هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

نقش خانواده در ازدواج چقدر است؟ آیا خانواده این حق را دارد برای فرزندشان انتخاب کند که با چه کسی ازدواج نمایند؟ خانواده اولین پایگاه اجتماعی کودکان است. کودکان در خانواده ارتباطات اجتماعی و قواعد زندگی کردن را می آموزند. آن ها برای ازدواج کردن نیاز به یافتن شریکی دارند تا از نظر فرهنگی و اخلاقی بتوانند با آن ها کنار بیاید. معمولا حساسیت خانواده ها در انتخاب شریک عاطفی به دلیل کم کردن تعارضات آتی و به حداقل رساندن آن هاست. همچنین پس از ازدواج به دلیل ادامه پیدا کردن ارتباطات کودکان با خانواده ها و گسترش خانواده، یکی از فاکتورهای مهم برای خانواده ها نزدیکی فرهنگی و سلامت روانی شریک آینده برای فرزندانشان است. در این مقاله درباره نقش خانواده در ازدواج از دوران کودکی بحث خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید. 

 


کودکی و نوجوانی

پس از به دنیا آمدن فرزندان، پدر و مادر مستقیما برای تربیت کودک دست به کار می شوند. آن ها با انتخاب محیط هایی که مورد تایید خودشان است، از جمله دوستان و خانواده های دوستان کودک، مدرسه، فعالیت های فرهنگی و ... سعی می کنند تا کودک را نزدیک به مدلی که مورد تایید خودشان باشد تربیت کنند. آن ها در نهایت در نوجوانی با هدایت فرزندشان برای شغل یا تحصیلات عمل تقریبا نهایی را انجام می دهند.

جوانی و ازدواج

زمانی که فرزند تصمیم به ازدواج گرفت، خانواده سعی می کند تا معیارهای خود را به طرق مختلف وارد انتخاب های فرزندانشان کنند. خانواده ها بر اساس سبک های فرزندپروری خودشان اقدام به هدایت می کنند. سبک های فرزندپروری به شرح زیر هستند.

۱.سبک مقتدر: خانواده هایی با این سبک موفق ترین فرزندان را پروش می دهند. آن ها به کودکان انتخاب کردن و مسئولیت پذیری را می آموزند و به آن ها ابزار انتخاب کردن را می آموزند. این خانواده ها کودکان را آماده زندگی و چالش های پیش رو می کنند. کودکان این خانواده ها سازگار و کم تر مضطرب هستند.

۲. سبک مستبدانه: سبک مستبدانه روشی است که در آن پدر و مادر با کنترل و تصمیم گیری برای فرزندان خود سعی می کنند تا فرزندان را به شکل دلخواه خود کنترل کنند. این کنترل کردن باعث می شود تا فرزندان آن ها مضطرب و خشک باشند. درست است که آن ها پیرو قوانین خانواده خود بار می آیند اما معمولا وابسته بوده و در حل مشکلات خود ناتوانند. آن ها نیازمند کمک گرفتن روزانه برای حل مشکلات خود هستند.

۳. سبک سهل گیرانه: والدین سهل گیر بسیار پذیرنده هستند و همواره فرزندان خودشان را تایید می کنند. آن ها هموراه به فرزند خود این باور را تزریق می کند که آن ها نیاز به تلاش ندارند و همواره از دیگران برتر هستند. این کودکان معمولا نازپرورده هستند و نمی توانند در زمان چالش های مختلف آن را مدیریت کنند. این کودکان معمولا پس از شکستشان دیگران را به شدت مقصر می دانند.

۴. سبک بی اعتنا: این سبک فرزندپروری آسیب زننده ترین نوع والدگری است. این خانواده ها کمترین حد پذیرش را دارند. والدین این خانواده ها از نطر عاطفی ارتباط بسیار کم و سردی را با فرزندان دارند. والدین این خانواده ها وقت بسیار کمی را برای فرزندانشان گذاشته و کودکان آن ها معمولا دچار وابستگی به مواد اعتیاد آور و مشکلات دیگر روانی می شوند.

نگرش خانواده ها به ازدواج

اکثر خانواده ها دغدغه استقلال کودکان را داشته و سعی می کنند تا شرایطی را برای کودکان فراهم کنند تا بتوانند روی پای خود بایستند. خانواده ها علاوه بر استقلال به شرایط تحصیلی و فرهنگی فرزندانشان اهمیت می دهند و سعی می کنند تا دید همه جانبه برای فرزندانشان داشته باشند.
دغدغه امروز اکثر خانواده ها تامین و تضمین شرایط مالی در زندگی جوانان است که این دغدغه می تواند برای آن ها در اوایل آشنایی سختی هایی را در پی داشته باشد. همچنین خانواده از این که فرزندشان با فردی که مشکلات روانی از جمله اختلالات شخصیت، معتاد به مواد مخدر، و یا دیگر اختلالاتی که تنها از طریق دریافت کمک یک متخصص قابل تشخیص است، نگرانند ارتباط بر قرار کنند. در نتیجه داشتنسلامت روان همسر آینده فرزندانشان یکی از مهم ترین فاکتور ها می باشد.

مشکلاتی که خانواده ها می توانند برای ازدواج جوانان ایجاد کنند:

۱. کنترل : کنترل در والدین می تواند به روش های مختلفی اتفاق افتد. این حالت معمولا در تعارضات بین افراد و تصمیم گیری ها خود را نشان می دهد و معمولا در ابتدا موثر و بعد از مدتی نتیجه عکس می دهد.
۲. ایجاد مشکلات مالی: با توجه به سنی که افراد داوطلب برای ازدواج می شوند، معمولا توان اقتصادی محدودتری دارند. خانواده ها می توانند در این شرایط با ایجاد سدهای مالی و تحت فشار قرار دادن افراد از این نظر برای آن ها شرایط سختی را ایجاد کنند.
۳. قطع حمایت: حمایت خانواده ها که هم به صورت اقتصادی و هم به صورت عاطفی است می تواند در زمان جدا شدن و انتخاب شریک زندگی متزلزل شود و آن ها می توانند با قطع حمایت خود نیز شرایط را برای افراد تا حدودی سخت کنند.

 

سخن آخر

خانواده ها در زمان ازدواج فرزندانشان معمولا متحمل سخت ترین چالش ها می شوند. از یک سو میل به پیگیری و به نتیجه رسانیدن ازدواج و از سوی دیگر ممانعت افراد از تحت کنترل قرار گرفتن سبب می شود تا آن ها شرایطی سخت را تجربه کنند. با توجه به فرهنگ شهرها و خانواده ها نیز گاها وظایف خانواده در ابتدای زندگی مشترک فرزندانشان بیشتر می شود. در این زمان آن ها نیاز دارند تا به کمک مشاورین خانواده و درمانگران سعی در تعاملی سازنده با فرزندانشان داشته باشند و آموزش های مورد نیاز فرزندان را به آن ها بدهند. همچنین دریافت مشاوره قبل از ازدواج  و مشاوره جنسی می تواند خانواد را در تصمیم گیری بهتر یاری رساند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  

منبع:نقش خانواده در ازدواج

 

 

  • ۹۷/۰۶/۱۵
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی