هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا دارو های ضد افسردگی را می شناسید ؟ افسردگی در حال حاضر یکی از شایع ترین اختلال ها روانی هست که گریبان گیر تعداد زیادی از افراد شده است.برای درمان افسردگی، روش ها مختلفی وجود دارد.در حال حاضر دارو درمانی از جمله ارکان اصلی درمان افسرگی به خصوص در موارد شدید و در شرایطی محسوب میشود که به پاسخ دهی سریع نیاز باشد. در این مقاله به انواع این داروها،تاثیرات و عوارض آن ها میپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و روش های درمان آن می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


دارو ها ضد افسردگی چه نوع داروهایی هستند؟

داروهای ضد افسردگی گروهی از داروها هستند که برای درمان بیماران افسرده استفاده میشوند.این داروها احتمال بهبود افراد را تا 2 برابر افزایش میدهند و حدود 3 تا 4 هفته زمان میبرد تا تاثیرات خود را نشان دهند.

 

نحوه عملکرد دارو ها ضد افسردگی

افسردگی، بیماری است که میتواند بر اثر اختلال در میزان انتقال دهنده ها عصبی در مغز رخ بدهد. انتقال دهنده ها عصبی مواد شیمیایی هستند که باعث انتقال پیام ها در مغز شده و بعضی عملکردهای مغزی را بر عهده دارند. اختلال در میزان آن ها میتواند باعث به وجود آمدن نقص های شناختی، رفتاری و هیجانی در افراد شود.دو انتقال دهنده عصبی که در افسردگی دخیل اند، سرتونین و نور اپی نفرین اند.در افسردگی، سرتونین و نور اپی نفرین کاهش میابد و در مانیا(شیدایی) که در اختلال دو قطبی رخ میدهد، نور اپی نفرین افزایش میابد. کاری که داروهای ضد افسردگی انجام میدهند، تعدیل و متناسب کردن این انتقال دهنده ها عصبی است.این دارو ها مانع از جذب شدن مجدد این انتقال دهنده ها عصبی در مغز شده و مقدار در دسترس آن ها را افزایش میدهند.

 

انواع دارو ها ضد افسردگی

چهار گروه دارویی  ضد افسردگی وجو دارد.

1-دارو ها سه حلقه ای :

 این داروها از جمله قدیمی ترین دارو های ضد افسردگی هستند و میتوانند باعث افزایش سرتونین و نور اپی نفرین در مغز میشوند.دارو ها این دسته عبارتند از : دیسیپرامین ، آمی تریپتیلین ، ایمی پرامین، نور تریپتیلین 

2- بازدارنده ها منو آمین اکسیداز (MAOI) :

این دارو ها همانند داروی سه حلقه ای باعث افزایش سرتونین و نور اپی نفرین در مغز میشوند و عبارتند از ترانیلسپیرومین، فنلزین ، موکلوبمید

3-بازدارنده ها بازجذب سرتونین (SSRIs ) :

این داروها بر خلاف داروهای قبلی تنها بر سرتونین تاثیر میگذارند. مانع از جذب این ماده شده و آن را در مغز افزایش میدهند.این گروه دارویی شامل پروزاک یا فلوکستین ، سیتالوپرام ، سرترالین ، پاروکستین هستند.

 4- سایر گروه های دارویی : نفازودون ، ونلافاکسین

 

داروهای ضد افسردگی بر چه اساسی تجویز میشوند؟

 همان طور که ذکر کردیم، داروهای ضد افسردگی انواع متخلفی دارند و اینکه چه دارویی برای شخص تجویز شود، در گام اول بسته به شرایط و شدت افسردگی فرد مانند شدت علائم، طول و سیر بیماری فرد، سابقه خانوادگی بیماری فرد دارد. در گام بعدی انتخاب دارو ها بر این اساس صورت میگیرد که عوارض دارو تجویزی بر وضعیت جسمانی بیمار، مزاج و سبک زندگی وی کمترین تاثیر مضر را بگذارد. همچنین ممکن است بعد از مدت زمانی از شروع برنامه دارویی، بهبودی در وضعیت فرد دیده نشود.در این صورت پزشک میبایست داروی تجویزی خود را تغییر دهد و از دارو ها دیگری استفاده کند.

 

عوارض مصرف دارو های ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی در کنار بهبودی که در فرد ایجاد میکنند، مانند سایر داروها عوارض جانبی هم دارند.البته این عوارض در همه افراد بروز نمیکند و این موارد عوارض احتمالی هستند.

1-دارو های سه حلقه ای : بینایی نا واضح ، اضطراب ، خستگی ، خشکی دهان ، افزایش احتما حمله قلبی و سکته مغزی ، یبوست ، ناراحتی معده ، کاهش فشار خون، افزایش وزن ، افزایش احتمال خودکشی فرد

2- بازدارنده های منو آمین اکسیداز (MAOI) : افزایش فشار خون ، خشکی دهان ، سرگیجه و سردرد ، حالت تهوع

3-بازدارنده های بازجذب سرتونین (SSRI ) : اضطراب ، خستگی مفرط ، اختلال در معده ، اختلال خواب، سرگیجه و سر درد

 

 اگر داروهای ضد افسردگی عوارض دارند، چرا باید مورد استفاده قرار گیرند ؟

به رغم همه عوارض منفی این داروها، داروهای ضد افسردگی واقعا موثرند و باعث بهبود سریع علائم میشوند مخصوصا در زمان هایی که علائم فرد بسیار شدید است.بنابراین زمانی که بهبود سریعتر مد نظر است، از دارو درمانی استفاده میشود. از دیگر ویژگی ها دارو درمانی ، نه تنها کاهش علائم بلکه رفع کامل آن هاست. اگر فرد دچار افکار خودکشی باشد، دارو درمانی میتواند یک گزینه بسیار مناسب باشد. اگر چه ذکر این نکته ضروری است که دارو درمانی به تنهایی کافی نیست و چشم پوشی از رواندرمانی میتواند مانع از بهبود فرد شود. امروزه درمان تلفیقی که شامل دارو درمانی و رواندرمانی است، از بهترین گزینه های درمانی است و بالاترین میزان بهبودی را در افراد نشان داده است.

 

تداخل دارویی ضد افسردگی ها با سایر داروها

داروهای ضد افسردگی میتوانند با انواع مختلف داروها تداخل دارویی ایجاد کنند و خطرناک باشند.بنابراین قبل از تجویز دارو از جانب پزشک خود، باید او را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید.از بین داروهای ضد افسردگی ، داروهای SSRI بیش از داروهای دیگر تداخل دارویی ایجاد میکنند. این گروه دارویی میتوانند با داروهای ضد هیجان، هالوپریدول، داروهای تنظیم کننده قلب ، داروهای حل مشکلات خواب مانند دیازپام تداخل ایجاد کنند و اثرات آن ها را شدت ببخشند. همچنین مصرف همزمان MAOI با سایر داروهای ضد افسردگی میتواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

در نهایت باید این نکته را بدانید که داروهای ضد افسردگی باید با احتیاط و تحت تجویز پزشک مصرف شوند و دست به مصرف خود سرانه این داروها نزنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و روش های درمان آن می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:داروهای ضد افسردگی | معرفی بهترین دارو های ضد افسردگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی