هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

 با شنیدن واژه اعتیاد غالب افراد به یاد اعتیاد به مواد مخدر می افتند در حالی که اعتیادهای رفتاری نیز شیوع زیادی دارند. اعتیاد رفتاریشامل مواردی مثل اعتیاد قمار، اعتیاد به سکس، عشق، خرید،کار، بازی های ویدئویی و اعتیاد به اینترنت می شود. درمان های سنتی و شناخته شده در زمینه اعتیاد به مواد مخدر، الکل، و داروهای اعتیاد آور مؤثر هستند. درمان های ویژه ای نیز برای درمان اعتیاد رفتاری طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.در این مقاله تلاش شده است شرح مختصری از درمان های اعتیاد رفتاری صحبت شود. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد و ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید. 

 

اعتیاد رفتاری

هر کدام از انواع اعتیاد رفتاری نشانه های مخصوص به خود و در نتیجه شیوه درمان مجزا دارند. مهم ترین نشانه های اعتیاد رفتاری به طور کلی شامل مشغولیت ذهنی، تکرار خارج از اراده فعالیت، انجام رفتار بیش از حد معمول، و ایجاد خطرات مالی و جانی برای فرد و اطرافیان می شود. اعتیاد رفتاری را می توان به نوعی از سایر اعتیادها مجزا کرد، چرا که این نوع اعتیاد وابستگی جسمانی به مواد تلقی نمی شود و از طرفی دید اطرافیان و جامعه نسبت به این نوع اعتیاد به اندازه دیگر انواع اعتیاد منفی نیست و گاهی افراد آن ها را اعتیاد نمی دانند. با این به دلیل عوارض و پیامدهایی که برای افراد ایجاد می کند نمی توان آن را نادیده گرفت.

 

علائم و عوارض اعتیاد رفتاری

از عوارض و علائم اتیاد رفتاری می توان به موارد زیر اشاره کرد، لازم به ذکر است شدت و تعداد دفعات انجام رفتار می تواند در افراد متفاوت باشند اما در زندگی آن ها اثر مخرب داشته باشد.

  • درگیری فکری با فعالیت اعتیادآور در زمانی که در حال انجام آن نیستید
  • انجام فعالیت در دفعات و زمان بیشتری نسبت به دیگران
  • احساس اجبار در انجام مکرر رفتار
  • افزایش مدت زمان و دفعات انجام فعالیت نسبت به دفعات قبلی
  • خطرات مالی و جانی برای فرد مبتلا، خانواده و اطرافیان
  • ادامه دادن انجام رفتار به صورت مکرر و افزایشی علی رغم علم به خطرات آن
  • وجود تلاش های ناموفق برای درمان اعتیاد رفتاری
  • ناتوانی در قطع یا کاهش فعالیت حتی با وجود تصمیم گیری در این زمینه
  • بروز مشکل در جنبه های مختلف زندگی از جمله شغلی، تحصیلی و روابط

 

درمان اعتیاد رفتاری

هر کدام از موارد اعتیاد رفتاری با توجه به ویژگی ها و نشانه های اعتیاد و ویژگی های فرد مبتلا روش درمانی متفاوتی خواهند داشت. در نهایت هدف همه این روش ها کاهش و توقف نشانه های ناشی از اعتیاد رفتاری و جلوگیری از تکرار خارج از کنترل فعالیت است.

روان درمانی فردی

روان درمانی در زمینه اعتیاد رفتاری غالبا به شیوه درمان شناختی رفتاری انجام می شود. در این شیوه درمانی، درمانگر از فرد مبتلا درباره شرایط روانی، شرایط پزشکی، مصرف مواد و الکل، و شرایط اقتصادی سؤالاتی می پرسد. این سؤالات به اتخاذ تصمیم درباره شیوه درمانی مناسب کمک می کند.

درمان گروهی

در درمان گروهی چند درمانجو با هدایت درمانگر طی جلساتی تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. این جلسات معمولا در کنار روان درمانی فردی استفاده می شوند. مبتلایان به اعتیاد رفتاری همانند اعتیاد به سایر مواد اعتیاد آور با شرکت در این گروه ها روش های مقابله ای را بهتر می آموزند و برای ترک اعتیاد ترغیب می شوند.

خانواده درمانی

با توجه به وجود زمینه های محیطی و خانوادگی در شکل گیری رفتار و همچنین آسیب ها و مخاطراتی که اعتیاد رفتاری فرد برای خانواده او ایجاد می کند جلسات خانواده درمانی در روند بهبودی تأثیر چشم گیری خواهد داشت.

هنر درمانی

فرد در هنردرمانی از خلاقیت خود استفاده می کند تا درونیات خود را در قالب آثار هنری ارائه دهد. فرد مبتلا به اعتیاد رفتاری، عمیق ترین احساسات خود را نسبت به فعالیت اعتیادآور در کار هنری بروز می دهد. روش های تخیل فعال، گشتالت، و دست سوم در هنردرمانی مورد استفاده است.

درمان به کمک حیوانات

به طور کلی استفاده از حیوانات تبدیل به یکی از روش های درمان مشکلات روانی شده است. حیوانات خانگی به فرد کمک می کند تا بهزیستی و خلق خود را بهبود بخشد. حیوانات می توانند در دور نگه داشتن فرد از رفتار اعتیاد آور و ارتقاء عملکرد در وظایف روزمره کمک کننده ظاهر شوند.

مراقبه

تکنیک های ذهن آگاهی، مراقبه، و تنفس صحیح به طور کلی در ابعاد مختلف زندگی و سلامت روان و ارتقاء بهزیستی مؤثر است. این روش ها به شما آموزش می دهد که به جای فرار کردن از موقعیت و نادیده گرفتن تجربیات خود به آن ها آگاهی پیدا کنید. با این کار می توانید به احساسات و تجربیات خود اجازه بدهید به صورت کامل و صحیح تجربه شوند، در نتیجه راه حل یا راهبردهای مقابله ای مناسب را دریافته و بهتر به کار بگیرید.

پیگیری درمان اعتیاد رفتاری

بعد از طی کامل دوره درمان، پیگیری درمانجو برای اطمینان از عدم بازگشت ضروری است. این پیگیری می تواند از طریق جلسات حضوری، تلفن، و نظارت اطرافیان اعمال شود. درمان اعتیاد رفتاری بعد از طی دوره روان درمانی فردی، روش های دیگر مثل خانواده درمانی و گروه درمانی برای پیشگیری از عود پیگیری می شوند. روش های مقابله ای و تمریناتی که در طول درمان آموزش داده و استفاده شده نیز بعد از پایان دوره درمان پیگیری می شوند. درمان هایی که در اینجا ارائه شد درمان های غیر دارویی نامیده می شوند، برای اطلاع بیشتر از روش های ترک اعتیاد بدون دارو کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد و ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره9099075228 تماس بگیرید. 

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

 

منبع:درمان اعتیاد رفتاری

 

 

  • ۹۷/۰۶/۱۹
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی