هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اختلال علائم جسمی نوعی اختلال روانی است که وجب یک یا چند نشانه بدنی از جمله درد می شود. آنچه که در این بیماران مورد توجه قرار می گیرداز لحاظ پزشکی و سایر عوامل مشکلی برایشان وجود ندارد. با این حال دائم به دنبال درمان و ویزیت پزشک هستند. اختلال علائم جسمی می تواتند فرد را به این باور برساند که واقعا یک مشکل جسمی دارد و پاسخ ها و جواب هایی که از جانب متخصصان دریافت می کند نمی تواند وی را راضی کند. در این مقاله درباره علائم، دلایل و درمان اختلال علائم جسمی بحث خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اضطراب جسمانی شکل می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید

.

تعریف اختلال علائم جسمی

علی و عباس هر دو دردی را در ناحیه شکمی تجربه می کنند. علی در مورد دردی که دارد نگران است و به دکتر مراجعه می کند و فکرش پس از معاینه پزشک آسوده می شود، به خود زمان می دهد. عباس به شدت در مورد درد خود نگران و مضطرب است. مدام به درد خود فکر می کند در حدی که فکر او فراتر از حد دردی که تجربه می کند می رود. مسائل مختلفی را در مورد درد خود تصور و به آنها فکر می کند، این فرایند انرژی و وقت زیادی از عباس می گیرد. او به پزشک های متعددی مراجعه می کند اما همچنان نگران است. این نگرانی و صرف وقت برای درد زندگی او را مختل کرده است. او چند روزیست به سرکار نرفته و . . .

حالاتی که عباس تجربه می کند تعریفی روشن از اختلال علائم جسمی به ما ارائه می دهد. بنابراین می توان گفت وقتی که نشانه و علامتی جسمی وجود دارد که افکار شدید در مورد آن، تجربه اضطراب در نتیجه آن و مصرف انرژی بیش از حد برای آن زندگی روزمره را مختل می کند اختلال علائم جسمی بعنوان تشخیص مطرح می شود.

 

علائم و نشانه ها اختلال علائم جسمی

می توان نشانه ها و علائم در اختلال علائم جسمی را در یک طیف (خفیف – متوسط – شدید) بررسی کرد.

بصورت کلی علائم اختلال علائم جسمی عبارتند از :

1- افکار دایمی

2- اضطراب شدید و دائمی

3- صرف وقت و انرژی

به علاوه  علائمی مانند خستگی و درد مزمن نیز وجود دارند.

علائم خفیف : فرد از بین علائم سه گانه یکی را تجربه می کند.

علائم متوسط : شخص دو یا چند نشانه از بین علائم را مشاهده می کند.

علائم شدید : علاوه بر وجود دو یا چند نشانه، تعداد زیادی درد در نقاط مختلف بدن یا درد شدیدی یا درد شدید را تجربه می کند. برای اطلاع از سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

 

دلایل اختلال علائم جسمی

اختلال علائم جسمی از جمله اختلالاتی است که دلایل متعددی برای بررسی آن وجود دارد. اما پیش از آن باید توجه داشت در صورتی می توان به این اختلال پرداخت که تشخیص افتراقی آن و نبود واقعی بیماری توسط پزشک متخصص بررسی شود.

فریادی برای توجه : در بیشتر موارد این اختلال فریادی برای کمک و کسب توجه است. بدن فرد مشغول فریاد زدن است و آن توجهی را که فرد از محیط افراد پیرامون خودش دریافت نکرده به نحوی می خواهد با این اتفاق کسب کند.

این اختلال می تواند آگاهانه هم باشد اما در عموم موارد فرد بصورت ناخودآگاه این توجه را تجربه می کند و متوجه ربط بین درد بدنی و درد روحی یا عدم توجه نیست.

سرکوب خواسته های خصمانه : افراد مبتلا به اختلال علائم جسمانی احتمال دارد که خواسته های تهاجمی و خصمانه نسبت به دیگران را از طریق سرکوب و جابجایی به شکایت های جسمی تبدیل کنند. خشم بیماران مبتلا به این اختلال ریشه در ناامیدی، طردشدن و گذشته دارد. اما با کمک این علایم بیماران خشم خود را با دریافت کمک و نگرانی دیگران سرکوب می کنند.

پوششی برای سایر ویژگی ها : این اختلال همچنین به عنوان سپری در مقابل احساس گناه، حس بد ذاتی، بیان عزت نفس پایین و نشانه ای از نگرانی بیش ازحد استفاده می شود.

 

پیامدها اختلال علائم جسمی

اختلالات مختلف با پیامد های متفاوتی همراه هستند که عموما این پیامد ها باعث نگرانی و بدنبال راه چاره بودن در فرد می شود.

خستگی روانی : تجربه ی دائمی اضطراب و افکار مربوط به بیماری می توانند تنش زیادی برای فرد به جا بگذارند و شخص را دچار فرسودگی و خستگی روانی و یا افسردگی کنند.

 تاثیر بر روابط بین فردی : اختلال علائم جسمانی را می توان در یک مدل یادگیری اجتماعی دریافت، به این صورت که علائم و نشانه ها به عنوان یک ابزار برای ورود فرد به نقش بیمار استفاده شده و فرد بدین وسیله از مسائل به ظاهر غیر قابل عبور، تعهدات، چالشهای پیش رو و از وظایف معمول فرار می کند.

 

درمان اختلال علائم جسمی

اغلب پیدا کردن ریشه ها و دلایل یک مشکل به حل آن کمک می کنند. پژوهش ها و تحقیقات مختلف نشان داده اند که راه های درمانی پاسخگوی چالش ها و مسائل اختلال علائم جسمی به شرح ذیل هستند:

1. هیپنوتیزم : هیپنوتیزم یکی از شیوه های مناسب برای حل درد های مزمن اختلال علائم جسمانی است. البته باید توجه داشت که هیپنوتیزم برای همه مناسب نیست و پیش از آن توسط متخصص، توانایی فرد برای هیپنوتیزم باید بررسی شود.

 

2. معاینات مکرر پزشکی : یکی از راه هایی که باعث کاهش اضطراب و آسودگی خیال این اشخاص می شود مراجعات مکرر به پزشک و کسب آرامش مقطعی از طریق انجام آزمایش های لازم است.

 

3. مشورت با روانشناس : با توجه به اینکه دلایل اختلال علائم جسمانی و پیامد های آن ریشه در مسائل روحی و روانی فرد دارد. مراجعه به روانشناس و رواندرمانی و بررسی و کنکاش ریشه های این اختلال می تواند سبب کاهش و رفع آن بشود.

 

نکات مهم اختلال علائم جسمی

اگر در اطراف شما فردی که دائما به پزشک و درمانگاه مراجعه می کند وجود دارد. شخصی که مدام از شرایط سلامت جسمی خود گله مندست. او نیازمند توجه شماست!!

در صورتی که علائم درد مزمن را در خود مشاهده می کنید، نگران هستید و با مراجعه به پزشک متوجه بیماری خاصی نمی شوید شاید خشم های شما بدنتان را به درد آورده اند. برای اطلاع از روش های صحیح کنترل استرس و درمان اضطراب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اضطراب و جسمانی شکل می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید

 

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

منبع:اختلال علائم جسمانی

 

 


  • ۹۷/۰۶/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی