هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

عنصر اصلی اختلال شخصیت مرزی (Borderline ) تغییر است. منظور ما از این تغییر آن دسته از تغییراتی که فرد برای پیشرفت در زندگی اش در خود ایجاد می کند، نیست. فرقی نمی کند این تغییرات در روابط زناشویی و عاشقانه فرد باشد یا در روابط دوستانه و رسمی او، به هر حال تغییرات ناشی از اختلال شخصیت مرزی سبب می شود تا فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی با مشکلات زیادی در روابط شخصی خود مواجه گردد. قبل از هر چیزی باید بدانید که اختلال شخصیت مرزی یک بیماری است و قابل درمان می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تعریف دقیق، علل بروز، نشانه ها، تشخیص و نحوه درمان اختلال شخصیت مرزی بپردازیم.



برای دریافت مشاوره روانشناسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید.

 


اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی نوعی از اختلال شخصیت است که با نشانه هایی مانند ترس از رها شدن، افکار خودکشی گرایانه،عصبانیت زیاد، استرس شدید و افکار بدبینانه شناخته می شود. توجه به این نکته ضروری است که آمار افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در مردان بیشتر از زنان است. این اختلال در زنان معمولا ساده تر از مردان قابل تشخیص می باشد.

 

نشانه های اختلال شخصیت مرزی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مجموعه ای از ویژگی های بادوام را دارند که معمولا از سن نوجوانی و جوانی در زندگی همراه آنان خواهد بود. از جمله مهمترین نشانه های اختلال شخصیت مرزی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

 

۱.ترس از رها و ترک شدن

همه افراد ترس هایی دارند که آنها را در یک جای امن ته ته قلبشان قایم می کنند و خروار خروار روی آن خاک می ریزند که یادش نیافتد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی یک ترس بزرگ دارند و آن این است که نکند زمانی عزیزان و دوستانشان آنها را تنها بگذارند. ترس از رها و ترک شدن همواره در شخصیت های مرزی وجود دارد. برای این که بتوانیم بهتر این موضوع را توضیح دهیم به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید که شما از دوران نوجوانی یک دوست صمیمی دارید که بعد از گذشت سالیان سال با او اکنون قطع رابطه کرده اید. قطعا این جدایی بسیار برای شما ناراحت کننده می باشد و حتی برای مدتی طولانی فکرتان را مشغول می کند. حال فکر کنید که دو ماه پیش با کسی دوست شده اید و حالا او دیگر نمی خواهد شما را بییند. این بار چقدر ناراحت می شوید؟

واکنش شخصیت مرزی به حالت دوم شبیه به واکنشی است که افراد مختلف نسبت به حالت اول نشان می دهند. طرد شدن از جانب دیگران، هر چقدر هم که آن شخص از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دور باشند باز هم بسیار برای آنان ناراحت کنند می باشد و بسیار اذیتشان می کند. حتی اگر دوستی سره قرارش دیر بیاید یا قرار خودش را لغو کند، باز هم ترس و وحشت شخصیت های مرزی را فرا می گیرد. به همین دلیل است که افرادی با شخصیت مرزی زمانی که شخصی بخواهد ترکشان کند یا مسئله ای مانند دیر رسیدن به قرار برای دوستشان پیش بیایید، با استیصال و نگرانی تلاش می کنند تا نگذارند فرد مورد علاقشه شان تنهایشان بگذارد. برخی از افراد با شخصیت مرزی هم نشینی با چیزهایی مانند حیوانات، گیاهان، گل ها و اشیای بی جان را از آنجایی که قرار نیست ترکشان کنند را ترجیح می دهند.

2- روابط بین فردی پر تنش

روابط بین فردی سخت ترین بخش زندگی برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشد. فرقی ندارد این رابطه با مادرُ دوست یا حتی پرستار یا یک رابطه عاشقانه باشد. شخصیت های مرزی دیدگاه صفر یا صدی به زندگی دارند. یک روز یک نفر می شود بهترین دوستشان و او را تا عرش بالا می برند. آن شخص بهترین انسان روی کره زمین برای آنها می شود؛ دوست دارند تمام وقتشان را با او بگذرانند و حتی در همان آشنایی اول، آن فرد را در بسیاری از مسائل زندگی شان سهیم می کنند. اما یک دفعه دیدگاهشان عوض می شود. همان دوست عزیز و انسان بهشتی در ذهنشان تبدیل به بدترین، پست ترین و بی ارزش ترین آدم دنیا می شود. چرا که آن فرد به اندازه کافی به او اهمیت نداده و آن قدر که باید در کنارش نبوده است.

 

3-بی ثبات بودن تصویر فرد از خودش

اگر از فردی بپرسید که چطور خودش را توصیف می کند. می نشیند به فهرست کردن ویژگی ها شخصیتی اش، شاید برخی از ارزش ها و قوانین اختلافی که برایش خیلی مهم هستند را نیز بیان کند. اگر با شما احساس راحتی کند از هدف ها و آرزوهایی که دارد نیز برای شما تعریف خواهد کرد. مجموعه این ویژگی ها ، ارزش ها و آرزو ها تصویری است که است که آن فرد در مورد خودش دارد.

حال اگر بعد از گذشت چند ماه از او دوباره بپرسید که خودش را توصیف کنید، دوباره همان جواب های دفعه پیش را به شما خواهد داد. اما این موضوع در مورد شخصیت های مرزی بسیار متفاوت است. اگر بعد از چند ماه از او این سوال را مجددا بپرسید خواهید دید که دنبال شغل کاملا متفاوتی است.

 

4-رفتار های خطرناک و تنش زا

بیشتر افرادی که اختلال شخصیت مرزی دارند، حوصله شان خیلی زود سر می رود و علاقمند به انجام کارهای هیجانی می باشند. همین امر سبب می شوند که کار های تکانشی این افراد از نوع خطرناک باشد. تکانش به این معنی است که این افراد خیلی ناگهانی تصمیم به انجام یک کار می گیرند  بلافاصله بدون فکر کردن در همان جا عملی اش می کنند. از جمله این کار ها می توان به اعتیاد به مصرف موارد مخدر، روابط جنسی پر خطر، قمار و ... اشاره داشت. البته تمام کسانی که مرزی هستند به دنبال کار های پرخطر نمی باشند. برخی از آنان ممکن است خرید های گران یک دفعه ای انجام دهند یا بدون اینکه گرسنه باشند شروع پر خوری بکنند.

5-اقدام به خودزنی و خودکشی

شخصیت های مرزی ممکن است بارها بارها برای خودکشی اقدام کنند. همانگونه که در قبل گفتیم تنها ماندن و ترک شدن برای آنان خیلی دردناک می باشد، بنابراین زمانی که فکر کنند یکی از اطرافیانشان می خواهد او را ترک کند؛ از تهدید به خودکشی به عنوان وسیله برای جلوگیری از رفتنش ممکن است استفاده نماید. البته فراموش نکنید که این تهدید به این معنا نیست که بلوف می زند. بر اساس 10 درصد از افراد مرزی که اقدام به خودکشی کرده اند به سرانجام رسیده است. بخصوص اگر افراد مرزی دچار مشکلاتی مانند افسردگی ، اعتیاد به مواد مخدر باشند، بیشتر اقدام به خودکشی می نمایند.

 

6. هیجان‌های بی‌ثبات

بی ثباتی هیجانی یکی از فاکتورهای مهم اختلال شخصیت مرزی است که در آنها ایجاد تعارضی دائمی می کند که با عبارت «الاکلنگ هیجانی» از آن نام می برند این حالت های صفر و صدی همواره در تفسیرها و عادات رفتاری این افراد دیده می شود ومدیریت آن برایشان تقریبا مشکل است.

شخصیت های مرزی به هیجانات مختلف عادت نمی کنند و مانند بسیاری از افرادی که نسبت به خودشان و هیجاناتشان آگاهی بهتری دارند و در صورت تجربه ی یک حالتی از هیجان مانند غم، احساس می کنند برای اولین بار است که آنرا تجربه می کنند و هر بار شوکه می شوند و احساس می کنند در یک دریای پرتلاطم رها شده اند؛ خیلی از اوقات هم تجربه هایی که دارند از یک نوع خاص نیست و ترکیبی از موادی مثل غم و عصبیت و نگرانی است.

افراد مبتلا به اختلالل مرزی ممکن است برای چندین روز یا چندین ساعت به طور مداوم افسرده، عصبانی یا مضطرب باقی بمانند؛ البته این حالت ها تا چند روز طول می کشد اما بعد از آن، حالت های خوشحالی و حال خوب هم در راه نخواهد بود بلکه به احتمال زیاد موج هیجانات جدیدی ایجاد می شود و یک دوره ی طوفانی جدیدی را تجربه خواهد کرد.


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.






 منبع:نشانه ها و درمان اختلال شخصیت مرزی Borderline 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی