هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

تاثیر مواد مخدر بر روی شیر مادر چه تاثیری می گذارد؟ امروزه، سوءمصرف مواد مخدر در بسیاری از جوامع یکی از معضلات عمده بهداشتی به شمار می رود. از این رو سوءمصرف مواد مخدر از خطرات بالقوه محسوب می گردد که گروه های جمعیتی مختلفی از جمله زنان باردار را در معرض تهدید قرارداده و عوارض و پیامدهای نامناسبی را نیز در مادر و جنین در پی دارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد مادر و نحوه درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


تاثیر مواد مخدر بر شیر مادر

استفاده از مواد مخدر در طول دوران بارداری سبب می شود تا این مواد از طریق بند ناف و جفت، وارد خون جنین شده و به جنین در حال رشد آسیب برساند. سوءمصرف مواد در دوران حاملگی می تواند مواردی مانند مرگ نوزادی زودرس، متوسط وزن پایین موقع تولد و زایمان پیش از موعد، اختلال رشد داخل رحمی، اختلالات تکاملی و رفتاری نوزاد و سندرم محرومیت نوزادی را به همراه داشته باشد. این نوزادان بعد از تولد نیز همچنان در معرض خطر جدی هستند زیرا از مادرانی تغذیه میکنند و شیر میخورند که معتاد اند. مصرف مواد مخدر  باعث تغییرات روحی - روانی، جسمی و محیطی در مادران شیرده میشود و  بر نحوه، میزان و کیفیت شیردهی آن ها موثر است. سایر ابعاد رشد و تکامل نوزاد شیر خوار  را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

تاثیر مواد مخدر مختلف بر شیر مادران

مواد مخدر متفاوت، تاثیرات متفاوتی بر شیر مادران میگذارند.با این وجود به نظر میرسد که منافع شیر دادن مادران معتاد یا در حال ترک، از مضرات آن بیشتر است. اگر مادر مصرف کننده دائمی برخی از این مواد باشد، باید شیر دهی خود را قطع کند. و اگر مصرف آن در حد زیادی نباشد، بهتر است با رعایت نکات بهداشتی به کودک خود شیر دهد. زیرا شیر دهی نه تنها باعث بر طرف کردن نیاز ها جسمانی نوزاد است بلکه باعث ایجاد یک رابطه عاطفی و دلبستگی بین مادر و نوزاد میشود و سلامت روان او را به همراه دارد. تاثیر مواد مختلف بر شیر مادران و اینکه آیا به کودک خود شیر بدهند یا خیر، به شرح زیر است :

اچ ای وی و ایدز : شیر دادن مادر دارای ویروس اچ آی وی به خصوص در 6 ماه اول نوزادی، خطر ابتلا کودک به این بیماری را به میزان زیادی افزایش میدهد. بنابراین مادران ایدزی باید از شیر دادن به فرزندان خود اجتناب کنند.

متادون : مادرانی که در حال ترک هستند و از متادون استفاده میکنند، بهتر است که شیر دادن خود را قطع نکند. تاثیر متادون حدود 2 تا 4 ساعت بر شیر مادر میماند و تحقیقات نشان داده است که باعث تغییر کیفیت شیر نمیشود.اگر چه این نوزادان دارای هشیاری پایین تر و بی قرارترند و سخت تر تغذیه میکنند. با این وجود بهتر است  شیردهی ادامه یابد.

مصرف زیاد الکل : حتی مقادیر اندک مصرف الکل قبل از شیر دادن بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به تاخیر تکامل حرکتی شود.به طور کلی 2 تا 24 ساعت بعد از مصرف الکل نبایده به کودک شیر داد و قبل از شیر دادن نیز، باید یکبار شیر مادر را دوشید و دور ریخت تا اثر الکل بر آن به طور کلی از بین برود.اگر چه از مصرف کنندگان دائمی الکل خواسته میشود به هیچ وجه به کودکان خود شیر ندهند وشیر دهی برای آن ها ممنوع است.همچنین مادرانی که دوران حاملگی خود به صورت مزمن الکل مصرف میکنند ، ممکن است صاحب نوزادانی با سندرم جنینی الکل شوند. هنگامی که جنین به سندرم جنین الکلی ابتلا پیدا میکند کم بودن وزن،ظاهر عجیب و غیر طبیعی،قد کوتاه بودن،کوچک بودن سر،ناهماهنگ بودن اعضای بدن،هوش کم،نارسایی در بینایی و شنوایی و مشکلات در رفتار در آن دیده میشود.این نوزادان داری عقب ماندگی ها جسمانی در قبل و بعد از تولد نیز هستند.

کوکائین : کوکائین 48 ساعت در شیر مادر می ماند و میتواند باعث آسیب به مغز و سیستم عصبی،دستگاه تنفسی،قلبی، روده ای، نخاع و بدشکلی دهان و دندان شود.در صورت شیر دادن مادران کوکائینی، نوزادان آن ها نیز معتاد به کوکائین شده و میتوانند دچار سندرم محرومیت از دارو(در صورت نرسیدن کوکائین به آن ها) مانند شیر نخوردن.تشنج، ضعف ماهیچه ها .درجه حرارت غیرطبیعی و تغذیه ضعیف شود.

هروئین و حشیش : هروئین و حشیش اگر چه به مقدار کمی در شیرمادر ترشح میشوند اما به شدت بر نوزاد تاثیر مگیذارند و تاثیرات طولانی مدتی دارند. شیر دهی برای این مادران معتاد ممنوع است.نوزادان مادران هروئینی باید حدود 7 روز در بیمارستان نگهداری شوند و معمولا دچار زودرسی نیز هستند.

دارو ها تحریک کننده : دارو ها تحریک کننده ای مانند ریتالین میتواند باعث بی قراری، بی خوابی و نا آرامی نوزاد شود. اگر چه این مادران میتوانند با رعایت محدوده زمانی تاثیر دارو به کودکان خود شیر دهند.

آمفتامین : اثراتی مشابه دارو ها تحریک کننده دارد و حدود 24 ساعت در شیر مادر باقی میماند.بعد از مصرف آمفتامین، حدود 2 روز باید شیر دهی قطع شود.

کراک : در مادران کراکی نیز شیر دادن ممنوع است و در صورت شیر دادن به کودک خود، نوزاد ممکن است دچار کم وزنی.دارای انواع نقائص و کاهش رشد بدنی و مغزی شود.هوش این نوزادان نیز تحت تاثیر قرار میگیرد و ممکن است در آینده اختلالات شناختی، اجتماعی و مشکلات تحصیلی شوند.

ماری جوانا : استفاده اندک از ماری جوانا تاثیر بسیار کمی بر شیر مادر دارد. ولی مصرف مزمن آن، باعث آسیب رسیدن به نوزاد و همچنین کاهش شیر مادر میشود. نتایج حاصل از تحقیقات بر روی حیوانات، حکایت از آن دارد که شیر خوارانی که از طریق شیر مادر با ماری جوانا آلوده می شوند، در سلول های مغزی آنان تغییراتی به وجود می آید. ماری جوانا میتواند باعث ایجاد حالت خواب آلودگی ،تمایل نداشتن به شیر خوردن و کاهش وزن در نوزادان شود.

نکات مهم در مورد تاثیر اعتیاد به مواد مخدر بر شیر مادر

در نهایت باید گفت که مصرف این مواد در دوران شیر دهی باعث افزایش احتمال سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار میشود و آن ها را مستعد ابتلا به انواع عفونت ها و بیماری ها میکند.

مادرانی که قادر نیستند مصرف این مواد را ترک کنند، بایستی به شیردهی خود پایان دهند.

مصرف مواد، در کنار آسیب ها جسمانی که برای نوزاد به همراه دارد، بر هوشیاری، قوه فکر و قضاوت مادران تاثیر میگذارد و توانایی مراقبت همه جانبه و بی دریغ آن ها از نوزاد خود را از بین میبرد.

بنابراین اگر به فکر سلامت و آینده نوزاد خود هستید، بهتر است تصمیم به ترک مصرف این مواد بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد مادر و نحوه درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:تاثیر مواد مخدر بر روی شیر مادر | عوارض و پیامد های آن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی