هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

خود ارضایی یکی از روش های تحریک جنسی است که نیازی به شریک جنسی ندارد و افراد با تحریک کردن اندام های جنسی خودشان توسط خود، می توانند لذت جنسی و ارضا را تجربه کنند. این تجربه می تواند موجب ارضا کامل شود، اما لزوما اینگونه نیست. این پدیده علاوه بر انسان در سایر پستانداران نیز دیده می شود. خود ارضایی بسیار شایع می باشد، چه در افرادی که متاهل هستند و چه در افراد مجرد این عمل ممکن است انجام شود، اما گاهی اوقات می تواند مشکل ساز باشد. در این مقاله تلاش شده این عمل را از جهات مختلف بررسی نماید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خود ارضایی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

نحوه انجام خود ارضایی

خود ارضایی معمولا با دست ها و یا وسایل دیگر انجام می شود. افراد مذکر بیشتر از طریق دیدن هرزه نگاری ها و پورنوگرافی به این فعالیت می پردازند. در زنان این عمل می تواند علاوه بر دست ها با ابزار مختلف یا فشار آب نیز انجام شود.

چه زمانی خود ارضایی مشکل ساز است؟
همانطور که گفته شد در میان انسان ها و حیوانات این عمل رایج است، همچنین خودارضایی در کودکان نیز دیده می شود. با این حال تکرار این عمل می توان مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید، از جمله ی آن ها:
1. نمی تواند نیاز به خودارضایی (استمناء) را کنترل نماید.
2. از مدرسه، کار، و فعالیت های اجتماعی می گذرد و یا زمان کمتری را برای آن ها اختصاص می دهد تا بتواند خودارضایی انجام دهد.
3. برنامه ی روزانه را طوری بریزد که برای خودارضایی زمان مناسب و کافی داشته باشد.
4. باعث کاهش و اختلال در عملکرد جنسی فرد شود.

 

خودارضایی در مردان

خود ارضایی در مردان معمولا در سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی اتفاق می افتد. در پسران جوان معمولا به هنگام دوره بلوغ و با کشف ارتباطات جنسی شروع می شود. در گذشته مرز بین فهم و عدم فهم از رابطه جنسی برای پسران با تجربه ارتباط جنسی اتفاق می افتاد. اما امروزه با گسترش اینترنت و هرزه نگاری آن ها بدون تجربه جنسی فهم کاملی از روابط خواهند داشت. معمولا پسران بیشتر از دختران بهخودارضایی پرداخته و ساعات بیشتری را برای انجام این عمل صرف می کنند. برای پسرها علاوه بر اضطراب و فشارهای روانی کشف مدل های روابط جنسی نیز می تواند دلیلی برای خودارضایی باشد. آن ها برای شناخت بهتر روابط جنسی نیز به دنبال کسب اطلاعات به طرق مختلف بوده و باعث انجام این عمل در آن ها می شود.

 

خود ارضایی در دختران

خود ارضایی در دختران کمی تفاوت دارد. آن ها ممکن است در سنین بسیار پایین متوجه شوند که می توانند با تحریک کردن کلیتوریس به لذت برسند. اما این لذت برای آن ها گنگ است. دختران در سنین پایین با روش های مختلفی مثل استفاده از فشار آب و یا فشار آوردن به کلیتوریس و دیگر قسمت های آلت زنانه توسط اجسام مختلف، به این لذت دست می یابند. کمتر گزارش شده که آن ها به دنبال هرزه نگاری (به اندازه مردان) باشند. خودارضایی برای دختران بیشتر راهی برای تجربه کردن عواطف آن هاست. آن ها در سنین جوانی عشق و میل جنسی را به صورت یک موضوع کلی و درهم دیده و بیشتر با پروراندن این عواطف و تخیلات سعی در ارضای جسمی و بیشتر روانی دارند.

 

نگرش ها به خود ارضایی

در بسیاری از فرهنگ ها و مذاهب این عمل ممنوع بوده و از انجام آن جلوگیری می شود. در اسلام نیز این عمل نهی و جز گناهان کبیره شمرده می شود. این مسأله به دلیل مربوط بودن به فعالیت های جنسی در بیشتر فرهنگ ها تابو حساب می شود و افراد ترجیح می دهند تا راجع به آن صحبتی نکنند.

 

 

دلایل انجام خود ارضایی

۱.در دسترس نبودن شریک جنسی

۲.رضایت زناشویی

۳.رفتارهای وسواسی و جبری

۴.استرس و بیماری های جسمی

خود ارضایی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. مهم ترین دلیل خود ارضایی در دسترس نبودن شریک جنسی است. این عمل بیشتر در افراد جوان دیده می شود که روابط جنسی کم و محدودی دارند. همچنین مردان و زنانی که دارای روابط جنسی منظم هستند نیز گاها به انجام این عمل دست می زنند. عدم رضایت روابط جنسی یکی از دلایل انجام این عمل است. افرادی که نمی توانند در روابط جنسی خود احساس ارضا و یا لذت کافی ببرند به این عمل دست می زنند. طیفی از بیماری های روانی به نام وسواس وجود دارند که در آن فرد رفتاری شبیه به وسواس داشته و نمی تواند در مقابل انجام آن مقاومت کند. معمولا افرادی که به شکل وسواسی به این عمل می پردازند لذت زیادی از انجام آن نمی برند و توان متوقف کردن آن را نیز ندارند. به گونه ای ممکن است دچار اختلال وسواس فکری عملیشده باشند. همچنین افراد در شرایط پر استرس شغلی و تحصیلی نیز گزارش هایی مبنی بر انجام بیشتر این اعمال برای کنترل استرس را می دهند. استرس به صورت کلی عاملی مهم در انجام خود ارضاییاست و افرادی که طی این شرایط خودارضایی می کنند، معمولا پس از انجام آن کمتر استرس را گزارش می دهند. همچنین در زمان ابتلا به بیماری ها دیده می شود که افراد میل بیشتری به خودارضاییدارند. این میل شبیه به یک واکنش تکاملی است زیرا خود ارضایی باعث افزایش اثر سیستم ایمنی بدن شده و گلبول های سفید خونی را افزایش می دهد.

 

عوارض و پیامد های خود ارضایی

بسته به نوع و شرایط انجام آن زیان ها متفاوت است. معمولا خودارضایی با هرزه نگاری(پورنوگرافی) باعث از بین رفتن خلاقیت جنسی فرد شده و توان انجام رابطه جنسی دلچسب را از فرد می گیرد. همچنین در هنگام حضور شریک در دسترس و ارتباط جنسی منظم، خودارضایی می تواند باعث نگرانی و ناراحتی شریک جنسی شود و به صورت غیر مستقیم رابطه جنسی را مختل کند.
همچنین دفعات بالای خودارضایی در طی روز و عدم استفاده از ژل های مرطوب کننده می تواند موجب شود تا افراد دچار سوزش نواحی تناسلی شوند و ارتباط جنسی برای آن ها را محدود می کند. اما برخلاف باور عامه تاکنون گزارشی مبنی بر تاثیر خودارضایی بر چشم ها و یا حافظه دیده نشده و به نظر نمی رسد انجام خودارضایی باعث بروز مشکل در موارد ذکر شده، شود. نکته حائز اهمیت دربارهخودارضایی، احساس گناهی است که افراد پس از انجام آن احساس می کنند.

 

دلایل احساس گناه بعد از خود ارضایی

۱.بافت و نگرش مذهبی
بسته به نوع بافتی که در آن پرورش یافته اید بعد از انجام خودارضایی ممکن است دچار عذاب وجدان شوید. افرادی که مذهبی هستند به دلیل این که این عمل را گناه و ممنوع می دانند معمولا بعد از انجام آن دچار عذاب وجدان می شوند.
۲.نگرش اخلاقی
اما حتی اگر فردی مقید به مذهب هم نباشید این واقعیت که شما ممکن است خودارضایی را عملی بد بپندارید باعث می شود تا پس از انجام آن احساس گناه کنید. در واقع نگرش ها و تفکرات ما باعث هدایت احساسات ما شده و می توانند آن ها را جهت دهند.
۳.خودکارآمدی
به علاوه این فکر که شما نمی توانید شریک جنسی مناسبی را برای برطرف کردن نیاز جنسیتان پیدا کنید، خود احساس بی کفایتی را منجر می شود و بعد از انجام آن خشمی معطوف به خود را حس می کنید.
۴.مواد شیمیایی
همچنین با ارضا شدن جسمانی تعداد زیادی از مواد شیمیایی و انتقال دهنده های عصبی به یکباره در بدن شما آزاد می شود که موجب لذت می شود، اما مغز شما نمی تواند آن ها را با شرایط شما تطبیق دهد در نتیجه این خود باعث یک احساس بد در افراد می شود که معمولا پس از برطرف شدن آن ها از بدن این حس نیز به خودی خود ناپدید می شود.

آیا خودارضایی باعث افسردگی می شود؟

پاسخ به این سوال اساسا مشکل است. ما نمی توانیم بدانیم که خود ارضایی موجب افسردگی می شود یا افراد افسرده بیشتر رو به خودارضایی می آورند. آنچه که مشخص است خودارضایی که به دلیل خودکارآمدی پایین اتفاق می افتد و فرد احساس می کند نمی تواند شریک جنسی مناسبی برای خود پیدا کند.

چطور خود ارضایی را متوقف کنیم؟
آموزش توقف خود ارضایی به صورت ناگهانی رخ نمی دهد و نیازمند طی یک روند است. ممکن است ماه ها، یا سال ها برای جایگزینی یک رفتار طول بکشد، اما باید دانست این موضوع غیر ممکن نبوده و با تمرین قابل تحقق است. برای تغییر رفتار خودارضایی گام ها و استراتژی هایی را باید در پیش گرفت، که می توان از آن ها موارد زیر را نام برد:
_ مشاوره با یک متخصص یا رواندرمانی
_ با احساسات خود صادق باشید 
_ برای تحقق هدفتان به خود فرصت دهید
_ خود را سرگرم و مشغول کاری کنید
_ به سلامت و فعالیت جسمانی خود توجه کنید
_ با کمک متخصص زمان هایی که به خودارضایی می پردازید را بررسی کنید
_ زمان های تنهایی خود را محدود کنید
_ به سمت محتواهای هجو و هرزه نگاری نروید
_ برای خواب تنها با لباس زیر نخوابید و در صورت امکان لباس هایی بپوشید که اندام های شما را بپوشاند

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خود ارضایی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

منبع:همه چیز درباره خود ارضایی

  • ۹۷/۰۵/۲۳
  • هنر زندگی

همه چیز درباره خود ارضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی