هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا می توانید تاثیر مواد مخدر بر مغز چیست ؟ مغز اصلی ترین اندام بدن و مرکز فعالیت ها پیچیده انسانی است. این عضو بدن، عملکرد ها مختلف را هماهنگ کرده و سامان می دهد. هر یک از قسمت های مغز، مسئول یک فعالیت و اقدام خاصی هستند. مصرف مواد مخدر، به مرور زمان بر روی عملکرد ها مختلف مغز تاثیر می گذارد و به شکل های مختلف آن ها را مختل می کند. این تاثیرات مغزی تا جایی پیش می رود که مصرف کننده دچار وابستگی به مواد می شود و بدون اینکه  فرد اراده ای از خود داشته باشد به مصرف مواد مخدر ادامه می دهد. این وابستگی سبب می شود تا در صورت مصرف نکردن مواد مخرد عملکرد های مغزی به طور کل مختل شوند.




برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مواد مخدر بر مغز، تشخیص، درمان و ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

تاثیر مواد مخدر بر مغز

مواد مخدر با ایجاد درگیری در سیستم‌های ارتباطی و دخالت در مسیر انتقال، دریافت و پردازش طبیعی نورون‌ها، روی مغز تاثیر می‌گذارند. نورون ها سلول ها عصبی مغز هستند و وظیفه انتقال اطلاعات را بر عده دارند. این انتقال اطلاعات در نورون ها به وسیله مولکول هایی به نام انتقال دهنده ها عصبی یا نوروترنسمیتر ها رخ میدهد. هر نورون از نوع خاصی از انتقال دهنده ها عصبی استفاده میکند.

اما وقتی که فرد از مواد مخدر استفاده میکند، چه اتفاقی در مغز او می افتد؟ این مواد بعد از مصرف وارد سیستم ارتباطی مغز شده و به دلیل شباهت با مولکول ها انتقال دهنده عصبی، جایگزین آن ها میشوند. این جایگزینی باعث اختلال در دریافت و پردازش اطلاعات میشود.

همان طور که گفتیم ساختارشیمیایی برخی از مواد مخدر شبیه انتقال دهنده ها عصبی مغز است. شباهت ساختار شیمیایی این گونه مواد مخدر به انتفال دهنده ها سبب می شود تا نورون ها مغزی آن ها را به عنوان مولکول ها انتقال دهنده شناسایی کنند و اجازه دهند تا وارد سلولهای عصبی شده و آنها را تحریک کنند. ورود این مواد باعث میشود تا مغز به طور طبیعی تولید انتقال دهنده ها عصبی را کاهش دهد و برای انتقال پیام ها عصبی خود نیازمند وجود مواد مخدر باشد.  همچنین مواد محرک همچون آمفتامین و کوکائین باعث می شود تا نورون ها مغزی به مقدارزیادی انتقال دهنده تولید کنند یا از روند طبیعی این مواد در مغز جلوگیری می کنند . ایجاد چنین اختلالی در عملکرد مغز سبب می شود تا پیام ها قوی تری در مغز ایجاد شود و فعالیت ها ارتباطی مغز مختل شود .

 

دلیل وابستگی روانی و اعتیاد به مواد مخدر

نوعی انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین در مغز وجود دارد که مسئول ایجاد لذت در افراد است. علاوه بر این در قسمتهایی از مغز که حرکات بدن انسان ، احساسات ، درک و شناخت ، انگیزه و احساس لذت و سرخوشی را تنظیم می کند وجود دارد.هر چه قدر که ترشح دوپامین در مغز بیشتر باشد، فرد بیشتر احساس لذت میکند.

وقتی افراد مواد مخدر مصرف میکنند، این مواد باعث افزایش ترشح دوپامین و فعال شدن مرکز لذت در مغز آن ها میشود.به این ترتیب افراد حتی از ساده ترین فعالیت ها خود لذت میبرند و دچار احساس سرخوشی ونئشگی میشوند.این سرخوشی به حدی برای فرد مصرف کننده احساس رضایت ایجاد میکند که فرد خواستار تجربه مجدد این سرخوشی شده و به سمت تکرار مجدد مصرف مواد سوق میابد.اما اتفاقی که می افتد اینست که افزایش بیش از حد دوپامین، باعث تغییر شکل گیرنده ها دوپامینی شده و یا نورونها تولید دوپامین را کاهش میدهند.در نتیجه دوپامین مغز به طور طبیعی کاهش میابد و فرد احساس افسردگی ، کسلی ، بی لذتی و بی هیجانی میکند. فرد برای بدست آوردن همان حالت خوشحالی و نئشگی گذشته و به همچنین به حد عادی رساندن دوپامین بدن خود، باید میزان بیشتری از ماده مخدر را مصرف کند. اینچین میشود که فرد در یک چرخه مداوم معیوب گیر میکند : برای به حد عادی رساندن دوپامین مغز خود، ماده مخدر بیشتری مصرف میکند و مصرف بیشتر ماده مخدر، باعث کاهش بیشتر دوپامین طبیعی بدن میشود.

این چرخه مداوم مصرف مواد مخدر، به مرور زمان تغییرات بلند مدت تری را در مغز ایجاد میکند و این تغییرات، باعث از بین رفتن کنترل فرد بر مصرف خود میشود.

به بیان دیگر مواد مخدر کنترل سیستم  لذت را به دست می‌گیرد. در نتیجه بیمار تمایل بیش از انداره به مصرف مواد پیدا می‌کند تا میزان دوپامین دوباره به سطح عادی برگردد. چنین فردی دیگر نمی‌تواند بدون مصرف مواد، از زندگی لذت ببرد.

 

ترک اعتیاد به مواد مخدر و مشکلات روانی ناشی از آن

ضایعات مغزی که در اثر مصرف مواد مخدر به وجود می آیند، دائمی و غیر قابل جبرانند اگر چه با کاهش مصرف، مغز به تدریج به جبران کمبود انتقال دهنده ها عصبی خود می پردازد.

اما نکته ای که بسیار مهم است، تاثیر روانی ناشی از افزایش ناگهانی دوپامین و اون حالت نئشگی است که در روان فرد باقی مانده است. این موضوع یکی از دلایل اصلی بازگشت اعتیاد افراد است. تصور تجربه مجدد آن حالت سرخوشی بیش ازحد، به قدری برای فرد مصرف کننده وسوسه کننده است که حتی بعد ماه ها ترک ، ممکن است وی را به سمت مصرف مجدد بکشاند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مواد مخدر بر مغز، تشخیص، درمان و ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:تاثیر مواد مخدر بر مغز | عوارض اعتیاد به مواد مخدر بر مغز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی