هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی را می توان پدیده ی رایج در زندگی های امروزی دانست. شاید خود شما نیز به این نوع از اعتیاد دچار باشید یا اعتیاد به اینترنت را در یک یا چند نفر از اطرافیانتان سراغ داشته باشید. بر خلاف آن چیزی که اکثر افراد فکر می کنند، اعتیاد به اینترنت از اهمیت زیادی برخورد است، زیرا توانایی فرد را در انجام کار های روزانه کاهش می دهد و سبب می گردد تا او زمان زیادی را در طول روز از دست بدهد. اعتیاد به اینترنت قابل درمان است. اگر شما هم احساس خطر کرده اید و فکر میکنید که استفاده بیش از اندازه از اینترنت در زندگی شما خلل ایجاد کرده است با ادامه مطلب همراه شوید تا با استفاده از راه کار های عملی از این مشکل رهایی پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی مرکز مشاوره ورانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

راه کار های عملی برای درمان اعتیاد به اینترنت

در ادامه به 8 راه کار عملی برای درمان اعتیاد به اینترنت اشاره می شود. عمل کردن به این راه حل ها در درمان اعتیاد به اینترنت بسیار سودمند است.

 

۱) پذیرفتن

در ابتدای درمان هر گونه اعتیادی از جمله اعتیاد به اینترنت باید توجه داشته باشید که این مساله را به عنوان یک مشکل بپذیرید. طرز فکر خود را تغییر دهید و قبول کنید که در حال اتلاف وقت خود هستید. اگر این مساله را بپذیرید ادامه درمان برایتان بسیار راحت خواهد بود.

 

2) پیدا کردن عامل زیر بنایی

در خود کنکاش کنید و با خود صادق باشید. ببینید که علت استفاده بیش از اندازه شما از اینترنت چیست؟ اگر علت اصلی تری وجود داشته باشد باید علت اصلی را درمان کرد. در صورت نیاز به روانشناس مراجعه کنید. در بسیاری از موارد گذراندن بیش از حد زمان در فضای مجازی ناشی از علت دیگری است. به عنوان مثال ممکن است فرد به دلیل عدم اعتماد به نفس در رویارویی با انسان ها در دنیای واقعی، به ارتباطات مجازی روی بیاورد. کمبود اعتماد به نفس ممکن است به علت مهارت پایین در برقراری روابط اجتماعی و یا تجربیات تلخ گذشته در هنگام برقراری ارتباط با دیگران و چیزهایی از این قبیل بوده باشد.

گاهی ممکن است مشکلاتی مانند اضطراب یا افسردگی بر فرد چیره می شود و در نتیجه فرد انقدر بی انرژی است که به همین رابطه مجازی نصفه و نیمه بسنده می کند و دیگر توان برقراری رابطه در دنیای واقعی را ندارد.

گاهی ممکن است به علت مسایل دیگری مثل اختلال شخصیت اجتنابی، فرد درگیر استفاده بیش از حد از اینترنت شود.

 

3) به پیامد های اعتیاد به اینترنت فکر کنید

برای اینکه مسیر درمان را با موفقیت طی کنید، اول از همه سعی کنید تا نیروی اراده خود را بالا ببرید. وقتی اراده تان بالا برود در رسیدن به هدف خود یعنی ترک اعتیاد به اینترنت بسیار موفق خواهید بود. به پیامد های ناشی از اعتیاد به اینترنت آگاه باشید پیامد هایی مانند:

-از دست دادن شغل

-از دست دادن روابط عاطفی

-مشکلات مالی

-مشکلات جسمانی

احتمالا این مشکلات را تجربه کرده اید اما به آن ها آگاه نبوده اید. کسب آگاهی در این زمینه می تواند به شما کمک کند تا در درمان اعتیاد خود موفق تر شوید.

 

4) محدود کردن زمان استفاده از اینترنت

داشتن برنامه ریزی مشخص در زندگی یکی از راه کار های موثر در درمان اعتیاد به اینترنت است. اگر احساس کردید که در عمل کردن به برنامه ریزی موفق نیستید می توانید از خانواده کمک بگیرید تا به شما تذکر دهند. میتوانید به تدریج زمان استفاده از اینترنت را کم کنید مثلا هر بار نیم ساعت کمتر از دفعه قبل از اینترنت استفاده کنید.

یک راه دیگر این است که از برنامه ها و نرم افزار های زمان سنج استفاده کنید. حتی می توانید ساعت زنگ دار خود را کوک کنید تا بعد از یک ساعت به صدا در بیاد و شما متوجه شوید که زمان استفاده از اینترنت به پایان رسیده است.

راهکار دیگری این است که می توانید حجم اینترنت محدود خریداری کنید مثلا حجم خود را روزانه خریداری کنید و خود را ملزم کنید بیش از یکبار در طول شبانه روز حجم نخرید.

 

5) استفاده از تشویق و تنبیه

تشویق و تنبیه یکی از راهکار های موثر و عملی درمان اغتیاد به اینترنت است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از تشویق موثر تر است. اگر فقط در زمان معین شده از اینترنت استفاده کردید، خود را تشویق کنید و به خود پاداش بدهید. مثلا می توانید فیلم ببینید و یا خود را به خوردن یک خوراکی خوشمزه مهمان کنید.

 

6) هدفمند کردن استفاده از اینترنت

استفاده های سودمند از اینترنت نه تنها مضر، بلکه سودمند نیز هست مثل استفاده از اینترنت برای پرداخت قبض ها و یا کار های بانکی. سعی کنید فقط برای انجام اینگونه کار ها از اینترنت استفاده کنید. اما فضای مجازی پر است از اطلاعات اشتباه و مطالب پوچ و بیهوده که ارزش زمان گذاشتن ندارد. پس نباید وقت با ارزش خود را صرف آن کنید.

 

7) پیدا کردن سرگرمی در خارج از فضای مجازی

ممکن است با خود فکر کنید که اینترنت و فضای مجازی تنها سرگرمی شما است و به جز آن هیچ سرگرمی دیگری وجود ندارد، اما با کمی خلاقیت می توانید سرگرمی های سودمندی برای خود پیدا کنید. مثلا می توانید پیاده روی کنید، مطالعه کنید، در باشگاه ورزشی عضو شوید، یک رشته ورزشی را که به آن علاقه دارید انجام دهید، یک هنر یاد بگیرید و یا در حیطه شغل و رشته تحصیلیتان دوره ای بگذرانید. این ها علاوه بر اینکه به طور صحیحی وقت شما را پر می کنند، برای سلامت و بهبود زندگیتان نیز بسیار مفید هستند.

 

8) بیشتر کردن ارتباط با خانواده و دوستان

رابطه چهره به چهره با عزیزانتان یکی از موثر ترین راه ها برای درمان اعتیاد اینترنتی است. مطمئن باشد که داشتن رابطه خوب و موثر با عزیزانتان بسیار مفید تر از داشتن تعداد بالای فالوئر و لایک کننده است.

 

9) سعی کنید کمتر سمت کامپیوتر و گوشی خود بروید

سعی کنید وسایلی را ارتباط شما را با دنیای مجازی فراهم میکنند کمتر لمس کنید. مثلا وقتی شما برای لحظه ای گوشی خود را در دست می گیرید و صفحه آن را روشن می کنید، انواع نوتیفیکیشن ها را روی صفحه خود میبینید و وسوسه می شوید که آنها را چک کنید. ممکن است حس کنید هر لحظه چیزی در جریان است که شما از آن بی خبرید. اما اگر گوشی خود را کمتر در دست نگه دارید و از آن دور باشید کمتر وسوسه خواهید شد که در فضای مجازی پرسه بزنید.

می توانید برای اینکه تماس ها و اس ام اس های مهم را از دست ندهید گوشی ساده ای که قابلیت اتصال به اینترنت را ندارد تهیه کنید و آن را نزد خود نگه دارید.

 

اگر فرزندتان درگیر این مساله است چه کنید؟

این توصیه ها را می توانید در مورد فرزندانتان که درگیر استفاده بیش از حد به اینترنت شده اند نیز به کار ببرید. همواره به کارشان نظارت داشته باشید اما به این نکته توجه کنید که کنترل بیش از حد و استفاده از روش های سرسختانه و اعمال زور و قدرت، روابط شما با فرزندتان را دچار تنش می کند و نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. قاطعانه عمل کنید نه زور گویانه. همواره همدلی و محبت را چاشنی روابط خود با فرزندتان کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی مرکز مشاوره ورانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

منبع:درمان اعتیاد به اینترنت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی