه بر ماده غذایی که می خورید، نحوه مصرف آن نیز مهم است. سعی کنید در فواصل زمانی منظم غذا بخورید. تغییر عادات غذایی، بسیار بهتر از درمان های پژشکی برای درمان است و عوارض کمتری نیز به دنبال خواهد داشت.

 

2- ورزش کنید

داشتن یک برنامه ورزشی می تواند به افزایش ضربان قلب و کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی بسیار کمک می کند. مرکز ملی سلامت زنان، 2 ساعت فعالیت بدنی و 1 ساعت و 15 دقیقه فعالیت هوازی شدید یا ترکیبی از هر دو را توصیه می کند.

3- دارو های گیاهی سندروم پیش از قاعدگی

برخی از دارو های گیاهی در کاهش علائم pms مانند شکم درد و نوسانات خلقی موثر است.

کوهوش ساه، پنج انگشت، روغن گل مغربی، زنجبیل، برگ تمشک و ... در درمان سندروم پیش از قاعدگی موثر هستند. شما می توانید با دریافت مشاوره از یک فرد متخصص در این زمینه از آخرین تحقیقات انجام شده بر روی مکمل های موثر مطلع گردید.

5- کنترل استرس

اولین قدم برای کنترل استرس داشتن خواب و استراحت کافی است. کم خوابی می تواند سبب تشدید علائم سندروم پیش از قاعدگی شود. استرس را می توان با استفاه از تکنیک های تنفس، ماساژ، مدیتیشن و یوگا کاهش داد. بیرون رفتن با دوستان یا نوشتن خطرات از بهترین فعالیت ها برای کنترل استرس می باشد.

6- مصرف دارو

زنانی که علائم شدید سندروم پیش از قاعدگی مانند درد شکم، حساسیت سینه به لمس، سردرد، کمر درد و ...  را دارند، مصرف مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفین و ناپروکسن می تواند بسیار مفید باشد.  قبل از مصرف دارو حتما از یک فرد متخصص و پژشک زنان مشاوره بگیرید تا با توجه به شرایط و وضعیت بدنیتان شما راهنمایی کنند.

7-دارو های ضد افسردگی

دارو های ضد افسردگی یکی از راهکار های موجود برای حل مشکلات خلق و خو مربوط با سندروم پیش از قاعدگی می باشد. اگر علائم سندروم در شما شدید است و بر زندگی روزمره تان تاثیر گذاشته است. می توانید با دریافت مشاوره از یک فرد متخصص در این زمینه از دارو های ضد افسردگی از جمله مهارت کننده های باز جذب سروتونین مانند Zoloft و پروزاک استفاده نمایید. سندروم پیش از قاعدگی علاپم افسردگی را نیز تشدید می کند. بعضی از زنان فکر می کنند افسردگی دوره ای است و به اشتباه آن را به سندروم پیش از قاعدگی نسبت می دهند. این زنان تا زمانی که علت افسردگی خود را بررسی ننمایند متوجه نمی شوند که افسردگی واقعا از دوره های قاعدگی شان پیروی نمی کند. درمان افسردگی به کاهش علائم پیش از قاعدگی بسیار کمک می کند.

8-دیورتیک ها ( ادرار آور)

بسیاری از زنان که ورم دست، یا یا صورت، یا نفخ شکم ناشی از سندروم پیش از قاعدگی را دارند. علاوه بر کنترل رژیم غذایی و ورزش می توانید از دورتیک یا ادرار آور استفاده کنید.

اسپیرونولاکتون یکی از متداولترین دیورتیک هایی است که تجویز می شوند. اما دیورتیک ها برای همه زنان مناسب نیستند. دیورتیک ها می توانند بی اختیاری ادرار و یبوست را تشدید نمایند، قشار خون را پایین بیاورند. دیورتیک ها تداخلات دارویی دارند که قبل از مصرف باید مورد توجه قرار گیرند.

 

9- علائم سندروم پیش از قاعدگی خود را یادداشت کنید

سندروم پیش از قاعدگی یک سندروم طبیعی است. شما برای کاهش علائم آن ابتدا باید علائم روحی و جسمی خود را در چند ماه اول یاد داشت کنید. سپس با مشاوره گرفتن با یک فرد متخصص در این زمینه مطمئن شوید که این علائم مربوط به سندروم پیش از قاعدگی است. نه بیماری دیگری مانند علائم افسردگی. از آنجایی که این علائم مختلف هستند روش درمانی مختلفی نیز دارند. برای مطمعن شدن از روش درمانی صحیح توصیه می کنیم که حتما از یک فرد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید. از درمان سندروم پیش از قاعدگی دلسرد نشوید و از اولین روش درمانی که امتحان می کنید انتظار معجزه نداشته باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم پیش از قاعدگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228  تماس بگیرید.


 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: سندروم پیش از قاعدگی pms

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی