هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

ترس از ارتفاع چیست؟ چطور می توان با این ترس مقابله کرد؟ ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا یعنی ترس شدید، افراطی و مداوم از ارتفاع. برای افراد مبتلا به فوبیای ارتفاع، حتی تصور بودن در ارتفاعات نیز احساس اضطراب ایجاد می کند. میزان شیوع این اختلال اضطرابی در کل جمعیت بر اساس آمار 5 % می باشد، همچنین در زنان دو برابر مردان بروز می کند. برای درک بهتر نشانه های این اختلال در این مقاله به نشانه ها، علل و راهکار های درمانی فوبیای ارتفاع پرداخته شده است. برای آگاهی بیشتر از انواع فوبیا کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان ترس از ارتفاع می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 


فوبیای ارتفاع

به طور کلی فوبیا یعنی ترس های افراطی، غیر منطقی و مداوم نسبت به یک شی یا وضعیت خاص. افراد مبتلا به فوبیای ارتفاع به طور فعالانه ای از رفتن به ارتفاعات، ساختمان های بلند، آسانسور های شیشه ای بیرون از ساختمان و .... اجتناب می کنند. حتی تصور بودن در جایی بلند برای این افراد موجب اضطراب شدید می شود و علائم جسمانی مانند سرگیجه، تنگی نفس، بالا رفتن ضربان قلب، تعریق شدید و ... پدید می آید. فوبیای ارتفاع سه بعد دارد:  
1) شناختی: یعنی تفکراتی که فرد در مورد ارتفاع دارد مانند سقوط کردن و .... 
2) احساسات: حس ترس و اضطراب شدید و گاها غیر قابل کنترل.
3) علائم جسمانی: مانند بالا رفتن ضربان قلب، تعریق شدید، مشکل در تنفس، لرزش دست و پا و... . 

افراد مبتلا به ترس از ارتفاع در زندگی روزمره خود دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال بالا رفتن از نردبان، رانندگی کردن روی پل، چرخ و فلک، ایستادن در تراس و موقعیت های مشابه برای آن ها اضطراب شدید به همراه دارد. تمام این ها می تواند منجر به اختلال در سبک زندگی فرد و پایین آمدن کیفیت زندگی او شود تا جایی که باعث بروز اختلالات روانی دیگر از جمله اضطراب و افسردگی ووسواس فکری عملی گردد.

 

علائم فوبیای ارتفاع

علائم فوبیای ارتفاع در افرادی که به آن مبتلا هستند متفاوت است. در موارد خفیف افراد مبتلا ممکن است هنگام بودن در ارتفاعات احساس تنش و دلشوره داشته باشند، اما در موارد شدیدتر حتی تصور بودن در ارتفاعات برای فرد علائم شدید اضطراب و سرگیجه را به همراه دارد.

اولین نشانه ترس از ارتفاع سرگیجه است. افراد مبتلا هنگامی که در بلندی قرار می گیرند دچار سرگیجه می شوند.

دیگر علائم فوبیای ارتفاع عبارت است از:

  • اضطراب افراطی در هنگام بودن در ارتفاعات.
  • ایجاد علائم جسمانی و روانی ترس ( مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره شدید و ...) بلافاصله بعد از بودن در ارتفاعات.
  • تلاش بسیار زیاد برای عدم مواجهه با مکان های بلند.
  • این علائم بیشتر از 6 ماه در فرد ادامه دارند و بر عملکرد وی در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی و شغلی تاثیر منفی می گذارد.

 

علل فوبیای ارتفاع

اصلی ترین علل ایجاد فوبیا ارتفاع عبارت است از:

  • تجربیات ناگوار گذشته، ممکن است در گذشته برای فرد یا نزدیکانش حادثه ناگواری در ارتفاعات رخ داده باشد، حتی ممکن است ارتفاع تداعی کننده آن حادثه باشد.
  • تفکرات فرد در مورد ارتفاع: تفکرات نقش مهمی در به وجود آمدن این فوبیا دارد. به عنوان مثال:

_ اگر در لبه یک بلندی بایستم ممکن است وسوسه شوم که بپرم و یا ممکن است دیگران مرا هل بدهند.
_ ممکن است تعادلم را از دست بدهم.
_ ساختمان ساختار ضعیفی دارد و ممکن است خراب شود.
_ ممکن است سرگیجه بگیرم و سقوط کنم.

  • تحقیقاتی که در دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که نوزادان پس از مدت کوتاهی می آموزند که باید در مکان های بلند احتیاط کنند. در نتیجه به نظر می رسد که ترس از ارتفاع می تواند یک مکانیسم اکتسابی برای حفاظت از خود باشد.

 

درمان ترس از ارتفاع یا فوبیای ارتفاع

برای درمان فوبیای ارتفاع می توان از روش های درمانی زیر استفاده کرد : 

1) شناخت درمانی

درمان شناختی یکی از موثر ترین راه کار های درمانی برای ترس از ارتفاع است. افرادی که فوبیای ارتفاع دارند، بودن در بلندی را بسیار خطرناک تر از چیزی که هست می پندارند. این درمان طرز فکر افراد مبتلا را نسبت به ارتفاع تغییر میدهد.

2) حساسیت زدایی منظم

حساسیت زدایی منظم روش دیگری در درمان فوبیا است. این روش درمانی سه مرحله دارد:

الف) تهیه لیست از حالت ها و موقعیت هایی که در فرد اضطراب ایجاد میکند؛ به ترتیب از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند تا اضطراب آور ترین.

ب) یادگیری روش های آرمیدگی و ریلکسیشن

ج) تصور کردن سلسله مراتب لیست از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند به ترتیب تا اضطراب آور ترین، در حالی که فرد کاملا ریلکس است.

3) مواجهه درمانی

این روش درمانی شباهت زیادی با روش حساسیت زدایی منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار می گیرد با این تفاوت که فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ می کند تا به تدریج این اضطراب برای فرد عادی شود.

برای آن که روش های درمانی موثر واقع شود، فرد مبتلا باید نسبت به مسأله خود و عامل ایجاد کننده آن آگاهی پیدا کند. شرکت در جلسات درمانی با روان شناس و متعهد شدن به برنامه درمانی، باعث می شود فوبیا به تاریکی به راحتی درمان شود.

در موارد شدید تر، می توان ابتدا از یک دوره دارو درمانی (داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی) استفاده کرد و سپس بعد از کاهش علائم، روان درمانی را آغاز کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان ترس از ارتفاع می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

منبع:ترس از ارتفاع | علل، نشانه ها و درمان فوبیای ارتفاع

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی