هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا می دانید افسردگی فصلی چیست ؟ افسردگی فصلی یکی از انواع افسردگی می باشد که به آن اختلال عاطفی فصلی (Seasonal Affective Disorder) نیز گفته می شود. علائم افسردگی فصلی معمولا در اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان در فرد ظاهر می گردد. البته نوع نادر از افسردگی فصلی وجود دارد که علائم افسردگی در تابستان ظاهر می گردد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد علائم، نحوه تشخیص و درمان افسردگی فصلی به طور کامل بحث کنیم.



 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه تشخیص و درمان افسردگی فصلی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

افسردگی فصلی چیست ؟

افسردگی فصلی که به آن اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز میگویند، نوعی اختلال خلقی است که مشابه افسردگی اساسی می باشد اما با این تفاوت که این بیماری افسردگی در طول ماه های زمستان و پاییز زمانی که نور طبیعی خورشید کمتر است ظاهر می شود و معمولا سالی یک بار برای فرد رخ میدهد.این اختلال باعث نوسانات خلقی فرد می شود و گاهی ممکن است تا بهار و یا تابستان هم ادامه پیدا کند. 

 
علائم افسردگی فصلی

اختلال افسردگی فصلی، نوعی افسردگی است که معمولاً در طول ماه های سرد زمستان بروز می کند. این افراد به طور جدی و به طور بالینی دچار افسردگی و کج خُلقی بارزی می شوند. افرادی که دچار این اختلال هستند، احساس افسردگی، خواب آلودگی شدید، تحریک پذیری و خستگی مفرط می کنند. در برخی اقلیم ها علائم خُلقی اختلال افسردگی فصلی تبدیل به یک اختلال جدی می شود؛ که شکل خفیف تر آن در مناطق دارای چهار فصل اقلیمی (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) با نام "افسردگی زمستانی" طبقه بندی می شود. علائم افسردگی زمستانی از اواخر پائیز و هنگامی که  مدت روشنایی روز کمتر می شود، بروز می کند و تا اواخر زمستان و اوایل بهار پا برجا می ماند و با نزدیک شدن به تابستان کاهش می یابد. اختلال افسردگی فصلی بیشتر در مناطقی از کره زمین که دارای عرض جغرافیایی بالاتری هستند و نور آفتاب کمتری دارند وجود دارد. علائم افسردگی فصلی در زمستان به شرح زیر است :

  • -پایین بودن سطح انرژی
  • -مشکل در تمرکز و هوشیاری
  • -احساس کسالت و خستگی و کاهش کارایی در روز
  • -افزایش اشتها و وزن و میل به مصرف کربوهیدرات
  • -افزایش میل به‌تنهایی
  • -افزایش خواب‌آلودگی و بهم خوردن ریتم خواب
  • -کاهش علاقه و عدم لذت بردن از انجام کارها  روزانه

علاوه بر اختلال افسردگی فصلی در زمستان ، نوع دیگر اختلال افسردگی فصلی وجود دارد که در تابستان رخ میدهد اما شیوع آن بسیار اندک است. علائم افسردگی فصلی در تابستان به شرح زیر است :

-اضطراب و بی قراری

-بی خوابی

-کاهش اشتها و کاهش وزن

-پرخاشگری و رفتار خشونت آمیز

عوامل تاثیر گذار بر افسردگی فصلی

در ادامه عواملی که خطر ابتلا به افسردگی فصلی را افزایش می دهد، آورده شده است:

جنسیت : زنان بیش از مردان در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

سن : احتمال ابتلا به این بیماری در جوانان بیش از میانسالان است.

منطقه جغرافیایی : افرادی که در مناطق سردسیر و با عرض جغرافیا بالاتر زندگی میکند، به دلیل اینکه کمتر در معرض نور خورشید هستند احتمال بیشتری دارد که دچار این اختلال شوند.

سابقه خانوادگی و فردی : وجود بیماری افسردگی اساسی و یا اختلال دو قطبی در خود فرد یا خانواده او احتمال ابتلا به این نوع افسردگی را نیز افزایش میدهد.

 

علل افسردگی فصلی

اگر چه دلایل افسردگی فصلی همچنان ناشناخته است اما تحقیقات نشانه هایی از دلایل زیست شناختی این اختلال را پیدا کرده است :

سرتونین : سرتونین نوعی ماده انتقال دهنده عصبی در مغز است که منجر به انتقال پیام ها عصبی میشود. این ماده در بسیاری از فعالیت ها بدن به خصوص حالت ها عاطفی افراد تاثیر دارد. هنگامی که نور از طریق چشم ها عبور می کند و به مغز میرسد، ماده سروتونین  در بافت عصبی رها می شود. در طول پاییز و زمستان، روشنایی روز کمتر از بهار و تابستان است و این امر باعث پایین آمدن سطح سروتونین در بدن می شود.

ملاتونین : ملاتونین هورمونی است که در شب ترشح میشود و در به خواب رفتن ما تاثیر بسزایی دارد.افزایش تاریکی در زمستان باعث افزایش ترشح ملاتونین در بدن شده و منجر به خواب آلودگی ، بی حوصله ای و کسل شدن میشود.

به نظر میرسد این دو ماده در تعامل با هم ، یعنی کمبود سروتونین که باعث هماهنگی و همکاری سلول های عصبی می شود و افزایش ملاتونین که بدن را به حالت خواب می برد باعث اختلال افسردگی فصلی می شوند.

درمان اختلال افسردگی فصلی

 برای درمان اختلال افسردگی فصلی چند روش متفاوت وجود دارد که هر کدام به تنهایی و یا در تعامل با هم مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله روش های درمان افسردگی می توان به موارد زیر اشاره داشت: 

دارو درمانی : دارو ها ضد افسردگی مانند IRSS در درمان این اختلال به کار میرود و میتواند باعث بهبود خلق فرد شود.

شناخت رفتار درمانی : هدف اصلی این درمان، تمرکز بر مشکلات جاری فردی ، تغییر افکار و رفتار ها ناکار آمد اوست.طی این درمان به افراد کمک میشود تا نگاهی واقع بینانه تر به وقایع زندگی داشته باشند و به دنبال راه حل مساله ها خود باشند. این تغییر نحوه تفکر باعث بهبود خلق و رفتار افراد میشود و امید از دست رفته آن ها را برمیگرداند.

نور درمانی مصنوعی : همان طور که در قسمت ها قبل ذکر شد، این نوع افسردگی در طی زمستان که روز ها کوتاهتر است و نور آفتاب کمتری وجود دارد، ظاهر میشود.بنابراین ارتباطی نزدیکی بین این اختلال و کمبود در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن وجود دارد. در این نوع درمان برای کاهش علائم خلقی اختلال افسردگی فصلی فرد در معرض نور آفتاب و یا طول موج خاصی از نور با استفاده از لیزر، لامپ های فلورسنت، لامپ های دی کرونیک و یا لامپ های بسیار روشن قرار میگیرد. در معرض قرار گرفتن نور یا برای مدت زمان خاصی تجویزمیشود و یا  در برخی موارد، در یک زمان خاص از روز تجویز میشود. درمان با نور یکی از رایجترین درمان ها در این نوع اختلال است.

مراجعه به روانشناس : اگر احساس کردید که ممکن است علائم اختلال افسردگی خلقی را داشته باشید، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید و تحت تشخیص و درمان حرفه ای قرار بگیرید. زیرا افسردگی یک اختلالی است که باید آن را جدی گرفت و میتواند برای فرد بسیار آسیب رسان باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه تشخیص و درمان افسردگی فصلی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:افسردگی فصلی چیست | علل، علائم و نحوه درمان آن

    نظرات (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی