هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مواد توهم زا دسته ای از مواد هستند که منجر به تحریف عمیق در ادراک واقعیت می شوند، روان پریشی زا نام دیگر آن ها است. از دیرباز این ماده را به دلیل حالات عجیب و فضایی که ایجاد می کند، مورد توجه قرار گرفته است. تا به حال وابستگی و علائم ترک در این مواد گزارش نشده است، اما از لحاظ روانی می تواند بر فرد اثراتی بگذارد که در دراز مدت عوارض آن بر خود و زندگی اش مشهود می شود. در ادامه به معرفی مواد توهم زا، عوارض و درمان اعتیاد به آن ها را بحث خواهیم کرد.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد توهم زا می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

انواع مواد توهم زا

از جمله مهمترین انواع مواد توهم زا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

گل یا ماریجوانا : گل از گیاهی به نام شاهدانه به دست می آید. در واقع از صمغ این گیاه حشیش، از برگ ها و ساقه خشک شده آن علف یا همان گراس و از گل آن ماریجوانا درست می شود. ماده شیمیایی اصلی در این گیاه که باعث تحریک مغزی شده و توهم زاست، THC می باشد. بیشتر مقدار THC در حشیش است. در اثر مصرف احساس سرخوشی و شنگولی به همراه افزایش میل جنسی، شهوت و آگاهی بیشتر از محرک های درونی و بیرونی ایجاد می شود. افراد آن را بیشتر به شکل سیگار در آورده و دود آن را به داخل ریه ها می کشند. لازم به ذکر است کانابیس ها نام دیگر مواد حاصل از گیاه شاهدانه است.

LSD : اسید لیسرجیک دی اتیلامید مختصرا ال اس دی بیشتر به صورت قرص و کپسول و گاهی مایع می باشد. افراد پس از مصرف، دستخوش تغییراتی شدیدی در احساسات و هیجانات خود می شوند. و ممکن است در یک عان چند احساس را تجربه کنند و یا با سرعت از یک هیجان به هیجان دیگر تغییر کنند. در صورت مصرف زیاد می تواند موجب هذیان و توهمات دیداری بشوند. درک زمان دستخوش تغییر شده و جابه جایی حسی پدیدار می شود، برای مثال رنگ قرمز را می شنوند. در اثر تجربه ی این تغییرات ادراکی و خلقی احتمال دارد فرد افکار و احساسات شدیدو وحشتناک ناامیدی، وحشتزدگی، ترس از دست دادن کنترل، به جنون کشیده شدن یا مردن را به همراه داشته باشد. طبق گزارشات این ماده وسوسه مصرف ایجاد نمی کند و افراد پس از تصمیم به ترک آن را کنار گذاشته و یا از مقدار آن کم می کنند. اما مقاومت در بدن فرد ایجاد می کند و برای رسیدن به حالت نشئگی باید میزان مصرف خود را بالا ببرد و این افزایش در مصرف می تواند خطرناک و مهلک باشد، به طوری که بر عملکرد بدن تاثیر گذاشته و باعث افزایش دمای بدن، فشار خون و ضربان قلب، عرق کردن، از دست دادن اشتها، خشکی دهان، بی خوابی و رعشه شود.

پیوت : یک نوع کاکتوس کوچکی است که ماده شیمیایی اصلی آن مسکالین می باشد. همچنین مسکالین به صورت مصنوعی نیز قابل فراوری است. مصرف کنندگان نوک کاکتوس را می جوند و یا آن را در آب قرار داده  و یا با جوشاندن کاکتوس آن را در چای می ریزند. اثرات تفریحی آن مشخص نیست، اما بر بدن بسیار شبیه به LSD عمل می کند. به طوری که باعث بالا رفتن دمای بدن، عرق ریختن، سرخ شدن چهره می شود.

سیلوسیبین : سیلوسین ماده ای است که در برخی قارچ ها یافت می شود. جهت مصرف، قارچ را دم می کنند یا با غذایی دیگر ترکیب می کنند. خوردن آن مانند LSD باعث می شود عملکرد خودمختار، بازتاب حرکتی، رفتار و ادراک در شخص تغییر کند. همچنین ممکن است توهمات و تغییر درک زمان و ناتوانی در تشخیص دادن خیال از واقعیت رخ دهد.

PCP : فن سایکلیدین یا اختصارا پی سی پی به عنوان داروی بی حسی به صورت تزریق داخل رگ تولید شد. اما امروزه مصرف پزشکی ندارد چرا که بیماران دچار بی قراری، هذیان، و تحریک پذیری می شدند. در بازار به صورت قرص، کپسول یا گرد سفید رنگ وجود دارد که به صورت دود کردن یا استنشاقی مصرف می نمایند. مصرف آن موجب می شود فرد احساس جدایی از محیط و جدا شدن از خویشتن را تجربه کند.

MDMA : اکستازی یا همان قرص X نام های دیگر این ماده توهم زا هستند. ماده ی شیمیایی موجود در آن شبیه به مسکالین و متامفتامین هست. در اثر مصرف، فرد احساس زیاد از انرژی، سرخوشی، صمیمیت هیجانی، تحریف در درک زمان، و تجربیات لامسه ای غیر عادی می شود. انتقال دهنده عصبی اصلی در این ماده سروتونین می باشد که با تاثیر بر سیستم پاداش مغز اثر می گذارد. بیشتر این ماده به صورت قرص و کپسول در اختیار جوانان قرار می گیرد.

 

عوارض اعتیاد به مواد توهم زا

بعد از مصرف به دلیل آثار ناشی از عوارض اعتیاد به مواد توهم زا، افراد ممکن است دست به انجام اعمالی بزنند. به دلیل ماهیتتوهم زا بودن و اختلال در ادراک این مواد کارهای خطرناکی مثل حمله به دیگران، اعمال پرخاشگرانه و گاهی نیز افتادن از بلندی و کشته شدن خود و دیگران گزارش شده است. غیر از این خطرات آسیب هایی که به خود می زنند قابل پیش بینی است؛ افزایش ضربان قلب، فشار خون، نارسایی کبد و کلیه، احساس سرما و عرق ریختن، تهوع، اخلال در حافظه، اختلالات خلقی، بروز علائم مشابه اسکیزوفرنی، کاهش وزن و افسردگی از این جمله موارد هستند.

فلش بک

همانطور که ذکر شد علائم اعتیاد به مواد توهم زا مانند دیگر مواد اعتیاد آور وابستگی ایجاد نمی کند، اما آثار زیان باری بر سلامت روان دارد که می تواند آنقدر مهلک باشند که قابل بازگشت نبوده و شخص بهبودی کامل نیابد و اما فلش بک که در اثر مصرف بیشتر مواد توهم زا ایجاد می شود حالتی است که مدت ها پس از مصرف ماده ایجاد می شود و دقیقا اثرات بعد از مصرف (توهمات) را برای شخص به صورت ناگهانی ایجاد می کند این حالات ممکن است بسیار کوتاه و یا بیشتر از چند دقیقه طول بکشد.

 

درمان و ترک اعتیاد به مواد توهم زا

جوانان باید از خطرات و عوارض مصرف این دارو آگاه باشند و خانواده ها با در نظر گرفتن این موارد می توانند جوانان خود را از گرفتار شدن به توهم زاها برحذر دارند. آموزش و کسب اطلاعات درباره درمان اعتیاد به مواد توهم زا از یک روانشناس و یا افراد صاحب صلاحیت می تواند در وقوع پیوستن این مهم تاثیر به سزایی داشته باشد. از آنجا که زیربنای اصلی استفاده از این مواد کنجکاوی و کسب هیجان است می توان با شناسایی علل و خواسته های افراد مصرف کننده به آن ها در ترک و پرهیز از این مواد کمک رساند. برای مشاوره ترک اعتیاد می توانید به هنر زندگی مراجعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد توهم زا می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  


 

منبع:انواع مواد توهم زا | عوارض، علائم و نحوه درمان اعتیاد به مواد توهم زا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی