هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال شخصیت وسواسی اجباری (OCPD) متعلق به گروه C اختلالات شخصیت است. وجه مشترک اختلالات این گروه، ترس و اضطراب می‌باشد. هسته مرکزی این اختلال عبارت است از کمال طلبی و انعطاف ناپذیری به گونه الگویی نافذ و فراگیر... . در این مقاله به بررسی علائم، نحوه تشخیص و درمان اختلال شخصیت وسواسی می پردازیم.



برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وسواسی و درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره ورانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


علائم اختلال شخصیت وسواسی-جبری

مشخصه های اصلی اختلال شخصیت وسواسی – جبری، محدود بودن هیجانات، منظم و مرتب بودن، مداومت و پافشاری، سرسختی و یک دندگی،‌ و بلا تصمیمی است. به شدت به قوانین حساس هستند و به طور افراطی به انجام قوانین می پردازند. این افراد معمولا افرادی متعصب، انعطاف ناپذیر می باشند. به شدت کمال گرا هستند به گونه ای که در بعضی موارد به خاطر وسواس ها و حساسیت های بیش از حد خود در انجام یک کار، نمی توانند کار خود به طور کامل و بی نقص به اتمام برسانند. از خطر کردن در هراسند. این ترس از خطر کردن با کوشش بیماران اختلال شخصیت وسواسی - اجباری جهت اجتناب از احساس گناه و مسئولیت در ارتباط است. این افراد از وجدان اخلاقی سختگیرانه برخوردار هستند.رفتار هایشان بسیار خشک و جدی است.

گرچه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی – جبری اکثر اوقات وضع زناشویی پایداری دارند و در کار خود نیز کفایت و شایستگی از خود نشان می دهند،‌ اما دوستان زیادی ندارند.

هر چیزی که روال زندگی عادی این افراد یا آنچه را که خودشان به عنوان وضعی باثبات برای خود می پندارند؛ بخواهد به هم بزند، ممکن است سبب بروز اضطراب فراوان و یک سلسله اعمال آیینی (rituals) که آنها بر زندگی خود و دیگران تحمیل می کنند؛ منجر شود.

ملاک ها تشخیصی  اختلال شخصیتی وسواسی

اطلاع از ملاک های تشخیصی اختلال شخصیت وسواسی به شما در تشخیص این اختلال بسیار کمک می کند. از مهمترین ملاک های تشخیص اختلال شخصیت وسواسی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  1. ذهنش به جزئیات، قواعد، فهرست ها، ترتیب،‌سازمان یافتگی، یا برنامه ها و جدول زمانی امور به قدری مشغول باشد که رشته اصلی امور را از دست بدهد.
  2. به قدری کمال طلبی از خود نشان دهد که نتواند تکیلف محول شده را به اتمام برساند (مثلا نتواند طرحی را به طور کامل اجرا کند و به پایان برساند،‌چون ملاک های بیش از حد دقیقی که دارد، قابل پیاده کردن نیستند)
  3. به شکلی افراطی خود را وقف کار و بهره وری کرده باشد، به طوری که نتواند به تفریح و روابط دوستانه اش بپردازد.
  4. بیش از حد با وجدان،‌اخلاقی و تقوا پیشه باشد و در مورد مسایل اخلاقی و ارزشی به هیچ وجه انعطاف پذیر نباشد.
  5. نتواند چیزهای کهنه و از رده خارج یا بی ارزش را دور بیندازد،‌ولو هیچ گونه ارزش عاطفی هم نداشته باشند.
  6. از تفویض وظایف خود به دیگران یا کار کردن با آنها ابا داشته باشد،‌ مگر آنکه آنها به روش او برای انجام امور کاملا تسیلم شده باشند.
  7. در پول خرج کردن چه برای خودش و چه برای دیگران خست بورزد،‌ یعنی پول را چیزی بداند که باید برای روز مبدا پس انداز شود.
  8. سرسختی و یکدندگی از خود نشان دهد.

اختلالات مرتبط با اختلال شخصیت وسواسی

این اختلال با اختلال وسواس فکری- عملی هم آیندی و نزدیکی زیادی دارد به گونه ای که گاهی وسواس های فکری یا عملی هم ممکن است در آن راه پیدا کند. اگر چه با افزایش سن علائم اختلال شخصیت وسواسی ممکن است برطرف شود اما در برخی دیگر از افراد این اختلال میتواند مقدمه اختلال اسکیزوفرنی شود. از دیگر اختلالاتی که ممکن است همراه این اختلال بیاید، اختلال اضطرابی و علائم افسردگی است.

درمان اختلال شخصیت وسواسی

اختلال شخصیت وسواسی هم مانند سایر اختلالات شخصیتی برای تشخیص و درمان به کمک روانشناس و یا روانپزشک نیاز دارد. به طور کلی میتوان گفت چشم انداز این اختلال شخصیتی از سایر اختلالات بهتر است و درصد بهبودی در این اختلال بالاست. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی – جبری بر خلاف بیماران دچار سایر اختلالات شخصیت اغلب خود نمی دانند که بیمارند و لذا خودشان به جست و جوی درمان بر نمی آیند.

از آنجایی که این افراد دارای کمال گرایی بسیار بالایی هستند، بر روی کارها خود حساسیت بالایی به خرج میدهند و در مورد مسائل مهم و حتی جزئیات بی اهمیت مدت ها فکر میکنند و به نشخوار فکری میپردازند. بنابراین یکی از اهداف اصلی درمان، پرت کردن حواس افراد از اینگونه نشخوار ها فکری است بنابراین تکنیک ها رفتار درمانی می توانند گزینه ها درمانی مناسبی باشند. از طرفی دیگر میتوان به کمک روش ها رفتار درمانی، بعضی رفتار ها تکراری آن ها را از بین برد.

از درمان هایی دیگری که برای کمک به این افراد استفاده می شود، درمان شناختی-رفتاری و گروه درمانی است. گزینه دیگری درمانی که در کنار سایر روان درمانی ها استفاده میشود، دارو درمانی میباشد.

دارو های درمان اختلال شخصیت وسواسی

دارو ها میتوانند علایم بیماران دچار اختلال شخصیت وسواسی – جبری شدید را تخفیف می دهد، ولی هنوز معلوم نیست که در اختلال شخصیت وسواسی – جبری هم مفید واقع می شود یا نه. اگر علائم و نشانه های اختلال وسواسی – جبری (OCPD) غالب شود، دارو ها ممکن است مفید واقع گردد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وسواسی و درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره ورانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

 (OCPD)منبع: اختلال شخصیت وسواسی اجباری 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی