هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تمامی افراد بعضی از اوقات احساس گرفتگی یا ناراحتی می کنند. اما این احساسات معمولاً گذرا هستند و در خلال چند روز فراموش می شوند. اما اگر فرد دچار غم و اندوه و آشفتگی طولانی مدت شود به گونه که بر زندگی آن ها اثر گذاشته و باعث مختل شدن فعالیت هایشان شود، ممکن است که در خطر ابتلا به افسردگی باشند. در حال حاضر افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است. در مقاله زیر به انواع افسردگی و نشانه ها آن میپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشانسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


اختلات افسردگی و دوقطبی

اختلالات افسردگی خود به دو گروه اساسی تقسیم میشوند :

1-افسردگی

2- دوقطبی

ویژگی اساسی انواع مختلف افسردگی غم، اندوه، حس تهی، پوچی و نا امیدی است. این افراد از زندگی خود لذت نمی برند. این احساسات تا جایی ممکن است پیش برود که فرد را خانه نشین کند و فرد هیچ رغبتی حتی برای انجام کارها شخصی خود نداشته باشد. تفاوت افسردگی ها در طول مدت، تعداد و شدت نشانه ها و علائم افسردگی و دلایل ایجاد شدن آن هاست.

اما دو قطبی ها افرادی هستند که دارای تغییرات در خلق و خو خود هستند به گونه ای که در زمانی نا امید و در زمان دیگر بسیار خوشحال و با انرژی هستند. در زمان خوشحال بودن خود، بسیار پر حرف بوده، بدون فکر دست به انجام کارها بزرگ میزنند و دارای پرش افکارند.

 

انواع افسردگی

افسردگی خود انواعی دارد که در ادامه توضیح داده است:

1-افسردگی اساسی یا عمده :

افسردگی اساسی، که با ترکیبی از علایم مشخص می شود و باعث اختلال در توانایی های فرد از قبیل کار کردن، خوابیدن، مطالعه کردن، غذا خوردن، و یا انجام فعالیت های لذت بخش می شود. این نشانه ها ممکن است شامل احساس غم و اندوه و پوچی در اکثر روزها، از دست دادن علاقه به کارها، کاهش یا افزایش غیر منتظره وزن، بی خوابی یا پر خوابی، کاهش توانایی فکر یا تمرکز کردن، افکار مرگ و خودکشی، فقدان انرژی یا خستگی باشد. اختلال افسردگی ناتوان کننده است و فرد را از کار کردن و فعالیت به صورت عادی باز می دارد.

 

2-افسرده خویی :

افسردگی دیستاسمی که افسرده خویی نیز نامیده می شود، دارای نشانه ها مشابه اما محدود تری نسبت به افسردگی اساسی هستد و طول دوران بیماری آن ها طولانی تر است. هر دوره بیماری آن، حدود 2 سال طول میکشد.این افراد ممکن است فرد را ناتوان نسازد اما باعث این می شود که فرد به صورت عادی فعالیت نکند یا احساس خوبی نداشته باشد.

 

3-اختلال ملال پیش از  قاعدگی :

طی این اختلال، زنان در طول دوران قبل قاعدگی خود دچار تغییرات در خلق ، تحریک پذیری، ناراحتی و رنج و اضظراب  میشوند. اما این تغییرات بعد از شروع دوره قاعدگی کاهش میابد. اگر چه بسیاری از زنان در این دوران دچار تغییرات طبیعی خلقی میشوند که نباید آن را با این اختلال اشتباه گرفت .

 

4-اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه :

کودکانی که  بسیار تحریک پذیر یا خشمگین هستند و مداوم دچار طغیان ها خشمی و پرخاشگری میشوند، به این اختلال مبتلا هستند. این کودکان با افراد موجود در مدرسه، منزل و سایر مکان ها مشکل دارند و پرخاشگری آن ها چیزی فراتر از سطح رشدی آن هاست.

 

5-افسردگی بعد از زایمان :

تولد نوزاد جدید میتواند با تغییرات هورمونی و خلقی مادر همراه باشد و مراقبت از نوزاد خود یک چالش جدید باشد که اضطراب و بی خوابی به ارمغان بیاورد. اگر این علائم ادامه پیدا کند میتواند منجر به افسردگی بعد از زایمان شود. این نوع افسردگی در خلال یک ماه پس از فارغ شدن مادر، برای او رخ دهد.

 

۵-افسردگی سایکوتیک :

این نوع افسردگی مشابه افسردگی اساسی است با این تفاوت که همراه با نشانه ها روان پریشانه مانند توهم و هذیان است و طی آن ارتباط فرد با دنیا واقعی قطع میشود.

 

۶-اختلالات خلقی فصلی :

این بیماری افسردگی در طول ماه های زمستان زمانی که نور طبیعی خورشید کمتر است ظاهر می شود و سالی یک بار برای فرد رخ میدهد.این اختلال باعث نوسانات خلقی فرد میشود و گاهی ممکن است تا بهار و یا تابستان هم ادامه پیدا کند.

 

۷-افسردگی ناشی از مصرف دارو یا بیماری :

این نوع افسردگی در اثر مصرف دارو یا به دنبال ابتلا به بیماری خاص به وجود می آید.

 

انواع اختلالات دو قطبی

اختلالات دوقطبی با چرخه ای از تغییرات رفتار و حالت افراد، همراه است که طی آن افراد بین حالت شیدایی (سرخوشی زیاد) و افسردگی در نوسانند. انواع اختلات قطبی به شرح زیر است :

 

دو قطبی نوع یک : فرد دارای یک دوره شیدایی و گاها نه لزوما دارای دوره افسردگی هم هست.

دو قطبی نوع دو : فرد دوره ها افسردگی بیشتری تجربه میکند و گاهی دوره ها شیدائی خفیف را نیز تجربه میکند.

 

اختلال خلق ادواری یا سیکلو تایمی :

مشابه اختلالات دو قطبی است اما شدت علائم آن کمتر ولی  مدت زمان  آن طولانی تر است.این افراد چندین بار دوره شیدایی خفیف را تجربه میکنند.

 

دلایل افسردگی

اگرچه دلایل افسردگی هنوز به طور کامل کشف نشده است اما به نظر میرسد مجموعه از عوامل ژنتیکی، زیستی  شیمیایی،محیطی و روانشناختی در آن نقش دارد. برخی از افسردگی ها ژنتیکی هستنئ و سابقه خانوادگی دارند.  یکی از عوامل روانشناختی مهم که پایه گذار افسردگی است، استرس است.استرس میتواند آغاز گر افسردگی باشد. نبود حمایت اجتماعی از جانب خانواده و جامعه، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، اتفاقات ناگوار کودکی،شکست و ناامیدی در زندگی، از دست دادن یکی از اعضا خانواده و ...از جمله دلایل ایجاد افسردگی است.

 

درمان افسردگی 

اگر چه افسردگی بیماری مزمن و آسیب رسانی است، اما به درمان پاسخ میدهد و نیازمند کمک حرفه ای از جانب متخصصان است.

روش ها مختلف درمانی برای درمان افسردگی وجود دارد :

دارو درمانی : این نوع درمان از رایجترین درمان ها افسردگی است که در آن از دارو ها ضدافسردگی، تثبیت‌کننده‌های خُلقی و داروهای آنتی‌سایکوتیک استفاده میشود.

رواندرمانی : در درمان افسردگی میتوان از انواع مختلف رواندرمانی استفاده کرد. مانند گروه درمانی، درمان شناختی-رفتاری ، خانواده درمانی و رفتار درمانی

درمان تحریک مغزی: درمان الکتروشوک (ECT) و تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای تکرارشونده (RTMS)

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشانسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:افسردگی چیست | انواع افسردگی کدامند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی