هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا تاثیر مواد مخدر بر بدن را می دانید؟  اعتیاد به مواد مخدر نوعی بیماری است که اولین قدم برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و ترک آن اطلاع از تاثیر و عوارض مصرف آن در فرد می باشد. در این مقاله قصد بررسی تاثیر مواد مخدر بر بدن که دسته ای از مواد اعتیاد آور است، داریم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مواد مخدر بر بدن، عوارض، درمان ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره ورانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

مواد مخدر چیست

مواد اعتیاد آور که شامل سه دسته مواد مخدر، مواد محرک و مواد توهم زا می باشد که در میان عموم مردم تمامی این مواد اعتیاد آور تحت عنوان مواد مخدر شناخته می شوند. اعتیاد به مواد مخدر نوعی بیماری است که اولین قدم برای ترک آن اطلاع از تاثیر و عوارض مصرف آن در فرد می باشد. مواد مخدر خود به دو دسته مورفین ها و شبیه مورفین ها دسته بندی می شوند.

مورفین : مورفین، تریاک، هروئین و شیره

شبیه مورفین : متادون و ترمادول

برای شناخت مواد اعتیاد آور دیگر از مواد محرک و مواد توهم زا کلیک کنید.

تاثیر مواد مخدر بر بدن | عوارض مواد مخدر بر بدن

عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن معمولا بعد از مصرف طولانی مدت موادر مخدر در فرد قابل تشخیص و مشاهده می باشد از جمله مهمترین این عوارض و تاثیرات می توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱- تغییر وزن : برحسب نوع ماده مصرفی ، فرد میتواند دچار کاهش یا افزایش وزن ناگهانی شود.

۲- ایجاد توهم و هذیان : مصرف مواد مخدر میتواند باعث دیدن توهم و یا هذیان گویی شود. همچنین در کنار آن بی خوابی و اختلال خواب هم رخ میدهد.

۳- آسیب ها دهان و دندان : دهان، دندان و لثه ها این افراد دچار عفونت ها شدید یا خفیف میشود.

۴-یبوست : یکی از عوارض مصرف مواد مخدر ، کاهش آب بدن و به دنبال آن ایجاد یبوست است.

۵-اختلالات پوستی : با مصرف مواد به مرور ضربان قلب و فشار خون افراد افزایش میابد و رگ ها بدن آن ها تحت تاثیر قرار میگیرد و پوستشان میتواند لکه دار شود.رنگ پوستشان نیز به سمت رنگ قرمز متمایل میشود.

۶-تعریق بیش از حد : غدد عرقی افراد معتاد بیش از حد ترشح میکند و دچار تعریق ها شدید میشوند و این خود زمینه را برای بیماری ها پوستی نیز فراهم میکند.

۷-عفونت دستگاه تنفسی : سرفه ها مزمن ، خونریزی مجاری تنفسی و التهاب قفسه سینه همگی از عوارض مصرف بیش از حد مواد مخدر است.

۸-کاهش قوا جنسی : از عوارض مصرف این مواد، تاثیر بسیار زیاد آن بر میل جنسی و ایجاد اختلالات جنسی است.اگر چه مصرف مواد در لحظه میل جنسی را افزایش میدهد و حتی گروهی از افراد به این دلیل از آن استفاده میکنند اما در طولانی مدت باعث کاهش این میل و مشکلاتی مانند اختلال نعوظ و اختلال انزال میشود.

۹-کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن : مواد مخدر آن دسته از سلول های دفاعی بدن را که مسئولیت دفاع در برابر مهاجمان بدن را بر عهده دارند، کاهش می دهند و فرد را در مقابل ابتلا به انواع بیماری ها آسیب پذیر میکنند.

مواد مخدر بر قسمت ها خاصی از بدن تاثیر میگذارد و در کنار آن باعث آسیب کلی به بدن و کارکرد ها آن می شود. به طور مثال باعث افزایش دما بدن، کاهش اشتها و بی خوابی می شود.علاوه بر این خماری ناشی از عدم مصرف مواد می تواند منجر به اسهال، استفراغ، مشکلات خواب، تغییرات خلقی و رفتاری شود.

 

تاثیر مواد مخدر بر مغز

علاوه بر تاثیر مواد مخدر بر بدن، اعتیاد به مواد مخدر با ایجاد مشکل در سیستم های ارتباطی، دخالت در مسیر انتقال و دریافت و پردازش طبیعی نورون ها، روی گیرنده های عصبی در مغز فرد نیز تاثیر می گذارد. گیرنده های عصبی مغز بر اساس فعالیتی که انجام می دهند به سه نوع مختلف تقسیم می شوند. تاثیر مواد مخدر بر این گیرنده های عصبی به شرح زیر است:

1- تاثیر بر گروهی از گیرنده ها  اول که منجر به تنظیم و کاهش احساس درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و اعتیاد می‌شود.

2- اثر مواد مخدر برگیرنده‌های دوم باعث کاهش احساس درد و افزایش حجم ادرار می‌شود.

3- اثر بر گیرندهای گروه سوم که کاهش احساس درد را به دنبال دارد.

برای اطلاع از چگونگی تاثیر و عوارض اعتیاد به مصرف مواد مخدر بر مغز می توانید مقاله ما را در مورد تاثیر مواد مخدر بر مغز بخوانید.

مواد مخدر و بیماری ها

یکی از اثرات مصرف مواد مخدر بر بدن افزایش احتمال ابتلا افرد به بعضی از بیماری ها مزمن و حاد است. برخی از رایجترین این بیماری ها به شرح زیرند :

1- اچ ای وی و ایدز : افراد این بیماری را از طریق خون و یا سایر مایعات بدن به افراد دیگر منتقل میکنند. بنابراین معتادانی که مواد مخدر تزریقی استفاده میکنند، ممکن است با استفاده از سرنگ مشترک  برای تزریق مواد، به این بیماری مبتلا شوند یا کسانی که روابط جنسی محافظت نشده برقرار می کنند احتمالا در معرض این بیماری قرار می گیرند.

2- آسیب ها کبدی و کلیه ای : مصرف طولانی مدت مواد مخدر باعث وارد شدن مقدار زیادی مواد سمی به بدن شده و متعاقبا باعث آسیب رسیدن به کبد و کلیه میشود.

3- عوارض قلبی و عروقی : استفاده از مواد مخدر باعث افزایش احتمال بروز بیماری ها قلبی مانند سکته ، رسوب چربی در عروق یا گرفتگی رگ ها قلبی، تضعیف ماهیچه ها قلبی، غیر منظم شدن ضربان قلب میشود.

4- هپاتیت : هپاتیت نوع سی یک نوع بیماری واگیردار کبدی است و افرادی که به هنگام مصرف مواد از سرنگ مشابه استفاده میکنند،باعث افزایش احتمال ابتلا به این بیماری میشود.

5- سرطان : مصرف طولانی مدت مواد مخدر باعث آسیب به قسمت ها مختلف بدن میشود و به دنبال آن منجر به ابتلا به انواع سرطان ها میشود.

6- مشکلات تنفسی : اکثر مواد مخدر کشیدنی مانند حشیش،سیگار، تریاک ... باعث آسیب رساندن به دستگاه ها تنفسی و ریه ها میشوند و میتوانند منجر به بیماری ها مانند برونشیت، سرطان ریه، امفیزم شوند.

7- عوارض دوران بارداری : اعتیاد در دوران بارداری میتواند منجر به تولد زودهنگام، سقط جنین، وزن کم هنگام تولد، و سایر مشکلات رفتاری نوزاد شود. همچنین فرزندان مادران معتاد نیز معتاد به دنیا می آیند و از همان دوران نوزادی باید مورد مصرف مواد قرار بگیرند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مواد مخدر بر بدن، عوارض، درمان ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره ورانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:تاثیر مواد مخدر بر بدن | عوارض مواد مخدر بر بدن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی