هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یکی از اختلالات شخصیت است. افراد ضد اجتماع به درست یا غلط بودن کارهایی که انجام می دهد، اهمیتی نمی دهند. احساسات و حقوق دیگران را نادیده می‌گیرند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی با کارهایشان اغلب برای دیگران مشکل ایجاد می نمایند. در این مقاله قصد داریم علل، نشانه ها و درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی  را بررسی خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و نحوه درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


اختلال شخصیت ضد اجتماع

اختلال شخصیت ضد اجتماعی که در روانشناسی سایکوپاتی هم خوانده می‌شود وضعیتی روانی است که در آن فرد هیچ اهمیتی به درست و غلط بودن اعمالش نمی‌دهد و احساسات و حقوق دیگران را نادیده می‌گیرد. افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند نسبت به بقیه‌ی مردم احساس دشمنی یا بی‌تفاوتی سنگدلانه دارند یا با آنها خشن برخورد می‌کنند؛ در رفتار این‌گونه افراد هیچ احساس گناه یا ندامتی دیده نمی‌شود. آنها اغلب از قانون سرپیچی می‌کنند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی ضد اجتماعی معمولا اعتیاد به مواد مخدریا الکل دارند. افراد مبتلا به اختلال شخصیتی ضد اجتماعی به طور معمول نمی توانند از عهده‌ی مسئولیت‌های خانوادگی، کاری یا تحصیلی خود برآیند.

نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی

از مهمترین نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بی‌توجهی به درست و غلط
  • دروغگویی مداوم یا فریب دیگران برای بهره‌کشی
  • سنگدلی، بدبینی و بی‌احترامی نسبت به دیگران
  • بازیچه قرار دادن دیگران با استفاده از جذابیت یا شوخ‌طبعی برای نفع یا لذت شخصی
  • تکبر، احساس برتری و استبداد شدید
  • مشکلات مکرر با قانون، از جمله رفتارهای مجرمانه
  • نقض مکرر حقوق دیگران از طریق ارعاب و بی‌صداقتی
  • تکانش‌گری یا ناتوانی در برنامه‌ریزی قبلی
  • خصومت، تحریک‌پذیری قابل توجه، اضطراب، پرخاشگری یا خشونت
  • فقدان همدردی نسبت به دیگران و عدم پشیمانی از آزار رساندن به سایرین
  • خطرپذیری غیرضروری یا رفتارهای خطرناک بدون توجه به امنیت خود یا دیگران
  • روابط ضعیف یا سوء‌ِاستفاده‌گرانه
  • ناتوانی در درک عواقب منفی رفتار یا عبرت گرفتن از آنها
  • مسئولیت‌ناپذیری مکرر یا ناتوانی از انجام کار و بی تعهدی مالی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولا  از سن ۱۵ سالگی نشانه‌هایی از اختلال سلوک از خود نشان می‌دهند. علائم اختلال سلوک شامل مشکلات رفتاری جدی و دائمی مانند موارد زیر است:

  • پرخاشگری نسبت به مردم و حیوانات
  • تخریب اموال
  • فریبکاری
  • دزدی
  • نقض شدید قوانین

اگرچه تصور می‌شود که اختلال شخصیت ضد اجتماعی حالتی مادام‌العمر باشد، برخی از نشانه‌ها (به خصوص رفتار مخرب و مجرمانه) ممکن است در طول زمان کمرنگ شوند. اما مشخص نیست که این اتفاق در نتیجه‌ی بالا رفتن سن رخ می‌دهد یا افزایش آگاهی نسبت به عواقب رفتار ضد اجتماعی.

 

علل اختلال شخصیت ضد اجتماعی

از جمله علل اختلال شخصیت ضد اجتماعی می توان به ژنتیک، شرایط زندگی فرد، تربیت فرد در زمان کودکی و ... اشاره داشت. 

ممکن است در طول شکل‌گیری مغز، تغییراتی در عملکرد آن رخ داده باشد.

 

پیامد های اختلال شخصیت ضد اجتماعی

مشکلات و عواقب ناشی از وجود اختلال شخصیت ضد اجتماعی به شکل های مختلف قابل مشاهده می باشد. از جمله مهمترین عواقب و پیامد های اختلال شخصیت ضد اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • آزار و اذیت یا بی‌توجهی نسبت به همسر یا فرزند
  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
  • زندانی شدن
  • رفتارهای مربوط به خودکشی یا دیگرکشی
  • ابتلا به سایر اختلالات سلامت روانی مانند افسردگی یا اضطراب
  • وضعیت پایین اجتماعی و اقتصادی و بی‌خانمانی
  • وارد شدن به گروه‌های اراذل و اوباش
  • مرگ زودهنگام، به خصوص در نتیجه‌ی خشونت

 

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی با استفاده از روان درمانی و دارو درمانی امکان پذیر می باشد که نیاز به صرف زمان و همکاری با درمانگر دارد. از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی روند موقعیت فرد، میزان تمایل او به همکار و شدت علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی می باشد. خانواده در درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که به همین منظور اعضای خانواده باید مهارت های لازم را در برخورد با افراد ضد اجتماعی بیاموزند که به سیکل درمانی او کمک کنند.

روان‌درمانی

روان‌درمانی که آن را گفت‌وگو درمانی (talk therapy) نیز می‌نامند، در درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی مؤثر است. این‌ درمان ممکن است شامل مدیریت خشم و خشونت، درمان اعتیاد و درمان سایر مشکلات سلامت روان باشد. شرکت در گروه های حمایتی بسیار می تواند به فرد در درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی کمک کند.

دارودرمانی

داروی مشخصی وجود ندارد که بر اساس استانداردهای دارویی به عنوان داروی درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی تأیید شده باشد. در واقع پزشک معمولا دارو را برای درمان مشکلات جانبی اختلال شخصیت ضد اجتماعی، مثل اضطراب یا علائم افسردگی و یا نشانه‌های پرخاشگری تجویز می‌کند.

مهارت‌های مورد نیاز اعضای خانواده

اگر یکی از نزدیکان شما به اختلال شخصیت ضد اجتماعی مبتلا است، بسیار اهمیت دارد که خود شما آموزش های لازم را در مورد نحوه رفتار صحیح با او بیاموزید. یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما بیاموزد که چطور مرزگذاری کنید و از خودتان در مقابل پرخاشگری، خشونت و خشمی که در میان افراد مبتلا به این اختلال معمول است محافظت کنید. همچنین، به شما آموزش می دهد که چگونه به او کمک کنید تا بتواند درمان خود را هر چه سریعتر پیش بگیرد. 

 

پیشگیری اختلال شخصیت ضد اجتماعی

هیچ روش مطمئنی برای جلوگیری از ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی در افرادی که مستعد آن هستند وجود ندارد. از آنجایی که تصور می‌شود این اختلال ریشه در کودکی داشته باشد، والدین، آموزگاران و پزشکان اطفال ممکن است بتوانند هشدارهای اولیه را تشخیص بدهند. این مسئله به شناسایی کسانی که بیش از همه مستعد ابتلا هستند، مانند کودکانی با نشانه‌هایی از اختلال سلوک و در نتیجه مداخله‌ی زودهنگام، کمک می‌کند.

مراقبت‌ها، آموزش‌های اصلاحات رفتاری و مهارت‌های اجتماعی و حل‌ مسئله، آموزش والدین، خانواده درمانی و روان‌درمانی زودهنگام، مؤثر و مناسب، ممکن است که به کاهش احتمال مبتلا شدن کودکان مستعد به اختلال شخصیت ضد اجتماعی کمک کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و نحوه درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:اختلال شخصیت ضد اجتماعی | نشانه ها و روش درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی