هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...


اختلالات تجزیه ای به اختلالاتی اشاره دارد که ویژگی مشترک در آنها از دست دادنِ دوره ایِ هویت فردی است، در این اختلال فرد تمام آگاهی و هوشیاری خود را نسبت به واقعیتِ خود، عاطفه، حافظه و یا کارکردهای حسی-حرکتی اش از دست می دهد. همچنین ممکن است فرد درک واقعیت جهان بیرون از خودش را هم از دست بدهد برای مثال درک درستی از افراد یا اشیای محیطش نداشته باشد، آنها را رویاگونه یا مه گرفته درک کند. این افراد درباره ی خودشان و هویتشان ممکن است دچار فراموشی نیز بشوند. گاهی این اختلال شباهت بهاسکیزوفرنی پیدا می کند، برای تشخیص و درمان می توانید با مشاوران هنر زندگی تماس برقرار نمایید.


 

برای مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات تجزیه ای می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره  9099075228 تماس بگیرید. 

 


انواع اختلالات تجزیه ای

انواع اختلالات تجزیه ای شامل موارد زیر می باشد :

1- اختلال هویت تجزیه ای /چند شخصیتی

2- فراموشی تجزیه ای

3- اختلال گسست از خویشتن/گسست از واقعیت

اختلال هویت تجزیه ای

در اختلال هویت تجزیه ای، فرد یک یا چند حالت شخصیتی متفاوت از یکدیگر دارد و در دوره های مختلف یکی از شخصیت ها و هویت ها بر بقیه هویت هایش غالب می شود. هنگامی که فرد وارد شخصیت مقابل می شود عاطفه، خلق و تمام خصوصیات و ویژگی هایی که با آن خود را می شناسد و یا دیگران او را می شناسند، تغییر می کند. همچنین در به خاطر آوردن برخی از اتفاقات روزانه و یا حتی اطلاعات مهم شخصی ِخود ناتوان می شود. این ویژگی با فراموشکاری عادی متفاوت است. فراموشکاری در این افراد به ویژه در مورد خاطراتِ دور آنها اتفاق می افتد مثل دوران کودکی یا نوجوانی. همچنین حافظه ی آنها در زمان حال حاضر هم دچار فراموشکاری می شود، در نتیجه باعث مشکلاتی جدی در انجام امور روزانه همچون وظایف شغلی، رانندگی و غیره می شوند. این افراد سفرهای تجزیه ای را به کرات تجربه می کنند. به این صورت که ناگهان خود را در مکان دیگری می یابند و به خاطر نمی آورند چه زمانی و چگونه به آنجا رفته اند.

فراموشی تجزیه ای

در اختلال فراموشی تجزیه ای فرد به صورت ناخودآگاه دسته ای از افراد یا وقایع زندگی اش را که احتمالا منبع آسیب و استرس در زندگی گذشته یا زمان حال بوده است، از یاد می برد. این وقایع به درستی در حافظه او ذخیره شده اند اما به دلیل بار آسیب زایی شدیدی که برای فرد دارد آن ها را به خاطر نمی آورد. فراموشی تجزیه ای شامل چند دسته است: فراموشی موضعی، فراموشی گزینشی، فراموشی فراگیر، فراموشی نظام یافته و فراموشی پیوسته. 
-فراموشی موضعی: در فراموشی موضعی، فرد یک دوره وسیع که حول و حوش واقعه آسیب زا بوده را بخاطر نمی آورد.
- فراموشی گزینشی: در فراموشی گزینشی فرد بخشی از حادثه را بخاطر می آورد اما قسمت دیگرش را فراموش کرده است.
-فراموشی فراگیر: فراموشی فراگیر بسیار نادر است و به اینصورت است که فرد به صورت کامل تاریخچه زندگی گذشته خود را فراموش کرده و حتی ممکن است دانش خود در مورد جهان بیرونی را به صورت کامل از دست داده باشد. 
- فراموشی نظام یافته: در فراموشی نظام یافته، فرد حافظه خود را در مورد مقوله ای بخصوصی از دست می دهد. مثلا همه اطلاعات خود را درباره پدر خود یا خانواده اش را از دست می دهد. 
- فراموشی پیوسته: فراموشی پیوسته، فراموش کردن هر واقعه جدیدی به محض وقوع آن است.
ممکن است بیماری هایی مثل آلزایمر، دمانس ... که تحت عنوان اختلالات عصبی شناختی هستند نیز با این نشانه ها اشتباه گرفته شوند.

اختلال گسست از خویشتن/گسست از واقعیت

گسست به معنای چند پاره شدن ، دور شدن و فاصله گرفتن است.

در گسست از خویشتن فرد نسبت به "خود"، احساس غیر واقعی بودن، از خود جدا بودن یا از بیرون نظاره گر خود بودن را دارد. او نسبت به افکار، احساس، حواس خود و اعمالش حس گسست و جدا شدن، دارد.

فرد مبتلا به اختلال گسست از واقعیت، احساس غیر واقعی بودن جهانِ خارج یا گسستگی از آن را داراست. به طوری که انگار اطرافیان یا اشیا محیط رویاگونه و مه گرفته اند.

در مورد اختلالات تجزیه ای باید توجه داشت که این نشانه به دلیل مصرف ماده و داروی دیگری در فرد ایجاد نشده باشد. برای اطلاع از انواع مواد اعتیاد آور و عوارض آن ها کلیک کنید.

افراد مبتلا به این اختلال به دلیل فراموشکاری های متعدد و مشکلاتی که در ادراک خود و جهان بیرون دارند، در حوزه های مختلفی در زندگی افت شدیدی خواهند داشت. گاهی بعد از اینکه فرد موضوعات مختلفی را فراموش کرده بود، آنها را بخاطر می آورد . این بخاطر آوردن می تواند شدیدا موجب ناراحتی فرد شده تا جایی که دست به خودکشی بزند و یا ممکن است علائم استرس پس از سانحه را بروز دهد.

درمان اختلالات تجزیه ای

برای درمان اختلالات تجزیه ای از دارو درمانی و روان درمانی با رویکردهای مختلف استفاده می شود. معمولا خط مقدم درمان اختلالات تجزیه ای، دارودرمانی است. به دلیل ادراک تحریف شده ای که این افراد از خود و جهان بیرونی بیرون دارند، ابتدا به درمان دارویی نیاز دارند. پس از آن می توان به درمان با رویکردهای روانپویشی و شناختی-رفتاری پرداخت.

 

برای مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات تجزیه ای می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره  9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  

منبع: انواع اختلالات تجزیه ای | انواع و نحوه درمان

 

 

  • ۹۷/۰۶/۱۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی