هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

انواع فوبیا را می شناسید ؟ فوبیا ترسی فراگیر و مختل کننده از محرکی است که به خودی خود ترس ندارد. افراد مبتلا به فوبیا متوجه غیر منطقی بودن ترس خود هستند اما نمی توانند بر آن غلبه کنند. فوبیا ها انواع مختلفی دارند و ممکن است فرد به چند فوبیا به صورت همزمان مبتلا باشد. در ادامه مقاله به بررسی انواع مختلف فوبیا می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان انواع فوبیا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

انواع فوبیاهای خاص

فوبیا های خاص به پنج طبقه کلی تقسیم می شوند:

1) فوبیاهای حیوانات

در این طبقه، محرکی که فوبیا را ایجاد می کند، حیوانات هستند. حتما لازم نیست فرد در مواجهه واقعی با حیوان قرار بگیرد. دیدن تصاویر و یا حتی تصور کردن حیوانی که فرد از آن فوبیا دارد نیز موجب واکنش اضطرابی می شود. 9 تا از شایع ترین فوبیاهای حیوانات عبارت اند از:

1) ترس از عنکبوت یا  Arachnophobia

2) ترس از مار یا Ophidiophobia

3) ترس از زنبور یا Spheksophobia

4) ترس از پرنده یا Ornithophobia

5) ترس از موش یا Musophobia

6) ترس از ماهی  یا Ichthyophobia

7) ترس از سگ  یا Cynophobia

8) ترس از حشره یا Entomophobia

9) ترس از گربه یا Entomophobia

2) فوبیای محیط های طبیعی

در این نوع فوبیا فرد مبتلا از پدیده های طبیعی می ترسد. شایع ترین این فوبیا ها عبارت اند از:

-ترس از ارتفاعات یا Acrophobia

- ترس از طوفان و رعد و برق یا Astraphobia

-ترس از آب Aquaphobia

 

3) فوبیای خون، تزریق و جراحت یا (BII)

این فوبیا که تقریبا در 3 تا 4 درصد جمعیت روی می دهد، یعنی فرد از دیدن خون و یا هر فرایندی که منجر به دیدن خون شود مانند تزریق، عمل جراحی، جراحت می ترسد. در نوع شدید این فوبیا فرد از رفتن به مکان هایی که احتمال می دهد که در آن ها خون ببیند، مانند بیمارستان نیز پرهیز می کند.

4) فوبیای اعمال و فرایند ها

در این نوع فوبیا فرد مبتلا از اعمال و فرایند های مشخصی می ترسد که به معروف ترین آن ها اشاره میکنیم:

-ترس از رانندگی کردن یا Vehophobia

-ترس از پرواز Aerophobia

-ترس از بودن در مکان های بسته مانند آسانسور یا Claustrophobia

 

5) سایر فوبیا ها

از جمله ترس از اشیا و احساسات دیگر می توان به موارد زیر اشاره داشت:

- ترس از دکمه یا Koumpounophobia

- ترس از دلقک یا Coulrophobia

-ترس خفگی Pseudodysphagia

- ترس از تهوع داشتن یا Emetophobia

 

انواع فوبیا های فرعی

این دسته از فوبیا ها در راهنمای تشخیصی آماری بیماری های روانی ( DSM) به صورت رسمی وجود ندارند اما نیازمند توجه بالینی هستند.

معروف ترین این فوبیا ها عبارت اند از :

-ترس از حفره های نا متقارن یا Trypophobia

- ترس از مرگ یا Thanatophobia

- ترس از تنها بودن یا Monophobia

- ترس از تاریکی یا Nyctophobia

 

فوبیا در بستر فرهنگ

تفاوت های فرهنگی می تواند عاملی تاثیر گذار در ابتلا به انواع فوبیا باشد. به عنوان مثال در مورد فوبیای حیوانات، در جوامع غربی ترس از عنکبوت شایع تر است در حالیکه در جوامع شرقی مانند ایران و هند ترس از سوسک بیشتر مشاهده می شود.

فوبیا هایی نیز وجود دارد که مختص به یک فرهنگ خاص است که به معروف ترین آن ها اشاره می کنیم:

-تای جین-کیوفو شو: نوعی سندروم ژاپنی است که ویژگی آن ترس از خجالت زده کردن دیگران و توهین به آن هاست.

- زار : یعنی ترس از تسخیر شدن توسط ارواح خبیثه. این ترس می تواند با علایمی مانند فریاد زدن و کوبیدن سر به دیوار همراه باشد. این فوبیا مخصوص آفریقای شمالی و خاور میان است.

 

-کورو: مشخصه اصلی این فوبیا اضطراب ناگهانی و شدی از آلت تناسلی عقب نشینی کرده و وارد بدن شود و منجر به مرگ شود. این نوع فوبیا در مالزی، چین و تایلند شایع است.

فوبیاها، طبقه ای از اختلالات اضطرابی هستند که می توانند مشکلات عمده ای در زندگی افراد مبتلا ایجاد کنند و عملکرد زندگی فرد را به طور جدی مختل کنند. درمان های روان شناختی مانند شناخت درمانی، حساسیت زدایی منظم، مواجهه درمانی و ریلکسیشن در درمان فوبیا بسیار سودمند هستند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان انواع فوبیا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی از طریق تلفن ثابت با شماره  9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

منبع:انواع فوبیا | انواع بیماری فوبیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی