هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا می دانید اختلالات اضطرابی چه نوع اختلالاتی هستند ؟ اضطراب حالتی بیمارگونه که با احساس بیم و نگرانی مبهم، همراه با نشانه های جسمی حاکی از وجود فعالیت مفرط دستگاه عصبی خودکار مشخص می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا در زمینه نشانه ها، علل و نحوه درمان اختلالات اضطرابی به طور کامل توضیح دهیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات اضطرابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

نشانه‌ها و علائم اختلالات اضطرابی

کسانی که دچار اختلال اضطرابی هستند همیشه احساس ترس و نگرانی می کنند بدون آن که علت آن مشخص باشد. برای نمونه در اختلال اضطرابی تعمیم یافته یا برخی از اختلالات وحشت زدگی، فرد همیشه احساس ترس و نگرانی می کند و دلیلی برای آن ندارد. احساس ترس در کسانی که دچار اختلال اضطرابی هستند بیش از اندازه است و با چیزی که نسبت به آن احساس خطر کرده اند تناسبی ندارد. برای نمونه در فوبیاها فرد از چیزی به طور غیرطبیعی می‌ترسد. نگرانی و ترس همیشه در فرد دیده می‌شود و او را آزار می‌دهد تا جایی که زندگی روزانه‌ی فرد مختل می‌شود. در چنین شرایطی فرد در زندگی شخصی، خانوادگی و شغلی دچار چالش می‌شود و شاید برای زمانی طولانی نتواند با خانواده، دوستان و نزدیکانش روابط عاطفی داشته باشد. به صورت کلی علائم اختلالات اضطرابی به دو صورت فیریولوژیکی و روانشناختی خود را نشان می دهند:

علائم فیزیولوژیکیاختلالات اضطرابی

  • لرزش، پیچش های عضلانی،
  • احساس لرز سردرد،
  • کمردرد
  • تنش عضلانی
  • احساس تنگی نفس،
  • خستگی پذیری
  • رفلکس ازجا پریدن
  • بیش فعالی اتونومیک
  • گل انداختن یا رنگ پریدگی
  • طپش قلب، تاکیکاردی
  • تعریق
  • سردی دست ها
  • اسهال
  • خشکی دهان
  • تکرار ادرار
  • اشکال در بلع


علائم روانشناختی اختلالات اضطرابی

-احساس ترس

-اشکال در تمرکز

-بیخوابی

-گوش بزنگ بودن مفرط

-کاهش میل جنسی

علل اختلال اضطرابی

به‌طور کلی علل اضطراب به چهار عامل زیر برمی‌گردد:

عوامل زیست شناختی و جسمانی:

در افراد مضطرب، میزان بعضی از هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است؛ بنابراین هر آنچه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می‌شود. بارداری، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده‌ای در غدد فوق‌کلیوی غده آدرنال که هورمون اپی‌نفرین تولید می‌کند و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند.

عوامل محیطی و اجتماعی:

عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به‌وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود، مانند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی،... از عوامل محیطی می‌توان تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره را، همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان،... نام برد.

عوامل ژنتیکی و ارثی:

یکی از مهم‌ترین عوامل اضطراب ژنتیک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسیار بالا است. البته الگو قرار دادن رفتار پدر و مادر و یادگیری و تکرار کارهای آنان نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد (عامل اجتماعی)، ولی تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده بر روی حیوانات و دوقلوهایی که با هم یا جدا از هم زندگی می‌کنند و از والدین مضطرب به دنیا آمده‌اند، نشان می‌دهند که عوامل ژنتیکی نیز بسیار مؤثرند. با این وجود باور نمی‌رود که ژن به خصوصی در این مورد نقش داشته باشد، بلکه ترکیب بعضی از ژن‌ها چنین پیامدی را به دنبال دارد. طبق آخرین تحقیقات به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی در بعضی انواع اضطراب مانند اختلال هراس و ترس از مکان‌های باز نقش زیادی دارد.

اضطراب مرضی :

در ابتدا فروید، 1926 اضطراب را واکنشی به تراکم تنشهای غریزی در نظر گرفت. در این منظر اضطراب گرایش سیستم عصبی به کاهش، یا حداقل ثابت نگاه داشتن کمیتت هیجان غرایز متراکم شده‌است. نظریه اول فروید در خصوص اضطراب بر مبنای مفهوم‌سازی کاهش-تنش در انگیزش استوار است که در آن انگیزه در جهت کاهش یا تخلیه تنش‌های غریزی عمل می‌کند و اضطراب محصول این تنش است. فروید، 1926 بعدها در خصوص ارتباط مستقیم بین اضطراب و تنش متراکم حاصل از غرایز ارضا نشده تردید کرد. وی با انتشار بازداری، نشانه مرضی و اضطراب، مفهوم‌سازی جدید خود را را به میان آورد. بر این اساس، اضطراب علامت خطری به من در خصوص احتمال قریب‌الوقوع یک ضربه تجربه آسیب زا است. ضربه، بر اساس نظر فروید، "جدایی از موضوع عشق یا عشق موضوع است."



انواع اختلال اضطرابی

اختلال اضطراب جدایی: فرد به دلیل جدا شدن از خانه یا از کسانی که به آن‌ها دلبستگی و وابستگی عاطفی دارد دچار پریشانی، نگرانی و اضطراب شدید می‌شود

لالی انتخابی: کودک ناتوانی مداوم در صحبت کردن در موقعیت‌های خاص اجتماعی دارد، موقعیت‌هایی که در آنها انتظار سخن گفتن وجود دارد،

فوبی خاص: ترس غیر منطقی از یک حیوان، مثل اسب، مکان های خاص، مثل بلندی، و نیاز به اجتناب از آن.

فوبی اجتماعی: ترس غیر منطقی از موقعیت های عمومی، مثل سخنرانی در جمع

اختلال وحشتزدگی: هجوم ناگهانی ترس شدید یا ناراحتی شدید است که ظرف چند دقیقه به اوج می رسد

آگورا فوبیا: افراد می ترسند در جایی یا در مکانی دچار حمله وحشت زدگی بشوند و کسی نتواند به آنها کمک کند یا خودشان نتوانند از آن فرار کنند.

اختلال اضطراب فراگیر: با اضطراب مزمن و منتشر حداقل به مدت 6 ماه مشخص می گردد.

اختلال اضطرابی ناشی از مواد/دارو

درمان اختلالات اضطرابی

برای مدیریت انواع اختلالات اضطرابی می توان از روش های درمان زیر استفاده کرد:

روان درمانی

در روان درمانی، شما با یک درمانگر به منظور کاهش علائم اضطراب همکاری می کنید. این درمان معمولا برای کاهش اختلال اضطراب منتشر موثر است. یکی از اشکال موثر روان درمانی برای اختلال اضطرابی، درمان شناختی رفتاری است. در این روش که معمولا یک درمان کوتاه مدت است بیمار مهارت های خاصی را یاد گرفته که به او در کنترل فعالیت هایی که قبلا موجب ایجاد اضطراب می شد، کمک می کند. این مهارت ها موجب می شوند که وقتی در موقعیت خاص ایجاد کننده اضطراب قرار می گیرید، علائم کاهش پیدا کنند.

داروهای درمان اختلالات اضطرابی

انواع مختلفی از داروها وجود دارند که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شوند. اما هرگز نباید از آن ها به صورت خودسرانه استفاده کرد. پزشک می تواند با توجه به خطرات، منافع و عوارض جانبی بالقوه این دارو ها از آن ها برای درمان اضطراب شما استفاده کند. داروهای ضد افسردگی معمولا اولین گزینه برای درمان هستند. این داروها عبارتند از:


 SNRIمهار کننده بازجذب سروتونین نوراپی نفرین

 SSRI مهارکننده بازجذب سروتونین

درمان شناختی

درمان شناختی نسخه های کاربردی برای شناسایی افکار نادرست، غیرسازنده یا مضر است که می توانند منجر به اضطراب یا افسردگی شوند. پس از شناسایی چنین افکاری، درمانگر برای کمک به تغییر روش تفکر، بر روی ذهن شما کار می کند. بنابراین شما پس از مدتی با واقع بینانه شدن افکارتان، الگوهای فکری مفیدی را به دست خواهید آورد.

رفتار درمانی

در این روش درمانی بر روی تغییر رفتاری که موجب آسیب می شوند کار می شود. به عنوان مثال در ترس، پاسخ یا رفتاری وجود دارد که برای شما مضر است. بنابراین درمانگر بر روی ایجاد تغییر در این پاسخ ها تمرکز دارد. این روش متکی بر تکنیک های متعددی است که بر اساس شرایط تبیین می شود.


نکاتی در مورد کنترل اضطراب

اگر چه معمولا نمی توان به تنهایی از اختلالات اضطرابی جلوگیری کرد. اما می توان با کمک روش های زیر علائم آن را کنترل کرد و یا کاهش داد:

  • کاهش یا متوقف کردن مصرف کافئین و مواد غذایی که دارای کافئین هستند.
  • قبل از مصرف داروهای گیاهی یا داروهای ضد درد با پزشک مشورت کنید. زیرا این درمان ها ممکن است علائم اضطراب را بدتر کنند.
  • اگر به طور منظم افکار اضطرابی بدون علت مشخص دارید، حتما از مشاوره کمک بگیرید.
  • خواب کافی می تواند در کنترل علائم اضطراب مفید باشد. اگر خواب کافی ندارید در این مورد از پزشک کمک بگیرید.
  • از لحاظ جسمی فعال باشید. زیرا ورزش برای کاهش استرس و همچنین علائم اختلال اضطرابی مفید است. ورزش خلق و خوی را بهبود می دهد. اما شروع آن باید به آرامی انجام شود.
  • وعده های غذایی سالم مصرف کنید. زیرا غذا نیز ممکن است اضطراب را کاهش دهد.


برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات اضطرابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی




مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.







منبع:اختلالات اضطرابی | نشانه ها، علل و نحوه درمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی