هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

انحرافات جنسی یا اختلالات نابهنجاری جنسی عبارت است از یک خیال پردازی ویژه با اجزاء خودآگاه و ناخودآگاه. پدیده ارگاسم و برانگیختگی جنسی موجب تقویت این خیال پردازی یا تکانه می شود. افرادی که دچار انحراف جنسی هستند، لذت جنسی را تجربه میکنند، اما نمی توانند به محرک های شهوانی به صورت بهنجار پاسخ دهند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد علائم و نحوه درمان انواعانحرافات جنسی یا اختلالات نابهنجاری جنسی توضیح دهیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات و مشکلات جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید.

 


انواع انحرافات جنسی یا اختلالات نابهنجاری جنسی

از جمله انواع اختلالات نابهنجاری می توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱- اختلالات جنسی نمایشگری (آلت نمایی)

۲- اختلالات جنسی یادگار خواهی ( فتیشیسم )

۳- بچه‌بازی

۴- اختلالات جنسی خودآزار خواهی جنسی (مازوخیسم)

۵- اختلالات جنسی دیگرآزاری جنسی (سادیسم)

۶- مبدل پوشی

۷- تماشاگری جنسی (چشم‌چرانی)

۸- مالش (مالشگری)

۹ - اختلالات جنسی حیوان‌دوستی

۱۰- هرزه درایی تلفنی و کامپیوتری

۱۱- ادرار خواهی

۱۲- مدفوع خواهی

۱۳- عضو خواهی

۱۴- مرده خواهی

 

۱- اختلال جنسی نمایشگری (آلت نمایی)

اختلال جنسی نمایشگری عبارت است از اقدام مکرر به نشان دادن اعضای تناسلی به‌منظور رسیدن به هیجان و تحریک جنسی به فرد غریبه‌ای که انتظار چنین عملی را ندارد. قابل ذکر است که فردی که به این اختلال مبتلا است قصد برقراری رابطه جنسی با طرف مقابل را ندارد. 

۲- اختلال جنسی یادگار خواهی ( فتیشیسم )

فتیشیسم عبارت است از استفاده از اشیاء بی‌جان به‌عنوان روش رسیدن به تحریک جنسی. اشیایی از قبیل لباس‌های زیر زنانه، کفش و قسمت‌هایی از بدن انسان.

۳- بچه‌بازی

ویژگی اصلی اختلال بچه بازی عبارت است از ترجیح مکرر و یا انحصاری عمل جنسی با کودکان نابالغ (بچه‌های زیر ۱۳ سال) به‌منظور دستیابی به تحریک جنسی. این اختلال شایع‌ترین انحراف جنسی است.

۴- اختلال جنسی خودآزار خواهی جنسی (مازوخیسم)

اختلالات جنسی مازوخیسم عبارت است از کسب لذت جنسی از طریق تحمل آزار جسمی یا روانی یا از طریق تحقیرشدن (مازوخیسم اخلاقی). این اختلال، دفاعی در مقابل احساس گناه مربوط به سکس است و تنبیه متوجه به درون فرد است. شلاق خوردن مثالی از مازوخیسم است. این افراد معمولاً به خاطر ا امیال، رفتارها و خیال‌پردازی‌های مازوخیسمی، اضطراب و یا اختلال در عملکرد را تجربه می‌کنند. این اختلال در دوران کودکی و بلوغ شکل می‌گیرد. دانشمندان بر این عقیده هستند که افرادی که در مراحل رشد خود در خانواده تحقیرشده‌اند یا نادیده گرفته‌شده‌اند این رویه را در ارتباط جنسی ادامه می‌دهند.

۵- اختلالات جنسی دیگرآزاری جنسی (سادیسم)

 اختلال سادیسم عبارت است از انگیزش جنسی از طریق ایجاد رنج جسمی و روانی در شخصی دیگر. شروع این اختلال معمولاً قبل از ۱۸ سالگی است و معمولا در مردان بیشتر دیده می‌شود. تجاوز به عنف شکل افراطی سادیسم جنسی است. این نوع رابطه جنسی معمولاً در افرادی که مورد خشونت جنسی قرارگرفته‌اند یا شاهد صحنه‌هایی از این قبیل بوده‌اند و حس انتقام‌جویی و خشم در آن ها وجود دارد، به چشم می خورد.

۶- مبدل پوشی

اختلال مبدل پوشی به‌صورت پوشیدن لباسی زنانه توسط مرد مشاهده می‌شود و نباید با ترانس سکشوالیسم که شخصی مایل به تغییر جنسیت است، اشتباه شود. فرد مبدل پوش برخلاف فرد ترانس سکشوال جنسیت خود را قبول دارد از مبدل پوشی تحریک جنسی به وی دست می‌درد. این اختلالات جنسی بیشتر در جنس مذکر دیده می‌شود.

۷- تماشاگری جنسی (چشم‌چرانی)

اختلال تماشاگری جنسی عبارت است از نگاه کردن‌های مکرر به صورت مخفیانه به افرادی معمولاً غریبه که در حال لخت شدن و یا مشغول عمل جنسی هستند. عمل نگاه کردن مخفیانه به‌ منظور دستیابی به تحریک جنسی است، نه به‌ منظور داشتن فعالیت جنسی با شخص در معرض دید. اوج لذت جنسی (ارگاسم) به‌وسیله عمل خودارضایی است که یا ضمن فعالیت چشم‌چرانی مخفیانه و یا بعداً واکنش به خاطره منظره هایی که شاهد آن بوده انجام می‌گیرد.

۸- مالش (مالشگری)

اختلال مالشگری عبارت است از مالش آلت تناسلی به بدن زنان در محل‌های شلوغ برای کسب تحریک جنسی و ارگاسم. این عمل معمولا به‌وسیله مردهای منفعل و منزوی که ناتوان از اظهار وجود هستند صورت می گیرد. تنها منبع ارضاء جنسی برای این افراد از طریق مالیدن خود به دیگران است.

۹- اختلالات جنسی حیوان‌دوستی

خصیصه اصلی اختلال حیوان دوستی عبارت است از ترجیح مکرر یا انحصاری حیوانات برای دستیابی به تحریک جنسی. این اختلال در مناطق روستایی شایع‌ تر است و به علت عدم دسترسی به یک رابطه جنسی طبیعی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات حتی ممکن است حیوانات فقط برای استفاده جنسی توسط فرد تربیت‌ شده باشند.

۱۰- هرزه درایی تلفنی و کامپیوتری

اختلال هرزه درایی تلفنی و کامپیوتری عبارت است از ابراز کلمات وقیحانه پشت تلفن وقتی کسی مکالمه را گوش می دهد. فردی که به این اختلال مبتلا است اشتغالات ذهنی خود در مورد رابطه جنسی را بیان می کند و مخاطب را وامی دارد در مورد فعالیت های جنسی اش صحبت کند. این مکالمه با خودارضایی همراه است. 

۱۱- ادرار خواهی

فردی که به اختلال ادرار خواهی مبتلا است از ادرار کردن روی شریک جنسی و یا بالعکس لذت جنسی می برد. این اختلال هم در مردان و هم در زنان به چشم می خورد و ممکن است با خودارضایی همراه باشد.

۱۲- مدفوع خواهی

فردی که به اختلال مدفوع خواهی مبتلا است از مدفوع کردن روی شریک جنسی یا بالعکس و یا خوردن مدفوع (مدفوع خواری) لذت جنسی می برد. این اختلال یک نوع اختلال بددهنی نام دارد که در آن شخص به صورتی وسواسی کلمات وقیحانه ای بر زبان می آورد. این انحرافات جنسی مربوط به تثبیت در مرحله مقعدی رشد روانی جنسی است.

۱۳- عضو خواهی

فردی که به اختلال عضو خواهی مبتلا است فعالیت جنسی اش را بر یک قسمت بدن متمرکز می کند و همه قسمت های دیگر را نادیده می گیرد. تماس های دهانی – تناسلی فعالیت هایی هستند که به طور طبیعی با پیش نوازی در ارتباطند ولی وقتی شخص از این فعالیت ها به عنوان تنها منبع ارضا جنسی استفاده کند و قادر به نزدیکی نباشد یا از آن اجتناب کند مبتلا به انحراف جنسی است. این اختلال دهان گرایی نیز نامیده می شود.

۱۴- مرده خواهی

فردی که به اختلال مرده خواهی مبتلا است، تمایل به برقراری رابطه جنسی با اجساد را دارد. معمولا این افراد تمایل به داشتن شریک جنسی  ای دارند که هیچ مقاومتی از خود نشان ندهد و هرگز آنها را پس نزند.

قابل توجه است که داشتن تخیلات یا رفتارهای پارافیلیایی همیشه به معنای مبتلا بودن به اختلال نابهنجاری جنسی مرده خواهی نیست. این تخیلات یا رفتارها ممکن است در اشکال بسیار خفیفی وجود داشته باشند و باعث اختلال کارکرد فرد و مانع ایجاد روابط سالم فرد با دیگران نشود و به فرد یا دیگران آسیب نرسانند و به پیگرد قانونی نینجامد. ممکن است این تمایلات در حد تخیلات در هنگام فعالیت جنسی باقی بماند.

 

علت انحرافات جنسی یا اختلالات نابهنجاری جنسی

دقیقا معلوم نیست که چه عواملی باعث به وجود آمدن انحرافات جنسی یا اختلالات نابهنجاری جنسی می شود. برخی از کارشناسان ضربه‌های عاطفی در دوران کودکی مانند سوءاستفاده جنسی را مقصر می‌دانند. برخی دیگر معتقدند اشیاء یا موقعیت‌ها، هنگامی به صورت عامل تحریک جنسی این افراد درمی‌آید که به صورت مکرر و متوالی باعث فعالیت جنسی خوشایندی شده باشند. فرضیه روانپویشی اختلال نابهنجاری جنسی را ناشی از تثبیت در یکی از مراحل روانی - جنسی رشد یا کوششی برای محافظت در مقابل اضطراب اختگی می داند. 
فرضیه یادگیری، ارتباط بین یک عمل یا برانگیختگی جنسی در دوران کودکی را که منجر به یادگیری شرطی می شود عامل به وجود آورنده اختلالات نابهنجاری جنسی می داند.

اختلال جنسی نمایشگری : تمایلات نمایشگری از روابط فرد با والد غیر هم‌ جنسش حاصل می‌شود که غالباً والدین سلطه‌جو، تهدید کننده و بیش‌ از اندازه مراقب حال او بوده اند. فرد مبتلا به نمایشگری تا آن حد مضطرب می‌شود که احساس اختگی و تسلیم می‌کند. افراد نمایشگر ازنظر شخصیتی دچار احساس ناایمنی و عدم اطمینان نسبت به توانایی جنسی هستند، احساس حقارت دارند و از نظر اجتماعی منزوی هستند.

اختلال یادگار خواهی : دیدگاه روان کاوی این اختلال را به اضطراب اختگی که در اوایل کودکی ریشه می‌گیرد، نسبت می‌دهد.

بچه‌بازی : اعتماد به نفس پایین و ترس از رابطه با افراد بزرگسال از عوامل اصلی اختلال بچه بازی است.

مازوخیسم : معمولاً افرادی که مورد خشونت جنسی قرارگرفته‌اند یا شاهد صحنه‌هایی از این قبیل بوده‌اند و حس انتقام‌جویی و خشم در آن‌ها منجر به رابطه جنسی خشن و مازوخیسم می‌شود.

مبدل پوشی : علت این اختلالات جنسی به‌درستی مشخص نیست. برخی معتقدند مادرانی که از روی سهل‌انگاری البسه دخترانه بر تن پسرانشان می‌کنند، ممکن است چنین آسیب‌پذیری خاصی را در آن‌ها ایجاد کنند.

تماشاگری جنسی : این اختلالات جنسی ممکن است ریشه در تجربیات فرد در دوران کودکی داشته باشد و روانکاوی می‌تواند در شناخت این ریشه‌ها به فرد کمک کند.

 

درمان اختلالات نابهنجاری جنسی

افراد مبتلا به اختلالات نابهنجاری جنسی به طور مکرر در رفتار انحرافی خود گرفتار هستند و قادر به کنترل تکانه نمی باشند. در شرایط استرس، اضطراب یا افسردگی، احتمال انجام رفتار انحرافی بیشتر است. ممکن است فرد مبتلا چندین بار عزم کند که این رفتار را کنار بگذارد ولی معمولاً قادر به ترک آن برای مدت طولانی نیست. معمولا بعد از اینکه فرد رفتار نابهنجار را بروز می دهد احساس گناه شدیدی را تجربه می کند. روشهای درمانی موثر در درمان اختلالات نابهنجاری جنسی عبارتند از:

- روان درمانی بینش مدار

- رفتاردرمانی

- دارودرمانی به تنهایی

- دارو درمانی همراه با درمان های ذکر شده

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات و مشکلات جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:انحرافات جنسی | اختلالات نابهنجاری جنسی | انواع، علل و نحوه درمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی