هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال مو کنی یا تریکوتیلومانیا یعنی میل افراطی به کندن مو. افرادی که به این اختلال دچار هستند نمی توانند جلوی میل خود برای کندن موهای خود را بگیرند. مو کنی یک اختلال روانی شمرده می شود که فرد به صورت اجبار و مکرر به کندن موی سر، ابرو، مژه و دیگر نقاط بدن اقدام می کند با وجود اینکه تمام تلاشش را می کند تا این کار را انجام ندهد. تخمین زده می شود حدود 1 الی 2 درصد از بزرگسالان و نوجوان مبتلا به این اختلال باشند، درصورت بروز این بیمای با گرفتن کمک از یک متخصص می توان فرد را درمان کرد. مرکز هنر زندگی می تواند در این زمینه یاری رسان باشد. در ادامه مقاله به بررسی بیشتر این اختلال، علائم و نشانه ها، علل و راهکارهای درمانی می پردازیم. برای اطلاع بیشتر از دیگرانواع وسواس کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس مو کنی (وسواس کندن مو) می توانید با مشاورن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

وسواس مو کنی

در اختلال مو کنی که به تازگی در راهنمای تشخیصی آماری بیماری های روانی (DSM) یک اختلال مجزا شناخته شده است، فرد به صورت اجباری و افراطی میل به کندن موهای خود دارد. ممکن است قسمتی از سر کم مو و یا حتی طاس شود. البته کندن مو فقط محدود به موی سر نیست بلکه ممکن است ابرو، مژه، موهای بدن مانند موی دست و پا و زیر بغل و موهای شرمگاهی، موهای صورت مانند ریش و سبیل نیز کنده شوند. البته کندن موهای سر شیوع بیشتری دارد. افرادِ مبتلا معمولا از این مساله در عذاب هستند و سعی می کنند قسمت هایی را که مو های آن کنده شده پنهان کنند. به عنوان مثال با استفاده از کلاه، روسری، مژه مصنوعی، آرایش های غلیظ و... .

 

 

نشانه های وسواس مو کنی | وسواس کندن مو

نشانه های اختلال مو کنی بر اساس راهنمای تشخیصی آماری بیماری های روانی (DSM) به شرح زیر است:

  • کندن افراطی و مداوم موهای سر یا نقاط دیگر در بدن.
  • تلاش مکرر برای کاهش یا قطع رفتار مو کنی.
  • اختلال در زندگی فردی یا اجتماعی فرد به علت مو کنی.
  • اختلالات بادی دیسمورفیک (اختلال بدریخت انگاری) یا بیماری های پوستی دلیل بهتری برای مو کنی نیست.

افرادی که به اختلال مو کنی مبتلا هستند قبل از وسوسه شدن برای مو کنی و قبل از اینکه بخواهند به مو کنی اقدام کنند، احساس تنش زیادی را تجربه می کنند. تقریبا بلافاصله بعد از آن که مو کنی انجام شد فرد احساس آرامش، لذت و یا ارضا می کند. همچنین افراد مبتلا ممکن است موهای کنده شده را بخورد که این مساله باعث اختلالات شدید گوارشی می شود.

اختلال مو کنی در زنان شایع تر است. به طور کلی زنان تا ده برابر بیشتر از مردان به این اختلال دچار می شوند.

 

علل وسواس مو کنی | وسواس کندن مو

اصلی ترین علل ایجاد اختلال مو کنی عبارت است از:

1- اختلالات همایند: اختلالاتی مانند وسواس فکری عملی (OCD)، اضطراب و افسردگی و اختلالاسترس پس از سانحه (PTSD).

2- عوامل ژنتیکی : اختلال مو کنی می تواند به ارث برسد. البته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

3- ناتوانی در مدیریت استرس: افرادی که به این اختلال مبتلا هستند نمی توانند به درستی هیجانات و استرس خود را مدیریت کنند و راه های نادرستی را برای کنترل استرس در پیش می گیرند، مانند کندن موها.

 

درمان وسواس مو کنی | وسواس کندن مو

در ابتدا باید علت اصلی اختلال مو کنی کشف شود. اگر همانطور که گفته شد اختلالات همایند علت این مساله باشد باید با مشاوره روانشناسی اختلال اصلی حل و فصل شود.

راهکار بعدی استفاده از روش "وارونه سازی عادت" است. به دلیل اینکه مو کندن یک عادت است با این روش سعی می شود تا این عادت جایگزین کار دیگری شود.

روش های مدیریت استرس در درمان این اختلال بسیار اهمیت دارد. به دلیل اینکه این اختلال معمولا در جواب به استرس های محیطی بروز پیدا می کند، در نتیجه باید با روش های مدیریت استرس فرد را از بروز رفتار های مو کنی مصون نگه داشت.

در موارد شدید تر می توان از یک دوره دارو درمانی برای درمان این اختلال بهره برد. داروهای ضد افسردگی مخصوصا گروه SSRIs در درمان این اختلال موثر هستند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس مو کنی ( وسواس کندن مو ) می توانید با مشاورن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

منبع:وسواس مو کنی | تشخیص و نحوه درمان وسواس کندن مو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی