هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

ترس از رانندگی یا ویفوبیا یعنی ترس شدید، افراطی و مداوم از رانندگی. برای افراد مبتلا به فوبیای رانندگی، حتی تصور پشت فرمان نشستن نیز اضطراب ایجاد می کند. معمولاً این افراد دارای یک نوع دیگری از فوبیا نیز هستند، آگورافوبیا یکی از دیگر انواع فوبیا است که می تواند همراه ترس از رانندگی باشد، فرد در مواجهه با این موقعیت ها حمله وحشت زدگی برایش اتفاق می افتد به طوری که احساس می کنند به زودی کنترل خود را از دست می دهند. در ادامه مقاله به نشانه ها و راهکار های درمانی فوبیای رانندگی می پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان فوبیای رانندگی یا ترس از رانندگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

فوبیای رانندگی | ترس از رانندگی

به طور کلی فوبیا یعنی ترس های افراطی، غیر منطقی و مداوم نسبت به یک شی یا وضعیت خاص. ترس از رانندگی دو حالت دارد:

1) کسی که بعد از گرفتن گواهینامه به این ترس مبتلا شده است. 

2) کسی که قبل از گرفتن گواهینامه به این ترس مبتلا شده است.

در حالت اول فرد دیگر حاضر نیست پشت فرمان بنشیند و در حالت دوم حتی حاضر به گرفتن گواهینامه نیز نیست. افراد مبتلا به فوبیای رانندگی حتی ممکن است از بودن در اتوموبیل (ماشین) نیز اجتناب کنند. فوبیای رانندگی سه بعد دارد که شامل موارد زیر است:

1) شناختی: یعنی تفکراتی که فرد در مورد رانندگی کردن دارد مانند از دست دادن کنترل، تصادف و صدمه زدن به خود یا دیگران در تصادف رانندگی. 

2) احساسات: حس ترس و اضطراب شدید و گاها غیر قابل کنترل.

3) علائم جسمانی: مانند بالا رفتن ضربان قلب، تعریق شدید، مشکل در تنفس، لرزش دست و پا و... . 

 

علائم فوبیای رانندگی یا ترس از رانندگی

علائم فوبیای رانندگی در افرادی که به آن مبتلا هستند متفاوت است. در حالت خفیف تر ممکن است فرد صرفا در هنگام رانندگی در وضعیتی خاص مثلاً ترافیک و مکان های شلوغ، رانندگی در شب و یا با سرعت بالا دچار استرس شدید شود و در موارد شدید تر حتی تصور بودن در اتوموبیل و رانندگی کردن در این افراد استرس شدیدی ایجاد می کند.

اصلی ترین علائم فوبیا رانندگی عبارت است از:

- اضطراب افراطی در هنگام رانندگی.

-ایجاد علائم جسمانی و روانی ترس (مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره شدید و ...) بلافاصله بعد از نشستن در پشت فرمان و شروع رانندگی.

- در صورت داشتن گواهینامه فرد به هیچ عنوان رانندگی نمی کند و در صورت گواهینامه نداشتن به هیچ عنوان راضی به گرفتن گواهینامه نمی شود.

-این علائم بیشتر از 6 ماه در فرد ادامه دارند و در عملکرد وی در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی و شغلی تاثیر منفی می گذارد.

 

علل فوبیای رانندگی یا ترس از رانندگی 

اصلی ترین علل به وجود آمدن فوبیای رانندگی عبارت است از:

- تجربیات ناگوار گذشته مانند تصادف کردن حتی اگر خود فرد راننده نبوده.

- استرس ها و مشکلات دیگر در زندگی فرد و نمود پیدا کردن این اضطراب ها در ترس از رانندگی.

- کمبود اعتماد به نفس و نداشتن باور به خود.

 

درمان فوبیای رانندگی یا ترس از رانندگی

برای درمان ترس از رانندگی یا فوبیای رانندگی می توان از روش های درمانی زیر استفاده کرد :

1) شناخت درمانی

درمان شناختی یکی از موثر ترین راه کارهای درمانی برای ترس از رانندگی است. افراد مبتلا، رانندگی کردن را بسیار خطرناک تر از چیزی که هست می پندارند و ممکن است به توانایی های خود نیز باور نداشته باشند. این درمان طرز فکر افراد مبتلا را نسبت به راننندگی تغییر می دهد.

2) حساسیت زدایی منظم

حساسیت زدایی منظم روش دیگری در درمان فوبیا است. این روش درمانی سه مرحله دارد:

الف) تهیه لیستی از حالت ها و موقعیت هایی که در فرد اضطراب ایجاد میکند؛ به ترتیب از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند تا اضطراب آور ترین آن ها.

ب) یادگیری روش های آرمیدگی و ریلکسیشن

ج) تصور کردن سلسله مراتب لیست از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند به ترتیب تا اضطراب آور ترین، در حالیکه فرد کاملا ریلکس است.

3)مواجهه درمانی

این روش درمانی شباهت زیادی با روش حساسیت زدایی منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار می گیرد با این تفاوت که فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ می کند تا به تدریج این اضطراب برای فرد عادی شود.

برای آن که روش های درمانی موثر واقع شود، فرد مبتلا باید نسبت به مسأله خود و عامل ایجاد کننده آن آگاهی پیدا کند. شرکت در جلسات درمانی با روانشناس و متعهد شدن به برنامه درمانی، باعث می شود فوبیا رانندگی به راحتی درمان شود.

در موارد شدید تر، می توان ابتدا از یک دوره دارو درمانی (داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی) استفاده کرد و سپس بعد از کاهش علائم، روان درمانی را آغاز کرد.

 

نکات مهم در زمینه ترس از رانندگی یا فوبیای رانندگی

- می توانید با کسی که به رانندگی اش اعتماد دارید همراه شوید و به رانندگی او توجه کنید.

- گام های کوتاه بردارید. ابتدا مدتی فقط پشت فرمان ماشین پارک شده بنشینید.

- هنگام رانندگی لباس های راحت بپوشید و موزیک آرامبخش پخش کنید.

- زمانی شروع به رانندگی کنید که تسلط کافی داشته باشید.

- به افراد دیگری که در کوچه و خیابان برای شما بوق می زنند، بی اهمیت باشید و به اصطلاح " دست و پایتان را گم نکنید".

- در مواقع اضطرار مثلاً وقتی که دیرتان شده و ماشین بنزین ندارد رانندگی نکنید.

- برای درمان موثر بهتر است از مشاوره روانشناسی و روان درمانگری توسط متخصص کمک دریافت کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان فوبیای رانندگی یا ترس از رانندگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

منبع:ترس از رانندگی | علل، علائم و درمان فوبیای رانندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی