هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

ریتالین از مشتقات گروه آمفتامین ها است. که بر اساس دسته بندی مواد اعتیاد آور رتیالین در دسته مواد محرک قرار می گیرد. قرص ریتالین معمولا برای کودکان بیش فعال مورد مصرف قرار می گیرد. در سال های اخیر مصرف خود سرانه این دارو بخصوص برای بیدار ماندن در شب های امتحان در میان دانش آموزان و دانشجویان بسیار افزایش پیدا کرده است. مصرف کنندگان ریتالین فکر می کنند که این دارو بی خطر است در حالی که عوارض ریتالین مشابه با مواد محرک دیگر مانند کوکائین و آمفتامین ها می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض، پیامد های و نحوه ترک اعتیاد ریتالین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


ریتالین چیست و به چه منظور استفاده می شود؟

قبل از این که درباره ریتالین صحبت کنیم بهتر است درباره داروها صحبت کوتاهی داشته باشیم.به صورت کلی هدف داروهای روانپزشکی تغییر دادن شیمی مغز است و عمل اصلی آن ها بر روی قسمت های مختلف مغز می باشد. تمام داروهای روانپزشکی برای کنترل ناهنجاری ها و اختلالات و کژکاری های مغزی تجویز می شوند. در بین این داروها گاها داروهایی را می توان یافت که علاوه بر کنترل شرایط بیمار بر روی افراد سالم نیز می تواند تاثیرات مختلفی داشته باشد. متیل فنیدات یا ریتالین یکی از این دارو ها است. ریتالین با اثر بر قشر مغز و تالاموس باعث افزایش ماده ای به نام دوپامین می شود. این ماده از مشتقات گروه آمفتامین هاست.

ریتالین را به نام قرص های شب امتحان یا قرص هایی که باعث افزایش تمرکز می شود نیز شناخته می شود. معمولا دانشجوها و دانش آموزانی که با امتحانات سخت نظیر کنکور دست به گریبان هستند به مصرف خودسرانه این دارو دست می زنند.افرادی که این دارو را استفاده می کنند ادعا دارند که توانایی بیدار ماندن و تمرکز بیشتری پیدا می کنند. همچنین این دارو تجویز روانپزشکی نیز دارد و برای افرادی که دچار اختلالات بیش فعالی و حمله های خواب هستند نیز تجویز می شود.

آیا قرص ریتالین اعتیاد آور است؟

با توجه به پایه و ساختار قرص ریتالین می توان گفت که اعتیاد آور است اما اعتیاد آن شبیه به تریاک یا سایر مواد مخدر نیست. مهم ترین ویژگی این دارو تحمل به آن است. تحمل به این معناست که فرد بعد از مدتی مصرف برای رسیدن به حالت اولیه نیاز دارد دوز دارو را افزایش دهد و یا فاصله بین مدت مصرف را کم کند. ساده بگوییم، اگر کسی با اولین تجربه مصرف بتواند برای مثال ۷ ساعت بدون وقفه مطالعه کند، برای رسیدن به همین ۷ ساعت در نوبت بعدی یا باید تعداد بیشتری قرص مصرف کند و یا نیاز دارد در طی ۷ ساعت دو یا چند بار مصرف داشته باشد. هرچه مدت زمان مصرف این دارو بیشتر شود فرد نیاز بیشتری به افزایش دوز مصرفی خواهد داشت. همچنین این دارو باعث می شود فرد پس از قطع مصرف حالت های هیجانی و جسمانی ناخوشایندی را تجربه کند. پیش تر توضیح دادیم که ایم دارو بر روی ماده ای به نام دوپامین تاثیر خود را اعمال می کند. دوپامین باعث ایجاد سرخوشی و لذت می شود. در نتیجه با قطع مصرف دارو فرد احساسی نظیر کرختی و بی حوصلگی و افسردگی را تجربه می کند. همچنین حالت هایی مانند رعشه و لرزش اندام ها و احساساتی مثل اضطراب شدید و مشکلات گوارشی نیز از دیگر اثرات سومصرف این دارو هستند.

آیا ریتالین واقعا باعث نتیجه بهتر در امتحانات می شود؟

به نظر می رسد این مهم ترین سوالی است که ما باید به آن پاسخ دهیم. در درجه اول باید بگوییم که این دارو خود می تواند اضطراب را افزایش دهد در نتیجه اگر فردی به خاطر امتحان مصرف دارو می کند باید بداند که علاوه بر اضطراب امتحان باید اضطراب افزاینده این دارو را نیز داشته باشد. اگر قبول کنیم که اضطراب می تواند باعث کاهش عملکرد ما در امتحان شود در نتیجه خوب است بدانیم که وابستگی به ریتالین در نهایت می تواند نتیجه عکس دهد و باعث عدم موفقیت فرد در امتحان یا مسایل مختلف می شود. همچنین گفته می شود افراد می توانند ساعت های بیشتری درس بخوانند و تمرکز بیشتری بر روی موضوعات داشته باشند، این نیز در کوتاه مدت می تواند درست باشد، توجه کنیم که ما با مصرف در مرتبه اول و دوم شاید نیاز به خوابمان را کاهش دهیم اما بدون شک مکانیزم های مغزی راهی برای کنترل و جبران بی خوابی پیدا خواهند کرد. در نتیجه اگر برای مدت طولانی این دارو را مصرف می کنید باید بدانید که نمی توانید همیشه روزی ۳ ساعت با دارو بیدار بمانید.

 

آیا دارویی بدون ضرری وجود دارد تا بتوان بازدهی مغز را افزایش داد؟

می توانیم راه های بهتری را برای افزایش توان مغزی به کار ببندیم. دو راه بسیار خوب و بدون ضرر برای این امر در کشور ما رواندرمانی و استفاده از دستگاه های توان بخشی مثل نوروفیدبک است. نوروفیدبک می تواند دقیقا مانند این دارو عمل کند با این تفاوت که هیچ ضرری برای فرد ندارد. همچنین روان درمانی رفتاری نیز می تواند با ارایه تکنیک های مختلف به افزایش توانایی افراد کمک کند.

قطع مصرف ریتالین

قطع مصرف ریتالین بهتر است حتما از یک فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشاوره بگیرید تا علاوه بر ترک با آموزش های مختلف مدیریت رفتاری بیماموزید تا مصرف مجدد ریتالین خود داری کنید. مهم ترین عامل برای قطع مصرف این ماده مدیریت استرس و عدم مصرف مجدد است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض، پیامد های و نحوه ترک اعتیاد ریتالین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:فواید و عوارض قرص ریتالین برای شب امتحان و کنکور

    نظرات (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی