هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

رنگ یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر زندگی انسان ها است و نقشی اساسی در ایجاد ارتباط میان انسان و محیط اطراف ایفا میکند. میتوان گفت انسان ها و رنگ ها زیرمجموعه ای از نظام کل جهان می باشند که دائماً در حال تعامل و تعادل با یکدیگر هستند و در نهایت انسانها تحت تأثیر رنگ ها قرار می گیرند. در مقاله زیر به روانشناسی رنگ و فایده هر کدام از رنگ ها میپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی رنگ می توانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 چرا روانشناسی رنگ مهم است؟

بین حواس انسان، حس بینایی همواره برای کسب اطلاعات درباره جهان پیرامون قوی ترین حس می باشد .رنگها در زندگی همه افراد حضور فعال و مؤثری دارند و به همین جهت از مهم ترین عناصر دیداری به حساب می آیند که دارای بار احساسی و عاطفی هستند. رنگ ها سبب میشود تا افراد بتوانند به درک  محیط، کسب اطلاعات و جهت یابی بپردازند و با محیط پیرامون ارتباط بیشتری برقرار نمایند.

از دیرزمان تا کنون اثرات روحی و روانی رنگ ها در افراد مختلف مورد توجه متخصصین رنگ درمانی قرار گرفته است؛ به طوری که هم اکنون مشخص شده است جایگزینی نامناسب رنگ ها در مکان های خاص و به کارگیری نادرست آن در محیط اطراف انسان ها، صدمات روحی شدیدی به  افراد وارد میکند.

 روان شناسی رنگ به معنی تأثیرگذاری رنگ ها موجود در محیط بر ذهن و حالات روحی افراد است.  میتوان از رنگ ها به عنوان :  شفادهنده بیماری ها، ایجاد کننده تغییرات مثبت در فکر و ذهن و جسم، به نمایش درآوردن شخصیت انسان ها جهت تنظیم اهداف شغلی و ارتقاء مهارت های ارتباطی استفاده میشود. استفاده درست و اصولی از رنگ ها میتواند فقدان انگیزه ای که در اثر یک میحط بی روح و یکنواخت به وجود آمده است را از بین ببرد.

 

رنگ درمانی 

سابقه رنگ درمانی به زمان بقراط حکیم برمیگردد و در آن زمان اعتقاد داشتند که رنگ ها در بهبود شرایط بیماران بسیار موثر است. از آن زمان بود که رنگ درمانی آغاز شد.رنگ ها پس تاثیر بر اعصاب بینایی و دیدن، موجب برانگیختگی افراد میشود. هر رنگ تاثیر منحصر بفرد خود را بر افراد میگذارد.اگر چه رنگ ها مستقیما در درمان نقشی ندارند، اما در روحیه بیماران تاثیرات به سزایی میگذارند.

 

رنگ ها به چه معنا اند | از نظر روانشناسی رنگ

در روانشناسى نوین، رنگها یکى از معیارهاى سنجش شخصیت به شمار مىآیند؛ چرا که هر یک تأثیر خاصى در روح و جسم هر فرد باقى مىگذارند و نشانگر وضعیت روانى و جسمى وى هستند. رنگ ها به دو دسته رنگ ها گرم و سرد تقسیم می شوند.

رنگ های سرد

رنگ ها سرد، رنگ ها سبز ، بنفش و آبی هستند. این رنگ ها به طور کلی باعث ایجاد احساس آرامش و در طرف مقابل به همان میزان نیز میتوانند باعث ایجاد احساس غم و ناراحتی شوند.

 رنگ سبز : از ویژگی ها رنگ سبز آرامش بخشی آن است به همین دلیل از این رنگ در بیمارستان ها بسیار استفاده میشود و از پر کاربرد ترین رنگ ها در طراحی دکوراسیون است. از ویژگی ها درمانی این رنگ آرام کننده تنش، افزایش هضم، بهبود تعادل توانایی ها، حفظ صلح و آرامش درونی و غلبه بر ستکوپ است.

افرادی که از این رنگ زیاد استفاده میکنند و رنگ مورد علاقه آن هاست، افرادی با شخصیت کامل و مثبت هستند و دارای اراده و پشتکار زیادند. این افراد برای خود ارزش زیادی قائلند، بسیار کنجکاوند و با مشکلات سرسختانه مبارزه میکنند. استفاده زیاد از این رنگ میتواند سبب کسالت و رکود شود.

رنگ آبی : آبی را باید یک رنگ معنوی دانست. این رنگ باعث ایجاد آرامش،صلح، اعتماد، بهره وری، منطق و خنکی است.این رنگ را باید رنگ مورد علاقه آقایان دانست و از رنگ هایی است در طراحی اتاق خواب ها بسیار استفاده میشود. رنگ آبی باعث کاهش اشتها و القا کننده امنیت است. افرادی که رنگ آبی رنگ مورد علاقه آن هاست، به صداقت و وفاداری بسیار اهمیت میدهند و به دنبال ایجاد نظم در زندگی خودند.این افراد وظیفه شناس و مسئولیت پذیرند و به طور کلی افرادی درون گرا اند. این رنگ برای بی خوابی، فشار خون بالا و جهت کاهش حساسیت به درد مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده زیاد از حد از این رنگ  باعث ایجاد سردی و یاس و ناامیدی میشود.

 

رنگ بنفش : این رنگ را نماد دانایی و احترام میداند. باعث ایجاد حس خلاقیت و افزایش مهارت حل مساله میشود. افرادی که این رنگ را دوست دارند تا حدودی کله شق ، خود پسند و جسور اند. استفاده از این رنگ در محیط و دفتر کار بسیار مناسب است. این رنگ برای کاهش اختلالات اعتیاد و میگرن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، لنفاوی و قلبی و عروقی، حفظ تعادل پتاسیم بسیار مفید است.

 

رنگ های گرم 

رنگ های گرم شامل رنگ قرمز، زرد و نارنجی هستند. این طیف رنگی موجب آسایش، عصبانیت و خصومت میشود.این رنگها اشتها آور هستند و به همین دلیل اکثر رستوران ها از این رنگ ها استفاده میکنند.

 

رنگ قرمز : رنگ قرمز رنگی تحریک کننده است و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب افراد میشود.این رنگ نماد هیجان، عشق ، شور و نشاط  و صمیمیت است. افراد فعال و پر جنب و جوش معمولا طرفدار این رنگ هستند.از دیگر ویژگی ها شخصیت افراد طرفدار این رنگ عجول و زود جوش بدون آن هاست.خیلی زود عصبانی میشوند و قضاوت میکنند.افرادی خوش قلبند ولی از طرف دیگر نمیتوانند خود را کنترل کنند. این رنگ را یکی از بهترین رنگ ها برای مبلمان میدانند چون میتواند خیلی زود توجه افراد را به خود جلب کند. استفاده طولانی‌مدت از این رنگ باعث ایجاد حرکات تکانه‌ای و بروز پرخاشگری و در افراد می‌شود. ویژگی ها درمانی این رنگ عبارت است از مفید بودن  برای غلبه بر حس کسالت، بهبود تمایلات جنسی، تحریک سیستم عصبی، افزایش آدرنالین و گردش خون، حفظ آرامش و کاهش فشار.

 

رنگ نارنجی : رنگ نارنجی رنگ خوش بینی و مثبت اندیشی است و استفاده زیاد از آن احتیاط را در افراد بر می انگیزاند.نارنجی دوستان افرادی اجتماعی و خوش خلقند و دارای صداقت و فداکاری اند. نفوذ در این افراد سخت است اگر چه با مردم خوش رفتارند. از این رنگ در جهت حفظ انرژی، افزایش اشتها، کمک به جذب کلسیم، کمک به بهبودی و حفظ سلامت بدن استفاده میشود.

 

رنگ زرد : رنگ زرد، رنگ روشنی و شادی است. باعث افزایش تمرکز و افزایش متابولیسم بدن میشود.اگر چه این رنگ کمتر از رنگ ها دیگر افراد را به خود جذب میکند و مردم در اتاق ها زرد رنگ بیشتر عصبانی میشوند.استفاده زیاد از رنگ زرد میتواند زننده باشد.

زرد دوستان افرادی بلند پرواز و عاشق پیشرفتند.همواره در تکاپو و تلاش هستند.این افراد افرادی اجتماعی وشوخند و مردم جذب آن ها میشوند. رنگ زرد برای درمان یبوست و افزایش اعتماد به نفس، تحریک سیستم عصبی و سیستم گوارش و بهبود تفکر منطقی مفید است.

 

کاربرد روانشناسی رنگ در زندگی

آگاهی از روانشناسی رنگ ها و استفاده از هر یک از آنها با توجه به خواصشان کاربرد ها فراوانی دارد. در تبلیغات، پزشکی، طراحی و دکوراسیون منزل ، تیپ افراد و...مورد استفاده قرار میگیرد.

رنگ ها میتوانند تاثیرات به سزایی به روحیه افراد بگذارند و استفاده به جا از آن ها میتواند بسیار سودمند باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی رنگ می توانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:روانشناسی رنگ ها و اثر آن در زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی