هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

نشانه های افسردگی در کودکان با نشانه های افسردگی که در بزرگسالان می شناسیم تفاوت هایی دارد. معمولا فرد افسرده دستخوش تغییراتی در خلق می شود، نشانه ی اصلی این اختلال خلق غمگین بسیار شدید است. از دیگر علائم، کاهش لذت در تمام یا بیشتر فعالیت ها، خستگی مفرط، کاهش تمرکز، کاهش یا افزایش وزن می توان اشاره کرد. کودکان نیز هیجانات را تجربه می کنند، ولی دقیقا نمی توانند احساساتشان را بیان کنند، در نتیجه باعث منزوی و درون گرا شدن آن ها شده و می تواند مقدمه ای برای ایجاد اختلالات روانی در نوجوانی و بزرگسالی شوند. این عوامل باعث می شود تا تشخیص اختلال افسردگی در کودکان دشوار گردد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشانسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

افسردگی در کودکان

 

 

علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

همانطور که گفته شد تشخیص علائم افسردگی در کودکان سخت تر بوده و والدین و مسئولان تربیتی به راحتی متوجه نمی شوند، مخصوصا هر چه سن کودک کمتر باشد تشخیص مشکل تر می شود. کودکان افسردگی را به صورت:

چسبیدن به والدین و پرستاران

نرفتن به مدرسه و ترس های شدید

نشان می دهند، افسردگی در این سنین با دردهای جسمی مثل دل درد، سردرد نیز ارتباط دارد. با بالا رفتن سن کودک و رسیدن به نوجوانی افسردگی به صورت:

بدخلقی

شرکت نکردن در فعالیت های خانوادگی

کم وزنی یا چاقی

بی رمقی

احساس بی ارزشی

احساس گناهکار بودن

و فکر کردن به خودکشی بروز می کند.

 

راه های تشخیص افسردگی کودکان

برای تشخیص افسردگی کودکان تقریبا از همان معیارهایی بزرگسالان است. اما باید در نظر گرفت با بالا رفتن سن بعضی نشانه ها از بین می رود. درد های بدنی، زود خسمگین شدن، و انزوا از حمع ها در ککودکان بیشتر دیده می شود. اما آهسته فکر و حرکت کردن و خواب زیاد در کودکان افسرده بروز نکرده اما در نوجوانان مشاهده می شود.

 

علل افسردگی در کودکان

چند عامل می تواند در بروز این اختلال در کودکان تاثیر داشته باشد ، عوامل شخصیتی و مشکلات روانی موجود از قبل در کودک ( مثل؛ نداشتن اعتماد به نفس، کم رویی، وابستگی عاطفی)، استرس (وقایع مهم زندگی ومشکلات خانوادگی)، مشکل در سلامت فیزیکی، عملکرد تحصیلی ضعیف از جمله عواملی هستند که در بروز افسردگی ودکان دخالت دارند. افسردگی در کودکان کوچک تر با بدرفتاری های فیزیکی، سوء استفاده های جنسی، بی توجهی و غفلت والدین ارتباط دارد. از دیگر عوامل زمینه ای می توانه به طلاق پدر مادر، داشتن نامادر و یا ناپدری، مضطرب بودن مادر در دوران حاملگی و شیردهی و عوامل ژنتیکی اشاره کرد.

 

میزان شیوع افسردگی در کودکان

میزان شیوع افسردگی در کودکان در کودکان متفاوت است و بستگی به سن آن ها دراد. به طوری که در کودکان کوچک تر 2 تا 5 درصد و با افزایش سن میزان شیوع به 4 تا 8 درصد می رسد. علاوه بر سن تفاوت جنسیتی در بروز این اختلال وجود دارد. در دختران افسردگی به همراه مشکلات بی اشتهایی، احساس بی ارزشی و گناهکاری بیشتر می باشد. همچنین افسردگی کودکی با سایر اختلالات روانی همبستگی زیادی دارد. از جمله این اختلالات می توان به طیف اختلالات اضطرابی، و اختلال سوء مصرف مواد اشاره کرد. همراهی افلسردگی با دیگر اختلالات در نوجوانان می تواند عواقب منفی زیادی به جا بگذارد برای مثال؛ کاهش در عملکرد تحصیلی، افزایش کشمکش با والدین، و خطر اقدام به خود کشی از جمله این معضلات است.

 

درمان افسردگی در کودکان

درمان افسردگی در کودکان به دنبال تشخیص می آید پس ابتدا باید علت اصلی افسردگی کودک تشخیص داده شود از آنجا که از ابتدای این مقاله توضیح داده شد تشخیص کودکان افسرده کار آسانی نبوده پس بهتر است برای ان که بهتر بتوانید به فرزندانتان کمک برسانید در صورت دیدن علائم،کار تشخیص را به متخصص واگذار کنید. برای درمان، متخصصان از روش ها و دیدگاه های متفاوتی استفاده می شود، از جمله درمان ها می توان به دارو درمانی، بازی درمانی،روان درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد. درمان های دارویی به دلیل عوارض ثانویه ای که ایجاد می کنند درمان ترجیحی نمی باشند و برای درمان متخصصان ترجیح می دهند از درمان های غیر داروئی استفاده نمایند.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشانسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  


 

منبع:افسردگی در کودکان | علل، نشانه ها و نحوه درمان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی