هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

جنون آتش افروزی

جنون آتش افروزی اختلال روانی نادری است که در ساده ترین تعریف عبارت است از علاقه به آتش و وسایل مرتبط با آن و روشن کردن عمدی و مکرر آتش در موقعیت های مختلف و خطرناک. لازم است بین جنون آتش افروزی و سایر اختلالات از جمله اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلالات خلقی، اختلال سلوک در نوجوانان، و بیماری های دارای علت پزشکی تمایز قائل شد. همچنین اختلال جنون آنش افروزیبا آتش بازی معمول متفاوت است چرا که در جنون آتش افروزی نیت مشخصی مگر خود آتش افروزی وجود ندارد. با آموزش های لازم به فرد مبتلا و خانواده می توان این رفتار را کنترل و پیشگیری کرد. ضروری است بلافاصله بعد از تشخیص جنون آتش افروزی در یک فرد، درمان، مشاوره و آموزش آغاز شود چرا که هر بار تکرار این رفتار می تواند به شکلی جبران ناپذیر بر فرد و اطرافیان اثر بگذارد. برای دریافتمشاوره روانشناسی از مشاوران مرکز هنر زندگی کلیک کنید.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال جنون آتش افروزی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


تفاوت آتش بازی و جنون آتش افروزی

رفتارهایی مانند علاقه به آتش، علاقه به وسایل مرتبط با آتشو روشن کردن عمدی و دفعات زیاد آتش در بزرگسالان به طوری موقعیت خطرناک باشد و یا باعث آسیب به کسی شود را می توان جنون آتش افروزی نامید. اما درمورد نوجوانان و کودکان باید با احتیاط بیشتری از این واژه استفاده کرد. بخشی از افراد در این سن بر اثر ابتلا به اختلال سلوک، چنین رفتارهایی را از خود بروز می دهند. همچنین گاهی یک آتش بازی ساده و یا یک آزمایش علمی خارج از کنترل و یا عدم آگاهی به خطرات آتش بازی به دلیل سن پایین کودک ممکن است با این اختلال اشتباه گرفته شود. پس برای تشخیص و ارزیابی بهتر است قبل از آن که خود نتیجه گیری کنید با دریافت مشاوره کودک و نوجوان از این موضوع اطمینان حاصل نمایید.

 



نشانه های تشخیص جنون آتش افروزی

پیش از مرور نشانه های فرد مبتلا به جنون آتش افروزی لازم است متذکر شویم که تشخیص این اختلال را به متخصصین بسپارید و از برچسب زدن به خود یا اطرافیان بپرهیزید.نشانه ها عبارتند از:

  • خلق افسرده، افکار خودکشی، مشکل در روابط
  • تکرار رفتار بیش از یک بار
  • علاقه و شیفتگی نسبت به آتش و وسایل مربوط به آن
  • احساس تنش در فرد قبل از شروع رفتار آتش افروزی
  • احساس رضایت و لذت فرد از روشن کردن یا مشاهده آتش
  • نبود انگیزه دیگری مثل سنت ملی یا مذهبی، خشم، انتقام، و آسیب

بیماری دیگری مثل اعتیاد به مواد مخدر، عقب ماندگی ذهنی، و آسیب مغزی باعث این رفتار نباشد. اختلال سلوک، شخصیت ضد اجتماعی، و دوقطبی باید از اختلال آتش افروزی تفکیک شود.

 

علل اختلال آتش افروزی

فرد مبتلا به اختلال آتش افروزی، این رفتار را به قصد خرابکاری یا کسب منفعتی انجام نمی دهد بلکه آتش را برای آتش روشن می کند به طوری که از آن لذت می برد و باعث ارضای او می شود. فرد ممکن است هیچ گونه توجهی به خسارات ناشی از عمل خود نداشته باشد و اهمیتی به پیامد آن ندهد.

جنون آتش افروزی ممکن است در واکنش به بحران های گذشته از جمله طلاق والدین، تجاوز، و یا مرگ عزیز به وجود آید.

همچنین ممکن است در مراسمی نظیر چهارشنبه سوری رفتار فرد بهنجار شناخته شده و از سوی دیگران نیز تشویق شود. در این موارد اگر ویژگی های جنون آتش افروزی همانطور که در این مقاله آمده، مشهود بود می توان فرد را مبتلا به اختلال آتش افروزی در نظر گرفت در غیر این صورت شخص تنها سنت های قدیمی را اجرا می کند.

آتش افروزی می تواند رفتاری در جهت جلب توجه والدین و یا صاحبان قدرت انجام شود. جالب توجه است که در بسیاری موارد فرد مبتلا بهجنون آتش افروزی نفرت عمیقی نسبت به ارباب قدرت احساس می کند.

جنون آتش افروزی ممکن است با مشاهده رفتار پرخطر والدین در مواجهه با آتش و یا نظارت ضعیف بر رفتار کودک شعله ور شود.

 

درمان اختلال آتش افروزی

با توجه به مخاطرات جنون آتش افروزی برای فرد مبتلا و اطرافیان، از جمله آسیب جدی جانی و مالی و حتی مرگ، شروع درمان بلافاصله بعد از تشخیص ضروری است. یکی از مؤثرترین روش های درمانی جنون آتش افروزی درمان شناختی - رفتاری است، لازم است همراه با جلوگیری از عود رفتار انجام پذیرد. ماهیت عودکننده بیماری باعث می شود فرد حتی در طول درمان رفتار آتش افروزی را از خود نشان دهد که با کنترل شدید فرد قابل پیشگیری است.

آموزش مهارت های حل مسأله، مدیریت خشم، و مهارت های ارتباطی به فرد مبتلا به جنون آتش افروزی می تواند در کاهش تکرار نشانه مؤثر واقع شود.

جنون آتش افروزی هر چند در کودکی آغاز می شود اما با افزایش سن بیمار و در بزرگسالی ادامه پیدا می کند و نمی توان به تنبیه یا گذر زمان به عنوان راه حل نگریست.

برای افراد بزرگسال با توجه به عدم آگاهی فرد به شرایط خود، درمان دارویی در کنار روان درمانی می تواند روند درمان را ارتقا بخشد و معمولا  همراه با هم تجویز می شوند.

علاوه بر فرد مبتلا، بهتر است خانواده و اطرافیان تحت نظر متخصص، دوره های مشاوره خانوادگی را گذرانده و آموزش های لازم را جهت یادگیری رفتار مناسب با بیمار و همچنین فراهم آوردن محیط امن برای دور نگه داشتن فرد از عود رفتار دریافت کنند. می توانید برای اطلاع بیشتر از نقش خانواده کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال جنون آتش افروزی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  

منبع:جنون آتش افروزی

  • ۹۷/۰۶/۱۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی