هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی را می توان پدیده ی رایج در زندگی های امروزی دانست. شاید خود شما نیز به این نوع از اعتیاد دچار باشید یا اعتیاد به اینترنت را در یک یا چند نفر از اطرافیانتان سراغ داشته باشید. بر خلاف آن چیزی که اکثر افراد فکر می کنند، اعتیاد به اینترنت از اهمیت زیادی برخورد است، زیرا توانایی فرد را در انجام کار های روزانه کاهش می دهد و سبب می گردد تا او زمان زیادی را در طول روز از دست بدهد. اعتیاد به اینترنت قابل درمان است. ولی ابتدا قبل از اقدام برای درمان اعتیاد به اینترنت باید در مورد نشانه های اعتیاد به اینترنت و پیامد های منفی که بر روی زندگی شما می گذارد اطلاعاتی کسب کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنرزندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 



استفاده از اینترنت: آری یا خیر؟

در دسترس بودن اینترنت در دنیای امروز مزایای زیادی دارد و منجر به پیشرفت و تغییر الگوی زندگی بسیاری از خانواده های امروزی گشته است. علی رغم تمام مزایایی که استفاده از اینترنت، فضای مجازی و تکنولوژی های جدید ارتباطی فراهم کرده است، استفاده نادرست از آن می تواند تبعات و پیامد های سنگینی به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از اینترنت و فضای مجازی, ماهیت آن را بهتر بشناسید و اطلاعات کافی در مورد مزایا و معایب استفاده از اینترنت را بدست آورید. استفاده از ناآگاهانه از اینترنت می تواند تبعات و پیامد هایی مانند مورد سرقت، تهدید و باج گیری قرار گرفتن، مواجه شدن با محتوای نامناسب ( پورنوگرافی، آسیب به خود، خشونت، تبیعض نژادی ) اعتیاد به اینترنت و بازی های آنلاین را به همراه داشته باشد.

  

اعتیاد به اینترنت چیست؟

اعتیاد به اینترنت یکی از انواع اعتیاد رفتاری است که در آن فرد وابستگی شدیدی به اینترنت و استفاده از دستگاه های آنلاین پیدا کرده است تا از این طریق بتواند با تنش ها و استرس های زندگی مقابله کند. استفاده از اینتر نت زمانی که فرد برای انجام کارهای غیر ضروری خود به صورت روزانه بین ۸ تا ۱۰ ساعت یا بیشتر در اینترنت فعالیت کند به عنوان اعتیاد به اینترنت شناخته می شود. این اعتیاد تعداد زیادی از افراد را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است و در کشوری های پیشرفته این موضوع به یک نگرانی تبدیل شده است. اعتیاد به اینترنت در میان کودکان و نوجوانان شایع تر می باشد.  

اعتیاد به اینترنت با وجود اینکه هنوز به طور رسمی به عنوان یک اختلال روانی شناخته نشده است. با این وجود معیار های تشخیصی برای اعتیاد به اینترنت در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ( DSM-5 ) آمده است.

نکته مهم این است که باید بدانید که اعتیاد به اینترنت تنها به ساعت هایی که فرد در اینترنت صرف می کند محدود نمی شود؛ مسئله اعتیاد به اینترنت در واقع میزان زمانی است که فرد در اینترنت صرف فعالیت های غیر ضروری می کنند. استفاده از اینترنت برای انجام تکالیف مدرسه، وظایف شغلی، کسب و کار، تحقیق و ... جزو اعتیاد به اینترنت محسوب نمی شود.)

 

دلایل اعتیاد به اینترنت

هنوز هیچ معیار مشخصی برای رفتار های اعتیاد آور به اینترنت تعریف نشده است؛ اما به اثبات رسیده است که اعتیاد به اینترنت نشانه یک بیماری زیر بنایی در فرد است. در بسیاری از موارد اعتیاد به اینترنت دلایلی مانند افسردگی، اضطراب و یا فرار از موقعیت های ناخوشایند و واقعیت دارد.

 

انواع اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت انواع مختلفی دارد. تا کنون حداقل چهار نوع اعتیاد به اینترنت شناخته شده است که عبارتند از :

-اعتیاد به بازی های کامپیوتری

-اعتیاد به دیدن وب سایت های غیر اختلاقی

-اعتیاد به قمار های آنلاین

-اعتیاد به شبکه های اجتماعی آنلاین

علائم و نشانه های اعتیاد به اینترنت

همانطوری که قبلا هم گفته شد، از آنجایی که اعتیاد به اینترنت هنوز به عنوان اختلال اعتیاد آور پذیرفته نشده است، تشخیص آن بسیار دشوار است. به طور کلی می توان از مولفه ها و علائم اعتیاد به اینترنت به موارد زیر اشاره داشت.

-گذارندن زمان بیش از حد در اینترنت

-مشغولیت ذهنی بیش از حد برای استفاده از اینترنت

-ناتوانی در کنترل کردن میزان استفاده از اینترنت

-بی قرار بودن در زمان عدم دسترسی به اینترنت

پیامد های اعتیاد به اینترنت

کسی که به اینترنت اعتیاد دارد از زندگی باز می ماند. تمام وقت فرد معتاد صرف بازی کامپوتری یا چرخیدن در صفحات مجازی و ... می کند. افراد معتاد به اینترنت معمولا افرادی تنها هستند که به خاطر استفاده بیش از حد از اینترنت تنها تر هم شده اند. آن ها روابط معنا دار زندگی خود را از دست می دهند. این افراد از نظر مالی نیز دچار مشکلات عمده ای می شوند. از طرفی بخاطر صرف وقت زیاد در اینترنت فرد بسیاری از فرصت ها و موقعیت های خود را از دست می دهد و از طرف دیگر بخاطر انجام کارهایی مانند خرید اینترنتی و قمار اینترنتی پول خود را از دست می دهند.  

اعتیاد به اینترنت در کودکان

مسئله اعتیاد به اینترنت در کودکان و نوجوانان، مسئله ای بسیار نگران کننده تر است. کودکان از دانش کافی برای مدیریت درست استفاهد از کردن از رایانه خود برخوردار نیستند و به همین دلیل تحت آسیب های بالقوه ی زیادی در زمان استفاده از اینترنت قرار می گیرند که نمی توانند آنها را درک کنند. امروزه اغلب کودکان با استفاده از گوشی های هوشمند به راحتی به اینترنت دسترسی دارند.

درست است که داشتن تماس دو طرفه بین والدین و کودک در مواقع ضروری، برای والدین اطمینان بخش است؛ ولی اگر دسترسی مداوم کودکان به اینترنت می تواند آن را در معرض خطرات جدی مانند کاهش ارتباط آنها با دنیای اطراف شود. در زمانی که کودکان آنلاین هستند، در خطر مزاحمت سایبری می باشند. این خطر نیز وجود دارد که از گوشی همراه خود برای دستری به محتوای غیر اخلاقی استفاده نمایند.

درمان اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت همانند تمام اعتیاد های دیگر نیازمند توجه و مراقبت است چرا که اگر درمان نشود می تواند تاثیرات شدیدی بر زندگی فرد معتاد بگذارد. راه کار هایی که در ادامه به آن ها اشاره می شود می تواند به فرد معتاد بسیار کمک کننده باشد:

-تعیین زمان های مشخصی برای استفاده از اینترنت

-نظارت اعضای خانواده بر برنامه استفاده از اینترنت

-استفاده از پاداش و تنبیه برای استفاده درست و نادرست از اینترنت

-هدفمند کردن استفاده از اینترنت

-پیدا کردن فعالیت و سرگرمی هایی خارج از دنیای مجازی

-بیشتر کردن ارتباط با خانواده و دوستان.   

این مسئله در مورد کودکان و نوجوانان مهمتر است و باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد. چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای اطلاع از نحوه پیشگیری از اعتیاد به اینترنت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنرزندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی

    نظرات (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی