هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا تا به حال به این که چگونه پول خود را خرج می کنید فکر کرده اید ؟ شاید شخصی صرفه جو باشید و هر موقع که حساب بانکی خود را چک می کنید، احساس خشنودی دارید و در زمان خرید احساس خوبی ندارید یا شاید جزو آن دسته از آدم ها باشید که در دوست دارند در زمان حال زندگی کنند و بدون فکر کردن خرید می کنید و توجه خاصی به وضعیت آینده ی خود نمی کنید. در این مقاله قصد داریم تا در مورد روانشناسی پول خرج کردن برای شما توضیح دهیم.

 

برای دریافت مشاوره می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید.

 

عادات پول خرج کردن در افراد از کجا نشئت می گیرد

خیلی ها معتقد هستند که عادت پول خرج کردن و نحوه استفاده از پول در هر کسی از والدین و نزدیکان کسب می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه ثابت شده است که عادات پول خرج کردن تنها بر مبنای یادگیری های شخص از شرایط و درس هایی که در کودکی در مورد نحوه مدیریت یاد می گیرد، شکل نمی گیرد. در اکثر خانواد ها هم شخص صرفه جو و هم شخص ولخرج وجود دارد. کودکانی که در فقر بزرگ می شوند می توانند ثروت عظیمی جمع کنند و کسانی که سرمایه بزرگی را به ارث می برند، می توانند در یک چشم به هم زدن سرمایه خانواده خود را به باد دهند.  متخصصین مشخص کرده اند که انفعالات مغزی نقش بزرگی در عادات اقتصادی هر کسی بازی می کنند.

 

فعالیت مغز در زمان پول خرج کردن   

در یک تحقیق مغز افراد مختلف در زمان تصمیم گیری برای خرید و پول خرج کردن مورد اسکن قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که فعالیت مغز در نقطه ای از مغز به نام (( اینسولا)) که در مواجهه با تجربیات ناخوشایند انگیخته می شود، افزایش یافت. هر چه ((اینسولا)) بیشتر تحریک شود، تمایل فرد برای انجام کاری که در انجام آن می باشد کمتر می شود. در زمان پول خرج کردن تحریک اینسولا فرد را از خرج کردن باز می دارد.

در افراد صرفه جو عمل صرفه جویی از جمله سپرده گذاری در بانک و یا صرفه جویی در زمان خرید یک محصول یک امر لذت بخش می باشد. پیروز شدن در چانه زنی به همه حس خوبی می دهد. اما افراد صرفه جو بیشتر این حس را تجربه خواهند کرد.

افرادی که فعالیت اینسولا در مغزشان بیشتر است، صرفه جو هستند و تمایل کمتری به پول خرج کردن دارند و افرادی که اینسولا در مغزشان کمتر است تمایل بیشتری برای پول خرج کردن و ولخرجی دارند. افراد ولخرج در زندگی شان با مشکلات اقتصادی بیشتری و افراد صرفه جو با پیشیمانی های بزرگ در زندگی مواجه خواهند شد. بنابراین اگر بدانید که کدام یک از آنها هستید، می توانید طوری پول خرج کردنتان را کنترل کنید تا به تعادلی سالم دست پیدا کنید.

 

ولخرج ها

در یک تحقیق از بچه های کودکستان با یک سینی پر از خوراکی های مختلف پذیرایی کردند. به بچه ها گفته شد که تنها می توانند یک خوارکی را انتخاب کنند و اگر آن را فورا بخورند دیگر اجازه ندارد چیزه دیگری بردارند اما اگر چند دقیقه صبر کنند می توانند یک انتخاب دیگر نیز داشته باشند. اگر آنها می توانستند لذت خوردن خوراکی را چند دقیقه به تاخیر بیندازند، شیرینی هایشان دو برابر می شد. این کودکان تابزرگسالی مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهش گران به این نتیجه رسیدند که کودکانی که توانایی به تاخیر انداختن لذت خود بودند به نسبت کودکانی که لذت فوری را ترجیح می دادند، در زندگی خود از موفقیت بیشتری بهرمند شدند.

افراد ولخرج نمی توانند لذت خود را به تاخیر بیندازند. حتی اگر پول آنها در مقابل صبرشان بیشتر شود، باز هم نیم توانند در مقابل خرج کردن پول شان برای رسیدن به لذت صبر کنند. به همین دلیل هیچ وقت پس انداز زیادی ندارند اما نگران نیستند. از زندگی کردن در لحظه لذت می برند. اگر فکر می کنید که ولخرج هستید بهتر است که این عادت خود را کنترل نمایید.

در ادامه روش هایی که می تواند به شما در کنترل کردن پول خرج کردن کمک کنند را آورده ایم.

از کارت اعتباری استفاده نکنید : استفاده از پول نقد به شما کمک می کند تا مقدار پولی که خرج می نمایید را کنترل نمایید.

خارج کردن پول از حساب بانکی تان را کنترل کنید : با مشاهده باقیمانده پولتان در زمان برداشت پول می توانید می توانید انگیزه خرید کردن را در خود کاهش دهید.

پول را اول پرداخت کنید : در رستواران و کافی شاپ اگر پول را در آخر حساب کنید هر موقع چیزی سفارش خواهید داد. پول سفارشات خود را اول پرداخت کنید تا متوجه میزان خرجتان باشید.

برای خود هدف تعیین کنید : اگر هدفی برای جمع کردن یک میزان پول مشخص داشته باشید می توانید ولخرجی خود را کنترل کنید. هدفگذاری های بلند مدت بسیار مفید هستند.

به خودتان جایزه بدهید : اگر موفق به رسیدن به اهداف صرفه جویی گرایانه خود شدید. به ایزه بدهید. این کار از خستگی شما از صرفه جویی جلوگیری می کند.

به آینده فکر کنید : حتی اگر آینده برای شما ناخوشایند به نظر می رسد. به اهداف خود در آینده و دوره های مختلف خود فکر کنید که مثلا بعد از بازنشستگی برای انجام کار هایی می خوانید انجام بدهید چقدر پول نیاز دارید.

 

 

صرفه جو ها

بر اساس تحقیقات انجام شده صرفه جو ها کسانی هستند که اگر پیشنهاد دریافت فوری 10 میلیون و یا 20 میلیون بعد از یک سال بدهید. آنان دریافت 20 میلیون بعد از یک سال را انتخاب می کنند. گاهی تهیه نمودن نیاز های اولیه زندگی مانند یک کت گرم در زمستان یا یک کفش راحت را به تعویق می اندازند. چرا که زیاد بودن موجودی بانکی برای این افراد از ارزش بیشتری برخوردار است. با وجود این که اکثر افراد با خرید کردن لذت می برند، صرفه جوها چنین احساسی ندارند و در زمان خرید کردن و پرداخت پول ناراحت هستند. به عنوان یک صرفه جو از چه چیزی لذت می برید ؟ آیا لذت های ساده و کم خرج زندگی را از دست نمی دهید ؟ آیا سلامت خود را از به خطر نمی اندازید ؟

کسانی که صرف جو هستند دو محرک اصلی دارند، لذت و درد. اگر لذت کافی نمی برید باید سر کیشه را شک کنید و بیشتر پول خرج کنید تا بتوانید از زندگیتان لذت ببرید. در ادامه نکاتی که می تواند در زندگی به افراد صرفه جو کمک کند را آورده ایم.

از کارت اعتباری خود استفاده کنید : قبل از این ذهن خو را درگیر هزینه ها کنید، سعی کنید تا آرامش خود را حفظ کنید و با کارت اعتباری خرید خودتان را انجام دهید.

برای خود هدف تعیین کنید : با خود هدفی تعیین کنید که مثلا اگر ایکس تومان پول جمع کردید. یک خرید هیجان انگیز برای خود انجام دهید. ماشین بخرید. سفر بروید یا هر کار دیگری که باعث خشنودی شما می گردد را انجام دهید. برای رسیدن به هدفتان برنامه ریزی کنید.

به آینده فکر کنید : ببینید که اگر از انجام بسیاری از کار ها بگذرید و بسیاری از خرید ها را انجام ندهید آیا بعدا که به زندگی خود نگاه می کنید از آن لذت برده اید یا نه ؟

 

حرف آخر روانشناسی خرج کردن پول

در نهایت باید گفت که هر کسی مسئولیت وضعیت اقتصادی حال و آینده خود را دارد. دانستن این موضوع که شما جزو صرفه جویا ها هستید یا ولخرج ها می تواند به شما کمک کنید تا بر عادات بد خود غلبه کنید و زندگی شادی را برای خود رقم بزنید به طوری که در آینده با مشکل مواجه نشوید.

 

برای دریافت مشاوره می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: روانشناسی پول خرج کردن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی