هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اعتیاد به اینترنت چیست؟ اما چه کسی را معتاد به اینترنت می نامیم؟ اعتیاد اینترنتی چه نشانه هایی دارد و چگونه می توانیم آن را تشخیص دهیم؟بی شک رشد روزافزون اینترنت فواید و اهمیت غیرقابل انکاری دارد، اما دسترسی خیلی سریع و گسترش این فناوری خود باعث به وجود مشکلاتی همچون استفاده افراطی افراد از اینترنت و اعتیاد به آن شده است. به علاوه علائم و نشانه های مشخصی وجود دارند که با توجه به آن ها می توان گفت که فردی به اینترنت معتاد است یا خیر. علاوه بر این علائم، مشاهده پیامدهایی که زندگی فرد معتاد را درگیر می کند نیز در تشخیص اعتیاد کمک کننده است. در ادامه به بررسی اعتیاد به اینترنت، علائم و پیامد های آن می پردازیم.

 


برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

اعتیاد به اینترنت

به همان میزان که اینترنت گسترش پیدا میکند و بیشتر در معرض استفاده قرار میگیرد، بیشتر نیز میتواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد افراد شود. این امر باعث ایجاد مشکلی به نام "اعتیاد به اینترنت" شده است. اعتیاد به اینترنت یا وابستگی رفتاری به اینترنت صرف نظر از این که آن را یک آسیب روانی یا معضل اجتماعی بدانیم پدیده ای است مزمن، فراگیر و عودکننده که با صدمات جدی جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی همر اه است.

 

علائم اعتیاد به اینترنت

افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند، هزینه روزافزون زیادی برای حضور هر روزه خود در اینترنت صرف می کنند، زمانی که در تماس با اینترنت نیستند، دچار احساس و هیجانات ناخوشایندی مانند اضطراب،افسردگی و مانند آن می شوند و بعد از مدتی نسبت به اثرات ناخوشایندی که اینترنت بر زندگی آن ها می گذارد، عادت می کنند مانند؛ عقب افتادن از کارهای روزانه ی خود. به طور کلی می توان از مولفه ها و علائم اعتیاد به اینترنت به موارد زیر اشاره داشت:

  • گذارندن زمان بیش از حد در اینترنت
  • مشغولیت ذهنی بیش از حد برای استفاده از اینترنت
  • ناتوانی در کنترل کردن میزان استفاده خود از اینترنت
  • کاهش فعالیت ها مهم اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی فرد و بی توجهی نسبت به آن ها
  • استمرار انجام رفتار، علیرغم آگاهی از اثرات منفی انجام آن رفتار بر مسائل روانی، اجتماعی، مالی و جسمی
  • به وجود آمدن "سندرم تحمل" در اعتیاد به اینترنت
  • بی قرار بودن در زمان عدم دسترسی به اینترنت

افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند، روزانه 8 تا 10 ساعت خود را به فعالیت های غیر ضروری و غیر سودمند در اینترنت سپری می کنند و نمی توانند زمان استفاده از اینترنت را مدیریت کنند. این افراد زمانی که مشغول استفاده نباشند، بی قرار می شوند و دائما در حال فکر کردن به این هستند که هرچه سریع تر بتوانند به اینترنت دست پیدا کنند. فرد بعد از هر بار استفاده از اینترنت، برای آنکه بتواند به لذت مشابه با دفعات قبل دست پیدا کند باید میزان مصرف خود را بالا ببرد (سندرم تحمل) .

پیامد های اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت، مانند هر اعتیاد دیگری می تواند صدمات جبران ناپذیری به زندگی فرد مبتلا بزند. در ادامه به مهم ترین این پیامد ها اشاره می شود:

-پیامد های جسمانی : مشکلات جسمانی ای مانند کم خوابی، چاقی، عدم رعایت بهداشت شخصی، عدم تمرکز، خشکی چشم درد ناحیه کمر و دست از پیامد های جسمانی اعتیاد به اینترنت هستند.

-پیامد های روان شناختی : از جمله پیامد های روانشناختی می توان به انزوای اجتماعی، انزوا و پرخاشگری اشاره کرد. علاوه بر این چونکه افراد معمولا در فضای مجازی هویت اصلی خود را بروز نمی دهند، این تظاهر و عدم صداقت می تواند آسیب های جدی به شخصیت فرد وارد نمیاد.

-پیامد های ارتباطی : دور شدن و عدم برقرای روابط صمیمانه با اعضای خانواده و از دست دادن روابط عاطفی پیامد های جبران ناپذیری است که فرد معتاد آن را تجربه می کند.

-پیامد های شغلی : افرادی معتاد زمان بسیار زیادی را درگیر استفاده از اینترنت هستند در نتیجه وقتی ندارند تا آن را به شغل خود اختصاص دهند. در نتیجه علاوه بر اینکه شغل خود را از دست می دهند، در مضیقه مالی شدیدی قرار می گیرند.

-پیامد های تحصیلی : اعتیاد به اینترنت باعث می شود تا فرد معتاد نتواند وظایف تحصیلی خود را انجام دهد. این مساله باعث میشود تا فرد در مدرسه یا دانشگاه دچار مشکلات عمده ای شود. علاوه بر این چون فرد نمی تواند مواد آموزشی را به درستی یاد بگیرد، در کسب مهارت و یافتن شغل در آینده به مشکل بر می خورد.

-پیامد های اجتماعی : بعضی از انواع اعتیاد اینترنتی جرم محسوب می شوند مانند اعتیاد به قمار یا محتوای غیر اخلاقی. فردی که درگیر این اعتیاد است می تواند دارای سابقه کیفری شود که این مساله در زندگی فرد مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.

اینترنت همچون شمشیری دو لبه

اینترنت دارای فواید و اهمیتی غیر قابل انکار است. بنابراین فناوری نیست که بتوان آن را از زندگی افراد خارج کرده و آن ها را از این فناوری در حال گسترش محروم کرد. از طرفی دیگر با توجه به شیوع بی حد  آن و آسیب هایی که این تکنولوژی بر جنبه ها مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی افراد دارد باید چه کرد؟

به نظر میرسد بهترین راه حل ممکن در پیش روی ما، افزایش آگاهی خود نسبت به مضرات استفاده مفرط از اینترنت و پیش گیری از اعتیاد به اینترنت است. استفاده مفرط از هر وسیله ای خطر ساز است و باید سعی کنیم تا آن جا که میتوانیم حد تعادل را در استفاده از آن ها رعایت کنیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

منبع:عوارض و پیامد های اعتیاد به اینترنت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی