هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

انواع دلبستگی در کودکان کدام اند؟ مادر اولین چیزی است که جنین آن را حس می کند و اولین ارتباط جنین با دنیا ارتباط با مادرش است. جنین وقتی در بدن مادر است صدای او را می شنود و حالات  مادر مانند سرفه کردن و خم شدنش را متوجه می شود. بعد از به دنیا آمدن نیز ارتباط با مادر اساسی ترین ارتباط کودک با جهان پیرامونش است. این ارتباط برای شکل گرفتن دنیای جنین بسیار حائز اهمیت است و بستری برای ارتباط کودک با دنیا و محیط پیرامونش فراهم می کند. اگر این رابطه درست شکل بگیرد کودک به دنیا اعتماد می کند و فکر می کند که دنیا جای خوبی است، که ارزش زیستن در آن را دارد. اما اگر این ارتباط بد و نادرست شکل بگیرد، دید کودک نسبت به دنیا بد می شود و دنیا را محل ناامنی می پندارد، که زندگی در آن به طرز طاقت فرسایی مشکل است. اما این ارتباط چگونه شکل میگیرد؟ چه عواملی بر آن تاثیر گذار است؟ چگونه می شود ارتباط را به بهترین شکل ایجاد کرد؟ برای پاسخ به این سوالات با ادامه مطلب همراه شوید.

 

برای دریافت مشاوره کودک در زمینه دلبستگی کودکان و ارتباط کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 


ارتباط اولیه

ارتباط با مادر پس از تولد و در دوران کودکی بسیار مهم است، چرا که اگر درست شکل نگیرد ارتباطات کودک در هنگام بزرگسالی اش را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی ممکن است منجر به اختلالاتی نظیراختلالات اضطرابی و اختلالات افسردگی شود. همچنین مختل بودن این ارتباط در کودکی می تواند منجر به ازدواج های ناموفق در بزرگسالی شود.

ممکن است سوالی در ذهن شما شکل بگیرد؛ اگر مادر حین زایمان و مدت کوتاهی پس از زایمان از دنیا برود چه؟ اگر مادر پس از تولد نوزاد به هر علتی نتواند پیش نوزاد باشد چه می شود؟  آن وقت تکلیف این دلبستگی و ارتباط چه می شود؟ آیا نوزاد با مشکل مواجه می شود؟ آیا نوزاد محکوم به داشتن حس بی اعتمادی به دنیا می شود؟ پاسخ به این سوال"خیر" است. نکاتی که در مورد دلبستگی مطرح می شود می تواند در مورد مراقبت کننده کودک نیز صادق باشد. پس اگر مادر نباشد می توان با رعایت کردن این نکات در مورد کسی که مراقبت کننده نوزاد باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

دلبستگی

دلبستگی به معنای پیوند عاطفی عمیق نوزاد با فردی است که از او مراقبت می کند خواه مادر یا فردی دیگر. دلبستگی تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند و تاثیر زیادی هم در دوران نوزادی و هم در دوران بزرگسالی دارد. مردم در حضور افرادی که به آن ها دلبسته هستند، احساس آرامش و نشاط می کنند.

 

عوامل موثر بر ایجاد دلبستگی

از جمله عوامل تاثیر گذار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
_مهم ترین عامل کیفیت ارتباط با کودک توسط مراقبت کننده
_توجه به نیاز های کودک و نحوه رفع کردن آن نیاز ها
_نحوه ابراز محبت به کودک
_نحوه حضور مراقبت کننده به هنگام نیاز
_زمانی که مراقبت کننده به کودک اختصاص می دهد
_شرایط خانواگی کودک 


انواع دلبستگی

با توجه به نکاتی که ذکر شد و با توجه به کیفیت ارتباط با نوزاد، 4 حالت در دلبستگی به وجود می آید که به توضیح هر کدام از آن ها پرداخته می شود:

 

1) دلبستگی ایمن

هنگامی که کودک در حضور کسی است که به او دلبسته است (مادر یا مراقبت کننده) احساس اطمینان خاطر می کند و با آرامش خیال به فعالیت های خود نظیر بازی و یا کنکاش محیط مشغول می شود. اگر کودک تنها و نزد افراد غریبه گذاشته شود، احساس ناراحتی می کند و مضطرب می شود و گریه سر می دهد. اما اگر مراقبت کننده بازگردد، کودک او را طلب می کند و بعد از مدت کوتاهی گریه متوقف شده و کودک ادامه فعالیت را از سر می گیرد. این نوع سبک دلبستگی بهترین نوع دلبستگی است.

دلبستگی ایمن چگونه ایجاد می شود؟ مادری که همواره به کودک خود توجه می کند و بلافاصله نیاز های او را برطرف می کند، با کودک با مهربانی و محبت ارتباط برقرار می کند و نیاز های او را مقدم بر هر چیزی قرار می دهد، دلبستگی ایمن را در کودک پرورش می دهد.

تاثیرات دلبستگی ایمن

افرادی که در کودکی دلبستگی ایمن را تجربه کرده اند، در دوران بزرگسالی مهربان و صمیمی خواهند شد و می توانند با دیگران ارتباط موثری برقرار کننده و کمتر دچار اضطراب می شوند. این افراد به طور کلی با زندگی سازگارتر هستند.

 

۲) دلبستگی مقاوم

 در این نوع دلبستگی کودک در هنگام حضور مراقبت کننده ناراحت است و به او می چسبد. ترجیح می دهد در نزدیکی مراقبت کننده باشد تا اینکه بخواهد محیط اطراف را کشف کند. این گونه کودکان وقتی مراقبت کننده آن ها را ترک می کند بسیار بی قرار می شوند و با بازگشت مراقبت کننده این بی قراری و ناراحتی کم نمی شود و حتی بیشتر می شود. کودک قشقرق راه می اندازد و بسیار خشمگین است ، آرام نمی گیرد و حتی ممکن است مراقبت کننده را بزند.

دلبستگی مقاوم چگونه ایجاد می شود؟ اگر مراقبت کننده به کودک اطمینان خاطر ندهد که "اگر من رفتم، دوباره باز خواهم گشت و تو را تنها نخواهم گذاشت" این سبک دلبستگی ایجاد می شود.

 

تاثیرات دلبستگی مقاوم : کودکانی که دارای سبک دلبستگی مقاوم هستند، دائما حس نگرانی و غمگینی دارند. این حالت تا بزرگسالی با آن ها همراه است و نگران ارتباط صمیمانه با دیگران هستند و خود را دوست نداشتنی، می پندارند.

۳ ) دلبستگی اجتنابی

در این سبک از تعامل کودک تمایلی به ارتباط برقرار کردن با مراقبت کننده خود ندارد. بودن یا نبودن او برایش خیلی مهم نیست و از عدم حضور او نیز آشفته نمی شود. بعد از تنها گذاشتن و بازگشت مراقب، باز هم کودک تمایلی به او ندارد و از او استقبال نمی کند.

دلبستگی اجتنابی چگونه ایجاد می شود؟ مراقبت کننده ای که کودک را اولویت خود قرار نمی دهد و نسبت به نیاز های او بی میل است، با کودک با محبت و عاطفه رفتار نمی کند و وقت کمی برای کودک می گذارد باعث ایجاد این سبک دلبستگی می شود.

البته حالت دیگری نیز در این سبک وجود دارد : ممکن است مراقبت کننده بیش از حد سختگیر و یا کنترل کننده باشد و این حالت ها آنقدر کودک را اذیت کند که دور بودن را ترجیح دهد.

تاثیرات دلبستگی اجتنابی : کودکانی که این سبک از دلبستگی را دارند، پرخاشگر و خجالتی می شوند و نمی توانند رابطه صمیمانه ای با دیگران برقرار کنند.

۴) دلبستگی آشفته-سردرگم

رفتار کودکانی که دارای این سبک از دلبستگی هستند، پر از تضاد و تناقض و آشفتگی و پریشان حالی است. این کودکان رفتار واحدی در مواجهه با مراقبت کننده خود ندارند. رفتار آن ها بین عشق و نفرت در تضاد است. ممکن است کودک ممکن است یکبار به مراقبت کننده بسیار بچسبد و لحظه ای از آغوش او تکان نخورد.گاهی ممکن است به محض در آغوش گرفتنش مقاومت کند و بخواهد که او را زمین بگذارند. گاهی نیز ممکن است بی تفاوت باشد و هیچ واکنشی بروز ندهد. باید به این نکته توجه کنید که این رفتار ها نباید به حساب لجبازی کردن گذاشته شود.

دلبستگی آشفته-سردرگم چگونه ایجاد می شود؟ مراقبت کننده هایی که رفتار واحدی در برخورد با مسائل کودک در پیش نمی گیرند، بعد از انجام یک کار مشخص یکبار او را تنبیه و بار دیگر او را تشویق می کنند، مراقبت کننده ای که خود دچار سردرگمی است و رفتار هایش با هم در تضاد است، لحظه ای به شدت به کودک محبت می کند و لحظه دیگر به شدت با او دعوا می کند. این رفتارها و واکنش های نامتناسب و گیج کننده عامل ایجاد کننده این سبک دلبستگی هستند.

تاثیرات دلبستگی آشفته-سردرگم : این افراد در روابط خود با دیگران دچار مشکل می شوند و مشکلات سازگاری زیادی در آینده پیدا می کنند. به طور کلی این سبک آسیب زیادی در کودک ایجاد می کند و مشکلات بیشتری را در بزرگسالی برای او به همراه دارد.

 

به طور کلی سبک دلبستگی ایمن بهترین سبک ارتباطی است و فرد را در زندگی و ارتباط برقرار کردن، سازگار می کند. با توجه به نکات ذکر شده در تربیت فرزند می توان این سبک را برای سازگاری و موفقیت هرچه بیشتر فرزندان به وجود آورد.

 

برای دریافت مشاوره کودک در زمینه دلبستگی کودکان و ارتباطات کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

منبع:دلبستگی در کودکان | انواع ، عوامل موثر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی