هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

وسواس شست و شو به صورت رفتار یا فکری تکرار شونده است که فرد در کنترل آن ناتوان است و خودش هم رضایتی از آن ندارد. انجام ندادن رفتارهای وسواسی باعث اضطراب افراد دچار وسواس می شود و اما انجام دادن مداوم آن اضطراب فرد را کم نمی کند، بلکه تنها در مقطع زمانی کوتاه فرد را آرام می کند با این حال شدت رفتارهای شست و شو کم نمی شود و فرد همیشه یک نوع اجبار برای انجام آن ها در خود احساس می کند. این چرخه ها می تواند بسیار تکرار شوند و هر بار زمان زیادی را به خود اختصاص دهند، در این صورت فرد وسواسی نیز ممکن است خود متوجه این همه انرژی که صرف این کارها می کند نباشد. وسواس شست و شو جزء طبقه ی وسواس فکری عملی قرار می گیرد، در این مقاله اختصاصا درباره ی وسواس شست و شو توضیح داده می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس شست و شو می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

وسواس شست و شو 

وسواس شست و شو یکی از انواع وسواس فکری عملی است که از سایر وسواس ها از نظر شیوع جایگاه نخست را دارد. افراد با وسواس شست و شو همواره در حال تمیز کردن و شستن چیزی یا خودشان هستند. آن ها اغلب با موضوع وسواسشان درگیرند و ساعات زیادی را صرف آن می کنند.

ویژگی های وسواس شست و شو

در بین مراجعین بسیارند افرادی که درگیر وسواس شست و شو هستند. آن ها در طیف ها و طبقه های مختلف جامعه هستند. می دانیم که وسواس ها ریشه های ارثی و ژنتیکی دارند و معمولا در خانواده های افراد وسواسی یک یا چند نفر از بستگان آن ها با وسواس یا سایر اختلالات اضطرابیدست و پنجه نرم می کند.

رفتار وسواس شست و شو بیشتر به صورت نگرانی افراطی نسبت به آلودگی بدن و یا لباس ها بروز می کند. در ابتدا افراد وسواسی پس از دیدن و یا مواجهه فکری با عامل تحریک کننده به شستن روی می آورند. مثلا خانمی را فرض کنید که پرستار است و هربار دیدن خون، باعث می شود او احساس کند که آلوده شده است و مجبور است دست های خود را بشوید. اوایل بیماری خوب است! فرد پس از دیدن خون یک بار دست ها را شسته و احساس آرامش می کند اما رفته رفته کم شدن اضطراب فرد در گرو شستن بیشتر است و فرد برای رسیدن به آرامش باید بارها و بارها شستن را تکرار کند. تا جایی که احساس درماندگی می کند. ممکن است پوست دستان فرد از بین برود و یا در مسایل کاری و خانوادگی به مشکل بربخورد. در این حین حمام فرد نیز طولانی وطولانی تر می شود تا جایی که گاها نیاز دارد تا در یکروز ۱۲ ساعت را در حمام باشد.

پس از مدتی بر خلاف تصور عامه مردم افرادی که وسواس شست و شو دارند، به دلیل ناتوانی در انرژی گذاشتن برای شست و شو، مجبور می شوند تا دیر به دیر به حمام رفته گاها در طول هفته یک بار هم حمام نمی کنند. این وضعیت آن ها را کلافه تر از گذشته می کند. گاهی این نگرانی ها به قدری زیاد می شود که فرد را دچار اضطراب های ناتوان کننده می گرداند و تنها دیگر کثیفی نیست که فرد را آزار می دهد بلکه احساس دلشوره می تواند او را از شروع انجام کار باز بدارد.

درمان وسواس شست و شو

درمان وسواس شست و شو می تواند با استفاده از روش های درمانی زیر صورت گیرد :

درمان رفتاری

از درمان های رفتاری برای افراد مبتلا به وسواس شست و شو بالا بردن ظرفیت تحمل فرد و مواجه کردن افراد با فکر یا عمل وسواسی آن هاست. روان درمانگران رفتاری برای مثال در مورد وسواس شست و شو اقدام به قرار دادن بیمار در فضایی می کنند که برای آن ها تنش زا است. این محیط تنش زا در بیماران وسواسی باعث می شود تا آن ها در ابتدا استرس بیشتری را تحمل کنند، اما با کمک درمانگران می توانند به صورت پله پله این استرس را تحمل کرده و آمادگی بیشتری برای از بین رفتن بیماری پیدا می کنند.

درمان شناختی رفتاری

درمان های شناختی رفتاری علاوه بر استفاده از تکنیک های رفتاری بر روی افکار وسواسی افراد کار می کنند. هدف اصلی این درمان ها حمله کردن به افکاری است که به صورت ناخودآگاه به سمت فرد حمله می کنند. درمانگر شناختی رفتاری تمرین های فکری را به این صورت به مراجع می دهد که مراجع به افکاری که ناخوداگاه به فرد حمله می کند یک بار آگاهانه فکر کند. این آگاهانه فکر کردن باعث می شود تا فرد در طی یک برنامه زمانی بتواند افکارش را کنترل کند. در نتیجه دیگر فکر وسواسی به ذهن مراجع نمی آید و در نهایت مراجع مجبور نیست به خاطر افکارش،رفتار وسواسی انجام دهد.

درمان روانکاوی

در درمان روانکاوی، درمانگر بر روی ریشه افکار وسواسی کار می کند. او این افکار را بررسی کرده و با تحلیل کردن ریشه افکار برای مراجعه باعث می شود تا ساز و کار ذهنی مراجع قوی تر شده و در کنترل افکار و احساسات خود تواناتر شود.

درمان وسواس شست و شو با دارو

معمولا داروهایی که برای کنترل وسواس وجود دارند، در خانواده های داروهای مهارکننده های بازجذب سروتونین هستند، از خانواده داروهای ضد افسردگی. همزمان با این داروها روانپزشکان داروهای بنزودیازپینی را برای بالابردن توان فرد برای مقابله با اضطراب تجویز می کنند. بنزودیازپین ها خاصیت رخوت زا و خواب آور دارند و اثرات جانبی آن ها می تواند وابستگی به دارو باشد. معمولا دوره مصرف بنزودیازپین ها کوتاه بوده و پس از مدتی این دارو قطع می شود و تمرکز درمان دارویی بر مهار بازجذب سروتونین باقی خواهد ماند. به طور کلی اثرات جانبی داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین کمتر و قابل تحمل تر است.

بررسی یک مراجع وسواسی

نازنین یک خانم ۳۳ ساله است. او پرستار است و مبتلا به وسواس شست و شو است. او قبلا هر روز حمام می کرد و رفته رفته زمام حمام کردن او بیشتر شده تا جایی که هر نوبت حمام او حدود ۷۰ دقیقه طول می کشد. همچنین این خانم مجبور است تا هنگام دیدن بیماران دستان خود را مدام بشوید. این شست و شو دستان در روز به ۳۰ بار در ساعت می رسد.

مدل درمان شناختی رفتاری به این فرد کمک می کند تا اول افکار وسواسی را در ذهن خود خنثی کند، سپس بتواند با انجام تمریناتی که به توصیه درمانگر ارائه شده به هدف برسد. این امر با یک برنامه زمانی در درمان باعث می شود تا فرد بتواند کنترل وسواس را در دست بگیرد و بیماری را از میان بردارد. برای گرفتن مشاوره تلفنی هنر زندگی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس شست و شو می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

منبع:وسواس شست و شو | علائم، نحوه تشخیص و درمان وسواس شست و شو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی