هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

افراد نابینا و کم بینا که از آن ها تحت عنوان اختلال بینایی یاد می شود در زندگی با چالش هایی در زمینه های متفاوت تحصیلی، شغلی و روابط روبرو هستند که می تواند موانعی در راه رشد و پیشرفت آنها در هر یک از این زمینه ها ایجاد کند. همچنین ویژگی های عمومی نظیر عمر کوتاهتر و محدودیت های شغلی و تحصیلی و همچنین فقر اقتصادی و عدم مناسب سازی امکانات در جامعه از مشکلاتی هستند که این افراد در طول زندگی با آن روبرو هستند. کودکان اسثنایی، اختلال یادگیری و بیماری های رشدی عصبی از دیگر اختلالاتی هستند که می توانند زندگی یک فرد را تحت شعاع قرار دهند. به طوری که این عزیزان علاوه بر مسائلی که در زندگی هر کسی وجود دارد، با چالش های بیشتری در مسیر خود رو به رو باشند. در این مقاله درباره زندگی افراد با اختلال بینایی و چالش های پیش روی این عزیزان بحث کرده ایم. برای اطلاع از سایر مقالات و دریافت مشاوره روانشناسی هنر زندگی کلیک کنید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بهبود کارامدی و کیفیت زندگی در نابینایان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 


نابینایی

نابینایی به وضعیتی گفته می شود که فرد قادر به ادراک اطلاعات دیداری نیست. این وضعیت معمولا بخاطر دلایل ژنتیکی، عصبی یا فیزیولوژیکی اتفاق می افتد. کاهش بینایی در حدی که شخص امکان زندگی با اتکای به خود و بدون استفاده از وسایل کمکی را نداشته باشد را نابینایی می گویند. نابینایی ممکن است مادرزادی، ژنتیکی یا پس از تولد رخ دهد.

 

کودکی و هویت شخص نابینا

یکی از دلایلی که سبب می شود شخص نسبت به خودش و محیط پیرامونش اطلاعات کسب کند و هویت خود را شکل دهد بینایی است. با مشاهده و استفاده از قوه ی دیداری است که فرد بدن خودش و محیط پیرامونش را می شناسد، از این رو وجود اختلال در بینایی سبب می شود که در مسیر هویت یابی شخص نابینا مشکل پیش بیاید.

از جمله ویژگی های شخصیتی هستند که در افراد نابینا به چشم می خورند.

 

تحصیل کودک نابینا

تحصیل و آموزش یکی از بخش های مهم در زندگی است که افراد را برای وارد شدن به جامعه آماده می کند، اختلال نابینایی می تواند مانعی برای این افراد باشد. با این حال امروزه با استفاده از ابزار و روشهای نوین مطالعه و سواد آموزی صورت می گیرد. همچنین حائز اهمیت است که:

  1. کودک نابینا از نظر هوشی تفاوتی با سایر همسالان خود ندارد.
  2. به دلیل نقص در یکی از کانال های ورود اطلاعات و موانع در دسترسی به اطلاعات باعث می شود کودک نابینا در مسیر پیشرفت تحصیلی با سختی هایی روبرو باشد که در سایر کودکان دیده نمی شود.
  3. انطباق با شیوه های دیگر تحصیل، از جمله استفاده از کتب بریل و کتب صوتی سبب می شوند که فرد مسیر تحصیلی کند و دشوارتری را پی بگیرد.
  4. امکانات تحصیلی از جمله معلم و وسایل کمک تحصیلی مناسب کمتری در دسترس آنهاست.

 

روابط فرد نابینا

روابط اجتماعی شخص نابینا تحت تاثیر اختلالش قرار دارد. احتمال دارد خیلی از افراد با دید منفی با او در تماس باشند یا با نگاه از بالا و یا دلسوزانه با او برخورد کنند که نسبت به سایر روابط دوستی متفاوت و اذیت کننده است.

هویت یابی فرد نابینا نیز بر روی روابطش تاثیر گذار است، ویژگی های شخصیتی نظیر اعتماد به نفس پایین و گوشه گیری سبب می شوند که فرد حلقه دوستان محدودی داشته باشند و نتوانند در بسیاری موارد شروع دوستی مناسبی داشته باشند. برای مطالعه مقاله بحران هویتکلیک کنید.

 

روابط با جنس مخالف در شخص نابینا

در بسیاری موارد شروع رابطه برای افراد با اختلال بینایی می تواند با دشواری روبرو باشد، ممکن است بسیاری افراد حاضر به ورود به رابطه با شخص نابینا نباشند و پس از ورود به رابطه نیز محدودیت های شخص نابینا در رابطه تاثیر گذار است.

همچنین ویژگی های هویتی و شخصیتی از جمله کمبود اعتماد به نفس و خودپنداره ی ضعیف می تواند در رابطه این افراد تاثیر زیادی داشته باشد.

هویت یابی جنسی و خودپنداره ی جنسی افراد نابینا نسبت به افراد عادی و تصویری که از بدن خود و دیگری دارند متفاوت است و این سبب می شود در روابط جنسی با محدودیت های متعددی مواجه شوند که البته مانع نیست و قابل آموزش است اما بی توجهی به آن می تواند سبب آسیب به فرد و روابطش و سرخوردگی فرد می شود. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

زندگی شغلی افراد با اختلال بینایی

افراد نابینا در انتخاب شغل با انتخاب های محدودی روبرو هستند که در وضعیت اقتصادی آنها موانعی ایجاد می کند. این موانع اقتصادی دست این افراد را برای سرمایه گذاری و باز شدن افق های دیگر نیز محدود می کند. همجنین ضعف در قوانین حمایت از معلولین می تواند بر امنیت و شرایط شغلی آنها تاثیر منفی بگذارد.

ویژگی های شخصیتی ، محدودیت در روابط نیز می توانند بر روی مسیر پیشرفت شغلی آنها اعم از شروع و ادامه در شغل اثرات سو بگذارند.

همچنین موانع و دشواری های مسیر تحصیلی آنها می تواند بر قابلیت ها و توانایی های آنها تاثیر گذاشته و مسیر ورود به شغل و پیشرفت شغلی آنها را محدود کند.

 

نکات مهم

موانع پررنگی در مسیر شغلی و تحصیلی افراد نابینا وجود دارد که می تواند باعث احساس سرخوردگی و افسردگی یا افسرده خویی در این اشخاص بشود، مراجعه به روانشناس متخصص می تواند به این افراد برای توانمندسازی و بهبود کیفیت زندگی در ابعاد مختلف یاری دهد.

افراد نابینا از نظر هوشی و ویژگی های شناختی تفاوت چندانی با سایر اشخاص ندارد. آنچه که مسیر پیشرفت آنها را سد می کند بیشتر از اختلال شان، ویژگی های جامعه و تاثیر پذیری آنها از محیط و شکل دهی هویت ناکارآمد است. مراجعه به روانشناس در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تربیت فرزند و... می تواند برای آنها در زمینه ی کارآمدی در زندگی مفید باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بهبود کارامدی و کیفیت زندگی در نابینایان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

 

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

 

منبعهر چه که باید در مورد افراد نابینا بدانید

 

  • ۹۷/۰۶/۱۸
  • هنر زندگی

نظرات (۱)

مقاله جالبی بود...

در سایت ما هم می توانید به مطالب مفید دسترسی پیا کنید

www.shahbabaee.com/افسردگی-پس-از-زایمان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی