هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

چگونه مهربان باشیم ؟ آیا جزو آدم های هستید که احساس تنفر و خشم نسبت به خود دارد و از خود بی زار است. در بسیاری از جلسات مشاوره با افرادی مواجه می شویم که از خودشان متنفر هستند و همواره از دسته خودشان عصبانی اند. این افراد مدام به خودشان حمله می کنند. هرگز خودشان را کافی نمی دانند. همواره با زبانی تحقیر کننده در مورد خود سخن می گویند و دیدی بی رحمانه وطلب کار به خودشان دارند. این افراد حق خسته شدن، ناراحت شدن، غمگین شدن، مضطرب شدن، خشمگین شدن و هیچ احساس انسانی دیگری را به خود نمی دهند. موضوع زمانی عجیب تر می شود که این افراد بسیار دلسوز دوستان و آشنایان خود هستند. مدام دغدغه مشکلات و مسائل اعضای خانواده خود بخصوص بردار و خواهر خود را دارند. برای بچه هاشون جونشون در می ره! حتی یک لحظه غصه ی پدر و مادرهایشان را فراموش نمی کنند! بای بیاموزیم که چطور با خود مهربان باشیم

 

برای دریافت مشاوره می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید.

 

 ریشه نامهربانی افراد نسبت به خودشان

اگر از شما بپرسند که از بین دو معلمی که توضیح می داده می شود، کدام را برای بچه خود انتخاب می کنید ؟ معلمی که به دلیل کمی تاخیر برای آمدن به کلاس جلوی تمامی دانش آموزان تحقیر می کند و اگر کتابش را جا گذاشته باشد، به سختی او را تنبیه خواهد کرد یا معلمی که همیشه با مهربانی و لهنی مهربان با فرزند شما برخورد می کند و تمام تلاشش را برای برطرف نمودن نگرانی های کودک شما می کند. بی شک معلم دوم را برای فرزند خود انتخاب خواهید کرد. ولی این موضوع زمانی دردناک می شود که وقتی نوبت به خودتان می رسد. اکثر افراد با خودشان مانند یک پلیس بی رحم، سرد، عصبانی و سخت گیر رفتار می کنند.  تحقیقات نشان می دهد که بزرگترین ریشه نامهربانی نسبت به خود این است که اکثر افراد مدام خودشان را در منگنه قرار می دهند چرا که فکر می کنند اگر با خودشان مهربان و سهل گیر باشند تبدیل به یک موجود تنبل و بی فایده می شوند. در حالی که در واقعیت نتیجه غیر از این است.

 

پیامد های نامهربانی افراد با خود

زمانی که فردی با به روش خود سرزنشی به خود انگیزه می دهد، مدام ترس از شکست دارد. وقوع هر خطایی برای او غیر قابل تحمل می شود و به همین دلیل همواره برای زدگی خود برنامه ریزی می کند که مبادا یه روزی از تلف شدن زندگی اش پشیمان شود. به همین دلیل زمانی که به هدفی نمی رسند خیلی زود با خود قهر می کند و خیلی دیر خود را می بخشد. پس هیچ جایی برای خطا وجود ندارد. زمانی که فرد در چنین شرایطی اشتباه کند، دچار اضطراب عملکرد می شود یعنی در انجام ها کار ها یا تصمیماتی که می گیرد در دورنش یک دنیا ترس و نگرانی ایجاد می گردد. بنابراین از انجام بسیاری از کار ها در زندگی منصرف می شود که مبادا روزی در انجام آن ناتوان باشد. افرادی که با خود نامهربانند به طور وسواس گونه ای به زندگی روزمره خود می چسبند و بسیاری از موقعیت های طلایی خود را از دست می دهند.

 

مهربان بودن با خود به چه معناست

چگونه با خود مهربان باشیم ؟ مهربان بودن با خود به این معنی است که در زمانی که شکست می خوریم، کار اشتباهی انجام می دهیم، حرف نابجایی می زنیم یا احساس بی کفایتی می کنیم. همان طوری با خود رفتار کنیم که اگه یک دوست خوب که ارزشی زیادی برای ما دارد با این احساسات به سراغه ما بیاید، ما با اون دوستتمان برخورد می کنیم. چقدر مراقبش هستیم که بهش دلداری بدهیم! که با او رئوفانه رفتار کنیم و مشفق او باشم! که حمایتش کنیم که امیدش را از دست ندهد که به او یاد آوری کنیم که می فهمیمش که چه لحظاتی سختی را تجربه کرده و می کند ولی در عین حال به او یاد آوری می کنیم که دنیا به آخر نرسیده است و باز هم می تواند از نو شروع کند. اکنون تجربه بیشتری نیز نسبت به گذشته دارد.

 

 

چرا باید با خودمان مهربان باشیم ؟

کسانی که با خودشان مهربان هستند زمانی که شکست می خورند، می توانند به سرعت خودشان جمع و جور کنند  دوباره دست به چالش بزنند. این افراد می دانند که صرف کردن انرژی برای خود سرزنشی و انتقاد کردن از خود، تنها هدر دادن انرژی شان است. باید سعی کنیم مهربان باشیم

 

چگونه مهربان باشیم ؟

بسیاری از افراد در جلسات مشاوره می گویند که مهربان بودن را بلد نیستیم و نمی دانیم چگونه حرف بزینم و چگونه با لحن آرام و گرم صحبت کنیم تا بتوانیم به کسی که برای ما عزیز است روحیه بدهیم چه برسد به خودمان! اما خبر خوب این است که این مهارت اکتسابی است و هر کسی با تمرین می تواند آن را بیاموزد که چگونه با خود و دیگران مهربان باشد.

با خودتان با لحن مهربان صحبت کنید. دستتان را روی قلبتان بگذارید و خودتان را در آغوش بگیرید. به خودتان چیزهایی بگویید که به یک دوست خوب می گویید. این که بگویید (( خیلی ناراحتم که اینقدر پریشونی، می دونم لحظه های سختی داری، چه کاری برات انجام بدم تا آروم شی ؟))

به جای اینکه به خودتان بگویید که حقت بود! هزار بار بهت گفته بودم! تا تو باشی که دفعه بعد به حرفم گوش کنی! به خودتان بگویید من کنارتم، مراقبتم و حتی اگر خطایی کنی تنهات نمی زارم... در واقع مانند یک مادر مهربان با خودتان رفتار کنید. انجام این کار سخت است ولی ممکن. در ادامه قدم هایی را برای تمرین اینکه بتوانید با خودتان مهربان باشید، آورده ایم.

 

قدم اول : تمرین کنید که همان قدر که می توانید با دیگران با لحن آرام و مهربان صحبت کنید و دلداری بدهید. با خودتان نیز اینگونه صحبت کنید و مشفق خودتان باشید.

 

قدم دوم : فراموش نکنید که همه انسان ها ناقص اند و زندگی های ناقصی دارند. نقص های خود را چه ببینید چه نه! این یک اصل است و شما از آن مستثنا نیستید وبه کمال رسیدن دروغی بیش نیست.

 

قدم سوم : باید احساسات خود را با آغوش باز بپذیرید و ازشون هیچ وقت فرار نکنید. ما برای حل مشکلات اول باید با خودمان رو به رو شویم. از خودمان بپرسیم که می دونم دچار مشکل شدی، اما چطور می تونم بهت کمک کنم تا از مخمصه که توشی دربیای ؟ اولین کاری که باید بعد از انجام یک اشتباه یا خطا انجام بدید این است که با خودتان صادق باشید و با مهربانی و آغوش باز خودتان را دلداری بدهید. این یعنی به احساساتتون اهمیت می دید و به خودتان حق می دهید که در این شرایط سخت عذاب بکشیم و خودتان را بابت این خطا ملامت نمی کنید. عذاب کشیدن بخشی از زندگی هر انسانی است و خیلی از آدم ها دیگر هم در شرایط سخت احسساتی مشابه آنچه شما تجربه می کنید را تجربه کرده اند.

 

برای دریافت مشاوره می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


منبع: چگونه مهربان باشیم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی