هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

 

ترس از عنکبوت یا آراکنوفوبیا یعنی ترس مداوم و شدید از عنکبوت. در افرادی که  فوبیای عنکبوت دارند، عنکبوت های غیر واقعی (عروسک) و یا حتی تصور ذهنی نیز باعث ترس و واکنش شدید در این افراد می شود. در ادامه مقاله به نشانه های ترس از عنکبوت، علل ایجاد آن و راه کار های درمانی می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع فوبیا کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان فوبیا و ترس از عنکبوت و سایر حیوانات می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

منبع:ترس از عنکبوت | علل، نشانه ها و نحوه درمان فوبیای عنکبوت

 

 

 

 

 فوبیای عنکبوت | ترس از عنکبوت

به طور کلی فوبیا یعنی ترس های افراطی، غیر منطقی و مداوم نسبت به یک شی یا وضعیت خاص. کسانی که نسبت به عنکبوت فوبیا دارند، حتی از مواجهه با مکان هایی که احتمال می دهند در آن جا عنکبوت وجود دارد، اجتناب می کنند. ترس از عنکبوت در طبقه بندی علمی زیر مجموعه ی فوبیای حیوانات قرار می گیرد.

 

نشانه های ترس از عنکبوت

علائم ترس از عنکبوت در افرادی که به آن مبتلا هستند، متفاوت است. در بعضی از افراد این علائم خفیف و در بعضی دیگر این علائم شدید است. اصلی ترین علائم ترس از عنکبوت عبارت اند از:

- اضطراب افراطی در هنگام مواجهه با عنکبوت.

-بروز علائم جسمانی و روانی ترس ( مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره شدید و ...) بلافاصله بعد از مواجه شدن با محرک اضطراب زا.

- تلاش بسیار زیاد برای عدم مواجهه با موقعیت هایی که احتمال وجود عنکبوت در آن ها است.

-این علائم بیشتر از 6 ماه در فرد ادامه دارند و در عملکرد وی در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی و شغلی تاثیر منفی می گذارد.

 

علل فوبیای عنکبوت

به طور کلی یکی از اصلی ترین علت های به وجود آمدن فوبیا، تجربه ناگوار در گذشته در مواجهه با آن محرک خاص است. اما در موارد زیادی افرادی که مبتلا به فوبیای عنکبوت هستند، قبلا هیچ گونه تجربه تلخ و ناراحت کننده ای در برخورد با عنکبوت نداشته اند. پس چرا این فوبیا در آن ها به وجود آمده است؟

جواب این سوال ریشه در تکامل انسان دارد. موسسه علوم  مغزی و شناخت رفتار انسانی "مکس پلانک" در آلمان تحقیق جالبی در این زمینه انجام داده است. محققان این موسسه تعدادی از نوزادان را در معرض عکس هایی از عنکبوت، گل و ماهی قرار دادند. بعد از بررسی واکنش نوزادان به این عکس ها دریافتند که مردمک چشم نوزادان در مواجهه با عکس عنکبوت، گشاد تر از حالت های دیگر است. گشاد شدن مردمک چشم بیانگر واکنش در مقابل استرس است. هر چقدر مردمک بیشتر گشاد شود، واکنش در مقابل استرس بیشتر است. درنتیجه محققان دریافتند نوزادان بدون اینکه یادگیری اکتسابی خاصی داشته باشند واکنش استرسی بیشتری به عنکبوت دارند. پس ریشه ترس از عنکبوت باید در سرشت انسان باشد.

این ترس می تواند به دلیل فایده ای که در گذشته برای انسان داشته به وجود آمده با شد. در گذشته های خیلی دور، عنکبوت ها یکی از عوامل اصلی مرگ و میر و کاهش جمعیت بوده اند، در نتیجه باید از آنها دوری میشد.

 

درمان ترس از عنکبوت

سه روش درمانی کارآمد در درمان ترس از عنکبوت عبارت اند از :

1) شناخت درمانی

درمان شناختی یکی از موثرترین راه کارهای درمانی برای ترس از عنکبوت است. افرادی که فوبیای عنکبوت دارند، این حیوان را بسیار خطرناک تر از آنچه که هست، می پندارند. این درمان طرز فکر افراد مبتلا را نسبت به عنکبوت تغییر میدهد.

2) حساسیت زدایی منظم

حساسیت زدایی منظم روش دیگری در درمان فوبیا است. این روش درمانی سه مرحله دارد:

الف) تهیه لیست از حالت ها و موقعیت هایی که در فرد اضطراب ایجاد میکند؛ به ترتیب از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند تا اضطراب آور ترین.

ب) یادگیری روش های آرمیدگی و ریلکسیشن

ج) تصور کردن سلسله مراتب لیست از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند به ترتیب تا اضطراب آور ترین، در حالیکه فرد کاملا ریلکس است.

3)مواجهه درمانی

این روش درمانی شباهت زیادی با روش حساسیت زدایی منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار می گیرد با این تفاوت که فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ می کند تا به تدریج این اضطراب برای فرد عادی شود.

برای آن که روش های درمانی موثر واقع شود، فرد مبتلا باید نسبت به مسأله خود و عامل ایجاد کننده آن آگاهی پیدا کند. شرکت در جلسات درمانی با روان شناس و متعهد شدن به برنامه درمانی، باعث می شود فوبیا حیوانات به راحتی درمان شود.

در موارد شدید تر، می توان ابتدا از یک دوره دارو درمانی (داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی) استفاده کرد و سپس بعد از کاهش علائم، روان درمانی را آغاز کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان فوبیا یا ترس از عنکبوت و سایر حیوانات می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

  •  
  • ۹۷/۰۵/۱۶
  • هنر زندگی

ترس از عنکبوت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی