هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

زن بودن چیست ؟

همه ی ما با واژه زن و مفهوم زنانگی آشنا هستیم. از واژه های مرتبط بار ها در طول روز استفاده می کنیم، بی آنکه بخواهیم لحظه ای صبر کرده  و درباره آن بیندیشیم. اما به راستی زن بودن چیست؟ آیا تا به حال به آن فکر کرده اید؟ نقش هایی که زنان بر عهده دارند و یا ویژگی های روانشناختی که منحصر به زنان است ممکن است با آنچه که از آن ها در ذهنمان ایجاد کرده ایم متفاوت باشد. در این مقاله درباره زن بودن و شباهت ها و تفاوت های آن ه با مردان صحبت خواهیم کرد. شناخت و آگاهی از این مطالب چه برای زنان و چه برای مردان برای داشتن یک انتخاب مناسب برای ازدواج، برقراری یک رابطه عاطفی و درک از خویشتن ضروری باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط با زنان و نقش آن ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

زن

زن واژه ای است که به انسان ماده تعلق می گیرد. در واقع معمولا به لحاظ فرهنگی این کلمه را برای افراد بالغ و کلمه دختر را برای افراد کم سن تر و نابالغ به کار می بریم. زن بودن با ویژگی های خاص خود همراه است؛ چه به لحاظ آناتومیکی و چه به لحاظ ویژگی های روانی. از لحاظ آناتومیکی زن بودن با توانایی زادن همراه است، یعنی زن توسط مرد بارور شده، دوران بارداری را طی کرده و فرزندی به دنیا می آورد. این تفاوت های آناتومیکی و روانشناختی منجر به پذیرش نقش های مختلف مرد و زن در نهاد خانواده می شود.

 

نقش زن

زن بودن فراتر از جسما مونث بودن است. سالیان سال است که زنان به پیچیده بودن معروف شده اند و همینطور روان زنان مانند یک راز باقی مانده است. از سالیان گذشته تفکیک های خاصی در مورد زنان و مردان وجود داشته است که آن ها را محدود به نقش های از پیش تعیین شده و کلیشه ای می کرده است. برای مثال زنان وظایف کارهای خانه ، فرزند آوری ، بزرگ کردن و تربیت فرزندان، پذیرندگی جنسی برای همسر را داشته اند و در مقابل مردان کارهای بیرون از منزل، درآمدزایی و تامین مایحتاج خانواده را برعهده داشته اند. این تقسیم بندی های جنسیتی سال های سال باقی مانده بود ولی امروزه شاهد تعدیل نقش های فوق هستیم. سلامت روان زن نیز برای آن که عملکرد مناسبی داشته باشد بسیار حائز اهمیت است، یکی از دلایل اهمیت آن می تواند به دلیل نقش مولد و تربیت کننده آن ها در خانواده باشد.

 

ویژگی های روانشناسی زن

طبق همان کلیشه های جنسیتی موجود، زنان موجوداتی لطیف، با عواطف بالاتر، پذیرنده، مراقب، ضعیف تر به لحاظ جسمی شناخته می شوند. اما این روزها که زنان نقش های مهم تری در جامعه به دست گرفته اند، این تصورات هم تقریبا تغییر کرده اند.

مادر بودن که یکی از نقش های اصلی زنان است، مستلزم ویژگی های روانشناختی خاصی است که شامل : محبت، توانایی توجه، مراقبت از دیگران، اهمیت دادن به دیگران و ... می باشد.

اصولا در واقعیت زنان توانایی های کلامی بالاتری دارند، نیاز و علاقه به روابط صمیمانه و عاطفی را بیشتر بروز می دهند، در مسائل توانایی توجه به جزئیات را دارند، به خاطر ارتباط بیشتر دو نیم کره مغزی می توانند چند کار را در آن واحد انجام دهند، قدرت پذیرششان بیشتر است، دامنه عاطفی و هیجانی گسترده تری دارند و در ابراز عواطف ماهرتر هستند، توانایی همدلی و ملاطفت زن ها قوی تر می باشد.

 

آیا زنان و مردان واقعا از هم دور هستند؟

در واقع هر زن، مردی در خودش دارد و همین طور هر مرد زنی در خودش. ما انسان ها انرژی زنانه و مردانه را همزمان در روان خود داریم ولی معمولا یکی از آن ها غالب است. مانند تمام طبیعیت که از عناصر متضاد تشکیل شده روان انسان هم همینطور است. پس زن و مرد در بسیاری از ویژگی ها مکمل هم هستند و نه تنها مکمل هستند بلکه آن بخشی از انرژی جنس مخالف را هم در درون خود دارند. یکی از عوامل داشتن رضایت زناشویی درک متقابل زن و مرد است.

زن امروزی به دنبال یافتن جایگاهش در اجتماع است و از آن جایی که اجتماع انسانی قرن ها در تسخیر مردان بوده، زنان باور کرده اند برای رسیدن به نقش های اجتماعی باید از قالب زنانه خارج شده و مردانه عمل کنند. همان طور که زن امروز به سمت مردانه وجودش پیش رفته است، شاید لازم باشد مردان هم به سمت زنانه پیش روی کنند تا توازن برقرار شود.

 

زن در اجتماع

پذیرفتن نقش خارج از خانواده و برعهده گرفتن مشاغل عملا باعث بالا رفتن فشار روی زن ها شده است.  شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا با اینکه زنان سال هاست در اجتماع حضور پیدا کرده اند همچنان تعداد مردانی که درجات و رده های بالا دارند از تعداد زنان بیشتر است؟

یکی از دلایل این امر این است که زنان توانایی توجه تقسیم شده شان بالاست. به این معنی که می توانند در آن واحد چندین کار را انجام دهند. همین امر باعث می شود همه تمرکزشان را روی یک مسأله معطوف نکنند. برای مثال زنی که آشپز یک هتل بین المللی است، ناگزیر به فکر فرزندانش و در آن واحد همسرش و جمع و جور کردن امور منزل هم هست. اما مردی که آشپز یک هتل بین المللی است در ساعات کارش فقط تمرکزش روی همان مسأله است.

دلیل دیگر می تواند تحمیل شده از کلیشه های فرهنگی باشد؛ در هر صورت زن مسئول امور خانه است. یعنی باید این مسائل را مدیریت کند و اگر خارج از خانه هم قصد فعالیت دارد، مسئولیت های داخل خانه اش نباید دچار مشکل شود. ولی اگر در جامعه مردان هم بخشی از مسئولیت های داخل خانه را برعهده بگیرند، همانطور که زنان بخشی از درآمد خانه را تقبل می کنند، شاید شاهد پیشرفت بیشتر آن ها باشیم.

 

نتیجه گیری

پس می بینیم که زنانگی در ذات خودش برخاسته از برخی ویژگی های جسمانی است که مغز از جمله مهم ترین ارگان هایی است که در این تفاوت های بین دو جنس نقش دارد. خیلی از تفاوت ها به مرور زمان با تغییر جامعه و فرهنگ از بین رفته اند ولی نمی توان منکر خیلی از تفاوت های اساسی شد. نکته مهم این است که این ویژگی های منحصر به فرد را بشناسیم و ارج نهیم و فراموش نکنیم برای به دست آوردن موفقیت های اجتماعی لزوما نباید تمام ویژگی های زنانه را کنار بگذاریم. زن و مرد همیشه نیازمند تعادل هستند و گرنه بار بر شانه های یک طرف بیشتر می شود و تعادل طبیعت تغییر می کند. در این مقاله درباره زن بودن صحبت شد، اما آیا با مرد بودن و خصوصیات آن ها آشنایی دارید؟

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط با زنان و نقش آن ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

 

 

منبع:زن بودن چیست ؟

 

  • ۹۷/۰۶/۱۹
  • هنر زندگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی