هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


آیا تا به حال با اصطلاح الکتروشوک درمانی مواجه شده اید؟ حتما با اصطلاح شوک دادن در درمان بیماری های روانی مواجه شده اید و چه بسا در فیلم های سینمایی دیده باشید که در بیمارستان های اعصاب و روان و برای بیماران بد حال از شوک الکترونیکی استفاده می کنند. معمولا برای بینندگان چنین صحنه ای رعب آور و وحشتناک است و شاید فکر کنید این عمل نوعی از تنبیه یا قساوت قلب در مورد بیماران اعصاب و روان به کار می رود. در این مقاله درباره کاربرد الکتروشوک درمانی و تاثیر و روش اجرای آن صحبت خواهیم کرد. برای اطلاع از سایر مقالات در زمینه روان درمانی و درمان های شناختی رفتاری به سایت مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی مراجعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب درمان مناسب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید.

 


الکتروشوک درمانی چیست؟

الکتروشوک درمانی یا درمان با تشنج برقی نوعی درمان روانپزشکی می باشد که برای رفع و بهبود اختلالات روانی به کار می رود. الکتروشوک درمانی، درمانی است که معمولا به عنوان آخرین راه حل برای اختلالات افسردگی اساسی (عمده)، افسردگی دو قطبی یا کاتاتونیا به کار می رود و در پروسه ای که از بیمار برای آن رضایت گرفته می شود ، انجام می شود.

 

کاربرد الکترو شوک درمانی

  • بیماری افسردگی اساسی: الکتروشوک درمانی برای حدود 50% بیماران دچار افسردگی اساسی که نسبت به درمان مقاوم بوده اند، بهبودی در پی دارد. الکتروشوک درمانی برای بیمارانی به کار می رود که درمان های دیگر روی آن ها جواب نداده است یا در وضعیت اورژانسی هستند. برای مثال برای بیمارانی که احتمال خودکشی بالایی دارند.
  • کاتاتونیا: کاتاتونیا به وضعیتی اطلاق می شود که بیمار دچار نوعی اختلال در وضعیت روانی-حرکتی خود شده است، که معمولا تظاهرش با حالت بهت زدگی می باشد. الکتروشوک درمانی عموما درمان دوم در بیماران کاتاتونیک است . بدین صورت که اگر بیمار نسبت به درمان های دارویی مقاوت داشت از آن استفاده می شود.
  • افسردگی دو قطبی: بیماران دچار اختلال دو قطبی که نسبت به انواع دیگر درمان مقاوم بوده اند از مزایای الکتروشوک درمانی می توانند بهره مند شوند.
  • اسکیزوفرنیا: الکتروشوک درمانی ندرتا در اسکیزوفرنیا به کار برده می شود ولی گاهی اوقات بنابر صلاح دید تیم پزشکی و روانپزشک می توان از آن بهره برد.

 

اثرات الکتروشوک درمانی

در واقع اثرات مخرب واقعی و طولانی مدتی برای الکتروشوک درمانی ذکر نشده است و نمی توان آثار جانبی مضری را به آن نسبت داد. برخی اثرات کوتاه مدت بعد از الکتروشوک درمانی ممکن ایت به وجود بیاید؛ از قبیل فراموشی گذرا و کمی گم گشتگی.

الکترو شوک درمانی برای بیماران مبتلا به اختلالات نورولوژیک از قبیل صرع باید با احتیاط صورت گیرد و جوانب مختلف آن در نظر گرفته شود، چرا که الکتروشوک درمانی باعث ایجاد تحریکات خاصی در مغز می شود که می تواند حملات صرعی را تقلید و تشدید کند.

بسیاری از محققان و دانشمندان عقیده دارند که الکتروشوک درمانی هیچ خطری برای ساختار مغز و ایجاد آسیب مغزی ندارد و بسیاری از انجمن های علمی مانند انجمن روانپزشکی آمریکا، آن را به عنوان یک درمان بی خطر تایید کرده اند.

 

روش اجرا الکتروشوک درمانی

بسته به نوع اختلال و میزان شوک مورد نیاز، تعدادی الکترود در قسمت های مختلف سر کار گذاشته می شوند . بیمار در وضعیت بیهوش قرار دارد و با استفاده از داروهای مناسب در حالت آرامش قرار می گیرد. بسته به نظر پزشک مصرف داروهای روانپزشکی بیمار در طی دوره یالکتروشوک درمانی کنترل شده می باشد. جریان الکتریکی خفیفی از طریق این الکترود ها به مدت یک دهم ثانیه تا یک ثانیه وارد مغز می شود. وضعیت فشار خون، فعالیت الکتریکی سطح مغز و سطح اکسیژن خون در طی وارد شدن جریان به مغز به دقت بررسی و مانیتور می شود.

شوک های درمانی معمولا 3بار در هفته به مدت 2 هفته اعمال می شود تا نتیجه ی دلخواه حاصل شود.

 

صحبت آخر در مورد الکتروشوک درمانی

می بینیم که درمان با الکتروشوک یا اصطلاحا شوک درمانی بسیار متفاوت از آنچه افسانه ها و فیلم ها و سریال ها بیان می کنند، به کار برده می شود. در واقع نوعی درمان خط دوم برای برخی از بیماری های روانی است که در شرایط بسیار کنترل شده و تحت نظارت شدید به کار برده می شود و اصولا متخصصین برای به کار بردنش حساسیت های زیادی دارند و تا وقتی که نیاز به آن نباشد، از آن استفاده  نمی کنند. عوارض جانبی آن هم با این که همیشه مورد جدال بوده و برخی شدیدا مخالف کاربردش هستند. با این حال طی تحقیقات علمی به اثبات نرسیده و درمانگران همچنان طی تقریبا 80سال گذشته از آن بهره می برند و برای بیماری های محدودی آن را استفاده می کنند. افسردگی از جمله بیماری هایی بوده ک برای درمان آن روش های متفاوتی ارائه شده است برای اطلاع از روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب درمان مناسب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  

منبع: الکتروشوک درمانی (ECT)

 

  • ۹۷/۰۶/۱۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی