هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

آیا مزایا و عوارض داروهای تثبیت کننده خلق را می شناسید ؟ همه افراد در طول روز با تغییر احساسات و خلق خود سر و کله میزنند. زمانی از روز ناراحت و مضطرب اید و در زمانی دیگر خوشحال و سرحال.اما در افرادی که از اختلالات دو قطبی یا اسکیزوفرنی رنج میبرند، این نوسانات خلقی به حدی شدید و غیر قابل کنترل است که نیازمند مصرف گروهی از داروها به نام تثبیت کننده ها خلق اند و بدون مصرف این داروها، نمیتوانند به زندگی خود بپردازند.اگر چه مصرف این داروها خود با عوارضی نیز همراه است. برای آشنایی بیشتر با این دارو ها و خطرات مصرف آن ها همراه ما باشید.

 

برای دریافت مشاوره می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


دارو تثبیت کننده خلق چیست؟

داروهای تثبیت کننده خلق داروهایی هستند که به تنظیم و تعدیل کردن خلق افراد میپردازند، از تغییرات شدید و ناگهانی خلق جلوگیری میکنند و به کنترل خشم افراد کمک میکنند.از این داروها در درجه اول برای درمان افرادی که از اختلال اسکیزوفرنی یا اختلالات دو قطبی رنج میبرند، استفاده میشود. ممکن است چند هفته زمان ببرد تا تاثیرات این داروها بروز کنند.

 

انواع  داروهای تثبیت کننده ها خلق

1 – لیتیم کربنات : پر مصرف ترین و معروف ترین داروی تثبیت کننده خلق، لیتیم کربنات است. تعداد زیادی از افرادی که از اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنی رنج میبرند، از لیتیم استفاده میکنند. لیتیم برای درمان کوتاه مدت و پیشگیری از اختلالات دو قطبی نوع یک کاربرد دارد و از شدت علائم در دوره شیدایی (مانیا) میکاهد. به کسانی که از این دارو استفاده می کنند توصیه میشود تا مصرف تمام عمری آن را ادامه بدهند زیرا قطع مصرف میتواند منجر به بازگشت اختلال شود.لیتیوم بسیار سریع از طریق کلیه دفع میشود، بنابراین برای حفظ اثر آن، باید دو بار در روز مصرف شود.

2 – والپروات : والپروات با نام تجاری دپاکین ، در درمان اختلالات دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلالات رفتاری وتهاجمی استفاده میشود.این دارو موجب بروز علائم کمتر و خفیف تر طی دوره مانیا میشود.والپروات نوعی دارو ضد تشنج نیز محسوب میشود و در درمان بیماری ها صرعی کاربرد دارد.

3- کاربامازپین : این دارو برای درمان افرادی که به لیتیوم پاسخ نمیدهند بسیار مناسب است و سالها در خط اول درمان مانیا به کار میرفته است.افراد افسرده مقاوم به درمان، به این دارو به خوبی جواب میدهند.کاربامازپین ضد تشنج نیز هست و برای درمان بیماری صرع و کاهش تیک ها عصبی نیز استفاده میشود.

4- لاموتریژین: این دارو در ابتدا یک دارو ضد صرع بود اما بعد ها در درمان اختلالات دوقطبی نوع یک نیز مورد استفاده قرار گرفت.این دارو بر مانیا تاثیر زیادی ندارد اما میتواند فاصله بین دور ها افسردگی و مانیا را افزایش بدهد.

۵-سایر دارو ها تثبیت کننده خلق :  اکساربازپین،توپیرامات، گاباپنتین

 

عوارض دارو های تثبیت کننده خلق

داروهای تثبیت کننده خلق همانند همه داروهای دیگر دارای عوارض جانبی احتمالی هستند.

لیتیم کربنات :  آریتمی قلبی، خستگی مفرط ، دید ناواضح، لرزش دست و سایر اندام ها، لیتیم کربنات یک ماده سمی است و دوز مصرفی آن باید به دقت تعیین شود.مصرف مقدار زیاد آن میتواند منجر به ایجاد توهم، تشنج و نهایتا مرگ شود.

والپروات : دوبینی و تاری ، سردرد و سرگیجه، ریزش مو ، افزایش وزن ، تهوع و استفراغ ، یبوست ، بیخوابی، کاهش یا افزایش فشار خون

کاربامازپین : تهوع، تب، استفراغ، سر گیجه و سردرد، گیجی ، آتاکسی، بیقراری (در افراد مسن)، اختلالات بینایی، یبوست یا اسهال، بی اشتهایی، اختلالات خونی

لاموتریژین : سرگیجه و سردرد ، خواب آلودگی ، تهوع و تاری دید

 

چگونگی عملکرد دارو های تثبیت کننده خلق

در مورد چگونگی تاثیر این داروها اطلاعات کافی وجود ندارد. اما یک نظریه اینست که این داروها منجر به تثبیت فعالیت یونهایی مانند سدیم و پتاسیم در سلول ها عصبی مغز میشوند و به انتقال دهنده ها عصبی کمک میکنند تا پیام ها را آسان تر و سریعتر منتقل کنند. فرضیه ی رایج  دیگر آن است که این داروها مراکز هیجانی و تنش را که دچار برانگیختگی شده اند،کنترل و مهار می کنند و از این فرایند به عنوان « فرونشاندن» یاد می شود.

 

داروها تثبیت کننده خلق بر چه اساسی تجویز می شوند؟

 همان طور که ذکر کردیم، داروهای تثبیت کننده خلق انواع متخلفی دارند و اینکه چه دارویی برای شخص تجویز شود، در گام اول بسته به شرایط و شدت اختلال فرد مانند شدت علائم، طول و سیر بیماری فرد، سابقه خانوادگی بیماری دارد. در گام بعدی انتخاب داروها بر این اساس صورت میگیرد که عوارض دارو تجویزی بر وضعیت جسمانی بیمار، مزاج و سبک زندگی وی کمترین تاثیر مضر را بگذارد. همچنین ممکن است بعد از مدت زمانی از شروع برنامه دارویی، بهبودی در وضعیت فرد دیده نشود.در این صورت پزشک میبایست دارو تجویزی خود را تغییر دهد و از دارو ها دیگری استفاده کند.

 

هشدارهایی در مورد دارو های تثبیت کننده خلق

زنان بارداری که در طول دوران حاملگی خود از داروهای تثبیت کننده خلق استفاده میکنند، احتمال دارد صاحب فرزندانی  با نقص مادرزادی شوند .بنابراین به شدت از مصرف این داروها در زمان بارداری خود داری فرمایید.

بدون تجویز پزشک خود این داروها را مصرف نکنید و بدون اجازه آن ها نیز مصرف داروهای خود را قطع نکنید حتی اگر احساس میکنید که بهبود یافته اید. پایبندی به مصرف داروها، از عوامل با اهمیت درمان اختلالات روانی است.

 

برای دریافت مشاوره می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:دارو های تثبیت کننده خلق | عوارض و مزایا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی