هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

در جامعه امروزی ما، اولین انتخاب تاثیر گذار نوجوان برای آینده و بزرگسالی، انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد. این انتخاب بر کل زندگی وآینده فرد، تاثیر چشمگیری دارد. در این میان خانواده نیزنقش بسیار مهمی ایفا میکند. اگر انتخاب رشته کنکور بدون آگاهی کامل صورت گیرد منجر به تبعات ناگواری در زندگی فرد می گردد که از جمله آنها می توان به عدم رضایت شغلی، احساس ناکارآمدی، احساس افسردگی و ... اشاره داشت. از آنجایی که مهمترین عامل در انتخاب رشته کنکورخود شناسی، علاقه و توانمندی فرد می باشد؛ به بررسی نحوه صحیح انتخاب رشته برای کنکور می پردازیم.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری می توانید از با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


انتخاب رشته کنکور | انتخاب یک آینده برای نوجوان

یکی از اشتباهاتی که در میان بسیاری از داوطلبان کنکور دیده می شود ،این است که هدف، تنها قبولی در دانشگاه است وتوجهی به ماهیت رشته قبولی نمی شود. واقعیت این است که این داوطلبان بعد از چند سال متوجه می شوندکه به رشته دانشگاهی خود،علاقه ای ندارند و تنها تحت تاثیر جو حاکم برجامعه یا خانواده ،انتخاب رشته کنکور خود را انجام داده اند.
 

عوامل تاثیر گذار بر انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می گیرد. مهم ترین این عوامل عبارتند از:

-خانواده: پدر و مادر نقش پررنگی در انتخاب رشته ایفا می کنند. گاهی تفکرات اشتباه خانواده مانند اهمیت بیش از حد به موقعیت اجتماعی و درآمد بالا باعث می شود تا فشار زیادی را برای انتخابِ رشته ای خاص به دانش آموز تحمیل کنند. گاهی نیز اتفاق می افتد که والدین می خواهند از طریق فرزندانشان به آرزوهای تحقق نیافته خود برسند. به عنوان مثال چون والد (مادر یا پدر) نتوانسته پزشک شود، فرزند خود را مجبور می کند تا حتما در رشته پزشکی تحصیل کند.

-چشم و هم چشمی : چشم و همچشمی تاثیر مخربی بر انتخاب رشته می گذارد. مقایسه فرزند، توسط والدین با آشنایان و افراد فامیل باعث می شود تا علایق و استعداد های داوطلب نادیده گرفته شود و معیار های اشتباهی برای انتخاب رشته در نظر گرفته شود.

والدین باید نسبت به این مساله آگاهی داشته باشند و در طول مسیر انتخاب رشته صرفا نقش راهنما را داشته باشند.

 

علاقه و توانمندی ها:  یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب رشته، علاقه است. البته باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که علاقه صرفا باید از خود فرد نشات گرفته باشد نه تحت تاثیر فشار خانواده و صرفا علاقه آن ها.

علاقه مندی به رشته تحصیلی باعث می شود تا فرد با پشتکار بیشتری درس بخواند و سختی های احتمالی را راحت تر تحمل کند. البته باید توجه داشت که علاقه به تنهایی کافی نیست و باید توانمندی های فردی را نیز در نظر گرفت.

-فرصت های شغلی: انتخاب رشته مقدمه ای بر انتخاب شغل در آینده است. ممکن است انتخاب رشته بر این اساس انجام شود که کدام شغل بازار کار بهتری دارد. باید نسبت به این مساله آگاه بود. انتخاب یک رشته صرفا به دلیل بازار کار باعث می شود عوامل مهمی مانند علاقه، استعداد و توانمندی ها در نظر گرفته نشود. در بعضی از رشته ها مانند رشته پزشکی، شخص چندین سال بعد وارد بازار کار می شود. در حالیکه رشته پزشکی را بر اساس نیاز امروز جامعه انتخاب می کند. تاریخ ثابت کرده که نیاز به یک تخصص در طول زمان تغییر می کند.

- انگیزه ها و اهداف: انگیزه شما برای انتخاب یک رشته چیست؟ پول؟ کسب موقعیت اجتماعی بهتر؟ کمک به دیگران؟ راضی نگه داشتن خانواده؟ علاقه؟  باید نسبت به انگیزه ها آگاه بود و انگیزه اشتباه برای انتخاب رشته تبعات جبران ناپذیری را برای فرد به همراه دارد.

- ویژگی های شخصیتی : مهم ترین عاملی که در انتخاب رشته موثر است "ویژگی های شخصیتی" است که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شود.  شخصیت یعنی الگو های خاصی از تفکر، ادراک، احساسات و رفتار که هر کسی را منحصر به فرد می سازد. شخصیت از درون نشات می گیرد و معمولا در طول زندگی فرد ثابت می ماند. بسته به تفاوت های شخصیتی افراد می توانند عجول یا صبور، برون گرا یا درون گرا، مضطرب یا آرام و... باشند. رشته و به تبع آن شغل باید به صورتی انتخاب شود که با ویژگی های شخصیتی فرد سازگار باشد. اگر اینطور نباشد مشکلات جدی ایجاد می شود. به عنوان مثال اگر فردی عجول، رشته و شغلی را انتخاب کند که مستلزم صبوری زیاد است، مسلما در آن موفق نخواهد بود.

 چگونه می توان ویژگی های شخصیتی را شناخت؟ بهترین راه برای شناخت شخصیت،  تست های شخصیت هستند. تست های زیادی برای شناخت شخصیت وجود دارند اما بهترین تست برای شناخت شخصیت و تمایلات فرد در جهت انتخاب رشته، آزمون هالند است. این تست افراد را به 6 تیپ شخصیتی مجزا تقسیم بندی می کند. با توجه به جواب تست، تیپ شخصیتی و سپس رشته ها و شغل های متناسب با آن مشخص می شود.

 

تبعات انتخاب رشته ناآگاهانه در کنکور

انتخاب ناآگاهانه رشته دانشگاهی می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. مهم ترین پیامدی که انتخاب رشته اشتباه برای فرد در پی دارد، احساس غمگینی است. کسی که رشته اشتباهی را برای خود انتخاب کرده باشد، از این ناراحت است که استعداد هایش به هدر رفته و می توانسته موقعیت بهتری نسبت به موقعیت فعلی خودداشته باشد. بی علاقگی در کار منجر به کاهش رضایت شغلی می شود. رضایت شغلی کم باعث می شود شادکامی، سلامت روان، امید به زندگی، بهره وری سازمانی کاهش پیدا کند. این مساله هم برای فرد و هم برای جامعه تبعات زیادی دارد.

  

دانشگاه آزاد یا سراسری؟

امروزه ادامه تحصیل در بسیاری از رشته های دانشگاهی در دانشگاه آزاد بدون کنکور امکان پذیر است.

موقعیتی که در بسیاری مواقع برای افرادی که درگیر انتخاب رشته هستند، پیش می آید این است که آیا دانشگاه آزاد محل زندگی خود را انتخاب کنند یا دانشگاه سراسری در شهر های دیگر؟ هر کدام از این انتخاب ها مزایا و معایب خود را دارند. ممکن است تصور شود دانشگاه آزاد شهریه زیادی دارد و فرد متحمل هزینه زیادی می شود. اما باید به این توجه کرد که دانشگاه دولتی در شهر غیر محل زندگی،بااینکه  شهریه ندارد اما هزینه های دیگری مانند هزینه رفت و آمد، خورد و خوراک و.... دارد؛ که این هزینه ها حتی از هزینه شهریه دانشگاه آزاد نیز بیشتر می شود.

نکته دیگر دلبستگی و دوری از خانواده است. تحصیل در شهر غیر از محل زندگی باعث دلتنگی و احساس غربت می شود. اما این مساله می تواند عاملی برای  پرورش  حس استقلال باشد.

 

سخن آخر در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری

تصمیمی که در این لحظه می گیرید مستقیما آینده شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر امروز بدون کسب آگاهی انتخاب رشته کنید، درآینده نسبت به این انتخاب افسوس خواهیدخورد. با توجه به اینکه مهم ترین عامل در انتخاب رشته خود شناسی می باشد، مشاوره گرفتن از یک روان شناس متخصص و آگاه به شرایط انتخاب رشته کنکور سبب می شود تا فرد موفقیت در آینده خود را تضمین کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری می توانید از با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:انتخاب رشته کنکور سراسری از دید روانشناسی

  • ۹۷/۰۵/۰۷
  • هنر زندگی

انتخاب رشته

انتخاب رشه کنکور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی