هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

رضایت زناشویی چیست و چه اهمیتی در ارتباط زناشویی دارد؟ رضایت زناشویی یکی از عواملی است که می تواند مدل رابطه و میزان درگیری زوجین و نحوه حل درگیری ها را پیش بینی کند. تحقیقات بیانگر این مسئله هستند که زوج هایی که احساس رضایت از زندگی زناشویی خود دارند، در زندگی ثبات بیشتر داشته و برای حل کردن مشکلات و تعارض های آتی بیشتر از افرادی که رضایت آن ها پایین است پیش قدم می شوند. به طور کلی عوامل موثر بر رضایت زناشویی به عنوان یک فاکتور پیش بین در مطالعات روانشناسی به کار برده می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رضایت زناشویی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

عوامل تغییر دهنده رضایت زناشویی

به صورت کلی سه عامل وجود دارد که نوع نگرش به رابطه و رضایت زناشویی را در افراد کنترل می کند. از این سه عامل یکی مربوط به فرد، دیگری مربوط به محیط و عامل سوم مدیریت ارتباطی فرد است.

۱.عوامل فردی: عوامل فردی مجموعه ای از رفتارها و ویژگی هایی را در بر می گیرد که به خود فرد و نوع نگرش او بستگی دارد. در این دسته شریک فرد به اندازه خود فرد اهمیت ندارد بلکه پویش های روانی و نحوه تفکر و رفتارهای فرد بیشترین اهمیت را داراست. از عوامل موثر در این زمینه می تواند به پاتولوژی و شخصیت فرد، باورهای مذهبی و اجتماعی فرد، سلامت روان فرد، سلامت جسمانی فرد، سن و تحصیلات فرد، جنسیت افراد و در نهایت فرایندهای شناختی آن ها موجب می شود تا برایندی از عوامل فردی شخصیت ما را نشان دهند.

۲. عوامل محیطی: علاوه بر شخص محیط و نوع فرهنگ غالب خود نیز تاثیری زیاد بر افراد می گذارد. عوامل محیطی مثل میزان درآمد و توان اقتصادی، فرزندان و جامعه و فرهنگ حاکم بر جامعه هر کدام می توانند بر رضایت زناشویی اثر داشته باشند. همچنین خود فرهنگ جامعه می تواند فاکتوری دیگر به نام حمایت اجتماعی را ایجاد کند که این حمایت اجتماعی خود می تواند در جهت حل تعارضات و یا ایجاد تعارض عمل کند.

۳. عوامل ارتباطی: عوامل ارتباطی مجموعه ای را شامل می شوند که در این مجموعه مدیریت و مهارت های ارتباطی موضوع می شوند. عوامل ارتباطی معمولا با آموزش و یادگیری می تواند بهتر شود و بالاتر رفتن ابزارهای ارتباطی می تواند در نهایت عوامل محیطی را نیز بیشتر کنترل کرده و بر آن ها سیطره داشته باشد.

در ادامه مطلب سعی می کنیم تا فاکتورهای هر عامل را بیشتر توضیح داده و نحوه تغییر آن ها را بررسی کنیم.

 

عوامل فردی

۱. ویژگی های شخصیتی: ویژگی های شخصیتی طیفی از ویژگی ها هستند که می توانند باعث سازگاری و ناسازگاری افراد شوند. این ویژگی ها معمولا برایندی از تربیت و ساختار زیستی افراد هستند. این ویژگی ها در صورت ناسازگار بودن در جلسات روان درمانی می تواند تغییر یافته و صفات سازگار جایگزین آن ها شود. در نهایت وقتی شخصیت و چهارچوب فرد تغییر می کند دلایلی که به آن دلیل به درمانگر مراجعه می کند به خودی خود از بین می رود.
۲.ویژگی های جسمانی: ویژگی های جسمانی یکی دیگر از مسایلی است که افراد را درگیر خود می کند. ممکن است فردی معلولیتی داشته باشد و به دلیل معلولیت خود نتواند حداقل اعتماد به نفس کافی را داشته باشد،( اگر در نظر بگیریم که معلولیت در مورد فرد باعث از بین رفتن کارایی نمی شود.) این تعارض به وجود آمده در فرد می تواند سازگاری فرد را تحت تاثیر قرار دهد و در ادامه امر موجب می شود تا کارکرد فرد پایین بیاید.
همچنین افرادی که مشکلات و آسیب های مغزی مثل کژکاری های مغزی دارند نیز می توانند با درمان های روانی و نوروفیدبک و سایردرمان های جدید تر مسایل و مشکلات خود را به حداقل برسانند.
۳. سلامت روان: سلامت روان را می توانیم اصلی ترین عامل در رضایت زناشویی بعد از مهارت های حل  تعارض در نظر گرفت. افرادی که سلامت روان بالاتری دارند به طور کلی اضطراب بیمارگونه را کمتر تجربه می کنند و ارتباط صمیمی تر و سالم تری نسبت به دیگران دارند.

 

عوامل محیطی  

۱. فرهنگ و محیط: فرهنگ و محیط هرکدام به شکلی می تواند روی رضایت زناشویی تاثیر گذار باشد. فرهنگ می تواند فاکتوری به نام حمایت اجتماعی را ایجاد کند. حمایت اجتماعی بر خلاف تصور ما همیشهخوب نیست و می تواند مخرب باشد. درواقع وجود صفات مربوط به فرهنگ به مجریان ان بستگی دارد. می توان حمایت اجتماعی را به صورت دخالت و یا به صورت حمایت بی توقع باشد. اما معمولا صفر و صد نیست و بیشتر به صورت یک برایند از این دو شکل است.

۲. وضعیت اقتصادی: وضعیت اقتصادی بدون شک نمی تواند به تنهایی عامل بالا رفتن رضایت زناشویی شود اما درصورت نامساعد بودن وضعیت اقتصادی، زوجین می توانند سطوح پایین تر رضایت زناشویی را تجربه کنند. درواقع تاثیر وضعیت اقتصادی بیشتر بر نارضایتی زناشویی است. معمولا تعارضات زناشویی در زمانی که اوضاع اقتصادی نامساعد هستند نیاز بیشتری به حمایت اجتماعی پیدا می کنند.

۳. فرزندان: با توجه به جامعه و چالش های کودکان و نوجوانان، خانواده ها نیازمند صرف انرژی زیاد برای مدیریت زندگی نوجوانان و جوانان هستند. با توجه به موقعیت و شرایط نوجوانان و جوانان و پیشرفت روزانه تکنولوژی، خانواده ها نیاز به اقتدار و توان حل کردن چالش های جدید را دارند. این امر نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد بوده و آن ها ممکن است به دلیل صرف این انرژی، نتوانند برای زندگی زناشویی خود وقت گذاشته و این امر می تواند در نهایت نیز رضایت آن ها را پایین آورد.

 

عوامل ارتباطی

 روش های حل تعارض: روش های حل تعارض شاید مهم ترین فاکتور برای رضایت زناشویی باشد. در ابتدای زندگی زناشویی معمولا رویکرد افراد تحمل مشکلات و سختی هست اما با دست نزدن به مشکلات و تلاش نکردن برای حل آن ها معمولا توان افراد تحلیل می رود و کارایی قبل را ندارد. افراد معمولا به دو صورت کلی نسبت به مشکلات واکنش نشان می دهند، یا هیجانی و یا مسئله مدار. معمولا مردان بر روی مسئله تمرکز می کنند و زنان بر روی شرایط هیجانی تعارض ها. لازم است بدانیم هیچکدام از این دو راه نه خوب و نه بد هستند بلکه افراد برای بالابردن سلامت روان و شرایط بهتر زندگی باید از هردوی این روش ها استفاده کنند.

روش های هیجان مدار: در روش های هیجان مدار افراد با تمرکز کردن بر روی نوع هیجان مسئله و برون ریزی و درگیری با آن هیجانات سعی می کنند تا بار هیجانی و شرایط ذهنی حاصل از مشکل را مدیریت کنند. اما معمولا مشکل این روش این است که افراد دست به مسئله نزده و نمی توانند روی مشکل متمرکز شوند. اما معمولا این افراد هیجان های خود را کمتر سرکوب می کنند و سلامت روانی بالاتری دارند.
روش های مسئله مدار: در این روش ها افراد بر روی خود موضوع متمرکز می شوند و تمام انرژی خود را برای حل مسئله به کار می بندند. این افراد شاید در ظاهر امر به حل کردن مسئله نزدیک تر باشند اما در صورت نادیده گرفتن هیجانات معمولا مضطرب یا افسرده می شوند و کارایی آن ها خیلی زود پایین می آید.

مهارت های ارتباطی: علاوه بر تمام مسایل مذکور، افراد نیازمندند تا تفاوت های همدیگر را درک کرده و نسبت به اتفاقات روزمره در زندگی خود آگاه باشند. تا زمان بروز مشکل معمولا زوجین توقعات همدیگر را نمی دانند اما پس از برخورد به مشکلات متوجه می شوند که نیازهای همدیگر را نشناخته و درواقع تلاشی برای جست و جوی هم نکرده اند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رضایت زناشویی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  


 

منبع:رضایت زناشویی | عوامل موثر بر رضایت زناشویی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی